سلامت

بوی پاساژ «بازار پروتئین شهرداری» صدای شهروندان شیراز را درآورد

انتقال کسبه میوه و پروتئین‌فروش از بازار قدیمی دروازه کازرون به مجتمع مدرن «بازار پروتئین شیراز»، که در پی مشکلاتی نظیر ترافیک سنگین، آلودگی و بی‌نظمی در بازار قدیم انجام شد، یک ماه پس از آغاز فعالیت با مجموعه‌ای از انتقادات و ابراز نارضایتی‌ها در خصوص مسائل زیرساختی و اخلاقی کسبه مواجه شده است.

به گزارش اول فارس ، انتقال کسبه صنف پروتئین و میوه‌فروشان از بازار قدیمی دروازه کازرون به مجتمع مدرن «بازار پروتئین شیراز»، در پی مشکلات حادی چون ترافیک سنگین، آلودگی، بوی ناخوشایند و نبود زیرساخت‌های مناسب بهداشتی در بازار قدیم انجام شد. این معضلات، که شور و اشتیاق خرید و فروش را از بین برده بود، زنگ خطر ساماندهی را به صدا درآورد. هدف از این جابه‌جایی که با مصوبه شورای تأمین استان عملی شد، ارتقاء سطح بهداشت محیط و نظم شهری، تأمین پارکینگ و نهایتاً تبدیل محور دروازه کازرون به یک منطقه گردشگری بود. در نتیجه، مجتمع جدید با طراحی به‌روز و لوکس در روبه‌روی بازار قدیم ساخته شد و اکنون نزدیک به ۴۰ است که کسبه در این مکان سرپوشیده و منظم مستقر شده‌اند.

با وجود انتقال به فضایی مدرن و تأکید بر نظم و بهداشت، بازار پروتئین جدید با ایرادات زیرساختی و نارضایتی‌هایی همراه بوده است. یکی از مهم‌ترین این مشکلات، نقص در سیستم تهویه هوا است که باعث شده بوی نامطبوع ماهی و آثار شیرابه‌ها همچنان در برخی قسمت‌ها، به‌ویژه در گوشه‌های پارکینگ، آزاردهنده باشد. به گفته یکی از کسبه، «فضای جدید از نظر ظاهر بهتر است، اما بوی ماهی و شیرابه‌ها هنوز در بعضی قسمت‌ها آزاردهنده است. تهویه درست کار نمی‌کند و گاهی مجبوریم در را باز بگذاریم تا هوا عوض شود.» فروشنده دیگری نیز تأیید می‌کند که «بازار هنوز کامل نشده و سیستم تهویه در بعضی راهروها فعال نیست. این موضوع باعث می‌شود بوی ماهی و مرغ در فضا بماند و شرایط برای مشتریان و فروشندگان سخت شود.»

علاوه بر چالش‌های تهویه، مشکل سروصدای زیاد و عدم تغییر رویه برخی فروشندگان نیز آزاردهنده است. خریداران گلایه دارند که سر و صدای بلند فروشندگان و انعکاس صدا در محیط بسته، آرامش خرید را مختل کرده است. همچنین، برخی از فروشندگان همچنان به روش‌های قدیمی و غیربهداشتی خود ادامه می‌دهند؛ در میان راهروها، تعدادی از ماهی‌فروشان با آب‌پاشی روی ماهی و میگوها، مسیر را لغزان کرده‌اند و برخی میوه‌فروشان هنوز اجازه دست‌چین کردن میوه را به مشتریان نمی‌دهند. این مسائل نشان می‌دهد که هرچند کالبد فیزیکی بازار تغییر کرده و خیابان‌های قدیمی در سکوت فرو رفته‌اند، اما مشکلات نظارتی و فرهنگی نیازمند رسیدگی بیشتری هستند تا بازار جدید به اهداف کامل خود دست یابد.

