اقتصادی

آموزش بازاریابی و افزایش سودآوری

آموزش بازاریابی و افزایش سودآوری، این روزها اهمیت دو چندانی نسبت به قبل پیدا کرده است. با توجه به دنیای دیجیتالی رو به رشدی که شاهد آن هستیم، داشتن مهارت‌های بازاریابی و افزایش سودآوری برای هر کسب و کاری حائز اهمیت است. برای کسب مهارت‌های لازم در این زمینه نیاز به گذراندن دوره‌های تخصصی بازاریابی و فروش و یا کمک گرفتن از افراد متخصص در این حوزه است. در ادامه در رابطه با اهمیت آموزش بازاریابی و افزایش سودآوری بیشتر صحبت کرده و با یکی از بهترین متخصصان این حوزه آشنا خواهیم شد.

بازاریابی و فروش چیست؟

بازاریابی یا مارکتینگ شامل فرآیندها و تکنیک‌های تبلیغ، فروش و توزیع خدمات یا کالا است و بر روی جذب مشتری تمرکز دارد. در بازاریابی نیازها و خواسته مشتریان شناسایی شده و به ایجاد علاقه و آگاهی از محصول یا خدمات پرداخته می‌شود. افرادی که تحت عنوان بازاریاب فعالیت می‌کنند، موظف به افزایش آگاهی افراد نسبت به محصولات یا خدمات هستند و راه را برای تیم فروش هموارتر می‌کنند. فروش هم فرآیند فروختن کالا یا خدمات است و شامل متقاعد کردن مشتری بالقوه به خرید محصول یا استفاده از خدمات می‌باشد. فروشندگان باید مشتریان بالقوه را شناسایی کرده و آنها را به خرید ترغیب نمایند.

ویژگی‌‌های بازاریاب و فروشنده موفق

به نقل از وب سایت ایران بیزینس مستر، “ویژگی‌های یک بازاریاب و فروشنده موفق شامل اعتماد به نفس بالا که باعث می‌شود پیام با قطعیت منتقل شود، توانایی برقراری ارتباط قوی که به ایجاد ارتباط انسانی و اعتماد می‌انجامد، شنوایی فعال که امکان درک دقیق نیازها و توقعات مشتری را فراهم می‌کند، انعطاف‌پذیری که در مواجهه با موقعیت‌های متفاوت ضروری است، هدف‌مندی و پشتکار که استمرار تلاش را تضمین می‌کند و توجه به توسعه فردی که باعث می‌شود فروشنده همواره در حال رشد باشد.” بازاریان و فروشندگانی که از این ویژگی‌ها برخوردار هستند، دستاوردهای کوتاه مدت و روابط بلند مدت با مشتریان را به خوبی تجربه خواهند کرد.

jkeug8NlCPVC6sNcZYD6i6wg5xmHPskxwct6ThJO

اصول مهم و کلیدی در بهبود بازاریابی و افزایش سودآوری

از اصول مهم و کاربردی جهت بهبود بازاریابی و فروش به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

  •         شناخت دقیق مخاطب

شناخت مشتری یا مخاطب هدف، اولین فاکتور مهم در بازاریابی و فروش است. نیاز مشتریان و اینکه چه محصولات یا خدماتی نیاز دارند، مسئله بسیار مهمی است. برای رسیدن به شناخت کامل نیاز به تحقیق بازار، تحلیل بازخورد مشتریان و بررسی رفتار خریداران است.

  •         ایجاد ارزش قوی

اکثر افراد زمانی به مشتری تبدیل می‌شوند که احساس کنند ارزش قابل توجهی با خرید محصول یا خدمات به دست می‌آورند. پیشنهاد ارزش باید نشان‌دهنده این باشد که محصول یا خدمت قرار است چه مسئله‌ای را حل کند.

  •         حضور موثر در فضای دیجیتال

حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب همچون اینستاگرام و همچنین برخورداری از وب سایت حرفه‌ای و تبلیغات هدفمند آنلاین ضروری است. دیجیتال مارکتینگ ضمن کاهش هزینه‌های بازاریابی، امکان اندازه‌گیری نتایج و بهینه کردن کمپین‌ها را می‌دهد.

  •         وفادارسازی مشتریان

یکی دیگر از اصول مهم در بازاریابی و افزایش سودآوری، مراقبت از مشتری و ایجاد وفاداری است. نگه داشتن مشتریان قدیمی بسیار کم هزینه‌تر از جذب مشتریان جدید است. برای این کار هم باید به ارائه خدمات پس از فروش مناسب، پاسخگویی سریع، ارائه پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌های فصلی توجه گردد.

 

vjF2dxDBVZ5uxl7dHZypRF1rgvSCgX4pOvwNsQeu

انواع فعالیت‌های بازاریابی و فروش

فعالیت‌های بازاریابی و فروش شامل تمام اقدامات لازم جهت ایجاد ارزش برای مشتریان و متقاعد کردن آنها جهت خرید محصولات یا خدمات است. به نقل از سایت دیدار “فعالیت های بازاریابی شامل انجام بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی ایمیلی، اینفلوئنسر مارکتینگ و… می‌باشد. فعالیت‌های فروش هم شامل انجام تماس گرم، تماس سرد، مذاکره، جلسات حضوری، ارائه(presentation) و… می‌شود.”

اشتباهات رایج در بازاریابی و فروش که باید از آنها پرهیز شود

درک اشتباهات رایج و مرگبار در بازاریابی و فروش و پرهیز از انجام آنها، در موفقیت تیم بازاریابی و فروش نقش بسزایی دارد. در این رابطه باید به گوش ندادن به نیازهای واقعی مشتریان، ارائه اطلاعات بیش از حد یا نامناسب، عدم پیگیری مشتری بعد از ارائه پیشنهاد، تمرکز بر روی محصول به جای ایجاد تجربه برای مشتری و عدم انعطاف‌پذیری در پاسخ به شرایط متفاوت مشتری، از رایج‌ترین اشتباهاتی است که باید از انجام آنها پرهیز گردد.

اهمیت آموزش بازاریابی، فروش و افزایش سودآوری

آموزش جدیدترین و موثرترین تکنیک‌های بازاریابی، فروش و افزایش سودآوری از چند جهت اهمیت دارد:

  •         افزایش عملکرد، بهره‌وری و انگیزه کارکنان

کارکنانی که در حوزه کاری خود مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند و آموزش‌های لازم را می‌بینند، وظایف خود را بهتر انجام می‌دهند. این مسئله منجر به کاهش خطاهای کاری، افزایش بهره‌وری سازمان و افزایش انگیزه و رضایت کارکنان می‌گردد.

  •         انطباق با تغییرات بازار

آموزش مداوم به تیم بازاریابی و فروش کمک می‌کند تا با روندها و تکنیک‌های جدید آشنا شوند و شرایط را با تغییرات بازار انطباق دهند. این مسئله در پیشی گرفتن از رقبا اهمیت دارد.

  •         جذب و حفظ مشتریان

با یادگیری مهارت‌های بازاریابی و فروش، به جذب مشتریان جدید و وفادارسازی مشتریان فعلی کمک زیادی می‌شود. این مسئله در نهایت منجر به رشد کسب و کار و سودآوری بیشتر می‌گردد.

  •         بهبود استراتژی‌ها

هر چقدر تیم بازاریابی و فروش با تکنیک‌های بیشتر و حرفه‌ای‌تری آشنا شود، استراتژی‌های موثرتری را تدوین و اجرا می‌کنند.

 

q15pLfuP2Z9CKWQC7roupQwAytemrCWLEt6yXwdG

آموزش بازاریابی و افزایش سودآوری در مجموعه ایران بیزینس مستر

آقای حامد خلیلی از متخصصان برجسته در حوزه بازاریابی و افزایش سودآوری است و از سالها تجربه عملی و پژوهش‌های تخصصی در این حوزه برخوردار می‌باشد. ایشان با رویکردی کاملا علمی و کاربردی، به مدیران و تیم‌های بازاریابی و فروش به طراحی و اجرای استراتژی‌های موثر و نتیجه محور کمک شایانی می‌کند. آقای خلیلی در حال حاضر در مجموعه ایران بیزینس مستر به عنوان مدرس و مشاور ارشد فعالیت کرده و آموزش‌های تخصصی و دوره‌های عملی در زمینه بازاریابی و افزایش سودآوری برگزار می‌کند. آقای خلیلی به همراه متخصصان با تجربه، برنامه‌های آموزشی هدفمند طراحی کرده و جلسات مشاوره فردی و گروهی را برگزار می‌نماید. با شناسایی نقاط قوت و ضعف تیم‌های بازاریابی و فروش و توسعه مهارت‌های کلیدی همچون ارتباط موثر و مذاکره، به کسب و کارها در بهبود مسیر و تحقق اهداف کمک شایانی می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با کارشناسان مرکز ایران بیزینس مستر در تماس باشید.

جمع بندی

برای موفقیت کسب و کار و افزایش سودآوری، ارتقای دانش در حوزه بازاریابی و فروش مسئله مهمی است. مدیران یا صاحبان کسب و کارهای کوچک با آموزش تیم بازاریابی و فروش، شاهد رشد پایدار کسب و کار خود بوده و سودآوری بیشتری را تجربه خواهند کرد. دوره‌های آموزش بازاریابی و افزایش سودآوری مجموعه ایران بیزینس مستر، از بهترین دوره‌های موجود در این حوزه است و به صدها کسب و کار مختلف جهت تحقق اهداف و رشد روزافزون‌شان کمک شایانی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا