به گزارش گروه فنی و تعمیرات اول فارس ، یکی از موارد بسیار آزاردهنده در هنگام رانندگی شنیدن صدای موتور خودرو میباشد به ویژه که این صدا مدام افزایش یافته و ناهنجار میشود.
چنانچه صدای موتور یا دیگر قسمتهای اتومبیل شما هر روز افزایش مییابد و به نوعی ناهنجار و آزاردهنده شده است و احتمالا به فکر تعویض خودرو خود هستید بدانید روشهایی وجود دارد که با برطرف کردن عامل ایجاد سرو صدا به کنترل این صدای آزاردهنده کمک میکنند.
یازده روش کاهش صدای قطعات و موتور ماشین
۱. عایق بندی
چنانچه موتور و اتصالات ماشین شما مشکل خاصی ندارد یک روش برای کاهش صدای موتور، عایق بندی مناسب خودرو میباشد. این عایق بندی شامل کف خودرو، داشبورد، دربها و درب کاپوت میباشد. انجام عایق بندی فقط در مراکز مختص این کار و توسط افراد متخصص این کار انجام میشود.
۲. استفاده نکردن از ابزار ضد آیرودینامیک خودرو
یکی دیگر از مواردی که به کاهش صدای موتور ماشین کمک میکند استفاده نکردن از ابزاری است که موجب برهم زدن آیرودینامیک خودرو میشوند. در سرعتهای بالا باد موجب میشود صدایی زوزه مانند درون کابین شنیده شود که این صدا هنگام استفاده از ابزاری مانند باربند، آنتن و … بیشتر شنیده خواهد شد.
۳. استفاده نکردن از لاستیکهای پهن و بزرگ
لاستیکهای پهن و بزرگ موجب افزایش صدای ورودی به داخل کابین میشوند. این لاستیکها با زمین سطح تماس زیادی دارند که در هنگام حرکت سبب ایجاد صدای زیادی میشوند. از این رو با استفاده از لاستیکهای سایز استاندارد میتوان تاحدی افزایش صدای موتور ماشین را کاهش داد.
۴. استفاده از اسپیلتر
با استفاده از اسپیلتر میتوان تاحدی میزان باد پیچیده شده در کف و زیر ماشین را کاهش داد و در نتیجه صدای باد را کمتر نمود. این ابزار معمولا در خودروهای اسپرت مشاهده میشود که به نوعی بادگیر به حساب میآید.
۵. بررسی کهنه نبودن تسمه
در موارد زیادی کهنه بودن تسمه میتواند دلیل ایجاد سر و صدای اضافی در محفظه کاپوت ماشین شود. ضمنا خشک بودن یا جنس نامرغوب تسمه هم در تولید صدای اضافی بی تاثیر نخواهد بود. از این رو اگر تمسه نامرغوب یا کهنه است حتما آن را تعویض کنید.
۶. بررسی غلطک تسمه سفت کن
شاید صدای اضافی تمسه مربوط به غلطک تسمه سفت کن باشد. اگر این غلطک خیلی سفت یا خیلی شل تنظیم شده باشد صدای ناهنجاری تولید میکند. در مواردی نیز امکان دارد تمسه به درستی سر جای خود قرار نگرفته باشد و به خاطر اصطکاک بین فولیها و تسمه صدا تولید شود. در چنین شرایطی با رگلاژ کردن تسمه سفت کن یا جا انداختن صحیح تسمه از پارگی آن جلوگیری نمود.
۷. بررسی موتور و لولههای اطراف آن
هنگامی که داخل موتور یا لولههای اطراف آن دچار نشتی شود صدایی شبیه فس فس شنیده میشود. برای کاهش این صدا در ماشین لولههای رادیاتور، بخاری و کولر را بررسی کنید. اگر صدا به لولههای رادیاتور مربوط باشد سیستم خنک کننده اتومبیل شما به شکل کامل کار نخواهد کرد و احتمال سوختن موتور یا صدمه به سرسیلندر وجود دارد که این امر برای تعمیر هزینه بالایی میخواهد. همچنین ممکن است لوله وکیوم ماشین صدمه دیده باشد که بی توجهی به آن سبب افزایش سوخت خودرو میشود. در این مورد نیاز است لولههای مربوط به بخاری و کولر را چک کنید.
۸. بررسی پلوس خودرو
اگر پلوس یا سرپلوس صدمه دیده باشد هنگامی که با سرعت پایین در حال رانندگی هستید موقع پیچاندن فرمان صدای تق تقی از سمت چرخهای ماشین به گوش خواهد رسید؛ و اگر چنین صدایی از قسمت عقب خودروهای دیفرانسیل عقب شنیده شود احتمالا ایراد به اتصالات میل گاردان مربوط است؛ بنابراین برای بررسی پلوس و دیگر قطعات سیستم تعلیق ماشین به یک زیر و بند سازی مطمئن مراجعه نمایید.
۹. بررسی پمپ هیدرولیک
در موارد متعددی مشاهده شده که موقع پیچاندن فرمان صدایی ناله مانند از داخل کاپوت شنیده میشود. این صدا به احتمال قوی به پمپ هیدرولیک فرمان اتومبیل مربوط است که ممکن است به دلایل مختلفی مانند کم بودن سطح روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک، خراب بودن اورینگهای درون پمپ و … ایجاد شود. در چنین شرایطی معمولا فرمان اتومبیل راحت عمل نمیکند. به این ترتیب حتما با شنیدن این صدا پمپ هیدرولیک را مورد بررسی قرار دهید چرا که احتمالا با اضافه کردن کمی روغن هیدرولیک مشکل رفع گردد یا با هواگیری صدا قطع شود.
۱۰. بررسی محفظه زیر موتور و داخل سیلندر
شنیدن صدای ضربه در محفظه زیر موتور و داخل سیلندر اتومبیل به احتراق ناقص و انفجار درون سیلندر مرتبط است که احتمالا به خاطر خرابی شمع یا عدم توانایی ماشین در ایجاد تعادل بین مخلوط سوخت و هوا به وجود آمده است. انفجار داخل سیلندر در مواردی قبل از جرقه زنی رخ میدهد که میتواند در تایمینگ خودرو نقص ایجاد کند. معمولا اتومبیلهایی که احتراق ناقص یا صدایی مشابه این دارند نمیتوانند یکنواخت حرکت کنند و به اصطلاح موتور شل و سفت میشود که حرکت یکنواخت خودرو را به هم میزند. توجه داشته باشید که احتراق شدید درون سیلندر میتواند به سوپاپ و پیستونها نیز صدمهای جدی وارد کند.
۱۱. بررسی لنت ترمز
در مواردی که موقع ترمز گرفتن صدای تیز و گوشخراشی شنیده میشود قطعا لنت ترمزها در حال اتمام بوده و با دیسکهای خودرو در تماس است. در اکثر اتومبیلها چراغی برای نشان دادن تمام شدن لنت تعبیه شده است. ممکن است این چراغ به خاطر قدیمی بودن ماشین وجود نداشته باشد یا هنگام تعویض لنتها فیش و سیم آن به درستی متصل نشده باشد از این رو اگر موقع ترمز گرفتن چنین صدایی شنیدید حتما به تعمیرگاه برای سرویس یا تعویض لنتهای خودرو مراجعه کنید. چرا که بی توجهی به این امر صدمه جدی به دیسکهای اتومبیل وارد میکند.
نظرات