به گزارش گروه خودرو اول فارس، لرزش فرمان یکی از مسائلی است که در صورت رفع نکردن آن ممکن است آسیبهای جدیتری به خودرو وارد شود. لرزش فرمان علل بسیاری دارد. در این سلسه مطالب به بررسی دلایل این مشکل می پردازیم.
۱- در اولین مرحله به لاستیکها سر میزنیم. فشار باد آنها اهمیت آنچنانی ندارد، بلکه آج لاستیکها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده و میتواند باعث این عیب شود. لاستیکهای جلو بسیار مهم هستند. آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیریشان میتواند تاثیرات بسیار زیادی بر این مشکل داشته باشد. حتی تفاوت میزان آجهای خودرو میتواند عاملی برای لرزش فرمان باشد. پس در کیفیت لاستیکهای خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید.
۲- دومین نکتهای که باید به آن دقت کنید بالانسبودن چرخهای جلو است. بالانس نبودن چرخهای جلو میتواند باعث لرزش فرمان شود و در صورت حل نشدن این مشکل، میتواند آسیبهای جدیتری به جلو بندی خودرو برساند.
۳- میل تعادل همانگونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو است. این میله با توجه به شکل خاصی و نحوه اتصالش، در سر پیچها نیروی پیچش را بین دو چرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری میکند. این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته میشود. در صورت خرابی این بوشها (قطعات استوانهای شکل توخالی که در داخل بدنه هر یک از سیلندرها قرار میگیرد) نیز فرمان به لرزش میافتد. همچنین بوشهای میلتعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند.
۴- عامل دیگر بلبرینگ چرخها است که خرابی آنها میتواند موجب بروز مشکلات بسیاری در خودرو شود که یکی از آنها لرزش فرمان است. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از طریق آن میتوان به معیوب بودن این قطعه پی برد.
۵- سیستم تعلیق کمک فنر نقش اصلی را در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات بازی میکند. گاهی معیوب بودن این قسمت موجب لرزش فرمان خودرو میشود. گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان منتقل میکند. گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز میشود.
۶- سیبک (قطعات کروی شکلی در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کمترین اصطکاک فراهم میکنند) نیز یکی از عوامل این مشکل است. وقتی سیبک خراب شده و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد میتواند موجب لرزش فرمان شود.
۷- تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تاثیرگذار است. پس اگر فرمانتان میلرزد در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید.
۸- گاهی خرابی اتصالات و شل بودن بیش از اندازه آنها نیز این مشکل را به وجود میآورد که با آچارکشی و کنترل مجدد برطرف میشود.
۹- اما گاهی لرزش فرمان تنها هنگام ترمز گیری ایجاد میشود که علت آن دیسکهای ترمز است. وقتی دیسک ترمز تاب داشته باشد در هنگام ترمزگیری این حالت مشاهده میشود. برای برطرف کردن این مشکل دو راه وجود دارد. ابتدا باید قطر دیسکها سنجیده شود و اگر به حد لازم بود با تراشکاری و برداشتن لایهای نازک از روی دیسک این عیب برطرف میشود. اما اگر قطر دیسک کم باشد لزوما باید تعویض شود. یکی دیگر از مشکلاتی که در سیستم فرمان خودرو دیده میشود، انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم است. وقتی در حال حرکت در مسیر مستقیم هستید، اگر فرمان را برای چند لحظه رها کنید، خودرو تمایل دارد از مسیر مستقیم خارج شود. اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ میتواند باعث بروز این مشکل شود.
۱۰- اما یکی از مهمترین دلایل این مشکل شاسی خودرو است. وقتی شاسی خودرو از یک سمت ضربه میخورد، تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی به سرعت به هم میریزد. برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار مشکل بوده و گاهی این کار به درستی انجام نمیشود. خودرویی که در اثر تصادف شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا میکند. سیستم فرمان و متعلقات آن هم که وابسته جلوبندی است سریع خراب شده و دچار مشکل میشود. پس قبل از خرید خودروی کار کرده از سلامت شاسی اطمینان حاصل کنید.
نظرات