استان فارس

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس اعلام کرد:

تنها ۳۶ درصد حجم مخازن سدهای فارس آب دارد

کارگاه آموزشی طرح دانش‌آموزی نجات آب “داناب”، ویژه رابطان آموزش و پرورش استان فارس به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای فارس در شیراز برگزار شد.

کارگاه آموزشی طرح دانش‌آموزی نجات آب داناب 3

به گزارش اول فارس به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، کارگاه آموزشی یکروزه سازگاری با کم‌آبی در راستای اجرای طرح دانش‌آموزی نجات آب “داناب” ویژه رابطان آموزش و پرورش فارس در محل سالن شهید ترکمان آب منطقه‌ای در شیراز برگزار شد.

در نخستین بخش از این کارگاه آموزشی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، به ترسیم شمای کلی از وضعیت آب در این استان و چالش‌های موجود، پرداخت.

تنها ۳۶ درصد حجم مخازن سدهای فارس آب دارد

کارگاه آموزشی طرح دانش‌آموزی نجات آب داناب 4

محمدمهدی شریفی، وضعیت آب را در کلان کشور، بغرنج و اجرای برنامه‌های مختلف با هدف صیانت از منابع آبی را بسیار ضروری دانست و گفت: میانگین وزنی بارندگی سال آبی جاری در فارس نسبت به میانگین ۵۶ ساله، بالغ بر ۴۶ درصد کاهش داشته است.

او با یادآوری اینکه امسال تنها در شماری اندکی از شهرستان‌ها منجمله شیراز شاهد بارندگی مناسبی بودیم، خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمارها، حجم آب موجود در سدهای فارس تنها ۳۶ درصد کل حجم مخازن سدهای ۹ گانه در دست بهره‌برداری استان را شامل می‌شود.

شریفی با یادآوری اینکه به دلیل کاهش میانگین بارندگی، برداشت بی‌رویه از منابع مختلف آبی و روند تغییرات اقلیمی شاهد کاهش دسترسی به آب هستیم، گفت: در حالیکه امکان تولید آب عملا وجود ندارد، برای مواجهه صحیح با منابع محدود موجود، به شدت نیازمند مدیریت مصارف مختلف هستیم.

قربانی نماینده آموزش و پرورش در طرح داناب نیز طی سخنانی بر لزوم کمک به ایجاد یک دغدغه مشترک پیرامون مبحث آب و حفاظت از منابع ارزشمند آب، تاکید کرد.

قربانی با بیان اینکه امروز نتیجه کوتاهی‌های چند دهه اخیر را در حوزه آب و از دست رفتن آبخوان‌ها، مشاهده می‌شود، آموزش و پرورش و معلمان را جزو اثرگذارترین سازمان‌ها و افراد برای ایجاد بسترهای تغییر نگرش و رفتار دانست.

کمبود آب جزو ۱۰ مخاطره اصلی جهان است

مدیر مطالعات پایه منابع آب نیز در بخشی از این کارگاه آموزشی، به ارائه مطالبی در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب، اهمیت حفاظت از این منابع و راهکارهای رسیدن به سطحی از پایداری در آبخوان‌ها، اشاره کرد.

کارگاه آموزشی طرح دانش‌آموزی نجات آب داناب 2

سیاوش بهروز کوهنجانی با بیان اینکه مشکل آب یک موضوع جهانی بوده و جزو ۱۰ مخاطره اصلی برای بشر قرار گرفته و حتی کشوری نظیر استرالیا را هم تحت تاثیر قرارداده است، گفت: بشر امروز در حالی با چالش آب مواجه شده که میزان آب قابل شرب موجود در جهان، به میزان کافی برای جمعیت آن است.

بهروز دلیل عمده مواجهه با چالش در زمینه منابع آب را، برداشت‌های بی‌رویه و مدیریت نشده دانست و خاطرنشان کرد: اگر با مدیریت صحیح و آینده نگرانه، از منابع آب استفاده می‌شد، امروز با چالش بسیار کمتری مواجه بودیم.

او با اشاره به برخی مطالعات جهانی، اضافه کرد: براساس مطالعاتی که سال ۲۰۰۹ انجام شده بود، در سال ۲۰۲۵ میلیادی بالغ بر ۶۵ درصد کل جمعیت جهان با کمبود آب مواجه است و این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به ۷۵ درصد کل ساکنان زمین افزایش خواهد یافت.

به گفته این پژوهشگر حوزه آب، رشد جمعیت، افزایش فعالیت‌های اقتصادی، بهبود استانداردهای زندگی و کنترل نشدن آلودگی‌های وارد شده به منابع آبی، از دلایل مهم فشار بر منابع آب موجود در جهان به شمار می‌رود.

بهروز، مهم و اثرگذارترین راهکار در مواجهه با شرایط کنونی را، مدیریت به هم پیوسته منابع آب ذکر و اضافه کرد: این راهکار شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های فنی، نهادی، مدیریتی، قانونی و اجرایی برای برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت منابع آب با هدف دستیابی به توسعه پایدار است.

آب باید به مسئله عمومی بدل شود

رئیس گروه تکنولوژی آموزش و پرورش فارس نیز با بیان اینکه امروز در بسیاری از بخش‌ها به ویژه آب، نیازمند اقدامی جدی و اثرگذار هستیم، گفت: هر یک از معلمان اگر در موضوع آب زمینه جلب مشارکت تعدادی از افراد جامعه، مدرسه و خانواده را فراهم کنند، شاهد اثرگذاری بهتر اقدامات خواهیم بود.

کارگاه آموزشی طرح دانش‌آموزی نجات آب داناب 5

غلامرضا روئین‌تن با بیان اینکه نیازمند عمومی‌سازی موضوع آب هستیم، گفت: بسیاری از اعضای جامعه، هنوز متوجه اهمیت مسئله آب و مخاطرات مرتبط با آن نیستند و برای آگاه سازی کل جامعه باید آب را به موضوعی عمومی در سطوح مختلف بدل کنیم.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش فارس، ایجاد مراکزی برای برپایی نمایشگاه آثار و تولیدات تجسمی، فراهم کردن بستری برای تولید محتواهای داستانی، نمایشنامه‌ای و فیلمنامه‌ای را یکی از راهکارها برای عمومی کردن موضوع آب برشمرد.

کارگاه آموزشی طرح دانش‌آموزی نجات آب داناب 1

در ادامه این کارگاه آموزشی، زینلی، کارشناس شرکت مشاور، به تشریح اهمیت طرح ارتقاء سواد آبی پرداخت و یادآور شد که طی ۱۵ سال اجرای این طرح شاهد اثرگذاری اقدامات آموزشی و فرهنگی بوده‌ایم.

زینلی او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش اثرگذارترین نهاد در فرهنگسازی و تغییر گفتمان و رفتار جامعه محسوب می‌شود، معلمان را اصلی‌ترین عناصر در این روند دانست.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام‌ این باغشهرها تمام منابع زیرزمینی را متلاشی کردن و سفره های زیرین منابع آب را خشک کردن طرف یک چاه آب داره و یک ترانس برق و این آب برق گرفته برای زراعت و کشاورزی ولی متاسفانه اومده هتکارها زمینهای کشاورزی را تغییر کاربری داده و به قطعات باغشهری تبدیل کرده و مجبوره آب این باغات فروخته شده را تامین کنه این منابع آب را نابود کرده و اداره آب باید ورود کنه و کنتور بگذاره و سقف مصرف تعیین کنه ولوله ابیاری غیرمجاز انان را جمع آوری و به مراجع قضایی معرفی کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا