هر چند صنعت خودرو از دهه ۳۰ و ۴۰ در ایران راهاندازی شده و در این شش-هفت دهه خودروهای مختلفی روی خط تولید خودروسازان ایرانی قرار گرفته، اما بیشتر این محصولات، ماشینهای مونتاژی هستند و سهم طراحان و مهندسان ایرانی در طراحی و تولید خودرو از صفر بسیار کم بوده است.
اولین ماشین ایرانی که بتوان آن را خودرو ملی نامگذاری کرد، سمند است که در سال ۱۳۸۱ معرفی شد و تا امروز مدلهای مختلفی از آن با اسامی گوناگونی مثل سورن و دنا توسط ایران خودرو تولید شده است. البته سایپا هم تیبا، کوییک، ساینا و شاهین را معرفی کرده است.
با این حال این خودروها از تنوع چندانی برخوردار نیستند و به دو مدل سدان و هاچبک محدود میشوند و فعلا خبری از شاسیبلند و کراساوور ملی در بازار نیست. اما ایران خودرو و سایپا پروژههایی را برای تولید کراساوور تعریف کردهاند.
جدیدترین محصول ملی خودروسازی ایران ، ماشین TF21 است که خبر طراحی و تولید آن توسط ایران خودرو اعلام شد.
مدیرعامل ایرانخودرو خبر داد خودروی تی اف – ۲۱ بهزودی معرفی خواهد شد.
مهدی خطیبی با اعلام اینکه مرکز تحقیقات ایرانخودرو در طراحی “ری را” از هیچ خودرویی الگوبرداری نکرده وعده داد تا کمتر از یک ماه آینده از پروژه تی اف – ۲۱ رونمایی خواهد شد.
تی اف – ۲۱ نام فنی پروژه طراحی خودرویی است که در کلاس ابعادی B و بر مبنای پلت فرم پژو ۲۰۶ است. این محصول ظرف ۱۸ ماه آینده تولید و روانه بازار میشود.
در گام اول قرار است تا موتور TU3(موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲) بر روی این محصول نصب شود و در سالهای بعد نیز از موتور سه سیلندر ملی در این پروژه استفاده خواهد شد.
تی اف – ۲۱ هاچبک کراس اقتصادی بر پایه پژو ۲۰۶
تی اف – ۲۱ در سگمنت هاچبک کراس و بر مبنای پلت فرم p200 (خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷) طراحی شده است. به دلیل اعمال بیش از ۳۰ درصد تغییر در محتوای پژو ۲۰۶، این محصول با نشان ایرانخودرو به بازار عرضه خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که برخلاف اشتباه رایج در نشریات مختلف، سکو و مبنای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، پلت فرم خالص PF1 (پژو ۳۰۱) نبوده بلکه ترکیبی از PF1 و پلت فرم بهکاررفته در خودروهای پژو ۱۰۶ و سیتروئن ساکسو است.
مشخصات فنی TF21 ایران خودرو
بر اساس اطلاعاتی که گروه خودروسازی ایران خودرو منتشر کرده، سری اول TF21 با پیشرانه TU5P (پلاس) تولید و عرضه خواهد شد. این موتور که در حال حاضر زیر کاپوت تارا قرار دارد، مدل ایرانیشده EC5 پژو است که در پژو ۳۰۱ استفاده شده و همین طور نسخه بهینهسازیشده و ارتقایافته TU5 است که قبلا در پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ و پژو پارس ایران خودرو به کار رفته بود.
پیشرانه TU5 پلاس میتواند حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را تولید کند. البته این پیشرانه ۱.۶ لیتری در تارا ایران خودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. حداکثر سرعت خودرو موتور TU5P به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت میرسد و در ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه، ۰ تا ۱۰۰ را پر میکند.
با توجه به اینکه خودرو TF21 در سگمنت B قرار دارد، مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر، حدود ۷ لیتر خواهد بود.
به دلیل اینکه ایران خودرو در نظر دارد پیشرانه TU5 را حذف کند و به جای آن پیشرانههای جدیدتر و کممصرفتر را جایگزین کند، سری دوم TF21 با موتور ملی IK3 تولید خواهد شد.
موتور IK3 سه سیلندر در دو نوع KP5 با سیستم تنفس طبیعی، حجم ۱.۵ لیتر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ میلیمتر و نوع KP2 با توربوشارژ، حجم ۱.۲ لیتر، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۶ نیوتن متر طراحی و تولید میشود.
محصولات اقتصادی و کوچک جایگزین سمند و ۴۰۵ و ۲۰۶
با تلاش وزارت صمت، به دنبال خروج تدریجی خودروهای ۴۰۵،۲۰۶، پارس و سمند از خط تولید به علت پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه، قرار است تا گزینههایی اقتصادی و استاندارد از پلتفرمهای CMF-A و p200 ، جایگزین این محصولات شوند.
رقبا و قیمت احتمالی
ازآنجاییکه این خودرو قرار است جزو اقتصادیترین محصولات ایرانخودرو باشد و در رده ابعادی ۲۰۶ قرار میگیرد، شاهد رقابت این خودرو با اطلس و کوییک سایپا خواهیم بود. با توجه به اعلام مدیرعامل ایرانخودرو در صورت ثبات در نرخ ارز، این محصول بسته به امکانات و تجهیزات قیمتی در حدود ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.
این خودرو مجهز به استاندارد تصادف با عابر پیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، سیستم راهنمایی راننده در تعویض دنده و سیستم پایداری الکترونیکی خواهد بود.
محسن
تاریخ : ۱۳ - آبان - ۱۴۰۱
این خط خطیهای مسخره رو بعنوان طراحی ارائه کردن
_rl9
تاریخ : ۲۸ - مهر - ۱۴۰۱
افتضاح ۱۰۰ میلیون هم نمی ارزه