راهنمای خرید لوازم خانگی

کولر آبی سلولزی چیست؟ مزایا ، معایب و انواع آن

کولر آبی سلولزی چیست؟ مزایا ، معایب و انواع آن

کولر آبی سلولزی درواقع نسل جدید کولرهای آبی محسوب می‌شود که در آن به‌جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده شده و در مقایسه با کولر آبی معمولی دارای راندمان بهتری است و بهتر می‌توانند هوا را خنک کنند. به گزارش اول فارس، احتمالاً درصورتی‌که قصد خرید کولر آبی داشته‌اید، خرید کولر آبی سلولزی به شما […]

کولر آبی سلولزی درواقع نسل جدید کولرهای آبی محسوب می‌شود که در آن به‌جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده شده و در مقایسه با کولر آبی معمولی دارای راندمان بهتری است و بهتر می‌توانند هوا را خنک کنند.

به گزارش اول فارس، احتمالاً درصورتی‌که قصد خرید کولر آبی داشته‌اید، خرید کولر آبی سلولزی به شما پیشنهاد شده است. در این مطلب قصد داریم ببینیم کولر سلولزی چیست، چه مزایا و معایبی دارد و انواع مختلف آن چه ویژگی‌های دارند.

هر آنچه در این مطلب راهنمای خرید لوازم خانگی خواهیم خواند:

  • کولر آبی سلولزی چیست؟
  • کولر آبی سلولزی چگونه کار می‌کند؟
  • مزایای کولرهای آبی سلولزی
  • معایب کولر آبی سلولزی
  • کولر سلولزی هوشمند
  • کولر سلولزی سقفی

کولر آبی سلولزی چیست؟

کولر آبی سلولزی درواقع نسل جدید کولرهای آبی محسوب می‌شود که در آن به‌جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده شده و در مقایسه با کولر آبی معمولی دارای راندمان بهتری است و بهتر می‌توانند هوا را خنک کنند.

کولر آبی سلولزی چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار کولر آبی سلولزی تفاوتی با کولر آبی معمولی ندارد. برای ساخت پدهای سلولوزی مورداستفاده در کولر سلولزی از ورقه‌های منظم و موج‌دار سلولزی استفاده شده است که دارای خاصیت رطوبت پذیری بالایی هستند. در این کولرها پدهای سلولزی درست مانند پوشال‌های کولرهای آبی معمولی توسط آب پمپاژ شده توسط پمپ آب کولر مرطوب می‌شوند. فعالیت الکترو فن موتور باعث می‌شود هوا وارد محفظه کولر شود.

جریان هوا در هنگام ورود به محفظه کولر از پدهای سلولزی عبور می کند و باعث شود آب پدها تبخیر شود. در فرآیند تبخیر رطوبت پدها، گرمای هوای داخل محفظه کولر جذب و به همین دلیل هوای این محفظه خنک می شود و در مرحله بعدی این هوای خنک از طریق کانال به فضای داخل ساختمان انتقال داده می‌شود

مزایای کولرهای آبی سلولزی نسبت به کولرهای معمولی

مزایای کولرهای آبی سلولزی نسبت به کولرهای معمولی شامل موارد زیر می‌شود.

عملکرد بهتر در خنک کردن هوا

پدهای سلولزی دارای ساختار متراکم‌تر و منظم‌تری نسبت به پوشال‌های معمولی هستند و علاوه بر اینکه سطح آن‌ها تماس بیشتری با آب دارد، رطوبت را بیشتر در خود نگه می‌دارد و همین ویژگی باعث می‌شود کولرهای دارای این پدها بهتر بتوانند هوا را خنک کنند. درضمن هر چقدر راندمان تبخیر کولر آبی بیشتر باشد، هوای خنک‌تری ایجاد می‌کند. راندمان تبخیر کولر آبی سلولزی به میزان قابل‌توجهی از کولر آبی معمولی بیشتر است.

برخی از افراد معتقدند عملکرد این کولرها در سرمایش تا حدود زیادی در حد سرمایش کولرهای گازی است. برخی از پدهای سلولزی با فناوری نانو و با استفاده از کاغذ کرافت ساخته شدند و عملکرد بسیار خوبی در جذب رطوبت آب و خنک کردن هوای ورودی به محفظه کولر را دارند. درکل کولرهای آبی سلولوزی می‌توانند در مقایسه با کولرهای آبی معمولی دما را ۲ تا ۳ درجه بیشتر کاهش دهند.

عملکرد بهتر در فیلتراسیون ذرات آلاینده و بیماری‌زای معلق در هوا

یکی از معایب کولرهای آبی ورود ذرات گردوغبار و کثیفی در هنگام ورود هوا به داخل محفظه کولر و انتقال آن‌ها به محیط ساختمان است که باعث آلوده شدن هوای محیط و کاهش کیفیت آن می‌شود؛ ساختار پدهای سلولزی به‌صورتی است که ذرات گردوغبار و کثیفی را تا میزان قابل‌توجهی جذب می‌کنند و آلودگی هوای ایجادشده توسط کولرهای دارای این پدها در مقایسه با کولرهای دارای پوشال‌های معمولی به میزان قابل‌توجهی کمتر است. در ضمن پدهای سلولزی به دلیل ضد قارچ بودن از ورود قارچ‌ها و باکتری‌ها به هوای در حال جریان در فضای داخلی ساختمان نیز جلوگیری می‌کنند.

عدم نیاز به تعویض سالانه پدها

همان‌طور که می‌دانید پوشال‌های کولرهای آبی نیازمند تعویض سالانه هستند و برای حفظ عملکرد کولر بهتر است هر سال آن‌ها را تعویض کنید؛ اما در صورت استفاده از کولر سلولوزی نیازی به تعویض سالانه پدهای سلولزی نیست و آن‌ها را باید تقریباً هر پنج تا هشت سال یک‌بار تعویض کنید.

مصرف انرژی کمتر

کولرهای آبی سلولزی برای کاهش مصرف بهینه‌سازی شده‌اند و مصرف آن‌ها در مقایسه با کولرهای آبی معمولی به میزان قابل‌توجهی کمتر و یک تا دو رتبه بهتر است. تمام مزایای ذکرشده برای کولرهای آبی سلولزی نشان‌دهنده برتری کامل آن‌ها نسبت به کولرهای آبی معمولی است.

لازم به ذکر است که به‌تازگی نسل جدید کولرهای سلولزی تحت عنوان کولرهای سلولزی پلیمری عرضه شده‌اند که در مقایسه با کولرهای سلولزی معمولی راندمان و عملکرد بهتری دارند. کولر سلولزی پلیمری نیرو تهویه البرز مدل روبروزن ۱۵۰۰۰F یکی از این کولرها است که در حال حاضر با قیمت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

معایب کولر آبی سلولزی

کولر سلولزی کنار مزایای خود معایبی هم دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

قیمت بیشتر نسبت به کولرهای آبی معمولی

قیمت کولر آبی سلولزی نسبت به کولر معمولی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است؛ البته با توجه به عملکرد بهتر این کولرها در خنک کردن هوا، مصرف کمتر آن‌ها و عدم نیاز به تعویض سالانه پوشال‌ها، این اختلاف قیمت کاملاً قابل توجیه است.

قیمت بالاتر پدهای سلولزی نسبت به پوشال‌های معمولی

قیمت پدهای سلولزی نسبت به پوشال‌های معمولی در حدود ۱۰ برابر است. در حال حاضر قیمت یک بسته پوشال معمولی ۳ عددی در حدود ۶۰ هزار تومان است؛ درحالی‌که یک عدد پدهای سلولزی با قیمت ۲۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ البته با توجه به اینکه پدهای سلولزی باید هر پنج تا هشت سال یک‌بار تعویض شوند، این تفاوت قیمت قابل‌توجه میان پدهای سلولزی و پوشال‌های معمولی نیز تا حدود زیادی قابل توجیه است.

بوی بد کولر سلولزی

متأسفانه پدهای سلولزی تا چند روز پس از نصب آن‌ها بوی بدی می‌دهد که بوی چسب مورداستفاده در کارخانه برای ساخت این پدها است؛ البته درصورتی‌که پدها را قبل از نصب چند مرتبه بشویید و خشک کنید، بوی آن‌ها به‌مراتب کمتر می‌شود. در ضمن بوی بد پدها تنها ۳ یا ۴ روز باقی می‌ماند و پس از آن برطرف می‌شود.

کولر سلولزی هوشمند

برخی از کولرهای سلولزی به‌صورت هوشمند طراحی و تولید شده‌اند و مجهز به ترموستات و تایمر هستند؛ بنابراین تنظیم دما و تعیین زمان برای خاموش یا روشن شدن کولر در این کولرها نیز مانند کولرهای گازی امکان‌پذیر است. در ضمن کولرهای سلولزی هوشمند دارای ریموت کنترل هستند که باعث سهولت استفاده از آن‌ها شده است.

برد هوشمند در کولرهای سلولزی هوشمند علاوه بر امکان‌پذیر کردن تنظیم دمای کولر و زمان‌بندی زمان خاموش روشن و شدن آن، از توانایی‌های دیگری نیز همچون دریافت فرمان از سطح‌سنج آب (شناور)، ارسال فرمان به شیر برقی ورودی آب، ارسال فرمان به پمپ آب کولر و همچنین شیر برقی تخلیه آب نیز برخوردار است. فرایند ورود و خروج آب به کولرهای هوشمند سلولزی با استفاده از شیرهای برقی انجام می‌شود و به‌صورت هوشمند کنترل می‌شود.

کنترل سطح آب در داخل کولرهای هوشمند نیز به‌صورت کاملاً هوشمند و با صدور فرمان از سوی برد کنترل به شیر برقی ورودی برای قطع و وصل شدن شیر انجام می‌شود و چنین فرآیندی باعث می‌شود سطح آب در محفظه کولر همیشه در میزان مناسبی قرار داشته باشد. بهره‌مندی از چنین روشی از ایجاد مشکلات ناشی از تغییر سطح آب محفظه کولر مثل سوختن پمپ آب کولر یا به هم خوردن تنظیم شناور کولر که مختل شدن عملکرد کولر و درست خنک نشدن هوا و خروج آب از کولر را به دنبال دارد، نیز جلوگیری می‌کند.

تبخیر آب تشتک کولر باعث افزایش املاح موجود در آب و سریع‌تر شدن فرایند رسوب‌گذاری در این قسمت از کولر می‌شود. این اتفاق با گذشت زمان باعث کاهش عمر مفید کولر و ایجاد بوی نامطبوع در آن می‌شود. در کولرهای سلولزی هوشمند با تخلیه آب تشتک  و انتقال آب جدید به این قسمت تا حدود زیادی با این مشکل مقابله می‌شود. در ضمن تعویض آب این قسمت از کولر و ورود آب جدید به آن باعث افزایش عمر مفید کولر و حفظ راندمان تبخیر پدهای سلولزی می‌شود.

لازم به ذکر است که شیر برقی تعبیه‌شده در این کولرها برای ورود آب به تشتک، دارای فیلتر آب است و آب را تصفیه می‌کند. این شیر برقی هر دو یا سه هفته یک بار، قسمتی از آب تشتک کولر را تخلیه و آب جدید جایگزین آن می‌کند

یکی از مزایای شاخص شرکت‌های سلولزی هوشمند نسبت به کولرهای معمولی مصرف برق کمتر آن‌ها است. برخورداری این کولرها از ترموستات برای تنظیم دمای هوا طبق دمای تعیین‌شده توسط افراد برای فضا و امکان‌پذیر بودن تنظیم زمان برای خاموش و روشن شدن کولر به‌صورت خودکار، در بهینه‌سازی مصرف برق آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

از دیگر ویژگی‌های شاخص کولر سلولزی هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از فیلتر هوا: این فیلترها بین بدنه اصلی و پدهای سلولزی قرار می‌گیرد تا از نفوذ گردوغبار به داخل پدها و آلوده شدن هوای فضای داخلی جلوگیری شود و هوایی کاملاً تمیز و فاقد ذرات آلاینده و بیماری‌زا به داخل محیط منتقل شود. این فیلترهای هوا قابل شستشو هستند.
  • راندمان تبخیر ۸۳ درصد
  • ثابت ماندن راندمان سرمایشی کولر در طول فصل گرما

برند انرژی یکی از برندهای مطرح تولیدکننده کولرهای آبی سلولزی است و کولر سلولزی هوشمند نیز تولید می‌کند. کولر آبی سلولزی انرژی سری پالا مدل EC0750 کولر آبی سلولزی هوشمند این برند است که تمام ویژگی‌های مذکور برای کولرهای آبی سلولزی هوشمند را دارد. نصب این کولر و نگهداری و سرویس‌کاری آن به دلیل برخورداری از درپوش‌های پلاستیکی مقاوم که به‌راحتی از جای خود خارج می‌شوند، راحت است.

از دیگر ویژگی‌های شاخص این کولر سلولزی هوشمند انرژی می‌توان به امکان کانال‌کشی برای آن تا ۱۰ متر، برخورداری بدنه از رنگ کوره‌ای مقاوم و ورقه گالوانیزه ضخیم برای افزایش مقاومت بدنه و برخورداری از لرزش‌گیر برای کاهش لرزش و ارتعاش کولر اشاره کرد. در ضمن بدنه این کولر طوری طراحی شده است که مانع باقی ماندن آب باران و برف روی سقف بدنه کولر و جلوگیری از پوسیده شدن این قسمت می‌شود.

در حال حاضر قیمت کولر آبی سلولزی انرژی سری پالا مدل EC0750 در حدود ۱۴ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان است.

کولر سلولزی سقفی

جالب است بدانید که نوع سقفی کولرهای سلولزی نیز طراحی و تولید شده است و برند کیان پارس یکی از برندهای تولیدکننده این نوع کولرها است. این برند کولر سلولزی سقفی خود را در دو مدل مجهز به اینورتر و بدون اینورتر روانه بازار کرده است. این کولر به‌راحتی زیر سقف نصب می‌شود و هیچ فضایی را اشغال نمی‌کند. در کولر سقفی کیان پارس برای بهبود توانایی آن برای خنک کردن هوا از سیستم آب‌رسانی آبشاری استفاده شده است

کولر سلولزی سقفی ۶۰۰۰ کیان پارس در دو مدل CFM7 (بدون اینورتر) و CFM9 (مجهز به اینورتر) روانه بازار شده است. ویژگی‌های شاخص این دو مدل به شرح زیر است:

مدل CFM7

  • برخورداری از ترموستات دیجیتالی
  • برخورداری از سیستم تخلیه و کنترل ظرفیت خازن به‌صورت خودکار
  • برخورداری از  الکتروموتور فیشباخ براشلس کم‌مصرف، کم‌صدا و پرقدرت
  • برخورداری از فن بدون تسمه و بدون پولی با قابلیت اتصال مستقیم به موتور جهت کاهش صدا و مصرف کولر و کار کردن موتور به‌صورت نرم و روان

مدل CFM9

  • برخورداری از اینورتر که باعث قابل‌توجه مصرف کولر (مصرف برق این کولرها در حدود ۴۰ درصد از کولرهای گازی کمتر است) و همچنین افزایش عمر دو برابری آن نسبت به کولرهای گازی و آبی معمولی می‌شود.
  • برخورداری از سیستم تخلیه خودکار
  • برخورداری از ترموستات مجهز به نمایشگر LCD لمسی
  • برخورداری از سیستم هوشمند قابل‌برنامه‌ریزی

در هر دو مدل از پمپ آب مگنتی پرقدرت با راندمان بالایی استفاده شده که احتمال سوخت آن به حداقل میزان ممکن رسیده است. در ضمن این کولرها دارای سیستم شستشوی خودکار هستند که افزایش عمر پدهای آن‌ها تا ۴ یا ۵ سال کمک می‌کند. موتور هر دو مدل هم کم‌مصرف، پرقدرت و کم‌صدا است. جلوگیری از گرم شدن هوای فضای ساختمان در صورت نقص در سیستم ورود آب به کولر یکی دیگر از مزایای بسیار خوب این کولر های سقفی سلولزی است.

در حال حاضر این کولر آبی در هیچ یک از فروشگاه‌های اینترنتی موجود نیست.

سخن آخر

کولرهای آبی سلولزی نسبت به کولرهای آبی معمولی مزایای زیادی دارند و معایب آن‌ها نیز با توجه به برخورداری از مزایای شاخص، قابل توجیه و چشم‌پوشی هستند. کولرهای سلولزی در مقایسه با کولرهای آبی معمولی هوا را به میزان قابل‌توجهی خنک‌تر می‌کنند نگهداری و سرویس‌کاری آن‌ها نیز نسبت به کولرهای آبی معمولی، راحت‌تر است مشکلات و دردسر کمتری دارد. در ضمن در صورت استفاده از این کولرها هوای نسبتاً پاک و تمیزی به داخل ساختمان‌ها منتقل می‌شود و هوای خروجی آن‌ها تا حدود زیادی فاقد ذرات آلاینده و بیماری‌زا است. بدون تردید کولر آبی سلولزی ارزش هزینه بیشتر را دارد و به جرات می‌توان گفت در بسیاری از مناطق توانایی رقابت با کولر گازی را دارد.

مطالب مرتبط

با این روش مصرف برق کولر آبی و گازی را ۳۰ درصد کاهش دهید

برای ثبت نام در قرعه کشی ۳۰۰ دستگاه خودروی اتوماتیک رایگان چکار کنیم؟

شرکت برق: هفته بسیار گرمی پیش‌روی مردم استان فارس است

نظرات