روز گذشته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که تا ۱۸ ماه آینده، تندر ۹۰ بومی به بازار می آید و این خودروساز توانسته تا با تغییر اجزای مختلف این سدان فرانسوی، بدون حضور رنو، تندر ۹۰ را به داخلی سازی ۸۵ درصدی برساند.
چند ماه قبل مدیرعامل شرکت خودروسازی پارس خودرو خبری مبنی بر تولید تندر ۹۰ ایرانی با نام پروژه «P۹۰» در گروه سایپا را اعلام کرده بود. حال با توجه به گفته های مدیر گروه سایپا، می توان متوجه شد که قرار است تا تندر ۹۰ جدید این گروه خودروسازی با تغییرات ساختاری در پلتفرم تندر ۹۰ قبلی به بازار بیاید. با توجه به اینکه پلتفرم و سازه B۹۰ و L۹۰ رنو مطابق با استانداردهای ۶۵ گانه هستند و نمی توانند تا استانداردهای ۸۵ گانه جدید را پشت سر بگذارند، گروه خودروسازی سایپا تغییراتی را برای سدان در نظر گرفته است.
سایپا P۹۰ سدانی در کلاس C بوده و بر مبنای پلتفرم B۰ گروه «رنو-نیسان» توسعه پیدا کرده است. آن طور که گفته می شود، این خودرو نمونه ارتقا یافته و به روز شده «رنو تندر ۹۰» و «رنو پارس تندر» است و در بخش طراحی جلو، عقب و کابین به روزتر شده است. همچنین با توجه به اطلاعات موجود، نصب پیشرانه EF۷ و TU۵ بر روی تندر ۹۰ منتفی شده و سایپا پیشرانه های دیگری را برای P۹۰ یا همان تندر ۹۰ داخلی در نظر گرفته است.
منابع آگاه در بحث امکانات پروژه P۹۰ می گویند که این خودرو با امکانات زیر به خط تولید خواهد آمد:
دو کیسه هوا
ترمز ABS، EBD و BA
سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی (در برخی تیپ ها)
مدیریت خودرو BCM
نمایشگر تعویض دنده GSI
سنسور باد لاستیک
چراغ روشنایی روز
سنسور نور
کامپیوتر سفر
شیشه ها و آینه های برقی
صندلی های ایزوفیکس
تریم داخلی چرم و پارچه
نمایشگر لمسی
دوربین و سنسور پارک عقب
رینگ آلومینیومی
کروز کنترل
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
بلوتوث
رهیاب ماهواره ای
تهویه اتوماتیک (در برخی تیپ ها)
و…
در حال حاضر این امکان برای رسانه ها وجود ندارد تا تصاویر رسمی پی ۹۰ را منتشر کنند. اما با توجه به مشاهدات و اطلاعات موجود، کابین این خودرو به مراتب به روزتر از تندر ۹۰ است و امکانات بیشتری در آن دیده می شود. همچنین ترکیب رنگ کابین این خودرو باعث می شود تا در آینده نزدیک، P۹۰ رقابت آسان تری را با رقبا داشته باشد. الگوهای ارائه شده برای ظاهر جلو و عقب این خودرو هم به شکلی است که پی ۹۰ سایپا را جذابتر از نسخه های رنو به نمایش می گذارد. البته که در بخش نمای جانبی P۹۰، همچنان با خطوط صاف و شکسته رنو تندر ۹۰ طرف هستیم.
نظرات