خبرنگاران «اول فارس» در هفته گذشته برای تهیه گزارش به این مرکز مراجعه کردند، اما متأسفانه به دلیل بوی بسیار بد و هولناک محیط که از پارکینگ آغاز شده و با ورود به بخش ماهی‌فروشان به شکلی غیرقابل تحمل افزایش می‌یافت، شرایط به گونه‌ای بود که پس از دقایقی از ورود، دچار حالتی غیرقابل توصیف شدند و ناچار به ترک پاساژ موسوم به بازار پروتئین شیراز گردیدند. لذا، در تهیه این گزارش، بر محور نظرات مکتوب و ثبت شده مردمی که در روزهای اخیر برای این رسانه ارسال شده است، تمرکز کرده‌ایم تا ابعاد چالش‌های تهویه و سروصدا در این مجتمع تازه تأسیس به درستی منعکس شود.

در زیر، تمامی نظرات کاربران در خصوص مجتمع جدید بازار پروتئین شیراز و فرآیند انتقال کسبه که شهروندان شیرازی برای اول فارس نوشته اند ارائه شده است:

منصور مهرجونی: «با درود مکان قدیمی کسبه ماهی فروشان و میوه و تره بار را میتوان بازسازی کرد جهت عبور و مرور وسایط نقلیه از زیر گذر استفاده کرد همانند زیرگذر کریمخان زند و یا پل هوای استفاده شود تا مشکل ترافیک حل گردد»

شهروند ناشناس : «این طرح صرفا جهت کرایه دادن مغازه‌های مجموعه بوده وبدون هیچ زیر ساختی بازارچه سنتی که میتونست با کمی تغیرات جاذبه گردشگری باشه رو نابود کرد»

محب: «جایی که قرار است ماهی بفروش برسد بهتر بود کف با شبکه‌های ریز فلزی پوشیده میشد نه موزاییک …تا هم اب جمع نشود و هم باعث لیز خردن نباشد.»

ناشناس : «باید کف مکانی که قرار است ماهی بفروش برسد شبکه‌های فلزی ریز گذاشته میشد تاهم اب جمع نشود و هم باعث لیز خردن نباشد»

رضا اسماییلیان: «بهترین راه اینه که بازار پروتئین و میوه بصورت موقت در محل جدید باشه و بازار قدیمی بصورت کامل بهداشتی و رو باز بازسازی بشه و مجدد به بازار قدیمی برگردند این جای جدید اصلن مناسب این فعالیت برای مدت طولانی و همیشگی نیست‌»

مهدی : «باید بانی این تخلفات محاکمه بشه»

ارش،شیرازی : «دوستان عزیز خدا وکیل خیلی خیلی مراقب کاسبان باشید چند بار سرم آمد کم فروشی میکنن ترازو که نگاه میکنی میبینی اون وزنی که گفتی درسته ولی جای دیگه میکشی میبینی کم تراز چیزی که اون کشید هست مخصوصا مخصوصا بسات فروشان بزرگ راها پولی که به زحمت به دست میاد»

احمدرضا: «در کره جنوبی به عنوان مثال ماهی فروشان در فضای باز مستقر هستند..در شهرداری‌ها ذهن‌ها بسته هست»

روستا: «از روزی که این بازار افتتاح شده خیابان گلکوب باترافیک شدیدی مواجه شده بخصوص جلو درب اصلی مجتمع عده‌ایی از مشتریان دوبله پار ک میکنن شده محلی برای خالی کردن اجناس مغازه دارها چون محل تخلیه بار پیش‌بینی نشده وسلطهای زباله که درب اصلی مجتمع گذاشته شده جهت تخلیه وبوی نا مطبوعی اول ورودی مجتمع به مشام می‌رسد وجلوه بدی به ورودی داده»

خانم فرهادی: «اخلاق بعضی کسبه خیلی بده انگا دعوا دارن جنس آشغال قاطی خرید میکنن ۲ کیلو میخوای، ۵ کیلو میکشن برات از پارکینگ بوی بدمیاد تا برسی به ماهی فروشا صدای اربده ماهی فروشا و انعکاسش تو هوا گوش رو آزار میده باید سبد خرید بزارن»

شهروند دیگری نوشت: «این همه سال صحبت از جابجایی بود که نتیجه ش بشه این… فقط یکبار رفتم که از همون دم درب مجبور شدم با شالم جلو بینی ودهانم رو بگیرم.کف هم که سرامیک و هم صدای پا می پیچیدو هم بخاطر لیز بودن زود خسته شدم هم اینکه اگر بهترین کالا را باقیمت پایین هم میدادن حس خرید نداشتم اصلا خرید تو این مکان لذت بخش نبود ودست خالی برگشتم.درسته که مکان قبلی مشکلات زیادی بوجود آورده بود ولی بوی زندگی وتلاش میداد…الان هم که متاسفانه سوت وکوووور.خلاصه که فروشگاه‌های دیگه رو جایگزین کردیم برای همیشه.»

موسی: «آقا جان من خودم، شیرازیم، دروازه کازرون، سیری چند؟ آب شیراز، را در یابید…. سختی آب شیراز رسیده به ۴۵۰ …. در حالیکه باید کمتر از ۳۰۰ باشد. کمتر از ۲۵۰ … باید در ورودی از سمت درودزن به صدرا، حوضچه آرامش بسازند، تا گل آب، ته نشین شود …. سختی آب، تی دی اس، باید به کمتر از ۲۵۰ برسد…. همه مشکل کلیه پیدا کردن ت خونه ما …..»

عزیز: «همشون رو باید از کار بیکار کنید اینا هنوز دست از قلدری و اربده کشی برنداشتن …. جنس میخان بفروشن انگار با مشتری جر دعوا دارن یه مشت.. شدن کاسب …. اون احمقی که دیگه بخاد ازینا خرید کنه یه مشت آشغال فروش قلدر کلن باید اینجا رو تعطیل کنید تا حساب کار دستشون بیاد که کاسبی میخان کنن نه جر دعوا با ملت شعور حرف زدن کلن ندارن»

قلی: «صدا مجتمع پروتئین ناشی از عربده کشی کسبه و شاگردانشان خصوصا ماهی فروشان می‌باشد و هیچ ربطی به مهندسی ندارد»

شهروند دیگری بنام مهدی : «اینا فقط جاشون عوض شده. رفتار بی ادبانه و نعره زدناشون و عدم رعایت بهداشت هیچ تغییری نکرده. بعدشم کجای دنیا بازار ماهی فروشی توی مکان سربسته هست بدون تهویه قوی و مناسب؟»

عبدالرسول رییسی: «درود جابجایی این مکان ومشاغل بسیاربجا ودرست است ولی فرهنگ برخورد کسبه بامشتری بسیاربدوتند است فکرمیکنند هرچه درترازو گذاشتند حتما مشتری باید قبول کند.که اشتباه است وبایدبرخورد آنها اصلاح ازطریق کار فرهنگی چون حق مشتری این نیستونباید زور بگویند و بی احترامی دلیلی ندارد»

م: «خوب مثلا یکی گوشت شتر میخواد باید کل قصابی‌ها بگرده تا آیا کجا پیدا کنه اگر بازار گوشت یکجا باشه عالیه»

محمد : «با سلام عرض خسته نباشید به شهردار و شورای محترم شهر چندروز پیش من برای خرید به مکان جدید رفتم چند نکته خیلی خیلی باعث نارضایتی شد ۱):اخلاق و برخورد بسیار بد کسبه با مشتریان ۲): ارایه وفروش اجناس به مشتریان با هر وزن ومخصوص دلخواه خودشان (مشتری یک کیلو میوه یا هر چیز دیگه ای میخواد براش ۴کیلو می‌زاره ۳)شوخی و رفتارهای خارج از عرف یک کاسب»

سهراب: «با سلام اول که بوی بد ماهی تمام فضا پر کرده دوم فریاد ماهی فروشان سر صدا قرار طبقه دوم هم برای پرتین باشد که محل را بیشتر دچار بوگرفتگی شدید میکند فرهنگ یک فرشگاه بزرگ اینگونه نیست»

س: «با سلام اول که بوی بد ماهی تمام فضا پر کرده دوم فرایاد ماهی فروشان سر صدا قرار طبقه دوم هم برای پرتین باشد که محل را بیشتر دوچار بو میکند فرهنگ یک فرشگاه بزرگ اینگونه نیست»

