چرا موتور خودرو استارت می‌خورد، اما روشن نمی‌شود؟

خودرو | اول فارس ، وقتی موتور خودرو استارت می‌خورد، اما روشن نمی‌شود، دلیل آن یک یا ترکیبی از چهار مورد زیر است: ۱. نرسیدن بنزین به موتور: تمام شدن بنزین- کیپ شدن صافی بنزین- سوختن رله پمپ- سوختن فیوز پمپ- عمل کردن کلید قطع کن بنزین- خرابی سنسور موقعیت میل لنگ. ۲. نرسیدن برق به […]

خودرو | اول فارس ، وقتی موتور خودرو استارت می‌خورد، اما روشن نمی‌شود، دلیل آن یک یا ترکیبی از چهار مورد زیر است:

۱. نرسیدن بنزین به موتور: تمام شدن بنزین- کیپ شدن صافی بنزین- سوختن رله پمپ- سوختن فیوز پمپ- عمل کردن کلید قطع کن بنزین- خرابی سنسور موقعیت میل لنگ.
دلایل روشن نشدن خودرو
۲. نرسیدن برق به شمع برای جرقه زدن در لحظه مناسب: خرابی کویل، خرابی وایر- قطع شدن اتصالات کوئل.
۳. نرسیدن هوا و درست نبودن ترکیب هوا و بنزین در موتور و کمپرس نشدن به موقع برای احتراق: کیپ شدن لوله ورودی هوا- نشت بنزین از انژکتور- خراب شدن سنسور دمای آب موتور- خراب شدن سنسور فشار هوای ورودی- خرابی سوپاپ‌ ها و فرار کمپرس از سر پیستون- تنظیم نبودن تایم – باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ ها.
۴. شناسایی نکردن کد سوئیچ: در خودرو‌های مجهز به کلید ایموبلایزر.
نرسیدن بنزین به موتور
الف) بنزین تمام شده یا صافی بنزین کیپ شده است. از کافی بودن بنزین در باک مطمئن شوید، اگر صافی بنزین را هر ۱۰ هزار کیلومتر تعویض کنید، کیپ شدن صافی بنزین بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد.
ب) پمپ بنزین سوخته است.
ابتدا شلنگ ورودی بنزین به پشت انژکتور را چک کنید که درست وصل شده باشد، سپس شلنگ را جدا کنید. باید سوخت حداقل به مدت ۴ ثانیه با فشار (حدود ۶ بار Bar) از شلنگ خارج شود. اگر این اتفاق نیفتاد، می‌توانید با رعایت نکات ایمنی نیش استارت بزنید، و ببینید سوخت خارج می‌شود یا خیر. (انجام این کار مخصوصا اگر موتور گرم باشد، خطرناک است).
اگر بنزین با فشار کم و منقطع از شلنگ خارج شد، یا پمپ بنزین ماشین خراب است یا مقدار سوخت در باک کافی نیست.
اگر هیچ بنزینی خارج نشد، پمپ بنزین را به یکی از دو روش زیر تست کنید:
۱. با باز کردن سوئیچ، باید صدای کار کردن پمپ بنزین را بشنوید. در غیر این صورت به پایه‌های + و – پمپ برق مستقیم بدهید و باید صدای کار کردن آن به گوش برسد.
۲. با ولت متر، ورودی برق پمپ را امتحان کنید و ببینید آیا برق به پمپ می‌رسد؟
وقتی مطمئن شدید کار نکردن پمپ بنزین دلیل روشن نشدن موتور است، به ترتیب زیر عمل کنید:
۱. فیوز پمپ بنزین را امتحان کنید که نسوخته باشد. در جعبه فیوز را باز کنید و فیوز بنزین را خارج کنید، نباید ارتباط بین دو پایه فیوز قطع شده باشد.
۲. رله اصلی پمپ را امتحان کنید. یک رله سالم جایگزین کنید و ببینید آیا مشکل حل می‌شود؟
۳. کلید قطع کن بنزین را امتحان کنید. در بیشتر خودرو‌های داخلی و مخصوصا ۴۰۵، در اثر ضربه یا اتفاق دیگر، کلید قطع کن بنزین فعال می‌شود. نشانه عمل کردن کلید قطع کن بنزین آن است که وقتی سوئیچ را باز می‌کنیم، چراغ چک پشت آمپر روشن نمی‌شود. (در خودروی سالم و بی عیب، در لحظه باز کردن سوئیچ، باید چراخ چک روشن شود).
۴. سنسور موقعیت میل لنگ را چک کنید (این کار با تعویض و فقط به دست کارشناس انجام می‌شود). وقتی این سنسور عمل نکند، نه تنها پمپ بنزین برق ندارد بلکه وایر‌ها و کوئل نیز برق ندارند.
اگر تشخیص دادید که کلید قطع کن بنزین عمل کرده است، یک‌ بار آن را فشار دهید تا به وضعیت اول بازگردد و بنزین به موتور برسد.
مواردی که می‌توانند منجر به سوختن پمپ بنزین شوند
۱. کیپ شدن صافی بنزین، تمام شدن بنزین در حالت روشن بودن خودرو یا رسیدن سطح بنزین در باک به چند لیتر آخر، (وقتی سطح بنزین در باک به دو یا چند لیتر آخر می‌رسد، به پمپ بنزین فشار وارد می‌شود)، کیفیت پایین پمپ بنزین، اتصالی در سیستم برق رسانی به پمپ بنزین.
۲. نرسیدن برق به شمع: یکی از شمع‌های را باز کنید، بدنه شمع را به بدنه خودرو، و سر آن را به وایر وصل کنید، در لحظه استارت زدن، جرقه بین الکترود‌های شمع را باید بتوانید ببینید. بسیار احتیاط کنید، ولتاژ برق شمع بالا است.
اگر جرقه را دیدید، خرابی کوئل و قطع بودن اتصالات آن نیز منتفی است، اما اگر جرقه‌ای ندیدید، اتصالات کوئل و وایر را بررسی کنید.
اگر همه اتصالات درست باشند، ممکن است سنسور موقعیت موتور یا ECU، کامپیوتر مرکزی خودرو خراب شده باشند. تشخیص این موارد از سوی کارشناس صورت می‌گیرد.
۳. نرسیدن هوا و درست نبودن ترکیب هوا و بنزین. برای این که موتور خودرو روشن شود، هوا باید شرایط زیر را داشته باشد:
– هوا به مقدار کافی به موتور برسد، نسبت ترکیب هوا و بنزین در موتور درست باشد، در زمان مناسب برای احتراق در موتور کمپرس شود.
ممکن است نرسیدن هوای کافی به محفظه احتراق، به دلیل گرفتگی لوله‌های هوای ورودی باشد. (در اثر تصادف یا ورود برف به دهانه ورودی هوای کنار چرخ جلو).
خرابی هر یک از سنسور‌های دمای آب موتور و سنسور فشار هوای ورودی، نشتی سوزن انژکتور و غنی شدن بیش از حد سوخت نیز موجب روشن نشدن موتور ماشین می‌شوند.
همچنین، نسبت نادرست هوا و بنزین در محفظه احتراق، خرابی سوپاپ ها، فرار کمپرس سر پیستون، تنظیم نبودن تایم موتور و باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ‌ها نیز منجر به روشن نشدن موتور می‌شوند.
نرسیدن هوا به موتور
لوله خرطومی ورودی هوا به موتور را باز کنید، اگر مشکل حل شد، در نتیجه ورودی هوای موتور ایراد دارد.
سنسور‌های دمای آب موتور، فشار هوای ورودی
سنسور دمای آب موتور و سنسور فشار هوای ورودی به وسیله دستگاه دیاگ تست می‌شوند.
نشت بنزین از انژکتور
اگر انژکتور بنزین نشتی داشته باشد، وقتی مانیفولد هوا را باز می‌کنید، بوی تند بنزین را احساس خواهید کرد. البته احساس بوی بنزین از مانیفولد، دلیل قطعی برای نشت بنزین از انژکتور نیست.
خرابی سوپاپ‌ها و درست عمل نکردن آن ها، نسبت نادرست بنزین و هوا در محفظه احتراق، تنظیم نبودن تایم موتور
خرابی سوپاپ و تنظیم نبودن تایم، از نظر فنی پیچیده‌ تر است و فقط از سوی کارشناس آزمایش می‌ شوند.
۴. شناسایی نکردن کد سوئیچ: در خودرو‌های مجهز به کلید ایموبلایزر، عملکرد سوئیچ‌ های ضد سرقت (ایموبلایزر) به این شکل است که یک کد را به ECU ارسال می ‌کند و ECU همه شرایط را برای روشن شدن خودرو آماده می‌ کند. اگر این کد به درستی شناسایی و برای ECU ارسال نشود، خودرو استارت می‌خورد، اما روشن نمی‌شود
مطالب مرتبط

انفجار گاز ال‌پی‌جی یک ساختمان را در شیراز روی هوا برد

افزایش قیمت خودرو شامل قرارداد‌های فروش فوری و فوق العاده نمی‌شود

چه موقع باید فیلتر بنزین خودرو را تعویض کرد؟ + ۵ علامت خرابی آن

نظرات