آنچه باید در باره وانت آبی جدید زامیاد بدانید +تصاویر

گجت‌نیوز نوشت: شرکت زامیاد به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های موفق سایپا به زودی جدیدترین محصول خود را عرضه می‌کند. زاگرس مونتاژی از روی خودروی فودا F22 است و پیکاپی جذاب با امکانات و مشخصات فنی معقول محسوب می‌شود. زامیاد که سازنده نیسان جونیور یا همان نیسان آبی معروف خیابان‌های کشورمان است، می‌تواند جایگزینی به موفقیت […]

وانت آبی جدید زامیاد 1

گجت‌نیوز نوشت: شرکت زامیاد به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های موفق سایپا به زودی جدیدترین محصول خود را عرضه می‌کند.

زاگرس مونتاژی از روی خودروی فودا F22 است و پیکاپی جذاب با امکانات و مشخصات فنی معقول محسوب می‌شود. زامیاد که سازنده نیسان جونیور یا همان نیسان آبی معروف خیابان‌های کشورمان است، می‌تواند جایگزینی به موفقیت آن به بازار عرضه کند؟

بررسی پیکاپ زامیاد زاگرس

عمده فعالیت زامیاد تولید خودروهای پیکاپ و نیمه سنگین است. در واقع بازار به نفع این خودروساز است، چرا که انحصاری است و رقیبی ندارد. به هر حال طی ماه‌های اخیر و ابتدا در نمایشگاه حمل و نقل تهران از پیکاپ وانت جدید خود با نام زاگرس رونمایی کرد و سپس محصول تازه‌وارد خود را در نمایشگاه خودروی اصفهان در معرض دید عموم گذاشت.

همان‌طور که گفتیم زامیاد زاگرس خودرویی مونتاژی از روی پیکاپ فودای اف ۲۲ است. این خودرو حدود ۷ سال پیش وارد بازار چین شد و شرکت فودای از شرکای قدیمی سایپا و زامیاد به حساب می‌آید. از این پیکاپ یک نسخه شاسی بلند هم فودای تولید می‌کند که نام آن را لندفورت گذاشته است.

زامیاد مدتی پیش اعلام کرد قرار است خودروی شاسی بلندی با نام تیوان عرضه کند، ولی خبری از آن نیست. این خودروی کراس اوور همان نسخه فودای F22 خواهد بود. مکث موتور به عنوان یکی از خودروسازان خصوصی مدتی است پیکاپ جدید مکث کلوت خود را روانه بازار کرده که به نوعی برادر دوقلوی زاگرس به حساب می‌آید.

وانت آبی جدید زامیاد 3

سال ۲۰۲۰ بود که شرکت چینی دایون تصمیم گرفت خودرویی از روی فودای اف ۲۲ بسازد و موفق شد نام این محصول را دایون V5 بگذارد. مکث موتور هم توانست امتیاز مونتاژ این پیکاپ را از دایون بگیرد و آن را با نام مکث کلوت راهی بازار کشورمان کند. حال روشن شد که پیکاپ زاگرس و کلوت یکی هستند و تنها در برخی مولفه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

علاوه بر این خودروسازی ایلیا پس از عرضه دایون V5 توسط مکث موتور تصمیم گرفت نسخه شاسی بلند آن را با نام دایون Y5 راهی بازار کند. بهتر است روی زاگرس زامیاد تمرکز کنید، چرا که ماجرای تولید این محصولات گیج کننده است. در ادامه به بررسی مشخصات فنی و امکانات رفاهی زاگرس خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری زامیاد زاگرس

در بازارهای جهانی نمی‌توان روی طراحی زاگرس زامیاد حساب زیادی باز کرد؛ چرا که امروزه پیکاپ‌های آخرین مدل و مجهز با طراحی‌های ظاهری جذاب و به‌روز تولید و عرضه می‌شوند. فودای F22 یا همان زاگرس سال‌ها پیش (۲۰۱۵) تولید و راهی بازار شده و به تازگی قرار است به بازار ایران ورود پیدا کند.

به هر حال ظاهر این خودرو نزد جهانیان چندان مدرن به حساب نمی‌آید؛ ولی از آنجایی که مشتریان ایرانی همواره به دیدن نیسان آبی یا زامیاد معمولی عادت کرده‌اند، پیکاپ زاگرس تازگی و طراوت به‌همراه خواهد داشت. پیکاپ کاپرا شاید بتواند رقیب زاگرس محسوب شود، ولی وقتی دقیق‌تر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که گلگیرهای زاگرس و دماغه بلند آن عضلانی‌تر از کاپرا از آب درآمده است.

در نمای جلوی این خودروی تازه‌وارد می‌توان جلوپنجره‌ای را دید که به رنگ مشکی در آمده و در مرکز آن یک خط کرومی تعبیه شده است. در نمای عقب هم چراغ‌ها تقریبا تا روی گلگیرها کشیده شده و دیگر شبیه ظاهر تکراری و همیشگی پیکاپ‌های دیگر نیست. به لحاظ ظاهری کلوت و زاگرس فرقی ندارند و تفاوت‌ها بیشتر در جزئیاتی است که امکان دارد از چشم دور بماند.

طراحی کابین داخلی زاگرس زامیاد

همچون نمای بیرونی می‌توان نشانه‌هایی از کهولت سن را در داخل کابین مشاهده کرد. متریال و امکاناتی که درون کابین تعبیه شده دیگر مدرن به‌حساب نمی‌آیند و رنگ و بوی کهنگی از سر و کول آن می‌بارد. متریال کابین از جنس پلاستیک خشک و سیاه است که متاسفانه کیفیت آن چندان تعریفی نیست.

وانت آبی جدید زامیاد 4

همه چیز داخل کابین به مشتریان نشان می‌دهد که با یک پیکاپ ارزان‌قیمت و اقتصادی روبه‌رو هستند. تنها المان‌هایی که باعث شده تا تفاوتی در این خودرو ایجاد شود و همه چیز از پوسته یکنواختش دربیاید، چرم مصنوعی قهوه‌ای‌رنگ روی درها و صندلی‌ها، تریم نقره‌ای روی داشبورد و کنسول میانی و تریم مشکی براق است.

از دیگر ویژگی‌ها و آپشن‌های داخل خودرو می‌توان به غربیلک فرمان سه‌پره و نمایشگر نسبتا کوچکی اشاره کرد که بالای آن دریچه‌های تهویه قرار گرفته‌اند. خوشبختانه ابعاد خودرو خوب از آب درآمده؛ به‌نحوی که سرنشینان برای باز کردن پاهای خود با مشکل مواجه نخواهند شد.

مشخصات فنی زاگرس زامیاد

بنابر آنچه شرکت خودروسازی زامیاد اعلام کرده، زاگرس مجهز به دو پیشرانه بنزینی و دیزلی است. زیر کاپوت یکی از این نسخه‌ها یک پیشرانه ۲.۴ لیتری بنزینی تنفس طبیعی تعبیه خواهد شد که از شرکت میتسوبیشی است و پیش‌تر روی پیکاپ‌های دیگر بازار نظیر آمیکو آسنا و کاپرا قرار گرفته است.

موتور بنزینی ۲۴۰۰ سی سی می‌تواند قدرت ۱۳۱ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محورهای جلو و عقب منتقل می‌شود. از طرف دیگر پیشرانه دیزلی ۲.۰ لیتری می‌تواند حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه در این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دستی به محورها انتقال می‌یابد.

وانت آبی جدید زامیاد 2

از جمله امکانات رفاهی که زاگرس دارد می‌توان به دو ایربگ، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، سیستم صوتی با بلوتوث، AUX، هشت بلندگو و USB، دوربین دید عقب، ناوبری، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی‌های جلو در چهار جهت، صندلی‌های چرمی، پله رکاب جانبی، پوشش ضد خش اتاق بار و رول بار اشاره کرد. علاوه بر این گفته می‌شود نسخه مجهز به پیشرانه دیزلی آپشن‌های بیشتری دارد.

ابعاد و ظرفیت بار زاگرس

این پیکاپ جذاب در دو نسخه کوتاه و کشیده راهی بازار چین شده و شرکت زامیاد تصمیم گرفته نسخه کوتاه آن را برای بازار ایران انتخاب کند. بنابراین طول، عرض و ارتفاع این مدل به ترتیب ۵۳۳۰ میلی‌متر، ۱۸۷۰ میلی‌متر و ۱۸۶۴ میلی‌متر است. همچنین فاصله محوری این پیکاپ ۳۱۰۰ میلی‌متر ارزیابی شده است.

علاوه بر ابعاد زاگرس می‌توان به طول، عرض و ارتفاع صندوق بار نیز اشاره کرد که به ترتیب ۱۵۰۰ میلی‌متر، ۱۵۰۰ میلی‌متر و ۵۳۰ میلی‌متر اعلام شده است. وزن خالص زامیاد زاگرس ۱۹۲۰ کیلوگرم است و نسبت به نسخه بنزینی ۱۴۰ کیلوگرم سنگین‌تر خواهد بود. به هر حال هم نسخه بنزینی و هم دیزلی می‌توانند تا ۷۵۰ کیلوگرم بار حمل کنند.

وانت آبی جدید زامیاد 5

شرکت خودروسازی زامیاد که زیرگروه سایپا به حساب می‌آید، هنوز از قیمت پیکاپ تازه‌وارد خود اطلاعاتی منتشر نکرده است. زاگرس به نوعی نسخه‌ای اقتصادی از مکث کلوت است و طبیعتا قیمت ارزان‌تری نسبت به آن خواهد داشت. از آنجایی که کلوت در نسخه دستی حدود یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، می‌توان گفت قیمت زاگرس باید بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان باشد. در صورتی که همین قیمت برای زاگرس در نظر گرفته شود، رقیبی جدی برای کاپرا ۲ و آمیکو آسنا خواهد بود.

مطالب مرتبط

شماره گذاری وانت نیسان متوقف شد

انفجار نیسان آبی در شیراز خون بپا کرد+عکس

با پول نیسان زامیاد در امارات چه وانت‌هایی می توانید بگیرید؟

نظرات