طرح ایجاد ۹۹ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و پیادهراه برای کلانشهر شیراز در دستور کار
شیراز در آستانه تحول زیستمحیطی؛ طرح جامع حملونقل غیرموتوری با پیشبینی ۹۲ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و ۷.۱ کیلومتر پیادهراه، با هدف ارتقای سلامت عمومی و کاهش ترافیک، در مراحل پایانی مطالعات قرار دارد و آماده اجرا میشود.
به گزارش اول فارس از شیراز، – مراحل پایانی طراحی و مطالعات تفصیلی حملونقل غیرموتوری در کلانشهر شیراز رو به تکمیل است؛ طرحی جامع که با هدف ارتقای کیفیت زندگی، بهبود سلامت عمومی و کاهش آلودگی هوا، ایجاد ۹۲ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و ۷.۱ کیلومتر پیادهراه را بهعنوان اولویت نخست در دستور کار قرار داده است.
این شهر در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار، گامی بلند برای ارتقای زیرساختهای زیستپذیری برداشته است.
اولویتهای زیرساختی برای سفرهای ایمن
محمد فرخزاده، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز، اعلام کرد که مراحل پایانی طراحی و مطالعات تفصیلی حملونقل غیرموتوری در حال تکمیل است و بر اساس نتایج اولیه، احداث ۹۲ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و ۷.۱ کیلومتر پیادهراه بهعنوان اولویت نخست در مسیرهای پیشنهادی در نظر گرفته شده است.
فرخزاده هدف از این زیرساختها را کاهش سهم سفرهای موتوری کوتاهمدت، ارتقای ایمنی و بهبود کیفیت هوای شهر عنوان کرد. وی خاطرنشان کرد که این طرح با دیدگاهی مبتنی بر توسعه پایدار، بر افزایش دسترسی ایمن شهروندان و ایجاد شبکهای هماهنگ برای سفرهای شهری تأکید دارد که موجب ارتقای شاخصهای زیستمحیطی، سلامت جسمی و آرامش روانی شهروندان میشود.
فراهم شدن زمینه استفاده از دوچرخههای اشتراکی نسل چهار
محسن حدیقهجوانی، مدیرکل مطالعات حملونقل شهرداری شیراز، نیز با تأکید بر اهمیت این طرح گفت: اجرای این زیرساختها زمینه استفاده از دوچرخههای اشتراکی نسل چهار را فراهم میکند و آثار قابلتوجهی در سلامت عمومی، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و افزایش ایمنی سفرهای زیر ۳ کیلومتر خواهد داشت.
حدیقهجوانی بیان کرد که پیگیریهای لازم برای درج این پروژه در بودجه سال ۱۴۰۵ مناطق شهرداری در حال انجام است تا پس از تکمیل طراحیها، عملیات اجرایی با سرعت و کیفیت بیشتری آغاز شود.
بنابراین گزارش، با تکمیل مطالعات و آغاز اجرای مسیرهای پیشنهادی، شیراز قدمی استوار در مسیر شهرهای انسانمحور برمیدارد؛ شهری که زندگی روزمرهاش از طراوت مسیرهای غیرموتوری سرشار خواهد شد.