بهترین مدل پژو پارس برای خرید کدام است؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو پارس را به یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپهای مختلف آن چه فرقی با یکدیگر دارند.
به گزارش اول فارس ، پژو پارس از آن خودروهایی است که حتی تکرار ۲۰ ساله هم نتوانسته از محبوبیت آن بکاهد. این خودرو را در حقیقت باید حاصل یک همکاری نیمه تمام بین شرکتهای ایران خودرو و پژوی فرانسه بدانیم.
پس از موفقیت پژو ۴۰۵ در ایران، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت امتیاز تولید محصول جدید این شرکت، پژو ۴۰۶ را نیز خریداری کند اما مذاکرات دو شرکت برای واگذاری خط تولید ۴۰۶ به ایران ثمری نداشت. این عدم موفقیت، مسئولان ایران خودرو را بر آن داشت تا برای طراحی خودروی جدید به نبوغ مهندسان وطنی اکتفا کنند. حاصل این طراحی که با الهام از پژو ۴۰۶ صورت گرفته بود، پژو پرشیا نام گرفت.
پرشیا تا به امروز، زیباترین و موفقترین فیس لیفت ارائه شده در خودروسازی ایران است. این خودروی لوکس آن روزها، آنچنان مورد استقبال واقع شد که مدیران ایران خودرو خیلی زود مقدمات صادرات آن را نیز فراهم کردند. در ابتدا قرار بود این خودرو به عربستان هم صادر شود و از آنجا که نام این خودرو در زبان عربی برشیا تلفظ میشد، مسئولان ایران خودرو نام سفیر را جایگزین پرشیا کردند. ولیکن مجوز صادرات این خودرو به عربستان صادر نشد و این خودرو با تغییر مجدد، پژو پارس نام گرفت.
پژو پارس از سال ۸۰ تا امروز در خط تولید ایران خودرو قرار داشته و همواره از پرفروشترین محصولات بازار داخل بوده است. از تغییرات مهم این خودرو طی این سالها، میتوان به تغییر تریم داخل کابین و داشبورد آن اشاره کرد. داشبورد جدید که طراحی زیبایی هم دارد به داشبورد سوناتایی معروف است. تمام خودروهای پژو پارس تولید شده از سال ۹۳ به بعد با این داشبورد عرضه شدهاند.
در حال حاضر، پژو پارس در چهار مدل در بازار معاملات خودرو حضور دارد که در این مطلب قصد داریم با بررسی تیپهای مختلف و انواع پژو پارس، راهنمای خرید پژو پارس را به متقاضیان این خودرو ارائه کنیم.
مقایسه انواع پژو پارس و تفاوت تیپهای مختلف آن
در ادامه قصد داریم انواع پژو پارس را معرفی کنیم تا ببینیم که این تیپهای مختلف پژو پارس چه فرق اساسی با یکدیگر دارند و در شرایط فعلی، بهتر است کدام یک را خریداری کنیم.
۱. پژو پارس معمولی (پژو پارس سال)
برای معرفی بهترین مدل پژو پارس برای خرید باید همه نمونههای موجود آن را بررسی کنیم. پژو پارس معمولی که با نام پژو پارس سال هم شناخته میشود، مدل پایه و ارزانترین تیپ از این خودروست. بنابراین اگر برایتان سوال شده بود که فرق پژو پارس ساده و پژو پارس سال چیست؟ باید گفت که هر دو اسم متعلق به یک مدل پژو پارس هستند.
موتور به کار رفته در پژو پارس سال، موتور XU7 پژو ۴۰۵ است که ۸ سیلندر و ۱.۸ لیتر حجم دارد. این موتور قادر است ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در پارس سال هم، همان مشکلات ۴۰۵ مانند سوزاندن واشر سرسیلندر را به همراه دارد.
سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز بر عهده همان گیربکس پژو ۴۰۵، موسوم به BE1 است که یک گیربکس ۵ سرعته دستی است. این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند و طی ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
در میان انواع پژو پارس این مدل رکوردار بیشترین میزان مصرف سوخت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۹.۲ لیتر گزارش شده است که آن را زمره خودروهای با مصرف سوخت بالا قرار میدهد. علاوه بر این یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو سروصدای بیش از حد موتور، خصوصا در سرعتهای بالا است که میتواند در سفرهای طولانی آزار دهنده باشد.
امکانات این خودرو در حد یک مدل پایه است و تنها به چند مورد خلاصه میشود. کیسه هوای سرنشینان جلو، دکمه های کنترلی بر روی فرمان و سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب از جمله این امکانات است.
۲. پژو پارس LX TU5
یکی دیگر از گزینههای مقایسه انواع پژو پارس و از قضا پرطرفدارترین تیپ این خودرو، همین تیپ LX است. این خودرو از نظر فنی و امکانات و تجهیزات متفاوت از پژو پارس سال است. موتور به کار رفته در این خودرو، TU5 و ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است که میتواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
افزایش ۸ واحدی قدرت موتور به دلیل گشتاور پایینتر فرصتی برای عرض اندام نداشته و LX نسبت به پارس سال در سواری دچار نوعی کرختی است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۳.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.
