معرفی
مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس TU5 موضوع این گزارش خودرویی اول فارس است. در سال ۱۳۷۹ ایرانخودرو تصمیم بر تغییر خودرو پژو ۴۰۵ گرفت و بیان نمود که قصد دارد این خودرو را بهروزتر، ایمنتر و لوکستر کند. در نتیجه محققان این شرکت، دستبهکار شدند و با بهرهگیری از ظاهر پژو ۴۰۶ فیسلیفت گستردهای را روی بدنه ۴۰۵ اجرا نمودند. نتیجه این کار با نام پژو پرشیا در بازار تبلیغات وارد شد و پس از مدت کوتاهی در بین مشتریان در کانون توجهات قرار گرفت و آمار فروش بسیار مناسبی را نیز به نام خود ثبت کرد.
در این سالها تیپهای متنوعی از پژو پارس به بازار عرضه شده است اما اکنون پژو پارس در تیپهای پارس سال با پیشرانه XU7 و پارس ال ایکس با پیشرانه TU5 در ایرانخودرو تولید میشود و البته نمونه اتوماتیک آن نیز در بازار موجود است. سعی ما در این مقاله مقایسه تندر ۹۰ و پارس با پیشرانه TU5 است.
اما داستان تندر ۹۰ از کشور رومانی آغاز شد. زمانی که شرکت رنو فرانسه تصمیم گرفت خودرو ارزان قیمتی را از شرکت خودروسازی رومانیایی به نام داچیا خریداری، تولید و به بازار عرضه کند. نتیجه این تصمیم در سال ۲۰۰۴ و با نام داچیا لوگان به مرحله تولید رسید. البته به علت ناشناخته بودن برند داچیا نام رنو لوگان برای این خودرو در نظر گرفته شد.
لوگان زمانی پای به بازار ایران گذاشت که پیکان از خط تولید خارج شد و همین نکته ذهن مدیران وقت صنعت خودروی کشور را متوجه لوگان کرد تا این خودرو بهعنوان یکی از گزینههای جانشین پیکان در کشور حاضر شود. در نهایت در سال ۱۳۸۶ این خودرو به نام تندر ۹۰ به بازار آمد و همزمان روی خط تولید دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو رفت.
مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس TU5 از نظر طراحی
در ادامه بحث مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس TU5 به طراحی این دو خودرو میپردازیم. ظاهر پژو پارس با معیار دو دهه پیش، یک طراحی خوب و قابلقبول با ظاهری تهاجمی است. اما اکنون میتوان گفت که به تدریج این خودرو جذابیتهای اولیه خود را از لحاظ طراحی ظاهری ازدستداده و آثار استهلاک مدل روی آن مشهود است. اگرچه نمیتوان نقطهضعف مشخصی را در این خودرو مشخص کرد، اما نقاط ضعفی مانند ضربهگیرهای پلاستیکی ضخیم روی سپرها و دربهای خودرو، نمای جانبی کاملاً صاف و جلوپنجره کوچک و غیره مواردی هستند که چهره این محصول را بیشازپیش قدیمی نشان میدهند.
از سال ۱۳۹۳ ایرانخودرو تصمیم گرفت داشبورد جدیدی را متناسب با این خودرو برای پژو پارس طراحی نماید. همچنین مواردی چون وجود کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان و طراحی جدید پنل سیستم صوتی و تهویه مطبوع کمی بهروز به این خودرو بخشید. اما استفاده از پلاستیک خشک و متریال باکیفیت پایین همچنان نقطه ضعف طراحی داخلی این خودرو است.
از لحاظ طراحی در مورد مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس TU5 نیز میتوانیم بگوییم که طراحی تندر ۹۰ در همان سالهای ابتدایی عرضه این خودرو خیلی جالب نبود. در واقع رنو، طراحی را در نهایت سادگی انجام داده بود. اما جالب است بدانید هرچند که هماهنگی خوب خطوط بدنه تندر ۹۰ قابلپذیرش است اما این خودرو فاقد جذابیت لازم برای جلب توجه خریداران شرقی است. نکتهای که در مورد پژو پارس وجود ندارد. درون کابین تندر ۹۰ بیش از حد اقتصادی است و البته سادگی در آن موج میزند. شاید بتوان داخل کابین این خودرو را نازیبا توصیف نمود.
متریال داشبوردها از جنس خشک ساخته شده است. اما جالب است بدانید این متریال خشک دارای کیفیت خوبی است. نحوه طراحی اجزایی همچون دریچههای تهویه، رودریها و کلیدهای زمخت روی داشبورد، قرارگرفتن در کابین یک خودرو بسیار ارزانقیمت و باکیفیت پایین را به سرنشینان القاء میکند. طراحی قسمت عقب ال ۹۰ سالها توجه مشاهدهکنندگان را به خود جلب میکرد و مورد گفتوگوی محافل نقد و بررسی خودرو قرار میگرفت.
مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس TU5 از نظر مشخصات فنی
پژو پارس از پیشرانه معروف TU5 استفاده میکند. این پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ، حداکثر ۱۰۸ بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید میکند و این نیرو را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند. پژو پارس با این مجموعه فنی به مدتزمان ۱۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد تا بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعتی برابر با ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را دارا است. پژو پارس برای طیکردن هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی ۷.۵ لیتر سوخت مصرف میکند.
در ادامه مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس با تندر ۹۰ مواجه هستیم که با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ در بازار کشور ما عرضه شده است. حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر تولید این پیشرانه است. تندر ۹۰ با بهرهگیری از این موتور و یک گیربکس ۵ سرعته دستی به مدتزمان ۱۰.۲ ثانیه نیاز دارد تا از سرعت صفر به صد برسد و معادل ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت را بهعنوان حداکثر سرعت خود ثبت کند. مصرف سوخت ترکیبی این سدان اقتصادی تنها ۶.۹ لیتر بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت است.
مدل خودرو | پژو پارس | تندر ۹۰ |
پیشرانه | چهارسیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ | چهارسیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۶ لیتر |
حداکثر قدرت | ۱۰۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۵۰ دور |
حداکثر گشتاور | ۱۴۳ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور |
گیربکس | دستی ۵ سرعته | دستی ۵ سرعته |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا ۱۰۰ | ۱۳.۲ ثانیه | ۱۰.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
آپشن و امکانات رفاهی در مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس TU5
در مقایسه تندر ۹۰ و پژو پارس، به بررسی امکانات رفاهی این دو خودرو میپردازیم. تقریباً هر دو خودرو ساختاری قدیمی و قیمتی اقتصادی دارند و به همین دلیل چندان پر آپشن ظاهر نشدهاند. البته در این زمینه پژو پارس کمی موفقتر عمل کرده است و با دارابودن تهویه مطبوع اتوماتیک، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، بلوتوث، سنسور پارک عقب و صندوق بازکن برقی کمی نسبت به تندر ۹۰ برتر است.
چرا که تندر ۹۰ در این زمینه خوب عمل ننموده و تنها چند آپشن ابتدایی مانند شیشه بالابر برقی جلو و عقب، تنظیم برقی آینههای جانبی، ریموت کنترل، قفل دربها و مهشکن جلو و عقب را به همراه دارد که باتوجهبه خودروهای روز، این آپشنها بههیچوجه قابلقبول نیست.
تجهیزات | پژو پارس | تندر ۹۰ |
چراغ | مهشکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوانی، چراغ جلو هالوژن | مهشکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوانی، قابلیت تنظیم زاویه نور، چراغهای جلو از داخل کابین |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم صوتی با قابلیت پخش usb، aux، بلوتوث ۴ عدد بلندگو | سیستم صوتی با قابلیت پخش usb aux بلوتوث ۲ عدد بلندگوی جلو |
صفحهنمایش | ندارد | ندارد |
رینگها | فولادی و آلومینیومی | فولادی |
آینه | آیینههای جانبی با تنظیم برقی و مجهز به چراغ راهنما | آیینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن |
تهویه مطبوع | دستی | دستی |
صندلی | صندلیها با روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو | صندلیها با روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در ششجهت |
شیشه | برای سرنشینان جلو و عقب برقی | شیشهها برای سرنشینان جلو و عقب برقی |
سیستمهای هشداردهنده | سنسور پارک دنده عقب، روشن شدن اتوماتیک فلاشر در ترمزهای ناگهانی، سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بهجای آژیر دزدگیر | |
سایر امکانات | قفل مرکزی با ریموت ایموبلایزر، صندوق بازکن برقی | قفل مرکزی با ریموت ایموبلایزر کامپیوتر سفری |
مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس TU5 از نظر ایمنی
مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس را با بررسی ایمنی این دو خودرو ادامه میدهیم. در زمینه ایمنی تقریباً هر دو خودرو در یک سطح ظاهر شدهاند و از حداقل تجهیزات بهرهمند هستند. این تجهیزات شامل ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب، در کنار سیستمهای کمکی ترمز ABS و EBD و دو عدد ایربگ میشود. در تست تصادف در مؤسسه معتبر یورو انکپ برای تندر ۹۰ در سال ۲۰۰۵ سه ستاره ایمنی از پنجستاره ممکن را بر طبق استانداردهای آن دوره کسب کرد که تقریباً نتیجه خوبی محسوب میشود.
اما برای پژو پارس به غیر از تستهای تصادف معمول که در شرکت ایرانخودرو انجام میشود هیچ تست دیگری انجام نشده است. باتوجهبه ساختار جدیدتر تندر ۹۰ و به فروش رسیدن این خودرو در برخی از کشورهای اروپایی که استانداردهای سختگیرانهای در زمینه ایمنی خودروها دارند میتوان تندر ۹۰ را از نظر ایمنی برتر از پژو پارس دانست.
تجهیزات | پژو پارس | تندر ۹۰ |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت قفل مرکزی، قفل ایمنی کودک دربها، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع | سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
کیسه هوا | راننده و سرنشین جلو | راننده و سرنشین جلو |
سیستم ترمز | ABS – EBD | ABS – EBD |
تجربه رانندگی در مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس TU5
سوار بر خودروی پژو پارس میشویم. صندلیهای راحت و سواری نرمی را تجربه میکنیم اما بالعکس در تندر ۹۰ صندلیها کمی سفت و سواری خیلی نرم نیست. غربیلک فرمان پژو پارس نیز راحتتر زیردست میچرخد. اما در مقابل، تندر ۹۰ رانندگی روانتری را ارائه میدهد و قدرت مانور بیشتری دارد. میزان سروصدا در کابین نیز نسبت به پژو پارس کمتر است.
نکته قابلتوجه در رانندگی با تندر ۹۰ عملکرد بسیار نرم مجموعه کلاچ و گیربکس خودرو است. در مقایسه هندلینگ دو خودرو نیز باید گفت که مرکز ثقل بالاتر تندر ۹۰ نسبت به پژو پارس باعث میشود تا پایداری این دو خودرو در سرعتهای بالا تحتتأثیر قرار گیرد. ازاینرو راندن پژو پارس با سرعت بالا در سرپیچها راحتتر است و استرس کمتری را به راننده وارد میکند.
تحلیل شرایط بازار در مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس TU5
در بازار هیچیک از خودروها گوی سبقت را از دیگری نمیربایند. دو خودرو سالها است که در بازار کشور ما حضور دارند و از خودروهای خوش نام بازار محسوب میشوند. اما تندر ۹۰ باتوجهبه مزایای که در قسمت قبل نام بردیم طرفداران بیشتری دارد. ولی این نکته تحتتأثیر قیمت بالای آن در سالهای اخیر قرار گرفته و خدمات پس از فروش تقریباً مناسب شرکت ایرانخودرو نتوانست از محبوبیت تندر ۹۰ بکاهد. در مورد قطعات یدکی این نکته گفتنی است که قطعات پژو پارس عموماً ارزانتر از تندر ۹۰ است. با این وجود، تندر ۹۰ نیز در این زمینه بههیچعنوان خودروی پرخرجی نیست. اما در مجموع میتوان در بازار تندر ۹۰ را کمی پرطرفدارتر بهحساب آورد.
جمعبندی
در نهایت اگر نگاهی کلی به ویژگیهای هر دو خودرو بیندازیم، در مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس، در فاکتورهای طراحی ظاهری امکانات رفاهی ارگونومی و نرمی سواری، پژو پارس کمی برتر از تندر ۹۰ ظاهر شده است و در مقابل مواردی همچون عملکرد فنی، مصرف سوخت، ایمنی، کیفیت ساخت و دوام فنی نیز از فاکتورهایی هستند که تندر ۹۰ در آنها دست برتر را دارد.
بهعنوان کلام آخر میتوان گفت که در مقایسه تندر ۹۰ با پژو پارس اگر دید کوتاهمدتتر دارید پژو پارس را انتخاب نموده و اگر خودرو را برای مدتزمان طولانیتری نگه میدارید تندر ۹۰ انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.
شما هم نظرتان را برای ما بنویسید
نظرات