پذیرش روزانه ۵ مصدوم مغزی موتورسوار در اورژانس بیمارستان شهید رجایی شیراز!
رئیس بیمارستان ترومای شهید رجایی با اشاره به پذیرش روزانه سه تا پنج مصدوم موتورسوار با آسیب مغزی شدید در اورژانس، تأکید کرد که در حالی که بیش از ۴۰ درصد مرگومیر ترافیکی کشور مربوط به موتورسواران است، استفاده از کلاه ایمنی استاندارد میتواند خطر مرگ و آسیب جدی مغزی را به ترتیب تا حدود ۴۰ و ۶۵ درصد کاهش دهد.
به گزارش اول فارس از شیراز- دکتر حسین علی خلیلی، رئیس بیمارستان حاج محمداسماعیل امتیاز و فوریتهای جراحی شهید رجایی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با ارائه تصویری نگرانکننده از آمار مصدومان ترومایی، نسبت به هزینههای انسانی بیتوجهی به ایمنی هشدار داد.
دکتر خلیلی اظهار داشت که زندگی هرروزه در بیمارستان ترومای شهید رجایی، نشان میدهد که در هر شیفت اورژانس، سه تا پنج مصدوم موتورسوار با آسیبهای مغزی وارد میشوند. او افزود: «اغلب آنها کلاه ایمنی نداشتهاند یا از کلاههای غیراستاندارد استفاده کردهاند. نزدیک به نیمی از این افراد دچار خونریزیهای مغزی، شکستگی جمجمه یا آسیبهای شدید عصبی میشوند و بخشی از آنها هرگز به زندگی عادی بازنمیگردند.»
ضربه مغزی، علت اصلی مرگومیر موتورسواران
بیش از ۴۰ درصد مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی در ایران، مربوط به موتورسواران است و مهمترین علت مرگ و ناتوانی دائمی در این گروه، ضربههای مغزی است.
دکتر خلیلی تأکید کرد: «استفاده از کلاه کاسکت استاندارد میتواند خطر آسیب جدی مغزی را تا بیش از ۶۵ درصد و خطر مرگ را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد.» وی توضیح داد که کلاه ایمنی در لحظه برخورد، انرژی ضربه را جذب کرده و از انتقال نیروی آن به جمجمه و مغز جلوگیری میکند. لایه ضربهگیر درون کلاه، که معمولاً از جنس پلیاستایرن فشرده است، نقش حیاتی خود را در ممانعت از برخورد شدید مغز با دیواره استخوانی جمجمه ایفا میکند.
اهمیت استاندارد بودن و نحوه استفاده صحیح کلاه ایمنی
در مطالعات داخلی نیز تفاوت چشمگیری دیده میشود؛ به طوری که میزان آسیب مغزی متوسط و شدید در افرادی که کلاه نداشتند، حدود سه برابر بیش از افرادی است که از کلاه استاندارد استفاده کردهاند.
رئیس بیمارستان ترومای شیراز تصریح کرد که اثربخشی کلاه تنها به داشتن آن محدود نیست و نحوه استفاده صحیح اهمیت اساسی دارد. بستن بند زیر چانه، انتخاب سایز مناسب و اطمینان از استاندارد بودن کلاه (با نشان ملی ایران یا استانداردهای بینالمللی مانند ECE و DOT) از عوامل تعیینکننده در میزان محافظت هستند. وی افزود: «کلاههای تمامصورت، حدود ۲۵ درصد محافظت بیشتری در برابر شکستگیهای قاعده جمجمه و آسیبهای فک و صورت ایجاد میکنند و در حوادث ایران که برخورد چهره با سطح جاده شایع است، نقشی حیاتی دارند.»
ایمنی باید به یک عادت فرهنگی تبدیل شود
دکتر خلیلی همچنین بر اهمیت ایمنی در ترددهای کوتاه تأکید کرد، زیرا بسیاری از تصادفهای شدید در فاصله کمتر از پنج کیلومتر از منزل اتفاق میافتد. وی خاطرنشان کرد: «لازم است این رفتار ایمن از سطح الزام قانونی فراتر رفته و به یک عادت فرهنگی در جامعه تبدیل شود.»
وی در پایان، انتخاب کلاه مناسب، مراقبت از آن و تعویض هر پنج سال یکبار (یا پس از هر ضربه شدید) را بخشی از مسئولیت فردی هر موتورسوار دانست و افزود که دوچرخهسواران نیز باید از کلاههای سبک دارای استاندارد EN1078 برای کاهش خطر آسیبهای مغزی استفاده کنند. او نتیجه گرفت: «شاید هیچ اقدامی به اندازه بستن بند یک کلاه استاندارد، فاصله میان زندگی و مرگ را تا این حد کم نکند.»