نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید:

یک زن همزمان در حال دریافت چهار مهریه به صورت اقساط

 نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید زندانی کردن برای مهریه هیچ جایگاهی در شرع اسلام ندارد و وضعیت فعلی دریافت مهریه در جامعه باعث از بین رفتن آبروی اسلام و انقلاب شده است چراکه برخی با دریافت مهریه تجارت می‌کنند. اعتمادآنلاین: نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید زندانی کردن برای مهریه هیچ جایگاهی […]

حسن نوروزی نماینده مجلس
 نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید زندانی کردن برای مهریه هیچ جایگاهی در شرع اسلام ندارد و وضعیت فعلی دریافت مهریه در جامعه باعث از بین رفتن آبروی اسلام و انقلاب شده است چراکه برخی با دریافت مهریه تجارت می‌کنند.
اعتمادآنلاین: نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید زندانی کردن برای مهریه هیچ جایگاهی در شرع اسلام ندارد و وضعیت فعلی دریافت مهریه در جامعه باعث از بین رفتن آبروی اسلام و انقلاب شده است چراکه برخی با دریافت مهریه تجارت می‌کنند.

حسن نوروزی:

* (درباره علت طراحی چنین طرحی در مجلس): مبنای شرع مقدس این است که زندان جای بزهکار است نه بدهکار و موارد زندان در اسلام چند مورد مختصر بیشتر نیست؛ این خلاف شرع مقدس اسلام است که برای هر مساله‌ای جرم‌انگاری کرده و حکم حبس صادر کنیم.

* (با اشاره به مساله زندان برای مهریه عنوان): ماده ۷ قانون اجرای محکومیت‌های مالی می‌گوید کسی را که بدهکار است و مناعت ندارد- توان پرداخت ندارد- حبس می‌کنند تا بدهی خود را پرداخت کند، اما در اینجا «حبس» لزوماً به معنی زندانی کردن نیست.

 * گاهی ممانعت از خروج از کشور و شهرستان معنی حبس را می‌دهد، بنابراین اگر فردی بدهی مهریه داشت، باید ابتدا اموال او از طریق استعلام از ثبت بررسی شود تا در صورت توان پرداخت، مهریه‌ای که تقبل کرده به طلبکار پرداخت شود؛ یعنی جلوی حساب بسته می‌شود تا بدهی را بدهد و نیازی به زندان هم نیست.

* اما اگر توان پراخت نداشت، حبس به معنای جلوی حساب را بستن، ممنوعیت خروج از کشور و شهر یا شهرستان محل سکونت تا زمان ادای دین به مرور زمان است. در طرح مجلس بحث زندان رفتن برای مهریه از میان برداشته می‌شود نه اینکه کسی نتواند مهریه بالا تعیین کند.

* عده‌ای خیال می‌کردند با برداشتن زندان برای مهریه حق زنان از بین می‌رود و می‌خواهند با زندان فرستادن زوج، حقوق زوجه را احیا کنند، در حالی که در یک ازدواج مرد و زن هر ۲ حق دارند.

* (با انتقاد از برخی رفتارها در سال‌های اخیر در ارتباط با دریافت مهریه): متاسفانه شاهد هستیم که برخی زنان تجارت می‌کنند، ما نباید با این حرف‌ها از گسستن زندگی‌ها با طمع‌های مالی برخی زنان حمایت کنیم و اجازه دهیم این مسائل آبروی اسلام و انقلاب اسلامی را ببرد.

* هیچ آیه قرآنی و حدیث و سیره ائمه‌ای نداریم که بگویند برای مهریه زوج را زندانی کنند. اینکه چشم‌مان را ببندیم و به هر نحوی بگوییم قبلت و بعد هم دادگاه‌ها و دادسراهای ما پشتوانه تجارت برخی زنان بشوند بی‌معنی است.

* در ازدواج ۲ نفر که هم‌کف هم هستند مهریه چشم‌روشنی است که بهتر است همان اول پرداخت شود، اما خلاف اسلام است که از طریق ازدواج متاجره کنیم.

* مواردی هست که خانمی متارکه کرده و از شوهرش جدا شده و دوباره ازدواج کرده و در زندگی جدید ۲ بچه دارد، اما هنوز دارد مهریه ازدواج سابقش را می‌گیرد یا پرونده‌ای وجود داشت که زنی در آن واحد در حال دریافت چهار مهریه به صورت اقساط بود.

* در ازدواج باید تناسب رعایت شود، باید کسی که تمکن مالی بالا دارد با کسی در همین وضعیت ازدواج کند و برعکس؛ یعنی بر اساس سطح مالی و کف متناسب زوجین مهریه تعیین شود و همان ابتدا هم این هدیه را تقدیم کنند.

* حقوق زنان این نیست که مهریه بالا در نظر بگیرند و بعد این مهریه را بگیرند و برای خود تجارت کنند. در سند ازدواج بندها و راهکارهای مختلفی در ارتباط با تامین امنیت و حقوق زنان در نظر گرفته شده است. حق طلاق و این دست از مسائل در قانون لحاظ شده است و نباید به اسم این مسائل مهریه‌های سنگین و خارج از توان برای مردان تعیین کرد.

گروه واتساپ 2

مطالب مرتبط

لاکچری بازی زن جوان با مهریه‌اش حسابی جنجالی شد

بهترین راه برای گرفتن طلاق توافقی چیست؟

واکنش دولت به مالیات جدید بر مهریه خانم ها که قبل از ثبت سند ازدواج باید پرداخت کنند

نظرات

  • ناشناس

    تاریخ : ۱۱ - بهمن - ۱۳۹۹

    مجلس باید یک حدودی را حد اکثر قرار دهد وبه تصویب برساند