شهروند

ترافیک سنگین شیراز داد استاندار فارس را درآورد؛ مسئولان شهری بهانه می‌آورند

با بالا گرفتن انتقادها از ترافیک سنگین شیراز، این معضل شهری اکنون صدای استاندار فارس را نیز درآورده است. او با اشاره به قفل شدن ترافیک در ساعات اوج و مشکلات تردد برای تیم‌های امدادی، خواستار اقدام جدی برای حل این بحران شده است ، در همین حال، مسئولان شهری و استانی دلایل متعددی از جمله مهاجرپذیری، مصوبه تبدیل منازل به مطب و کمبود زیرساخت‌ها را به عنوان ریشه‌های این مشکل معرفی کرده‌اند.

به گزارش اول فارس ، ترافیک سنگین و کلافه‌کننده شیراز، که سال‌هاست به یکی از اصلی‌ترین مشکلات این کلان‌شهر تبدیل شده، اکنون به حدی رسیده که اعتراضات جدی مسئولان ارشد استانی، از جمله استاندار فارس را نیز در پی داشته است. این معضل، با بوق‌های ممتد، حرکت‌های میلی‌متری خودروها، و چهره‌های درهم‌کشیده رانندگان و شهروندان، به یکی از تجربه‌های روزمره مردم شیراز تبدیل شده است.

ترافیک، معضلی که صدای مسئولان را درآورد

استاندار فارس، حسینعلی امیری، در یک مراسم رسمی به ترافیک غیرقابل تحمل در بخش‌های مرکزی شیراز اشاره کرد و گفت: “ترافیک قفل‌شده در ساعات ابتدایی صبح و بعدازظهر، به‌ویژه در خیابان زند و فرعی‌های منتهی به آن، به گونه‌ای است که در صورت بروز حادثه، تیم‌های امداد و نجات با مشکل جدی تردد مواجه خواهند شد.”

او با ذکر نمونه‌ای شخصی از وضعیت ترافیک، گفت: “مسیر چهار دقیقه‌ای از منزل تا محل کارم را در ۲۵ دقیقه طی می‌کنم.” وی از معاون عمرانی استانداری خواست تا وقت ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص دهد، چرا که به گفته او، ترافیک شیراز “خلق مردم را تنگ کرده است.”

دلایل تشدید ترافیک از نگاه مسئولان شهری

محمد فرخ‌زاده، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز ریشه اصلی ترافیک خیابان زند را مصوبه قانونی مجلس مبنی بر اجازه تبدیل منازل مسکونی به مطب پزشکان دانست که منجر به تراکم بالای مراکز درمانی در این منطقه شده است. وی با اشاره به خالی ماندن پارکینگ‌های طبقاتی، خواستار همکاری رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی استفاده از آن‌ها شد.

فرخ‌زاده همچنین به عواملی چون ناترازی انرژی و قطعی برق که مردم را به بیرون از خانه می‌کشاند، و تعطیلی مراکز فرهنگی و گردشگری در بعدازظهرها اشاره کرد که به گفته او، باعث می‌شود مردم به سمت گشت‌وگذار در خیابان‌ها روی بیاورند. وی همچنین خواستار فعال‌سازی مجدد پروژه انتقال ادارات دولتی از سوی استانداری شد.

کمبود امکانات و نیروی انسانی

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز، نیز ترافیک آزاردهنده این شهر را ناشی از عوامل متعددی از جمله عدم رعایت قوانین، سد معبر واحدهای تجاری و دستفروشان، کمبود نیرو و امکانات شهرداری و پلیس راهور، و کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی دانست.

او تأکید کرد که حل این معضل نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است و تنها متوجه شهرداری نیست. وی با اشاره به لزوم برخورد قاطع با متخلفان سد معبر و خودروهای با حرکات ناهنجار، از شهروندان نیز خواست با رعایت قوانین و همکاری با مأموران، در بهبود وضعیت ترافیک نقش‌آفرینی کنند.

راه‌حل شهرداری: سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌ها

در همین حال، محمدحسن اسدی، شهردار شیراز، حل مشکل ترافیک را اولویت نخست مدیریت شهری دانست و اعلام کرد که ۸۰ درصد بودجه امسال شهرداری، معادل حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان، به پروژه‌های عمرانی در حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافته است.

به گفته اسدی، این پروژه‌ها شامل احداث و تکمیل چهار خط مترو، ساخت خیابان‌های جدید، تقاطع‌های غیرهمسطح، زیرگذرها، خرید ناوگان اتوبوس و تاکسی و نصب سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک است. او تأکید کرد که در کنار توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای فرهنگ شهروندی نیز همزمان دنبال می‌شود.

با توجه به رشد جمعیت و جایگاه شیراز به عنوان یک کلان‌شهر زیارتی، سیاحتی و اقتصادی، مسئولان بر این باورند که آمادگی برای اداره شهری بزرگ‌تر، بیش از پیش ضروری است.منبع:تسنیم

شما هم نظر بدهید

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. بخشی از ترافیک حاصل ندیدن یا کم توجهی گره های ترافیکی توسط مسئولان ذیربط است ، حد فاصل پل انجیره تا دویست متر بالاتر بسمت میدان ورودی شهرک گلستان در بلوار دکتر حسابی گره کوری است که تقریبا در تمام روز و تمام سال شاهد ترافیک سنگین بیهوده هستیم و بارها گفته شده است ولی هیچ عکس العملی توسط هیچ مقامی دیده نشده است . . تسریع در اتمام راههای مواصلاتی که باعث کاهش ترافیک در بعضی مسیرها میشود مانند جاده قره پیری تا صدرا ، جاده ارتباطی گویم به خان زنیان و جاده بوشهر و …همه اینها میتواند بخشی از گیر های ترافیکی را حل نماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا