به گزارش اول فارس از شیراز، مهندس «مهدی فرجی کوجردی» با اشاره به افزایش گزارش کلاهبرداری های تلفنی از کارکنان و کادر بهداشت و درمان و بروز مشکلات مالی و روحی برای مالباختگان، توصیه کرد: در صورت هرگونه تماس مشکوک، لازم است کارکنان به سرعت موضوع را به مسوولان مربوطه و حراست مجموعه گزارش دهند و از هرگونه افشای اطلاعات از جمله ارایه حساب و کارت ملی به افراد ناشناس خودداری کرده و به منظور دریافت پاداش و یا جایزه نقدی، به هیچ عنوان به عابر بانک مراجعه نکنند.
او ادامه داد: برخی از کلاهبرداران با روش و پوشش های زیر از کارکنان حوزه بهداشت و درمان اقدام به کلاهبرداری کرده اند:
۱- تماس گیرنده خود را یکی از مسوولان مالی یا اداری وزارت بهداشت، دانشگاه، بانک معرفی کرده و با چرب زبانی نسبت به جلب اعتماد قربانی، اقدام و با شگردهای خاص(مانند واریز اشتباهی پول به حساب) فرد را وادار به انتقال وجه به حساب و کارت موردنظر کرده است.
۲- ارسال نامه های مجعول از طریق فکس(با پوشش سازمان نظام پزشکی) به منظور دریافت لیست و اطلاعات کارکنان و کادر بهداشت و درمان برای نام نویسی و شرکت در دوره های آموزشی
۳- کارت مقصد اعلام شده بیشتر جعلی یا مخصوص افراد غیر است که اطلاعی از موضوع ندارند.
۴- شگرد واریز شدن اشتباهی مبلغ مزایا به حساب قربانی از شایع ترین روش ها بوده و در آن از سوی یک مقام مسوول به فرد القا شده که مبلغی پول به اشتباه به حساب شما واریز شده و قربانی باید فوری نسبت به عودت آن اقدام کند.
۵- برنده شدن در قرعه کشی و جایزه و لزوم واریز هزینه حمل و نقل از دیگر شگردهای کلاهبرداران بوده است.
۶- کلاهبرداری از بیماران و همراهان ایشان برای تهیه دارو یا تجهیزات پزشکی با عنوان پزشک نیز گزارش شده است.
۷- تماس از سوی سازمان های بیمه گر و لزوم صدور بیمه تکمیلی در ازای پرداخت وجه.
۸- هوشیاری فرد و تماس با شماره تلفن ثابت فرد مورد اشاره یا مسوول حراست واحد توصیه می شود.
مدیر حراست دانشگاه علوم پزشکی شیراز به کارکنان دانشگاه و واحدهای تابعه هشدار داد تا فریب ترفندهای مختلف افراد سودجو را نخورند و در صورت مشاهده موارد مشابه، موضوع را به مدیریت حراست دانشگاه علوم پزشکی شیراز اطلاع دهند.
نظرات