پارک خودرو در پیادهرو و تردد کامیون در خیابانهای شیراز به گونهای است که هر طرف که سربرگردانی یک یا چند کامیون را مشاهده میکنیم که علیرغم ممنوع بودن ورودشان بر معابر شهری مشهود است ، گویی که هیچ جای شیراز پارک برای خودروهای سواری ممنوع نیست و کامیونها هم هر جای ورود می کنند.
ایرنا|شیراز: ورود کامیون به داخل شهرها در ساعات مشخصی ممنوع است و براساس قانون هیچ نوع کامیون و وسایل باربری سنگین حق ورود به شهر را ندارد اما این روزها در اغلب نقاط شهری و خیابان های شیراز رد چرخ کامیون های سنگین دیده می شود.
کامیونهایی که به دلیل نوع کاربری پهنای دید کاملی در مجاورت خود نداشته و مناسب تردد در مسیرهای پرترافیک شهری نیست.
پارک خودروها در پیاده رو و مسدود سازی مسیر عابرین پیاده نیز مساله دیگری است که روزانه به وفور در سطح کلانشهر شیراز و معابر این شهر قابل مشاهده است.
در بعضی معابر عمومی پرتردد مخصوص عبور و مرور عابرین پیاده و یا محلهای دوچرخهسواری در شیراز دهها و حتی صدها خودرو سواری پارک شده به نحویکه عابرین برای تردد ناگذیر به استفاده از خیاباناند چون خودروها پیاده روها را تسخیر کرده و در پی این وضعیت جان شهروندان با خطرات زیادی مواجه می شود.
توسعه شهرنشینی در کلانشهر شیراز با توجه به ویژگیهایی ازجمله قطب مهاجرپذیری این شهر در جنوب کشور موجب شده است که در بسیاری از نقاط شیراز ترافیک سنگینی در بسیاری از ساعات شبانه روز ایجاد شود و معابر این شهر گنجایش عبور و مرور خودروهای سواری را نداشته باشد که تردد کامیونها نیز بر تشدید این وضعیت دامن زده و خطرات زیادی را برای جان شهروندان به دنبال داشته است به نحوی که روزانه و هفتگی خبرهایی از فوت و یا مجروحیت شهروندان به دلیل تردد ارابه های غول پیکر در شهر به گوش می رسد.
توسعه شهرنشینی در دهه اخیر در کلانشهر شیراز به نحوی بوده که کمربندیهایی که در سالیان گذشته برای تردد وسایط نقلیه سنگین در نظر گرفته شده است را به آغوش گرفته و اکنون به این دلیل کمربندی شیراز به قتلگاهی برای اهالی این شهر تبدیل شده است و این نیاز احساس می شود که با ایجاد محورهای جدید با کاربری کمربندی پای کامیونها از کمربندی های فعلی که اغلب به عنوان مسیرهای شهری مورد استفاده شهروندان است قطع شود.
تردد کامیونها در سطح شهر به دلایل متعددی ازجمله جثه بزرگ، نقاط کور و حادثه ساز بسیار و شلوغی خیابانهای شیراز تصادفات بسیاری که اغلب نیز دلخراش است را بوجود آورده است.
پای ثابت بسیاری از حوادث شیراز ازجمله معابر شهری ،خیابان ها و کمربندی این کلانشهر تردد کامیونها است و اینگونه که به نظر میرسد تردد کامیونها در خیابان های شیرازرو به فزونی است به نحویکه ردپای این غول بیابانیها در اغلب معابر، خیابانها، میدانها و تقاطعات شیراز دیده میشود.
امنیت روانی شهروندان در ازدحام خودروها و کامیونها گم شده است
جدای از سهم کامیون در تصادفهای محدوده شهر شیراز و دشواریهای ایجاد شده برای شهروندان در پی پارک خودروهای سواری در پیاده روها و مناطق ممنوعه، مساله مهمتر امنیت روانی شهروندان است که در پی این معضلات دچار خدشه شده است.
مشاهدات میدانیدر خیابانهای شهر شیراز گویای آن است که شمار قابل توجهی از خودروهای سنگین در زمان تردد در روز و خصوصا شب در محدوده مرکز شهر قائل به رعایت سرعت مطمئنه نیستند و حرکات آنها با سرعت زیاد در میان خودروهای سواری، آرامش تردد شبانه را مختل میکند، موضوعی که نیاز است، مسئولان امر برای آن تدبیری کنند.
جای خالی پلیس،محیط را برای جولان رانندگان باز گذاشته است
یکی از شهروندان شیرازی ساکن بلوار پاسارگاد شیراز گفت: در هر ساعت از شبانه روز تردد کامیونها در این بلوار پرترافیک و معابر اطراف آن قابل مشاهده است.
سجاد اعتمادفرد افزود: حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در این بلوار و خیابانهای منشعب از آن کم رنگ است و می توان این حضور را به ندرت دانست به نحویکه شاید روزی یکباره یک خودرو راهنمایی و رانندگی در این خیابان به چشم بخورد.
وی ادامه داد: جای خالی پلیس راهنمایی و رانندگی در این منطقه باعث شده که پیاده روها در همه ساعات شبانه روز مملو از خودروهای پارک شده که سدمعبر کرده اند باشد و کامیونها نیز در این بلوار و خیابان های اطراف آن جولان دهند.
این شهرون شیرازی اضافه کرد: در هر ساعت شبانه روز سری به بلوارهای پرتردد پاسارگاد ،باهنر ،امیرکبیر، رحمت و … بزنید حضور کامیون ها و پارک صدها خودرو در پیاده روها قابل مشاهده است.
پلیس هست،جریمه بازدارنده نیست
رئیس پلیس راهور شیراز در پاسخ به سوالی درخصوص حضور کم رنگ پلیس در بعضی مناطق شیراز گفت: در بعضی محدودههای شهری ازجمله بلوار پاسارگاد در هر شیفت کاری یک تیم مستقر است که هم تصادفات را بررسی و هم تخلفات را اعمال قانون می کند.
سرهنگ حمید کریمی افزود: پلیس تخلفات راهنمایی و رانندگی را اعمال قانون می کند اما نوع جریمه فعلی به دلیل اینکه بصورت پیامکی به مالکین خودرو اعلام می شود در معرض دید عموم نیست و از طرفی نیز مبالغ جریمه فعلی متناسب با تورم رشد نکرده و با وضعیت اقتصادی موجود هم خوانی ندارد و به همین دلیل جرایم فعلی بازدارنده نیست.
وی تاکید کرد: تخلفات و تصادفات ۲ ماموریت اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است که در سطح شیراز در حال انجام است.
نصب دوربین ثبت تخلف بر خودروهای پلیس راهور شیراز
وی دربخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: با همکاری شهرداری شیراز بزودی دوربینهای ثبت تخلفات حاشیه ای و تخلفات ساکن بر روی خودروهای پلیس راهور شیراز نصب خواهد شد.
زور کامیونها به مبلغ جریمه میرسد
رئیس پلیس راهور شیراز در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص تردد بیشمار کامیونها در سطح شهر شیراز گفت: جرایم حوزه خودروها سنگین نیز مانند سایر تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و این مساله مهمترین عامل تردد کامیون ها در ساعات منع تردد در سطح شهر شیراز است.
وی ادامه داد: بعنوان مثال راننده یک کامیون که قصد دارد یک بار را در طول روز به قیمت یک میلیون تومان به یکی از محلات سطح شهر شیراز منتقل کند رقم ۱۰۰ هزار تومانی کنونی جریمه برای این راننده مبلغ زیادی نبوده و بازدارنده نیست.
وضعیت تردد کامیونها در شیراز مشخص است
رئیس پلیس راهور شیراز در ادامه گفت: پیش نویسی در خصوص تردد کامیون در سطح شهر شیراز تهیه و مصوبه شورای ترافیک را نیز به دست آورده که تردد خودروهای سنگین در سطح این کلانشهر براساس این دستورالعمل است.
وی افزود: شیراز در حوزه تردد کامیونها به ۳ بخش تقسیم بندی شده که محدوده مرکزی که اغلب ترافیک سنگین دارد بعنوان محدوده قرمز تعیین شده است و تردد خودروهای سنگین در این مناطق از ساعت ۲۴ بامداد تا ۶ صبح مجاز است.
وی ادامه داد: رینگ دوم حاشیه مناطق مرکزی شیراز را شامل می شود که بعنوان محدوده نارنجی نام دارد که تردد کامیون در این منطقه نیز از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح و همچنین ساعات کم ترافیکی نیز در طول روز مجاز است.
وی اضافه کرد: محدوده سبز نیز شامل بخش سوم است که محدوده کمربندی و شهرک های حاشیه کمربندی را شامل می شود که تردد خودروهای سنگین در طول شبانه روز در این نقاط مجاز است.
چه زمان تکلیف کمربندی شیراز مشخص میشود؟
رئیس پلیس راهور شیراز با بیان اینکه از نظر قانونی کمربندی شیراز به دلیل اینکه در محدوده خدماتی اداره کل راه و شهرسازی است در محدوده شهر شیراز محسوب نمی شود، گفت: امیدواریم بزودی جایگزینی برای این محور پرخطر که در واقع جز شهر شیراز است درنظر گرفته و این رینگ به شهرداری واگذار شود که تردد کامیونها در این محور محدود شده و حوادث زیاد این مسیر کاهش یابد.
نقش کامیونها در تصادف شیراز چقدر است؟
رئیس پلیس راهور شیراز همچنین گفت: کامیون در حدود ۲۰ درصد تصادفات شیراز دخیل است.
نظرات