جزئیات ممانعت یک شرکت هواپیمایی از سوار شدن پزشک ویلچری به پرواز تهران -یاسوج

صداوسیما:به دنبال گلایه یکی از پزشکان توانخواه پرواز تهران به یاسوج مبنی بر برخورد نامناسب کارکنان و مسئول شیفت شرکت هواپیمایی پارس هنگام درخواست خدمات ویژه حمایتی از جانب مسافر توانخواه و پیشنهاد پس دادن بلیت، خبرگزاری صدا و سیما با توجه به تناقض آشکار این موضوع با ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان […]

پارس ایر

صداوسیما:به دنبال گلایه یکی از پزشکان توانخواه پرواز تهران به یاسوج مبنی بر برخورد نامناسب کارکنان و مسئول شیفت شرکت هواپیمایی پارس هنگام درخواست خدمات ویژه حمایتی از جانب مسافر توانخواه و پیشنهاد پس دادن بلیت، خبرگزاری صدا و سیما با توجه به تناقض آشکار این موضوع با ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی این موضوع را مورد پیگیری قرار داد.

بر اساس این ماده قانونی دو وزارتخانه راه و شهرسازی و کشور و همچنین شهرداری‌ها باید حسب مورد نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه‏ ها، ایستگاهها، تأسیسات سامانه ‏ها و ناوگان حمل و نقل درون ‏شهری و برون ‏شهری، دسترس پذیری سامانه‌های حمل و نقل عمومی منطبق با قوانین داخلی و استاندارد‌های بین المللی افراد دارای معلولیت و فراهم کردن امکان بهره مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی اقدام کنند.

در نهایت با پیگیری کاپیتان جلالی معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری و محمدحسن ذیبخش سخنگوی این سازمان، مدیرعامل شرکت هواپیمایی پارس ضمن دلجویی از مسافر توانخواه این پرواز، دستور داد رویه جاری در ممنوعیت صدور بلیت برای افراد توانخواه اصلاح گردد.

بر اساس این گزارش در نامه خلبان سعیدرضا نصرفرد مدیرعامل شرکت هواپیمایی پارس آمده است:

همانگونه که مستحضرید، با توجه به استاندارد‌های حوزه ایمنی و تضمین کیفیت حمل مسافران توانخواه ویلچری در پرواز‌ها بدون وجود بالابر مغایر با ضوابط و استاندارد‌ها می‌باشد، لذا با توجه به ناوگان جدید این شرکت و عدم وجود دستگاه بالابر ویلچر در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مسافری به این هواپیمایی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ مستند به بخشنامه شماره ۱۰۰۹ عدم امکان پذیرش فوق را برای آژانس‌های هواپیمایی به عنوان متولیان صدور بلیت منتشر نموده است؛ لذا با توجه به عدم قبول موضوع از جانب شرکت‌های خدمات دهنده مختلف از جمله شرکت سامان و. به دلیل عدم حفظ ایمنی لازم و نظر به عدم رعایت ضوابط ایمنی در زمان حمل مسافر با ویلچر به صورت دستی و بدون بالابر به داخل هواپیما از آن مقام محترم خواهشمند است در صورت نیاز و صلاحدید دستور فرمایید کلیه شرمت‌های خدمات دهنده مسافری در راستای پذیرش مسافران توانخواه ویلچری در موارد خاص بدون بالابر به نحو مقتضی با شرکت‌های هواپیمایی همکاری و اقدام نمایند.

در این نامه آمده است: نهایتا حسب مذاکره تلفنی با مسافر مذکور از جانب مدیر فروش این شرکت هواپیمایی دلجوئی لازم از ایشان به عمل آمد. همچنین طبق ابلاغ آن مقام محترم به معاونت بازرگانی این شرکت بخشنامه قبلی این هواپیمایی ملغی و مراتب مستند به بخشنامه جدید به شماره ۱۰۱۱ مورخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ اصلاح گردید.

همچنین در بخشنامه جدید این شرکت به تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ با امضای مهسا ابوذر مدیر بازاریابی و توسعه فروش پارس ایر خطاب به روسا و مدیران دفاتر، آژانس‌ها و نمایندگی‌های فروش آمده است: احتراماً پیرو بخشنامه شماره ۱۰۰۹ مورخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در خصوص عدم امکان پذیرش مسافران محترم توان خواه ویلچری با عنایت به عدم وجود بالابر برای تایپ CRJ۲۰۰ به استحضار می‌رساند در راستای تامین رفاه حال آن عزیزان، این هواپیمائی ضمن کنسل کردن بخشنامه فوق بدینوسیله اعلام می‌دارد: پذیرش این عزیزان

مشروط بر اعلام رضایت کتبی مسافر در فرودگاه با ویلچر تا پای پرواز و سپس با کمک رسانی همکاران هندلینگ دهنده بدون ویلچر و بدون بالابر تا داخل کابین هواپیما بلامانع خواهد بود.

مطالب مرتبط

جریمه ۲ میلیارد تومانی مسافر عازم خارج از کشور در فرودگاه شیراز

برقراری پروازهای جدید در مسیر شیراز – دبی و بر‌عکس

هواپیمایی کشوری: پروازها از ساعت ۲۱ امشب تا ۶ صبح فردا لغو می‌شود

نظرات