امین: «اگر این مکان از اول برای همین مشاغل ساخته شده ک واقعا جای تاسف داره،، این بازار باید مانند پاساژ دلگشا نیمه مسقف باشه تا تهویه کاملی داشته باشه،، کف پاساژ ب جای سرامیک میتونستن از آجرهای سنتی مث کف بازار وکیل استفاده کنن ک هم لغزنده نباشه هم صدا نپیچه،، و اون حالت سنتی دروازه هم از دست نمیداد، ی مدت دیگه اینجا ب تعطیلی میکشه،و مغازه دارا باز میان لب خیابون»

محمد : «باسلام، مهمترین مشکل این بازار که ارثیه‌ای دیرینه از بازار قبلی هست برخورد بسیار نامناسب کسبه باخریداران هست که گاهی با تندی و فحاشی همراه است! دیگر اینکه وزن کالاهای ارائه شده تحمیلی هست یعنی به هیچوجه کمتر از یک کیلو و حتی بیشتر به مشتری فروخته نمیشودو مشتری اجباراً بایدجنس خراب و بنجل را بخرد و درصورت اعتراض با تندی و گاهاً فحاشی روبرو خواهد شد. نکته بسیار مهم اجاره غرفه‌ها توسط فروشندگان ایرانی است که اداره آنها به کارگران افاغنه سپرده شده که آنان نیز با مشتری برخورد بسیار نامناسبی دارند.»

مریم: «سلام و احترام سپاسگزارم از شهرداری که بعد از سی سال این طرح رو عملی کردن … دروازه کازرون از مکانهای بیار قدیمی و تاریخی بوده و هست … بازار دروازه باید مثل بازار وکیل بشه …این روزا سکوت و آرامش و حس خوب و حال و هوای قدیم بازارچه را فرا گرفته … آلودگی و زشتی و ترافیک فضا رو پر کرده بود باید ماهی فروشان مستقر میشدن که مشخص بشه کجاها تهویه هوا بیشتر گذاشته بشه مخصوصا که پارکینگ داره و دیگه نور و لامپ زرد رو میوه‌هاشون نیست خیلی خیلی عالی شده خدا خیرتون بده»

مهدی : «سلام با تشکر فراوان از زحمات و خدمات شورای محترم و شهرداری شیراز نسبت به انتقال این صنوف به بازار جدید …. مسئولین محترم جدا از نواقص بازار جدید که همشهریان عزیز گوشزد کردند لطف کنید با نظارت کامل خود اخلاق مداری به فروشندگان یاد بدید که فکر نکنن اجناس خود را مفتی به مردم میدن و همیشه مثل طلب کاران بامردم فهیم و شریف برخورد میکنند لطفا کلاس فهم و شعور برای این قشر فروشندگان بگذارید و مورد بعد عین رفتار زشت کاسبی قبل درون مغازها خالی ولی در راهروها با گذاشتن سینی‌های بزرگ مانع تردد مردم میشوند که این عمل جدا از زشتی ترکیب بازار حق کشی مشتریان در رفت و آمد را در بر دارد»

ایران : «در بازار رشت فروشندگان از آواز به جای ارازل گری استفاده می‌کنند.»

ایران شهروند دیگری: «در بازار رشت فروشندگان به جای داد و فریاد و ارازل گری آواز‌های گیلکی می‌خوانند و مشتری مدار هستند.»

حسین: «با سلام وتشکر از عوامل ودست اندرکاران ساخت این مجموع جهت رفاه شهروندان وایجاد یک فضای خوب مدرن وبهداشتی نسبط به مکان قبلی جهت فروشندگان امید است با این تغییر مکان شاهد مشتری مداری کسبه با خریداران ومراجعین به مجموع باشیم تا این مجموع برای مشتری یکبار مصرف نگردد.»