ارمغان این موتور برای پارس LX صدای موتور کمتر، خرابیهای کمتر و مصرف سوخت پایینتر است. مصرف سوخت ترکیبی این تیپ محبوب پژو پارس ۷.۱ لیتر عنوان شده است.
در میان تیپهای مختلف پژو پارس، LX مجهزترین خودرو محسوب میشود. برخی از امکانات این خودرو عبارتند از: کیسه هوای راننده، دزدگیر هوشمند، ایموبلایزر، سیستمهای پایداری و ترمز ABS، EBD و EBA، تنظیم برقی و گرمکن صندلی راننده، بالابرهای برقی شیشههای جلو و عقب، پاور ویندو، آینه های جانبی راهنما دار تاشو خودکار، سیستم سنسور دنده عقب، سیستم تهویه هوای مطبوع دستی، فرمان هیدرولیکی و چراغهای جلو با قابلیت تنظیم نور.
جالب است بدانید تیپ LX پژو پارس، معمولا بیشترین اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را دارد!
۳. پژو پارس اتوماتیک
سومین گزینه در مطلب تفاوت پژو پارس ها میرسد به خودروی پژو پارس اتومات. در سال ۱۳۸۹، ایران خودرو پژو پارس را با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تولید و به بازار عرضه کرد. این خودرو که جزو نخستین خودروهای دنده اتومات تولید داخل است، به جز جعبهدنده از نظر مشخصات فنی موتور تفاوت چندانی با مدل LX ندارد.
شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۴.۲ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود ۸.۲ لیتر است. به ازای اضافه کردن گیربکس اتوماتیک، EBD از سیستم ترمز این خودرو کم شده و دیگر خبری از تاشو خودکار در آینه های جانبی نیست.
۴. پژو پارس ELX
در مقایسه انواع پژو پارس، پرقدرتترین، پرشتابترین و کم مصرفترین مدل، پارس ELX است. تولید پارس ELX که به موتور زانتیایی معروف است، از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۲ ادامه داشت.
پیشرانه این خودرو، موتور زانتیا با حجم ۱۷۶۱ سیسی است که میتواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس BE3 که از نوع ۵ سرعته و دستی است، وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را بر عهده دارد. شتاب صفر تا صد پارس ELX برابر با ۹ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۲ لیتر است و استاندارد آلایندگی یورو ۳ دارد.
ایران خودرو در سال ۹۲ تولید ELX موتور زانتیایی را متوقف کرد و به جای آن موتور قدیمی و پر استهلاک XUM را در این تیپ جایگزین کرد. این موتور هم حجم خروجی کمتری دارد و هم مصرف سوخت بالاتری. شاید نصب این موتور و کم شدن استقبال مردم از این مدل باعث شد تا در نهایت در سال ۹۶ خط تولید ELX متوقف شود.
از نظر تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی، ELX تقریبا با پارس LX در یک سطح است. قیمتگذاری بر روی این مدل از پارس بازه وسیعی را شامل میشود، چرا که بسیاری از مالکان این تحفه پژو پارس قیمتهای میلی بر روی خودروی خود گذاشته و بازار کاذبی برای این خودرو ایجاد کردهاند!
تفاوت پژو پارس ELX با TU5 در چیست؟
اولین فرق پژو پارس ELX با TU5 در موتور آنهاست. موتور پژو پارس ELX از نوع XUM است. همچنین، حجم موتور این خودرو نیز نسبت به نسخه TU5 بیشتر است. مصرف پژو پارس ELX نیز در بین انواع پژو پارس کمترین است.
بهترین مدل پژو پارس برای خرید کدام است؟
در مطالب ارائه شده تفاوت پژو پارس ها مورد بررسی قرار گرفت. در پایان اگر به دنبال خرید یکی از انواع پژو پارس هستید، توصیه میشود به این نکات توجه کنید:
اگر پژو پارس دوست دارید و حتما خودروی دنده اتومات میخواهید، تکلیف مشخص است و تنها باید متناسب با بودجهتان، از بین مدلهای کارکرده و یا صفر خودروی خود را انتخاب کنید!
اگر میانسال هستید و خودرو را برای استفاده خانوادگی میخواهید و یا در هر سن و سالی که هستید آرامش اصل اول رانندگی شماست، در صورتیکه بودجه کافی در اختیار دارید، پژو پارس LX بهترین انتخاب برای شماست. اگر هم بودجه کمتری دارید باید به سراغ پژو پارس سال بروید.
اگر جوانید و عاشق سرعت و هیجان در رانندگی، فقط پارس ELX موتور زانتیایی میتواند شما را راضی کند. در خرید آن شک نکنید!
امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات خوبی از انواع پژو پارس و فرق تیپهای مختلف آن با یکدیگر در اختیارتان قرار داده باشد.
نظر شما درباره بررسی و مقایسه انواع پژو پارس چیست چیست؟ به نظر شما بهترین مدل پژو پارس کدام یک از موارد بالا است؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.
مرتضی
تاریخ : ۱۱ - شهریور - ۱۴۰۱
هرچی قدیمیش خوبه !مث elx
ولی پژوهای از سال ۹۵ بدرد فقط ضایعاتی میخورم چون قطعاتشون هیچ کیفیتی ندارن…
من تک تک پژو ها رو سوارشدم و کارم بار کشیه، ی جورایی هم راننده ام هم فنی کار
هیچ برند پژویی نمیتونه رو دست elx قدیم رو بزنه و اینو همه میدونن
امیدوارم جای اینکه صنعت خودرو سازی از یه پژو چند تیپ بسازه و همشون بی کیفیت باشه ،بهتره یکی تکمیل و استاندارد بسازه ک رقیب نداشته باشه و بفک فقط منافع خوش نباشه و ب مردم مظلوم ایران هم فک کنه ک شرمنده هزینه های سم سام آور قطعات بی کیفیت خودروها نشن ??
رستم
تاریخ : ۸ - شهریور - ۱۴۰۱
سلطان ELX بهتره همشون
ناشناس
تاریخ : ۸ - شهریور - ۱۴۰۱
خوب ترین ماشین پژو پارسelx است
عرفان
تاریخ : ۷ - شهریور - ۱۴۰۱
هر کی نظر چرت نوشته گوه خورده
ه
تاریخ : ۷ - شهریور - ۱۴۰۱
پارس ال ایکس کم مصرف ولی قطعات گرونتره ولی بازار بهتری داره.پارس سال اصلا راه نمیره ولی استهلاک کم و مصرف زیاد بازار معمولیی.پارس ای ال ایکس کلا هم مصرف بالا استهلاک بالا و همگی خسته و داغون از بس صاحب های قبلی گازش دادند تمیز هم باش معمولا دور رنگه.به نظر من که سابقه هر سه را داره تا ایکس را پیشنهاد میدم.خواهشا دوگانه را دیگه بیخیال بشید
مجید
تاریخ : ۷ - شهریور - ۱۴۰۱
محصولات ایران خودرو دارای مصرف بنزین بالا هستن و کیفیت قطعاتشون خیلی پایین آمده و در ضمن تکنولوژی آنها طوری هست که بسیار پر استهلاک هستند کلا مخارج بالایی دارند محصولات سایپا و چینیها مثل برلیانس از ایران خودرو بهتره ولی تا ایده آل خیلی فاصله داره
عبدالله
تاریخ : ۷ - شهریور - ۱۴۰۱
پژو پارس فقط موتورزانتیا ولی افسوس صفردیگرنیست
ناشناس
تاریخ : ۶ - شهریور - ۱۴۰۱
به نظر من … ترین پارس tu5هست موتور ۲۰۶ رو اتاق پرشیا یاد آردی میندازه من را موتور پیکان رو اتاق پژو، ماشین دونفره هست و بدرد سربالایی نمی خوره، نظر من فنی کار هستم بهترین ۱۸۰۰فابریک است جدید هاش خوبه مشکل سیلند نداره پرقدرت و کششی
۰_۰
تاریخ : ۵ - شهریور - ۱۴۰۱
باسلام پیشنهاد من پارس TU5 بهترین مدل پارس??
احمدعزیزی
تاریخ : ۵ - شهریور - ۱۴۰۱
تعویضپیکانفرسوده.چه.زمانی.انجام.میشود
قاسی
تاریخ : ۵ - شهریور - ۱۴۰۱
بی کیفیت ترین ماشین ایرانی
farzad
تاریخ : ۵ - شهریور - ۱۴۰۱
بنازم فقط پارسELXرو که دست همشون رو خوابونده???
ناشناس
تاریخ : ۵ - شهریور - ۱۴۰۱
باسلام
درحال حاضرهیچکدا ازمحصولات ایرانخودرو واقعا بدرد نمیخوره ظاهر بسیار عالی باطن واقعا بدرد خور خراب اصلا قطعات کیفیت لازم را ندارد پرخرج ترین ماشین میباشد باید طوری کیفیت را افزایش دهند که ماشین صفرتا ۵سال در مکانیکی وتعمرگاهرو لمس نکنه .نه اینکه به محض تحویل دنبال تعمیرگاه ونمایندگی بود بخدا این ظلمه کیفیت مهمه ولی صفرشده درقطعات
علی
تاریخ : ۵ - شهریور - ۱۴۰۱
پژو پارس واقعا ماشین خوبی است
حسن
تاریخ : ۴ - شهریور - ۱۴۰۱
حیف وصد حیف ازاین همه سرمایه که افتاده دست یک سری ادمهای خدا نترس که به راحتی دارن با دستهای نامبارکشان جان خانوادهای ایران را میگیرن و عین خیال وزارت در پیت صمت هم نیست
ناشناس
تاریخ : ۴ - شهریور - ۱۴۰۱
ماشین ایرانی
الفاتحه
م
تاریخ : ۴ - شهریور - ۱۴۰۱
همه شون سر و ته یه کرباس اند، ماشین ایرانی یعنی..