به گزارش گروه فرهنگ وهنر اول فارس،مهتاب نصیرپور در سال ۱۳۴۴ در کازرون زاده شد. او مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۱ بدست آورد. مهتاب نصیرپور از سال ۱۳۶۵ بازی در تئاتر را با نمایش «حادثه در صبح پاییزی» آغاز کرد و از سال ۱۳۷۰ بازی در سینما را با فیلم مسافران آغاز نمود. فعالیت او در تلویزیون از سال ۱۳۶۸ آغاز شد. پس از آن به آموزش بازیگری در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.
او در سال ۱۳۸۴ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم «به نام پدر» از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۸۶ به خاطر بازی در فیلم فرزند خاک در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای دومین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. مهتاب نصیرپور در نخستین جشنواره تولیدات تلویزیونی صدا و سیما در سال ۱۳۷۴ نیز، بخاطر ایفای نقش در نمایش تلویزیونی معمای یک قتل برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن شد.
همسر مهتاب نصیرپور محمد رحمانیان، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر و تلویزیون است.
ایسنا: ۱۴ اردیبهشت ماه روز بازیگر بود. مهتاب نصیرپور از جمله بازیگران گزیدهکار است که کمتر هم اهل گفتگو با رسانههاست. او سالهاست که به کار تدریس هم مشغول است و در عین حال حضور موثری در اتفاقات اجتماعی دارد.
این بازیگر و مدرس بازیگری از بیهویتی دردناک این شغل در کشور ما سخن میگوید و در عین حال تاکید دارد که بازیگران هم همانند دیگر اقشار جامعه حق دارند درباره مسائل اجتماعی اظهارنظر کنند.
نصیرپور در آغاز درباره تعریف بازیگری به عنوان یک شغل میگوید: نمیتوانیم حقیقت را کتمان کنیم، بازیگری شغل است ولی شغلی که در جامعه ما به رسمیت شناخته نمیشود.
من به همراه چندین هنرمند دیگر عضو انجمن نمایش بودیم که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدینژاد به طور کامل منحل شد. همه هنرمندان عضو، اخراج شدند اما جالب است که کادر اداری این انجمن که قرار بود پیگیر موارد مربوط به اعضا باشند، به عنوان کارمند جذب وزارت ارشاد شدند!
او یادآوری میکند: ما برای زنده کردن سابقه فعالیتمان پنج شش سال به دادگاهها رفت و آمد داشتیم و در نهایت هم وزارت کار گفت برای شما تعریفی نداریم و ما را به عنوان هنرمند تعریف نکردند بلکه ما را در طبقهبندی کارگران قرار دادند که البته شخصا از این موضوع بسیار خوشحالم زیرا کارگران قشر بسیار شریفی هستند ضمن اینکه زحماتی که بازیگران برای کار خود میکشند، کم از تلاشهای کارگران نیست ولی مساله این است که برای هنر و هنرمند در وزارت کار جایگاهی قائل نشدهاند و این بیهویتی دردناک است.
این بازیگر با اشاره به تدریس رشتههای هنری متفاوت در دانشکدهها میافزاید: رشته بازیگری در وزارت علوم تعریف شده و در دانشکدههای گوناگونی تدریس میشود ولی همین که وارد بازار کار میشویم، هیچ تعریفی برایمان نیست این درد بسیاری از همکاران ماست که چارهای هم برایش نداریم.
نصیرپور در ادامه از شرایط دشوار تعدادی از بازیگران در دوران کرونا صحبت میکند: چند بازیگر داریم که درآمدهای آن چنانی داشته باشند؟! در همین وضعیت نفسگیر، بسیاری از همکاران ما با وجود سن بالا برای گذران زندگی ناچار به کار هستند. برخی از آنان مجبور به شبکاری یا فعالیت در خارج از شهر شدهاند.
بعضی با پروژههایی همکاری داشتهاند که پروتکلهای بهداشتی در آنها رعایت نشده و در این مدت، کم نشنیدهایم بازیگرانی در حین کار درگیر بیماری شده و بعضی جان خود را هم از دست دادهاند. اینها دردهایی است که ظاهرا درمانی برایش نداریم.
این بازیگر در بخش دیگری از این گفتگو درباره ورود بازیگران به حوزههای اجتماعی و نظرات متفاوتی که در این زمینه وجود دارد، توضیح میدهد: چه ایرادی دارد که بازیگران هم مانند دیگر اقشار جامعه درباره مسائل اجتماعی اظهار نظر کنند. البته سخنان آنان به دلیل شهرتشان بیشتر دیده و شنیده میشود ولی مساله، حق انتخاب است و اینکه ما به عنوان بازیگر تصمیم بگیریم درباره چه چیزی واکنش نشان بدهیم یا اظهار نظر کنیم.
برخی همکاران گاهی درباره مسائل خصوصی خود یا موارد مربوط به همکاران دیگر اظهار نظر میکنند و گاهی هم درباره مسائل فرهنگی و عمومی ولی برخی از بازیگران ترجیح میدهند فقط درباره مسائل اجتماعی اظهار نظر کنند و وارد مسائل خصوصی نمیشوند. اینها انتخاب افراد است.
این بازیگر که خود در مواردی به مسائل اجتماعی ورود کرده است، خاطرنشان میکند: بعضی افراد معتقدند بازیگر باید سرش را پایین بیندازد و فقط به کار خودش فکر کند.
بعضا این افراد که مسئولیتهایی هم در جامعه دارند، به بازیگران میگویند ما فضایی امن ایجاد کردهایم که شما به کار خودتان بپردازید، رشد و پیشرفت کنید و مورد توجه قرار بگیرید و باید قدردان ما باشید و به جز کار خودتان، به امور دیگر کاری نداشته باشید درحالیکه به اعتقاد من یک بازیگر با تلاش و ممارست و سختکوشی خود به موفقیت میرسد و این حق را دارد که اگر تمایل داشت، درباره مسائل اجتماعی هم اظهارنظر کند.
او اضافه میکند: عموما هنرمند نسبت به مردم و مخاطبان خود حساس است. او به مردمی که پیگیر کارهایش هستند و به او ابراز محبت میکنند، توجه دارد و مگر میتواند نسبت به سرنوشت مردم کشورش و مشکلات آنان بیاعتنا باشد؟! ما همان اندازه که قدردان محبت مخاطبانمان هستیم، هر لحظه که دچار مشکل یا از چیزی دلگیر شوند، حق داریم با آنان ابراز همدردی کنیم یا اگر بابت موضوعی خوشحال هستند، دوست داریم ما نیز در کنار آنان این خوشحالی را ابراز کنیم.
مهتاب نصیرپور در پایان با تاکید بر اینکه رابطه بازیگر و جامعه یک رابطه دو طرفه است، ادامه میدهد: این رابطه هرگز نمیتواند یکطرفه باشد. البته اجباری نیست ولی حقیقت این است که بازیگران به هر حال با احساساتشان سر و کار دارند و خیلی طبیعی است که نسبت به مردم حساس و در مسائل اجتماعی کنارشان باشند.
ناشناس
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۰
ایی عکسای ک گذاشتید قیافه چن سال پشسونه خیلی جوون مونده
سلام
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۰
قانون کار بوده چه ربطی به احمدی نژاد داشته؟
از هر راهی میخواهید دکتر بکوبید