محمد از شیراز: «اولا مکان قبلی کسبه ماهی فروش ومیوه فروش در دروازه کازرون از نظر باز بودن فضا خیلی خیلی بهتر بود. مکان فعلی آنها بعلت بسته بودن فضا بوی بد ماهی وسر و صدای زیاد. نبودن چرخ دستی برای خرید ورفتن به پارکینگ باید مثل هایپر خلیج فارس که خیلی بزرگتر از این مکان هست حتما چرخ دستی بگذارند تا مردم راحتر بتوانند همه خرید‌های خود را انجام دهند. اکثر آسانسورها بسته است. ومهمتر از همه نداشتن اخلاق کسبه است.»

لیلا جوانمردی: «متاسفانه توجه انتقال مغازه‌های دروازه کازرون با عدم رضایت آنان درمدت طولانی مسئولین شهرداری رابه تصمیم گیری وتدارک امکانات لازم وضروری بازار پروتئین درزمان لازم، ایجاد فضای مناسب درفصل تابستان وگرمای شدید، به تهیه تهویه‌های بزرگ همانند زیر گذر درقسمت فروش ماهی وحضور مشتریان دربازار پروتئین وتاسیسات لازمه بازار که درآینده با نبود وکمبود مواجهه خواهدشد جهت نگهداری میوه،تره بار وسایر اقلام»

رحیمه: «واقعا بازار قبلی دروازه چهره شهر را بسیار زشت کرده بود ایده خوبی بوده امیدوارم مشکلاتی که جهت تهویه هم هست زودتر برطرف شود»

قنبری: «اقدام بسیار شایسته‌ای بود با تشکر از شهرداری محترم. و اما ۱- لطفا اجازه ندهید مغازه داران به جای فضای داخلی مغازه بطور کامل راهروها را با سینی‌های میوه اشغال کنند ۲- فروشندگان را توجیه بفرمائید که حق داد و فریاد کردن نیستند چون مشتری‌ها (مردم) خودشان میبینند و انتخاب می‌کنند ۳- در بخش ماهی فروشان اجازه ندهید ماهی‌ها را در راهروها قرار دهند و لطفا نسبت به نصب سیستم تهویه مناسب اقدام بفرمائید سپاس»

اﻳﺮاﻥی : «ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﺮﻳﺪ ﻧﻜﺮﺩﻡ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﻫﺴﺖ ﺩﻳﮕﻪ اﺻﻼ ﺑﺮاﻱ ﺧﺮﻳﺪ اﻭﻧﺠﺎ ﻧﻤﻴﺮﻡ ﻫﻤﺸﻮﻥ ﺗﻘﻠﺐ ﻛﺎﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻲ اﺧﻼﻕ اﺻﻼ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﻱ ﺩﺭﺳﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻤﻴﻜﻨﻨﺪ»

باهر: «با نصب دمنده‌ها و مکنده‌های قوی بنام Blower در دوسر سالن‌ها یا مشابه دستگاه‌های انتقال هوا در سقف تونلها می‌توان بوهای نامطبوع را خارج و هوای جدید وارد سالنها کرد. با نصب آجرهای آکوستیک با الومینا در تمام سقف سالنها بنام سقف کاذب می‌توان سرو صدا را خفه و از انعکاس آنها در محیط سالنها جلوگیری و محیط را آرامش بخشید.»

محمد شجری: «کار خیلی خوبی کردین ممنون از شهردار شیراز بازار میوه و ماهی‌ها بعضی‌ها شون خیلی متقلب هستن هرچی میوه ماهی گندزدایی دارن میدن خورگ مردم خیلی هم بد اخلاق هستن»

محمد رضا رنجبر: «کار خیلی خوبی کردین ای کاش نظارت بر قیمت مخصوص تازه بودن داشتن بعضیاشون خیلی بی پدر هستن من میگو خریدم بیشترش خراب له بود حروم خوری تا کی نان حرام بردن دادن به زن بچه کار خوبی نیست آخر اقبتش خانواده به راه خراب کشید میشن»

صفا: «با سپاس از شهردار محترم شیراز که با یک انقلاب بزرگ دروازه کازرون که توسط ماهی فروشان و تره بار. فروشان از خود راضی و بی فرهنک به یک منجلاب تبدیل شده بود نجات داد. و اما این بازار مدرن و منظم و بزرگ بخاطر مسقف بودن و پژواک صدا پر سر وصدا است، که باید برای آن فکری کرد ولی شهردار شیراز کار بزرگی را انجام داده است»

