بلاتکلیفی رانندگان اسنپ و تاکسی که چندین ماه است اعتبار بنزین شان را نداده اند

بلاتکلیفی رانندگان اسنپ و تاکسی که چندین ماه است اعتبار بنزین شان را نداده اند

در حالی پیش از این سهمیه‌ی خودروهای فعال در تاکسی‌های اینترنتی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ٧۵/ ٨ لیتر بنزین است و با سقف ۳۰۰ لیتر و خودروهای دوگانه‌سوز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۲۵ لیتر بنزین، اعتبار سهمیه سوخت با سقف حداکثر ۱۸۰ لیتر در ماه داشتند اکنون بیش از ۱۱ ماه است که […]

در حالی پیش از این سهمیه‌ی خودروهای فعال در تاکسی‌های اینترنتی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ٧۵/ ٨ لیتر بنزین است و با سقف ۳۰۰ لیتر و خودروهای دوگانه‌سوز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۲۵ لیتر بنزین، اعتبار سهمیه سوخت با سقف حداکثر ۱۸۰ لیتر در ماه داشتند اکنون بیش از ۱۱ ماه است که از سهمیه سوخت تاکسی های اینترنتی خبری نیست.

بلاتکلیفی رانندگان اسنپ و تاکسی که چندین ماه است اعتبار بنزین شان را نداده اند

این در حالی است که  راننده‌های فعال اسنپ وتپسی چند سال اعتبار سهمیه سوخت دریافت می‌کردند. این اعتبار سهمیه از سوی نهادهای دولتی واریز می‌شود. اسنپ و تپسی فقط اسامی رانندگان واجد شرایط دریافت سهمیه سوخت و میزان پیمایش ماهانه آنها را در اختیار این نهادها قرار می‌دهند.

مقدار سهمیه سوخت چقدر است؟

آنگونه که اسنپ در وبسایت رسمی خود نوشته است: به ازای هر لیتر بنزین که در سفر با اسنپ مصرف می‌کنید، ۱۵۰۰ تومان (مابه‌التفاوت قیمت بنزین آزاد با قیمت بنزین پایه) اعتبار سهمیه بنزین دریافت می‌کنید.

با دریافت این اعتبار مابه‌التفاوت در نهایت مثل این است که شما هنگامی که در اسنپ مشغول به کار هستید، لیتری ۱۵۰۰ تومان برای بنزین مصرفی خود هزینه کرده‌اید.

سهمیه‌ی خودروهای تک‌سوز فعال در تاکسی‌های اینترنتی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ٧۵/ ٨ لیتر بنزین است و با سقف ۳۰۰ لیتر در اختیارشان قرار می‌گیرد.

خودروهای دوگانه‌سوز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۲۵ لیتر بنزین، اعتبار سهمیه سوخت دارند و با سقف حداکثر ۱۸۰ لیتر در ماه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

طبق مصوبه کارگروه تخصیص سوخت، اعتبار سوخت دریافتی ماهیانه برای خودروهایی که قابلیت دوگانه سوز شدن را دارند، ۴۰ درصد کاهش یافته است و اعتبار سهمیه سوخت، معادل خودروهای دوگانه‌سوز در اختیار این عزیزان قرار می‌گیرد.

‌محاسبه سهمیه سوخت به چه صورت است؟

فرض کنید شما راننده اسنپ مالک خودروی تک‌سوز هستید و میزان کیلومتر پیمایش ماهانه‌تان در اسنپ ۲ هزار کیلومتر بوده است.

با در نظر گرفتن اینکه شما به ازای هر لیتر بنزین که در سفر با اسنپ مصرف می‌کنید، ۱۵۰۰ تومان سهمیه دریافت خواهید کرد و میزان بنزین مصرفی شما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸/۷۵  لیتر محاسبه می‌شود،.

«سماس» سامانه ملی اطلاعات سفر به منظور نظارت دقیق شما عزیزان بر میزان اعتبار سوخت واریزی طراحی شده است.

از کجا بفهمید سهمیه سوخت به حسابتان واریز شده یا نه؟ سهمیه کدام دوره‌ها به شما تعلق گرفته است؟ مانده حساب اعتبار سهمیه سوختتان چقدر است؟

برای یافتن پاسخ همه این سؤال‌ها کافی است  به سایت  «سماس» بروید. نیازی به ثبت‌نام در این سامانه نیست. در صورتی که حتی یک دوره سهمیه سوخت به شما تعلق گرفته باشد، اطلاعات واریزی اعتبار شما در این سامانه ثبت شده است.

برای ورود به سامانه باید گزینه «استعلام رانندگان» را بزنید. بعد از آن کد ملی خود را در کادر خواسته شده بنویسید. کد امنیتی‌ای که تصویرش را در کادر بالایی می‌بینید  در جای خالی وارد کنید. در نهایت دکمه استعلام را بزنید.

اسنپ اسامی کدام راننده‌ها را برای دریافت سهمیه سوخت ماهانه ارسال می‌کند؟

اسنپ به طور دوره‌ای بدون هیچ‌گونه تاخیری، مشخصات و میزان پیمایش هر یک از کاربران راننده واجد شرایط دریافت سهمیه را به نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی می‌کند و توزیع اعتبار سهمیه‌ی سوخت بر عهده‌ی نهادهای مربوطه است. این رانندگان شرایط زیر را دارند.

  • رانندگانی که بخش اطلاعات کاربری خود را در اپلیکیشن کامل کرده‌اند
  • رانندگانی که حداقل ٢٠٠ کیلومتر یا بیشتر در ماه، پیمایش داشته باشند

سهمیه سوخترانندگان اسنپ  طبق معادله زیر محاسبه می‌شود:

مجموع پیمایش در اسنپ٢٠٠٠ کیلومتر
قیمت هر لیتر سهمیه بنزین١۵٠٠ تومان
میزان لیتر سهمیه بنزین اختصاص یافته در هر ١٠٠ کیلومتر٧۵/ ٨ لیتر
محاسبه پیمابش برای دریافت سهمیه٢٠٠٠ تقسیم بر ١٠٠ کیلومتر = ٢٠
سهمیه بنزین شما به لیتر٢٠ضرب در ٧۵/ ٨ لیتر= ١٧۵ لیتر
اعتبار دریافتی۱۷۵ضرب در۱۵۰۰ = ۲۶۲ هزار و ۵۰۰

همه این ها درست و بجای خودش عالی اما مشکل جای دیگری است.

رانندگان اسنپ و تپسی و دیگر تاکسی های اینترنتی فعال کشور ماه هاست از عدم تخصیص اعتبار سهمیه سوخت خود گله مند هستند.

رانندگان اسنپ و تپسی می‌گویند قرار بود کرایه‌ها پایین باشند اما در مقابل به آنها اعتبار سهمیه بنزین بنزین پرداخت شود. حالا اما اولی اجرا می‌شود و دومی نه. از آن سو قیمت قطعات یدکی نیز به طور مداوم در حال افزایش است و شغل رانندگی استهلاک زیادی برای ماشین به بار می‌آورد. نتیجه؟ کار به عنوان راننده اسنپ و تپسی دیگر صرفه اقتصادی ندارد. به ویژه که رانندگان معتقدند کمیسیون این دو شرکت از هر سرویس هم خیلی بالاست.

این در حالی است که داوود منظور  رییس سازمان برنامه و بودجه در مهرماه سالجاری اساسا تخصیص سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی را رد کرد.

بلاتکلیفی رانندگان اسنپ و تاکسی که چندین ماه است اعتبار بنزین شان را نداده اند

سهمیه بنزین اسنپ و تپسی چه شد؟

از ابتدای امسال سهمیه بنزین اسنپ و تپسی پرداخت نشده است.و امروز و فردا می شود .  وزیر نفت  نیز چند ماه پیش درباره سهمیه بنزین اسنپ و تپسی؛ گفت در دستور کار است! این آخرین وعده دولت سیزدهم در اوایل شهریور ماه بود  سهمیه بنزین اسنپ و تپسی  در چند ماه اخیر انتقادهای زیادی به دنبال داشته است .

رانندگان اسنپ و تپسی  از مدیران این شرکت ها گلایه دارند که چرا سهمیه بنزین اسنپ و تپسی ماهانه آنها را واریز نمی‌کنند و تاکسی‌های اینترنتی از دولت گله دارند که چند ماه است سهمیه‌ای به آنها نداده‌اند.

درحالی که قیمت بنزین همچنان محور اخبار روز جامعه است وزیر نفت بعد از چند ماه تاخیر در واریز سهمیه بنزین اسنپ و تپسی، وعده داده بود که این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد. رانندگان تاکسی‌های اینترنتی این روزها گلایه زیادی دارند و می‌گویند حالا که از سهمیه بنزین خبری نیست، حداقل شرکت‌ها کرایه‌ها را افزایش دهند.

از ابتدای امسال سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی پرداخت نشده است. پیش از این احسان نصر، معاون عملیات تپسی گفته بود: از نیمه دوم سال گذشته واریز سهمیه بنزین رانندگان تاکسی اینترنتی با تاخیر مواجه شده و هم اکنون بعد از گذشت ۴ ماه هنوز مابه التفاوت یارانه سوخت تاکسی‌های اینترنتی واریز نشده است.

نصر تاکید کرده بود که طی سه سال گذشته هر چند با تاخیر اما ماهانه مابه‌التفاوت سوخت رانندگان تاکسی‌های آنلاین واریز می‌شد.

آنگونه که به نظر می‌رسد عدم در نظر گرفتن اعتبار لازم در بودجه دلیل اصلی عدم پرداخت سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی بوده است.

در نقطه مقابل رانندگان اسنپ و تپسی می‌گویند قرار بود کرایه‌ها پایین باشند اما در مقابل به آنها اعتبار بنزین پرداخت شود. حالا اما اولی اجرا می‌شود و دومی نه. از آن سو قیمت قطعات یدکی نیز به طور مداوم در حال افزایش است و شغل رانندگی استهلاک زیادی برای ماشین به بار می‌آورد. نتیجه؟ کار به عنوان راننده اسنپ و تپسی دیگر صرفه اقتصادی ندارد. به ویژه که رانندگان معتقدند کمیسیون این دو شرکت هم بالاست.

پیش از این اسنپ و تپسی، بیستم هر ماه آمار پیمایش را به صورت اتوماتیک به وزارت کشور ارسال می‌کرد و آنها بعد از تجمیع و صحت سنجی به وزارت نفت ارسال می‌کردند تا شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بعد از پردازش، سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی را به کارت‌های بانکی اعمال کند.

معمولا در یک بازه زمانی دو سه هفته این کار انجام می‌شد. اما به مرور زمان این واریز سهمیه مداوما با تاخیر مواجه شده است تا جایی که در سال جاری هنوز سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی واریز نشده است.

زمان تخصیص سهمیه بنزین اسنپ و تپسی؛ همچنان نامعلوم!
دولت تا پیش از این، چندان در مورد موضوع عدم تخصیص سهمیه بنزین اسنپ و تپسی پاسخگو نبوده است. چندی پیش تجارت‌نیوز تلاش کرد موضوع را از همه طرف‌های درگیر پیگیری کند.شرکت‌‌های اسنپ و تپسی تاکید کردند در این ماجرا مقصر نیستند. آنها مدعی بودند، فهرست کارکرد رانندگان هر ماه به مراجع مسئول ارسال می‌شود و عدم تخصیص سهمیه بنزین را باید از وزارت کشور و سامانه سماس پیگیری کرد. البته وزارت کشور هم باید فهرست را تایید و برای وزارت نفت ارسال کند. حالا مشخص نیست در این فرایند، کدام مرجع قصور داشته است.

سهمیه بنزین

سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی چگونه محاسبه می‌شود؟
پیش از این اسنپ و تپسی، بیستم هر ماه آمار پیمایش را به صورت اتوماتیک به وزارت کشور ارسال می‌کرد و آنها بعد از تجمیع و صحت سنجی به وزارت نفت ارسال می‌کردند تا شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بعد از پردازش، سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی را به کارت‌های بانکی اعمال کند.

معمولا در یک بازه زمانی دو سه هفته این کار انجام می‌شد. اما به مرور زمان این واریز سهمیه مداوما با تاخیر مواجه شده است تا جایی که در سال جاری هنوز سهمیه بنزین رانندگان اسنپ و تپسی واریز نشده است.

حالا بعد از ۱۰ ماه تاخیر در این موضوع که البته بسیاری از رانندگان می‌گویند حدود ۱۱ ماه است،  بدون اینکه به زمان احتمالی تخصیص این اعتبار اشاره‌ای شود.

تمام این حرف  و حدیث ها در حای است که رانندگان معتقدند کرایه ها  محاسبه شده بر اساس مسافت ها بسیار پائین بوده و کیزان کمیسیون دریافتی نیز بالاست.

رانندگان اسنپ و تپسی می گویند حالا که دستشان بجایی بند نیست و انگار قصد تخصیص اعتبار بنزین به آنها  به این زودی ها وجود ندارد بهتر است از سهم کمیسیون اسنپ و تپسی از کرایه ها کم شود تا از این طریق بخشی از هزینه های رانندگان جبران شود.

از سوی دیگر رانندگان می گویند اتباع افغانستان بدلیل ارزان بودن سرویس های تاکسی های اینترنتی خصوصا اسنپ وتپسی گزینه مسافر اتباع به اپلیکیشن اضافه شده و کرایه این افراد بیشتر محاسبه شود ضمن اینکه اتباع خارجی به صورت گروهی مسافرت کرده و هزینه سوخت و استهلاک بیشتری به راننده ها وارد می شود.

در هر صورت با استقبال خوبی که از سوی رانندگان و مسافرین به سمت تاکسی های اینترنتی شده است ظاهرا رانندگان همچنان با امید بهبود شرایط کاری به کار خود ادامه داده و در این میان کسانی که بصورت حرفه ای به کار در تاکسی های اینترنتی روی آورده اند دغدغه بیشتری دارند .

بهر صورت بهتر است تکلیف  اعتبار سوخت بنزین رانندگان اینترنتی شفاف سازی شود.

نظر بدهید

کمیسون ۱۶ درصدی برای اسنپ زیاد است؟ /مسافر به پیشنهاد راننده برای لغو سفر گوش نکند

قوانین اسنپ که رانندگان باید رعایت کنند تا مسدود نشوند

 

مطالب مرتبط
برچسب‌ها:

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نظرات

  • حامد

    تاریخ : ۸ - فروردین - ۱۴۰۳

    چرا کمسیون خودتون رو کم نمیکنین فقط دستتون تو جیب ملته ، ته جیب ملت به خدا همه چیز به جز پول پیدا میشه ، نکنین ، مسخرش رو در آوردین


  • حیدری

    تاریخ : ۱۰ - بهمن - ۱۴۰۲

    فقط وعده میده . راننده با طی کردن ۵۰۰۰کیلومتر از اردیبهشت تا حالا یک لیتر بنزین دریافت نکرده .فقط میزنه در حال بررسی که اون هم دروغی بیش نیست فقط جیب خودشون را پر می کنن. روزانه میلیاردها تومن سود میکنه .شب هم میلیارد ها تومن از راننده ها بلوکه می کنه .این هم…


  • بهمن

    تاریخ : ۱ - بهمن - ۱۴۰۲

    پول بنزین در حساب اسنپ ما چی شد ؟ چرا در جایگاه ها این اعتبار غیرفعال شده است ؟؟؟


  • ناشناس

    تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۲

    اگه راننده فقط و فقط چند دقیقه فکر میکرد چه چکار داره به روز خودش و ماشینش میاره دیگه دور اسنپ دزد رو خط میکشید . ولی امان از چند تا راننده بی کار و شغل دومی مثل معلمها و بازنشسته ها .


  • سید عارف

    تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۲

    خواهشن دفتر اسنپ و تبسی به افغانی ها برنامه اسنپ تپسی نصب نشود


  • علی

    تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۲

    دقت کنید تو این سیستم همه سود میکنن،مسافر با کرایه کم،شرکتها با کمیسیون بالا،مکانیکها،لوازم یدکی فروش ها،جلوبندی ساز،پلیس با جریمه کردن راننده،تعویض روغنی ها همه و همه سود میکنن جز راننده بدبخت که باید بیشتر از همه اینا سود کنه ولی دست آخر چیزی جز ضرر و ماشین درب و داغون براش نمیمونه،کل این سیستم اگه راننده نباشه از هم میپاشه
    متحد بشید فقط برای چند روز متوالی یکصدا کار نکنید تا به خواسنه هاتون رسیدگی کنن .اگه با این کرایه ها مسافر میبرید پس راضی هستبن بیخودی اه و ناله نکنین.


  • رحیم

    تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۲

    کاری نداره از اول بهمن


  • مهدی

    تاریخ : ۲۹ - دی - ۱۴۰۲

    همش دروغه دروغ تمام،، اسنپ مبارک خودتون


  • ذبیح

    تاریخ : ۲۹ - دی - ۱۴۰۲

    شیراز هم اتباع افغانی بسیار زیاد است متاسفانه بصورت گروهی اسنپ می گیرند و با وضعیتی بسیار آشفته و لباس کار ساختمانی هم می‌خواهند سوار شوند من که اگر از اسنپ هم اخراج شود تحت هیچ شرایطی حتی کرایه دو برابری حاضر به سوار کردنشان نیستم


  • رضا

    تاریخ : ۲۹ - دی - ۱۴۰۲

    اسنپ در شهری مثل تهران می‌صرفه چون کرایه‌ها کاملاً بالاست ولی در شهرهای دیگر اگر بیش از یک سال در اسنپ کار کرده باشید متوجه می‌شوید که هرچه در می‌آورید باید خرج استهلاک ماشین بکنید فقط برای دفاتر اسنپ و تپسی می‌صرفه برای رانندگان به هیچ وجه