تغییرات قیمت درب کارخانه خودرو در شش ماه چقدر بود؟

قیمت سورن پلاس و دنا تولیدی ایران خودرو در کارخانه ظرف شش ماه گذشته ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. مجله خودرو|اول فارس: سامانه یکپارچه فروش خودرو از سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت رسما آغاز به کار کرد و متقاضیان خرید محصولات داخلی و مونتاژی می‌توانند با مراجعه و ثبت‌نام، منتظر مرحله قرعه‌کشی باشند. قیمت‌های درج شده […]

قیمت سورن پلاس و دنا تولیدی ایران خودرو در کارخانه ظرف شش ماه گذشته ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرده است.

قیمت درب کارخانه خودروهای ایرانی

مجله خودرو|اول فارس: سامانه یکپارچه فروش خودرو از سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت رسما آغاز به کار کرد و متقاضیان خرید محصولات داخلی و مونتاژی می‌توانند با مراجعه و ثبت‌نام، منتظر مرحله قرعه‌کشی باشند. قیمت‌های درج شده در سامانه فروش خودرو که مربوط به کارخانه است، نسبت به شش ماه قبل تغییر محسوسی دارد. آبان پارسال ایرانخودرو و سایپا موفق به دریافت مجوز افزایش ۱۸ درصدی قیمت محصولات شدند، اما ارزش این خودرو‌ها بدون سروصدا در این مدت رشد داشته است. طوری که محصولاتی مثل سورن پلاس و دنا پلاس نزدیک ۳۰ میلیون تومان گران شدند.

افزایش قیمت خودرو در کارخانه

سامانه یکپارچه فروش خودرو زیرنظر سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید کننده آغاز به‌کار کرد و در آن محصولات داخلی و مونتاژی به قیمت کارخانه فروخته می‌شوند. آخرین باری که افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌ها سروصدا به‌پا کرد به آبان پارسال برمی‌گردد.

آن زمان ایرانخودرو و سایپا موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت ۱۸ درصدی شدند، اما در شش ماه اخیر قیمت خودرو در کارخانه ثابت نبوده است. این افزایش قیمت برای برخی از خودرو‌ها مثل سورن پلاس و دنا پلاس به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت سورن پلاس در کارخانه با رشد ۳۲ میلیون تومانی از ۲۱۱ به ۲۴۳ میلیون تومان فروخته می‌شود.

قیمت دنا پلاس در سامانه یکپارچه فروش خودرو درحالی ۲۴۳ میلیون تومان قیمت دارد که شش ماه قبل آن را در کارخانه با رقم ۱۹۸ میلیون تومان می‌فروختند. قیمت رانا پلاس نیز ۲۸ میلیون تومان در این مدت بالا آمده و از ۱۸۶ میلیون تومان به ۲۱۴ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ دو و پژو ۲۰۷ به‌ترتیب ۲۰ و ۱۷ میلیون تومان گران شدند.

بین محصولات سایپا کوییک دنده‌ای با رشد قیمت ۲۳ میلیون تومانی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. کوییک دنده‌ای در سامانه یکپارچه فروش خودرو با قیمت ۱۶۸ میلیون تومان به‌چشم می‌خورد، اما خریداران این خودرو شش ماه پیش در کارخانه ۱۴۵ میلیون تومان می‌پرداختند. قیمت تیبا دو یا همان تیبا هاچ‌بک از ۱۰۸ به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده و این محصول ۱۹ میلیون تومان گران شده و تیبا صندوقدار درحالی با رقم ۱۱۹ میلیون تومان در سامانه فروش یکپارچه خودرو عرضه شده که شش ماه قبل برای خرید این خودرو در کارخانه باید ۱۰۳ میلیون تومان پرداخت می‌شد.

قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟

خودرو قیمت آبان ۱۴۰۰ قیمت اردیبهشت ۱۴۰۱ تغییر
تیبا صندوقدار ۱۰۳ میلیون تومان ۱۱۹ میلیون تومان ۱۶ میلیون تومان افزایش
تیبا دو ۱۰۸ میلیون تومان ۱۲۷ میلیون تومان ۱۹ میلیون تومان افزایش
ساینا دنده‌ای ۱۰۶ میلیون تومان ۱۲۴ میلیون تومان ۱۸ میلیون تومان افزایش
کوییک دنده‌ای ۱۴۵ میلیون تومان ۱۶۸ میلیون تومان ۲۳ میلیون تومان افزایش
پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۳۰ میلیون تومان ۱۵۰ میلیون تومان ۲۰ میلیون تومان افزایش
رانا پلاس ۱۸۶ میلیون تومان ۲۱۴ میلیون تومان ۲۸ میلیون تومان افزایش
پژو پارس TU5 ۱۵۰ میلیون تومان ۱۷۶ میلیون تومان ۲۶ میلیون تومان افزایش
سورن پلاس ۲۱۱ میلیون تومان ۲۴۳ میلیون تومان ۳۲ میلیون تومان افزایش
دنا پلاس ۱۹۸ میلیون تومان ۲۲۸ میلیون تومان ۳۰ میلیون تومان افزایش
پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای ۲۱۹ میلیون تومان ۲۳۶ میلیون تومان ۱۷ میلیون تومان افزایش

اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار

قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه می‌تواند دو برابر بیشتر باشد. به‌عنوان مثال قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در بازار آزاد روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت درحالی ۳۱۵ میلیون تومان بود که ارزش این خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو ۱۵۰ میلیون تومان قید شده است. یعنی بیشتر از دوبرابر. قیمت دنا پلاس آزاد ۴۴۸ میلیون تومان است و در کارخانه ۲۲۸ میلیون تومان بابت فروش آن دریافت می‌کنند.

پژو پارس TU۵ و سورن پلاس به‌ترتیب ۱۳۷ و ۱۳۶ میلیون تومان بین بازار و کارخانه اختلاف قیمت دارند. قیمت پژو پارس TU۵ در سامانه یکپارچه فروش خودرو ۱۷۶ میلیون تومان است و بابت خرید این محصول در بازار آزاد باید ۳۱۳ میلیون تومان هزینه کرد.

قیمت سورن پلاس در بازار آزاد ۳۷۹ میلیون تومان است و در کارخانه ۲۴۳ میلیون تومان. بین محصولات سایپا بیشترین اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه به ساینا دنده‌ای تعلق دارد. قیمت ساینا دنده‌ای در بازار ۲۲۱ میلیون تومان است و در کارخانه برای این خودرو ۱۲۴ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

تیبا دو و تیبا صندوقدار به‌ترتیب ۸۰ و ۷۸ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. تیبا دو با قیمت ۲۰۷ میلیون تومان در بازار و ۱۲۷ میلیون تومان در کارخانه فروخته می‌شود. خریداران تیبا صندوقدار در بازار ۱۹۷ میلیون تومان می‌پردازند و این محصول در کارخانه ۱۱۹ میلیون تومان فروخته می‌شود. همچنین اختلاف قیمت کوییک دنده‌ای در بازار و کارخانه به حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است. این محصول در بازار آزاد ۲۲۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و در کارخانه ۱۶۸ میلیون تومان برای فروش آن دریافت می‌کنند.

فاصله قیمت خودرو بین بازار و کارخانه

خودرو قیمت کارخانه قیمت بازار آزاد اختلاف
تیبا صندوقدار ۱۱۹ میلیون تومان ۱۹۷ میلیون تومان ۷۸ میلیون تومان
تیبا دو ۱۲۷ میلیون تومان ۲۰۷ میلیون تومان ۸۰ میلیون تومان
ساینا دنده‌ای ۱۲۴ میلیون تومان ۲۲۱ میلیون تومان ۹۷ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۶۸ میلیون تومان ۲۲۱ میلیون تومان ۵۳ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۵۰ میلیون تومان ۳۱۵ میلیون تومان ۱۶۵ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۱۴ میلیون تومان ۳۰۲ میلیون تومان ۸۸ میلیون تومان
پژو پارس TU5 ۱۷۶ میلیون تومان ۳۱۳ میلیون تومان ۱۳۷ میلیون تومان
سورن پلاس ۲۴۳ میلیون تومان ۳۷۹ میلیون تومان ۱۳۶ میلیون تومان
دنا پلاس ۲۲۸ میلیون تومان ۴۴۸ میلیون تومان ۲۲۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای ۲۳۶ میلیون تومان ۴۱۰ میلیون تومان ۱۷۴ میلیون تومان

 

مطالب مرتبط

افزایش قیمت خودرو شامل قرارداد‌های فروش فوری و فوق العاده نمی‌شود

چه موقع باید فیلتر بنزین خودرو را تعویض کرد؟ + ۵ علامت خرابی آن

قیمت یک دانه موز توی دیوار ۱.۵ میلیون دلار ! این کشور تعزیرات نداره؟

نظرات