سیاسی

تاجگردون: میانگین معدل دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد به ۱۵/۸ سقوط کرد ؛ معدل۷۰ درصد دانش آموزان زیر ۱۰ است

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از نیمی از دانش‌آموزان این استان در ارزیابی‌های تحصیلی نمره‌ای پایین‌تر از حد استاندارد کسب کرده‌اند که برای رفع این مشکل باید چاره اندیشی است.

ایرنا:  غلام رضا تاجگردون روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش گچساران و باشت کاهش میانگین نمرات دانش‌آموزان را پدیده‌ای چندبعدی و نگران‌کننده خواند و خواستار برنامه‌ریزی فوری برای برون‌رفت از این بحران شد.

وی با گلایه از نبود برنامه مشخص در آموزش‌وپرورش گفت: انتظار می رود مدیران آموزش‌وپرورش برنامه خودشان را برای مقابله با چالش‌های موجود ارائه کنند و ناترازی در حوزه علم و تربیت آینده‌سازان، دردآور و گاه غیرقابل جبران است.

تاجگردون با اشاره به جلسه‌ای که یک ماه پیش در مرکز استان برگزار شد افزود: در آن جلسه نیز دغدغه‌های خود را مطرح کردم اما هنوز برنامه‌ای از سوی آموزش‌وپرورش به دست ما نرسیده است.

تاجگردون با بیان اینکه میانگین معدل دانش‌آموزان استان به ۱۵/۸ رسیده و روند نزولی آن نگران‌کننده است، تصریح کرد: تا خردادماه فرصت می‌دهم تا این میانگین افزایش یابد و رتبه‌های خوب کنکور داریم اما وقتی ۷۰ درصد دانش‌آموزان معدل زیر ۱۰ دارند، با بحران عمیقی روبه‌رو هستیم.

وی خطاب به مدیران مدارس و مسئولان حاضر در نشست گفت: محرومیت جای خودش، اما ما متولیان جامعه هستیم و آینده آن به تدبیر امروز ما بستگی دارد و اکنون باید از بحران حرف زد و برنامه‌ای مشخص برای سال تحصیلی آینده ارائه شود.

ریشه‌های افت تحصیلی

تاجگردون افت تحصیلی دانش‌آموزان را ناشی از عوامل چندگانه دانست و افزود: ناامیدی نسبت به آینده شغلی، مشاهده بیکاری در جامعه، استرس و فشار کنکور و امتحانات و غرق شدن دانش‌آموزان در فضای مجازی تمرکز و انگیزه آنان را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: این بحران همچنین نتیجه نقایص ساختاری نظام آموزشی است که مهارت‌های کاربردی مورد نیاز بازار کار را آموزش نمی‌دهد.

وی ابراز کرد: فشارهای معیشتی و فقر خانوادگی نیز دانش‌آموزان را از دسترسی به منابع آموزشی مناسب محروم می‌کند و برخی مجبور به کار کردن می‌شوند.

پیامدهای اجتماعی و خطرهای آینده

نماینده مردم گچساران و باشت درباره پیامدهای افت تحصیلی هشدار داد و گفت: این وضعیت کیفیت نیروی کار آینده را تضعیف ، سرمایه انسانی را کاهش و نابرابری اجتماعی را تشدید می‌کند.

وی تصریح کرد: شکست تحصیلی در این مقطع حساس می‌تواند عزت‌نفس جوانان را کاهش دهد و آسیب‌های اجتماعی را افزایش دهد.

وی تأکید کرد: افت نمرات پایه دوازدهم باید یک بحران ملی در توسعه انسانی تلقی شود.

لزوم هم‌افزایی نهادها و اجرای پروژه “امید”

تاجگردون خطاب به دستگاه‌های اجرایی گفت: همه نهادها باید برای رفع این بحران به یاری آموزش‌وپرورش بشتابند و خانواده‌ها نیز در این فرآیند مشارکت کنند.

وی از تدوین یک برنامه عملیاتی فشرده با عنوان “پروژه امید” خبر داد و افزود: با توجه به چندوجهی بودن دلایل افت تحصیلی، اجرای این طرح نیازمند عزم جدی و هم‌افزایی همه دستگاه‌هاست و اگر روند فعلی ادامه یابد، تبعات اجتماعی، روانی و اقتصادی ناشی از ناکامی تحصیلی آسیب‌های پایدار و جدی به بدنه جامعه وارد خواهد کرد.

انتقاد از تخصیص امکانات و عملکرد مدارس غیردولتی

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی همچنین انتقاد شدیدی به نحوه تخصیص امکانات و عملکرد برخی مدارس غیردولتی وارد کرد و گفت: امکانات آموزشی و تفریحی باید در اختیار مدارس کم‌برخوردار و دانش‌آموزان قرار گیرد تا انگیزه آنان افزایش یابد.

وی گفت: مدارس غیرانتفاعی که از خانواده‌ها مبالغ کلان دریافت می‌کنند اما معدل دانش‌آموزان‌شان زیر ۱۰ است، فاجعه آموزشی محسوب می‌شوند.

نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی میان خانواده‌ها، مدارس و نهادهای اجرایی اظهار کرد: بدون مشارکت والدین و حمایت همه‌جانبه دستگاه‌ها، ارتقای سطح آموزشی دانش‌آموزان امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی راهکارهای عملیاتی را در سه فاز شامل توجیه سازماندهی و جذب مشارکت، اجرای عملیاتی آموزشی و پشتیبانی روانی و نشاط دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: مدیران مدارس باید محور اصلی اجرای برنامه‌های بهبود کیفیت آموزشی باشند و اداره آموزش و پرورش نقش حمایتگر و هدایتگر داشته باشد.

تاجگردون با بیان اینکه تفاهمنامه‌ها و همکاری با صنایع، نهادهای فرهنگی و آموزشی می‌تواند اثرگذار باشد، ابراز کرد: تشکیل کارگروه نظارت و ارزیابی برای پیگیری عملکرد مدارس ضروری است و مسئولیت اجتماعی نهادها در حوزه آموزش باید به صورت جدی دنبال شود.

وی همچنین به تفاوت‌های میان مدارس ثروتمند و کم‌برخوردار استان اشاره و تصریح کرد: باید با تمرکز بر مدارس محروم و دانش‌آموزان کم‌بضاعت، فرصت‌های برابر آموزشی فراهم شود و از ایجاد نابرابری‌های آموزشی جلوگیری شود.

تاجگردون با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت و پاسخگویی مدیران نسبت به نتایج آموزشی، خواستار تشکیل جلسات مستمر و حضور فعال تمام نهادهای مرتبط در این زمینه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا