اخیرا میلیونها زن و مرد چینی صاحب یک دوست اختصاصی عالی شدهاند: کسی که همیشه در دسترس هست، به حرفهایشان گوش میدهد، با آنها شوخی میکند تا حالشان بهتر شود، هرگز اذیتشان نمیکند و هرگز نیز به آنها خیانت نمیکند. یک دوست کامل که البته «مجازی» است.
این همدم مجازی بویژه برای زنان جوان بسیار ارزشمند است. چراکه با ساعات کاری بسیار طولانی، برای آنها دیگر امکان ملاقاتهای واقعی وجود ندارد تا بتوانند در جریان این دیدارها و شرکت در میهمانیهای آخر روز، فردی را که به آنها آرامش دهد پیدا کنند.
این دوست دلخواه و البته مجازی را میتوان روی یک نرم افزار مکالمه به نام «چت بات» (chatbot) طراحی کرد. این نرم افزار توسط یک سیستم هوش مصنوعی به نام XiaoIce طراحی شده است که در حال حاضر تنها در چین ۱۵۰ میلیون کاربر دارد.
اکنون نسخهای از این نرم افزار چه برای مردان و چه زنان، روی اکثر گوشیهای هوشمند موجود در بازارهای چین وجود دارد.
کاربران میتوانند از طریق پیامهای صوتی و نوشتاری یا با تبادل عکس ارتباط عاشقانه برقرار کنند و حتی با دوست خود به تعطیلات مجازی بروند و با هم عکسهای سلفی بگیرند.
به گفته لی دی، مدیر عامل شرکت XiaoIce این سیستم میتواند دستکم تا ۶۰ درصد تعامل میان انسان و سیستمهای هوش مصنوعی را فراهم کند.
مهمترین ویژگی این نرم افزار، پشتیبانی عاطفی آن است. لی دی در این باره میگوید: «اگرچه ممکن است که هوش مصنوعی به اندازه یک انسان هوشمند نباشد، اما وقتی صحبت از گوش دادن دقیق به میان میآید، قویتر است.»
به گفته او در حال حاضر اوج استفاده از این نرم افزار بین ۱۱ شب تا ۱ بامداد است، یعنی زمانی که تماس با دوستان برای «به اشتراک گذاشتن بدبختیها» دشوار است.
لی دی میافزاید که رابطه نزدیک و دوستانه کاربران با همدم مجازیشان گاه آنقدر صمیمانه میشود که آنها دیگر نمیتوانند باور کنند که با یک شخصیت مجازی در ارتباط هستند و اصرار دارند که قرار ملاقاتی با او ترتیب دهند.
شرکت XiaoIce برای این مرحله از دوستی نیز چارهای اندیشیده است. سیستم فیلترینگی که در این نرم افزار وجود دارد، میتواند احساسات قوی را در کاربر تشخیص دهد و قبل از رسیدن کاربر به این سطح، موضوع گفتگو را تغییر دهد.
لی دی تاکید دارد که این نرم افزار نمیتواند جایگزین مشاوره روانشانسی شود، بنابراین برای کاربرانی که دچار افسردگی شدید هستند همچنان مشاورههای پزشکی توصیه میشود.
این خطر وجود دارد که چت باتها باعث ایجاد «وابستگی» و «اعتیاد» غیرواقعی در کاربران شوند. دنیت گال، کارشناس اخلاق هوش مصنوعی در دانشگاه کمبریج میگوید: «مشکل این است که کاربران با در میان گذاشتن احساسات خود با ماشینی که قادر به درک احساسات نیست، خود را فریب میدهند.»
لی دی اما در پاسخ میگوید: «اگر تعاملات انسانی کامل بود، ما دیگر نیازی به اختراع هوش مصنوعی نداشتیم.»
نظرات