چاپ کد خبر: 132143
30 دی 1402

کمیسون ۱۶ درصدی برای اسنپ زیاد است؟ /مسافر به پیشنهاد راننده برای لغو سفر گوش نکند

رکنا در گزارش با عنوان حذف طبقه متوسط از متقاضیان تاکسی های اینترنتی/خدمات سفر ضعیف شده،کمیسیون بالاست نوشته است: در این گزارش به چالش های سفرهای اینترنتی از منظر راننده و مسافر پرداخته شده که در ادامه می خوانید.

متن کامل این گزارش به شرح ذیل است:

تاکسی‌های اینترنتی پدیده‌ای تقریبا نوظهور حمل و نقل با پیشرفت فناوری‌های نوین هستند. این پدیده در کشور برای اولین بار در تهران با ۱۰ راننده آغاز به کار کرد، اکنون بیش از ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار کاربر راننده ثبت‌نامی در سرویس‌های خودرو و باکس دارد.

تاکسی‌های اینترنتی در آغاز کار به دلیل قیمت پایین سفر‌های شهری، سهولت حمل و نقل و امنیت در سفر بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. رفته رفته با گسترش این تاکسی‌ها و افزایش سفر‌ها و محبوبیت آن در میان شهروندان مشکلاتش نمایان شد.

سفر با اسنپ مال پولدارها شد/مسافر به پیشنهاد راننده برای لغو سفر گوش نکند

رشد ۴۳ درصدی سفر‌های هفتگی اسنپ

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی روابط عمومی اسنپ، این سامانه اکنون در بیش از ۲۲۰ شهر بزرگ و کوچک از سراسر ایران فعالیت می‌کند. در یک ماه گذشته بیش از ۸۱ میلیون و ۷۶۴ هزار سفر با سرویس‌های خودرو و باکس انجام شده و این سامانه هوشمند حمل‌و‌نقل در روز‌های اخیر رکورد ۳ میلیون و ۹۹ هزار و ۲۵۳ سفر روزانه (خودرو و باکس) را ثبت کرده است.

در آخرین بررسی شبکه‌های اجتماعی کاربران از درخواست غیر معقول برخی رانندگان در انجام لغو سفر توسط مسافر خبر دادند تا راننده درصد کمیسیون را به  اسنپ را نپردازد. برخی از کاربران اعم از رانندگان و مسافران ۱۶ درصد سهم اسنپ را در هر سفر ناعادلانه می‌دانند. از سویی برخی دیگر از کاربران در صورت انجام این درخواست از کاهش ضریب امنیت سفر گفتند و این کار را غیر منطقی دانسته‌اند.

لغو سفر از سوی مسافران تاکسی های اینترنتی یعنی آغاز ناامنی

هرمز ذاکری کارشناس حمل و نقل گفت: لغو سفر از سوی مسافر اشتباه است،این درخواست اولین آسیبش به مسافر است. چرا که در صورت انجام آن سفر ناامنی برای خود رقم می‌زند ودر صورت بروز مشکل از مزایای بیمه مسافر بهره‌مند نمی‌شود.

این کارشناس در بررسی دلایل این درخواست رانندگان افزود: با توجه به خدمات بسیار کمی که اسنپ در سفر‌ها به مسافرین می‌دهد مبلغ کمیسیون هر سفر بالاست.بنا به آمار تعدا سفرهای ثبت شده در این سامانه سهم کمیسیون باید کاهش یابد تا راننده راضی از انجام خدمت درخواست لغو سفر را از مسافر نداشته باشد.مدیران این سامانه حمل و نقل شهری باید این موضوع را جدی بررسی کنند و آن را هشداری برای خود بدانند.

اسنپ هم برای طبقه مرفه شد و قشر متوسط از لیست حذف شد

در عین حال بسیاری از کاربران قیمت‌گذاری سفر‌ها را غیر منطقی می‌دانند و از بالا بودن آن گلایه می‌کنند. با افزایش روز به روز قیمت‌ها در سفر‌های اینترنتی، امکان استفاده قشر متوسط و رو به پایین کاهش یافته و به لیست تقاضا‌های لوکس طبقه مرفه که قصد دارند از ترافیک و جریمه‌های راهنمایی و رانندگی بگریزند افزوده شده است.

ذاکری در پاسخ به این موضوع می‌گوید: بله، مبنای قیمت‌گذاری سفر‌ها بر اساس سهم بازار شفاف نیست و بسیاری از کاربران طبقه متوسط به ناچار از لیست مشتری‌های این سامانه به مرور حذف می‌شوند.

طبق آمار واحد «استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ»، این تاکسی اینترنتی در یک سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و سهم بازارش از ۸۷ درصد به ۹۲ درصد رسیده است. در چنین شرایطی به نظر باید قیمت هر سفر کاهش داشته باشد و این سامانه حمل و نقل هوشمند قابل دسترس برای همه اقشار جامعه باشد که در ظاهر این گونه نبوده.

اسنپ ؛شغل اول یا دوم
از آنجایی که کار در اسنپ علاوه بر اینکه شغل اول بسیاری از کاربران است برخی از کارمندان مشاغل دیگر تحت فشار‌های اقتصادی به صورت پاره وقت در این سامانه اشتغال دارند و تا کنون بیش از ۷ میلیون کاربر در سامانه رانندگان آن ثبت نام کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که حضور خودرو‌های فعال به گره‌های ترافیکی بعد از ساعت کاری منجر شده و در شرایط جوی به افزایش تقاضای سفر وافزایش قیمت‌ها بیانجامد.

هدفمند شدن ساختار سفرهای اینترنتی

تاکنون بیش از ۴۸ میلیون و ۷۳۳ نفر در سوپر اپ اسنپ ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از ۳۳ میلیون و ۸۴۰ هزار کاربر با اسنپ سفر داشته‌اند یا بسته جابه‌جا کرده‌اند. همچنین در این ۷ سال بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و ۹۹۵ هزار سفر با سرویس‌های خودرو و باکس انجام شده است. مقرون به صرفه بودن سفر‌های اینترنتی در آغاز دلیل رشد درآمدی این سامانه بود اکنون با افزایش سفر‌های زیاد و  افزایش قیمت‌های آن معقول به نظر نمی‌آید.

بنا به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، روزانه ۲۰۰ هزار تاکسی اینترنتی بیش از یک و نیم میلیون سفر را انجام می‌دهند و برهمین اساس حاکمیت باید نقش‌آفرینی خوبی برای ایجاد تعادل داشته باشد.

اما آنچه در این میان دیده نشده فقدان سازوکار مناسب برای به کارگیری خودرو‌ها و کاربران راننده این سامانه هوشمند حمل و نقلی است؛ مانند شرایط خودرو و سلامت رانندگان.

تشکری هاشمی با بیان اینکه نظام نرخ‌گذاری بر اساس الگوریتم‌ها است اظهار کرد: وقتی ناوگان نباشد مشتری باید به هر قیمتی سفر خود را انجام دهد.

ذاکری در واکنش به این موضوع افزود: فعالیت این سامانه باید ساختار‌مند گردد؛ وضعیت ناوگان، نظام نرخ‌گذاری و رعایت استاندارد‌های کسب و کارشان باید ساماندهی شود.

مسافران عزیز و رانندگان گرامی و زحمتکش تاکسی های اینترنتی نظرتان را بنویسید

چرا پاداش طرح های تشویقی برای رانندگان اسنپ واریز نمی‌شود؟

خبر خوش برای مسافران که دولت کرایه های تپسی و اسنپ را قیمت‌گذاری می‌کند

ناگفته های تاریخ از زانو زدن ۲ امپراتور روم جلوی شاهنشاه ایرانشهر که باید بدانید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حسن خليل پور شنبه , ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

سلام وعرض خسته‌ نباشید خدمت شما اینجانب بعنوان راننده پاره وقت اسنپ خدمت شما عرض کنم کمسیون بالای وکرایه پایین ‌هست وبیشتر مواقع اصلا کرایه ومسافت که ماشین از مبدا تا مقصد برسد چاله وسرعت گیر وخطرات دیگه موجود در سطح شهر وجود داره وخرج ماشین‌ها از طرف دیگه باعث میشه که چیزی برای ما نماند به همین خاطر خواهش میکنم که هم لطف کنید کمسیون کم بشه وهم کرایه ها کمی بالا بره بصورتی که ملت هم فشار نیاد ممنونم

علی جمعه , ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۱۱

با توجه به توربو استهلاک خودرو ها کرایه های شرکت‌های اینترنتی بسیار پایین هست واز طرفی نیز پورسانت شرکت‌ها بالاست وراننده هرچقدر کار می کند در نهایت بایستی خرج استهلاک خودرو خود کند و فقط بیگاری کرده است این یک واقعیت است متاسفانه

علی شنبه , ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰

کسانی که فکر میکنند کرایه های اسنپ برای من راننده زیاده ازشون خواهش میکنم فقط یکماه با ماشین خودشون بیان اسنپ مسافرکشی کنن بعد بگن کرایه ها بالاست

سعید شنبه , ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

من مدتهاست اسنپ کارمیکنم با لغوسفربرای راننده نشدت مخالفم چون خطراتش بیش ازمنفعتش است ومتاسفانه رانندگان نمیدانند واقعا کنیسیون بالاست وهیچ خدماتی به راننده داده نمیشود یکسالیست که دولت هم بنزین راقطع کرده است کرایه هم واقعا بالا ست بعضی اوقات مفت بری شده است چند روز پیش یک بسته ازترمینال داشتم بهم زنگ زدن خودت می آیی یایدهیم آژانس بیاورد باورکنید مواقع معمولی چون نزدیک ترمینال هستیم کرایه اسنپ که خودم میرم میشود ۳۰ یا۳۵ تومان اما آژانس میگفت ۱۲۰ تومان که خودم رفتم چرا درمورد آژانس یاحتی تاکسی کسی اززیادی کرایه ها نمیگوید اما درمورد راننده اسنپ که ازبدبختی مسافرکشی میکند بایدهمه چیز قانونمند باشد

اکبر صیام پور جمعه , ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

ارث آب. واجدان می‌خواهد هزینه کنی برای استعمار نوین اسنپ بهره کش از انسانهای بیگناه

اکبر صیام پور جمعه , ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

واقعا اینکه طرف بگوید کرایه اسنپ بالاست حتما شخص باید به متخصص روان مراجعه نماید بنده چهل سال راننده ام کرایه وانت وحامیان واتوبوس ظرف ده سال صدبرابر شده یک عددتسمه تایم باهرزگرد بالای چهارمیلیون هزینه خدا شاهد راننده اسنپ هستم تعویض روغن وفیلتر با نیم لیتر واسگازین با انصافترین تعویض روغنی یک میلیون ونیم پول دادم لنت ترمز ودستمزد یک میلیون وششصد ایرانی اونوقت کارشناس میگه کرایه بالاست برو دوسال با خودرو صفر کارکن سه برابر درامدت بگذاری رو پولت نمیتونی ماشینت رابه روز اول برگردانی درحال استعمار است اسنپ مردم از درد بدبختی واداشتن پول توجیبی استهلاک خود رو می‌دهند تا ریالی درآورند خدا عقل سلیم به این متخصصین بدهد امین

امیر پنجشنبه , ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴

سلام برخی از رانندگان کلایه از هزینه سفر می کنند ولی به این اشاره نمی کنند که با این قطعات کران وبنزین آزاد وکمسیون ۲۰ درصدی که فقط در تهران کمسیون ۱۶ درصد است ولی درشهرهای دیگر ۲۰ در صد از راننده کمسیون در یافت می شود راننده چگون باید از هزینه بر آید کارشناس محترم لطفا به ای مسئله توجه کنید

ناشناس چهارشنبه , ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶

سلام همه باهم یه دل باشیم کار نکنید تو ارزش نداره واسه زحمت بکشیم ک میان از راننده ها پول زور میبرن

سعید چهارشنبه , ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳

چقدر شما دروغگو هستید؟ پول تشویقی را نمیدن؟ بنزین نمیدن؟یدکی گرونه؟…باز هم کار می کنید چون براتون میصرفه

ارش سه شنبه , ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷

تو پیچ انیستاگرام اسنپ لطفا نظراتتان رابگویید مستقیم برسه دستشون

علی یکشنبه , ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

اقا یون محترم برای راننده به هیچ وجه نمیصرفه بلکه از جیب هم باید بزاری رو ماشین با این قیمت لوازم ودستمزد تعمیر کار پول لاستیک روغن ولنت تازه بابا از این کله شهر تا اون کله شهر ۱۰پانزده میده فکر میکنه سناتور هم هست هزار عرت ناشتا هم میده از کف پوش ماشین گرفته تا کولر وبخاری بعد هم ۲۰درصد اسنپ میخوره چند امتیاز هم ازت کم میکنه سهمیه بنزین هم که برا من قطعه شد برا شماها نمیدونم ،دیگه کار نکردم سر فلکه میایستم روزی ۳تا دربستی میرم اندازه یک روز اسنپ کار میکنم کمیسیون هم نمیدم مسافر هم منت کشید سوار میشه نخواست هم به سلامت

احمد یکشنبه , ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

کمیسیون بیست درصدی اسنپ اصلا ب صرفه نیست برای راننده.کار رو راننده میکنه پول رو اسنپ میخوره

مهران یکشنبه , ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۰

کرایه وانت ها خیلی پایینه سواری همون مقصد و میره ۸۵ وانت ۱۰۵ تومان وانت نیم ساعت بارگیری و بستن بار زمان میبره و چقدر زحمت نیم ساعت تخلیه کردن و اینکه سواری تخته گاز میره ولی وانت باید آروم آروم بیاد تا بار صدمه نبینه تا وانت یه سرویس بره سواری ۳ تا سرویس رفته

حسین پنجشنبه , ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

کمیسیون بیشتر از ۵ درصد معقول نیست حتی به نظر بنده با وجود این همه سفر بیشتر از یکی دو درصد نباید باشد

Hm چهارشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷

تنها کسایی که از اسنپ سود میبرن خود شرکت ومسافره برای راننده که کرایه ش از آژانس پایین تر وکمیسیونش بالاتره با ابن وضعیت سوخت ولوازم یدکی اصلا ارزش نداره وراننده ها از روی اجبار تن به این کار میدن چون کمتر از پنجاه درصد کرایه به راننده میرسه البته باتوجه به کمیسیون سوخت واستهلاک ماشین بعضی مسافرا هم که خیال میکنن با کرایه ای که میدن ماشین وراننده رو یکجا خریدن وراننده ماشین نوکر باباشونه

سینا ساری زاده چهارشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

واقعا برا یه سفر ۳۰تومنی بعضی اوقات اسنپ کمسیونش به ۷هزارتومن هم رسیده استحلاک ماشین لاستیک روغن و قیمت بنزین ۳هزارتومنی و جالب اینکه نمره منفی دادن مسافر برای راننده.وقیمت های داغون اسنپ که باید۲۰کیلومتر راه بری برای ۲۰هزارتومن.و سهمیه بنزین هم که کلا حذف شده افتضاحه.رسیدگی کنید خواهشاً.واقعا راننده ها از ناچاری اومدن به اسنپ

شهرام چهارشنبه , ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۵۹

وقتی .. روشن میکنم و کرایه های .. میبینم هزار تا .. بر خود میفرستم که داریم تن به این میدیم و عمر و وقت و سرمایه خودمونو برای هیچ بر باد میدیم. واقعا باید به حال خودمون گریه کنیم که میخواهیم زندگیمونو با مسافر کشی اداره کنیم. حاضر گرسنگی را تحمل کنم و اجیر نباشم

ناشناس یکشنبه , ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷

اینقدر مینالیم ولی همچنان کارمیکنیم.فقط ۳ روزکارنکنیم

کاظم جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶

اسنپ با پشتوانه متاسفانه رانندگان را به شیوه نوع … میکند بخاطر همینکه به حرف هیچکس گوش نمیکند و هرطور که بخواهد جولان میدهد چون پشتش بجاهای محکمی بسته است

علی جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

سلام به نظر من نرخ اسنپ خیلی هم پایین است ۱حجم ترافیک زیاد درسطح شهر ۲استفاده ازبنزین ازاد۳مسیرهای طولانی وپرترافیک۴لغو کردن بیجا مسافر پس ازرسیدن به مبدا۵حضورمسلفرانی بی ادب وبی شخصیت که فکر میکنند اسنپ راننده شخصی انان شده ۶نداشتن هیچگونه امکانات رفاهی از سوی اسنپ ۷ عدم ارسال ادرس درست ازسوی مسافر درسواروپیاده شدن ۸ایستادن بیش ازحد درمبداتاامدن مسافر

محمدرضا جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

بعد شما نگاه کنید کمیسیون برای من راننده کاملا غیر منطقی و غیر قابل درکه اگه من راننده نباشم اسنپ ورشکست میشه دقیقا ب چ علت بخاطر کدوم خدمات این همه کمیسیون از ما میگیرن؟ اوکیوخب کسی ک مارکت داره اسنپ داره براش جنساشو میفروشه طبیعیه ی کمیسیون از اون بگیره ولی ما راننده اا ک این وسط فقط کار این افرادو راه میندازیم اونم با این کرایه های پایین دقیقا چرا باید انقد کمیسیون زیاد باشه

محمدرصا جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶

دیگ کامنتا و نظرات خودش گویای همه چیه واقعا کرایه ها الان خیلی پایینه و ب هیچ عنوان ب صرفه نیس. کمیسیون اسنپ و تپسی خیلی هم زیاده و شانزده درصد نیس بنظر من ک از بیست درصدم بیشتره. من مثلا ی مسیر میرم صد هزار تومن بعد اخرش ک تموم میشه میبینم ک ۲۸۵۰۰ت اسنپ برداشت. عملا ۳۰هزار ورداشته دیگ خب چیش میمونه دیگ واسه آدم؟ حالا نگم براتون ک ی صفر صد هزار تومنی حداقل ۵۰ دقیقه از کقت شمارو میگیره کم کم کم

محمدرصا جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

با سلام من راننده موتور باکس هستم و در دو اپلیکیشن فعالیت میکنم. چیزی ک حساب کردم بیشتر از هفتاد هزار تومن در یک ساعت نمیشه از این کار پول در اورد و اصلا ب صرفه نیست. من کارم قبلا ازاد بوده و دوازده ساعت روی پا بودم ولی واقعا الان نمیتونم بیشتر از شش ساعت پشت موتور بشینم و گردنم کمرم شونه هام همه دچار گرفتگی و درد شدید میشه و عملا بیشتر از شش ساعت کار کردن غیر ممکنه در این سامانه ها

حمید جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۵۵

بردگی مدرن با این تفاوت که جسم وسرمایه مال شما سود بردن ازآن اربابان ازماست که برماست

ناشناس پنجشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰

اقا اسنپ تهران از ترمینال غرب زده تا کرمان ک هزار کیلومترراه سه میلیون چقدر اینا بیشرفٱ

ناشناس پنجشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

البته نگفته نماند ک رانندهای اسنپ در واقع دارن با ماشین گدایی می‌کنه تا کار بااون قیمت های ک برای راننده‌ های بیچاره میزنین

سیامک پنجشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱:۳۰

سلام آقایون اگه اسنپ خوبه اعتراض نکنید تن به ظلم اسنپ بدید اگه اسنپ بدرد نمیخوره پس شهر به شهر دست بدست کنید کار نکنید از اسنپ بیاید بیرون تا پول زور تو جیب آقایون اپراتور نره تن خودتونو ماشین زیر پاتونو تو اسنپ میذارید واسه ۵۰ هزارتومن واقعا واسه یا ایرانی خیلی زشته ….. متحد متحد اتحاد …. وسلام

Hamid پنجشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۵۹

با سلام من ۲ سالی میشه نیمه وقت اسنپ کار می کنم ولی خیلی بی انصافا نسبت به راننده کرایه رو زده ۴۰ مسافر که سوار شد می بینی کرایه شد ۳۴ چی شد چی نشد آقا اسنپ از جیب راننده به مسافر تخفیف داده اونجاییم که مسافر اسنپ گرفته با گوشیش یه خوشگل نوشته از تخفیف ۲۰ درصدی این سفر لذت ببرید .
آدمی را آدمیت لازم

علی چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

اگه از اجبار نباشه اصلا بدرد نمیخوره بعدشم کمیسیون۱۶ درصد نیست بلکه ۲۰ درصد

آخرین اخبار