مردم: «دروغ دروغ دروغ من همیشه مشتری مغازه‌های دروازه بودم مهمترین مشکل این بود که میوه‌های خوش بر و رو را جلو می‌گذاشتند و بعد از میوه‌های ناجور پشت آن به مردم می‌دادند الان در این بازار جدید خبری از آن فروشندگانی که در بازار قدیم می‌دیدیم نیست مطمئنا عده زیادی از پس مخارج بازار جدید برنیامده‌اند و چه بسا بیکار شده‌اند و هیچ کس هم اهمیتی نمی‌دهد با وجودی که فروشندگان جدید همه گردنبند طلا و دستبند طلا دارند اما باز مشکل میوه فروشی به همان روش سابق برجاست و وسط مغازه‌ها هم دوباره داره پر از اشغال سبزیجات می‌شود»

حقایقی: «سلام خدا قوت به فرمانداری، شهرداری نیروی انتظامی بابت افتتاح بازار ماهی، واقعاً یکی از آقایون به عقلش نرسید بازار ماهی با سقف و بدون تهویه! دقیقاً چاله میدون اصفهان از اینجا صد شرف داره!»

محمد رضا حسین زاده: «شرکت …که این مجتمع را ساختی علی یارت بیا جوابگو باش مهندسین بی سواد که با پارتی بازی استخدام میشن»

دلگوش: «همینه دیگه…وقتی برنامه ریزی از قبل نباشه نتیجه از این بهتر نمیشه.چند روز پیش جهت خرید ماهی با مادرم رفتم اونجا فروشندها جهت جذب مشتری وقتی تبلیغ میکنن چنان صدای عربده‌ای از دهان بی دندانشون در آوردن که فرار را بر قرار ترجیح دادیم و درفتیم!خداشاهده صدای فریادفروشنده هنوز در گوشم زمزمه میکنه.البته خوب به عقیده بنده اینها از پشت کوه در اومدن…یا حق»

ایرانپور: «از اینکه آمدند جای تمیز خیلی خوب هست، در روش فروش میوه هم تجدید نظر کنند، یا میوه سوایی هم داشته باشه یا یک فروشنده با انصاف داشته باشه میوه خراب برای مردم نگذاره. آخر کار میوه‌های خراب را حراج کنه. راه ورودی میوه فروشی را از ماهی فروشی جدا کنند. گاری داشته باشند. پله و شیب داشته باشه. کف پارکینگ ش شیار عمیق داره ماشین را خراب می کنه. به امید پیشرفت بیشتر.»

شهروند شیرازی : «ما که روز اول گفتیم بازار تهویه نداره. صد عجب از مهندسان شهرداری همه خوش لباس شیک و با کلاس. ولی امان از اطلاعات کامل و درک صیح از بازار ماهی فروشی حداقل میرفتید جنوب و بازار اونجا رو نگاه میکردید»

بنده خدا: «قبل از تغییر مکان این بازار باید کلاس‌های آموزش اجباری برای برخی کاسبان این بازار برگذار کنند و ادب و احترامی که … یادشون ندادند رو بهشون آموزش بدند که بدانند بازار که یه مکان عمومی هست جای عربده کشی و دادوهوار کردن نیست و ناظر از بهداشت و اماکن یه مدت مستقر باشه که اجناس فاسد قاطی نزنن و بندازن به مشتری و اصلاح خیلی موارد دیگه مهندسینی که این بازار و طراحی کردن مدارکشون چک کنن تا مشخص بشه تخصصشون چی بوده که اینقدر مشکل تهویه انعکاس صدا و مشکلاتی که تا یه مدت دیگه مشخص میشه تو این سازه هست فقط خواستن بگن یه کاری کردیم»

شما چه نظری دارید؟

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. نظرات مردم بیشتر حاکی از اخلاق بد فروشندگان ، کم فروشی توام با قلدری و بی ادبی و عدم تهویه مناسب می‌باشد
    راهکار اجرایی برای بی اخلاقی فروشندگان تحریم و مراجعه نکردن مردم به آنهاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا