سیر سیاه چیست؟ ۷ خاصیت باوردنکردنی سیر سیاه برای سلامتی

سیر سیاه چیست؟ ۷ خاصیت باوردنکردنی سیر سیاه برای سلامتی

شاید این بار اولتان باشد که اسم سیر سیاه به گوشتان می خورد و فقط تاکنون با سیر معمولی سفید آشنا بودید.سیر سیاه همانند سیر سفید خواص فراوان برای سلامتی دارد که در این بخش درمورد خواص آن توضیح می دهیم.ولی قبل از هرچیز باید بدانید که به دلیل خاصیت انرژی زایی که سیر سیاه […]

شاید این بار اولتان باشد که اسم سیر سیاه به گوشتان می خورد و فقط تاکنون با سیر معمولی سفید آشنا بودید.سیر سیاه همانند سیر سفید خواص فراوان برای سلامتی دارد که در این بخش درمورد خواص آن توضیح می دهیم.ولی قبل از هرچیز باید بدانید که به دلیل خاصیت انرژی زایی که سیر سیاه دارد خوردن آن قبل از خواب توصیه نمی شود.

خواص سیر سیاه

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه یک فرآورده‌ی غذایی است که از تخمیر سیر خام در حرارت و رطوبت کنترل‌شده به دست می‌آید. برای تهیه‌ی سیر سیاه، سیر خام را کم‌وبیش ۵۰ تا ۹۰ روز در دمای تقریبی ۶۰ تا ۷۷ درجه نگهداری می‌کنند. پس از این مدت سیر حالت ژله‌ای پیدا می‌کند و مزه آن شیرین و رنگ آن هم سیاه می‌شود.

در میان فرآورده‌های سیر خام، سیر سیاه یکی از شناخته‌شده‌ترین مواد غذایی موجود در بازار جهانی است. این ماده‌ی غذایی برای نخستین بار در کشور کره و برای مصارف دارویی به وجود آمد. جدا از مصارف آشپزی و دارویی، این ماده برای تولید نوشابه‌های انرژی‌زا و شکلات هم کاربرد دارد.به طور کلی، سیر سیاه در مقایسه با سیر خام دارای رنگ سیاه، طعم شیرین و بافت جویدنی و بدون بو است. این فرآورده خاصیت انرژی‌زایی دارد و معمولا از آن به‌عنوان ادویه و چاشنی در غذاها استفاده می‌شود.

طریقه مصرف سیر سیاه 
طریقه مصرف سیر سیاه چگونه است؟ شما می توانید برای مصرف ۱ تا ۳ بوته را روزانه با شکم خالی یا در وعده های صبحانه خود با نان میل کنید  بهتر است این طلای سیاه را قبل از استراحت مصرف نکنید چون به دلیل خاصیت انرژی زای که دارد موجب بی خوابی شود. توصیه می شود ورزشکاران بوته های سیر رابه وعده های غذایی و اسموتی اضافه و قبل از تمرین های ورزشی میل می کنند.

خواص سیر سیاه چیست؟ 
سیر سیاه یک ماده‌ی مغذی و سرشار از ترکیبات مفیدی است که می‌تواند به حفظ سلامتی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک کند. در ادامه مهم‌ترین فواید سیر سیاه را فهرست کرده‌ایم که نشان می‌دهند چرا باید این ماده‌ی خوراکی را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید.

۱- کمک به تنظیم قند خون از خواص سیر سیاه است
قند خون بالا خطرات زیادی برای سلامتی دارد و در افراد مبتلا به دیابت هم می‌تواند منجر به آسیب کلیوی، عفونت و بیماری‌های قلبی شود.

با توجه به پژوهش‌ها، مصرف سیر سیاه کاهش کلسترول و التهاب بدن و تنظیم اشتها را به دنبال دارد. در یک مطالعه‌ی دیگر هم دید شده آنتی‌اکسیدان‌های سیر سیاه به محافظت از بدن در برابر عوارض ناشی از قند خون بالا کمک می‌کنند.

به طور کلی، بیشتر آزمایش‌های جانوری به این نتیجه رسیده‌اند که سیر سیاه برای بهبود مقاومت به انسولین، سطح گلوکز، تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت مفید است. اگرچه برای نتیجه‌گیری قطعی به آزمایش‌های انسانی نیاز است، مصرف سیر سیاه با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد می‌تواند برای بدن مفید باشد و خطر بیماری‌های گوناگون را کاهش دهد.

۲-خواص سیر سیاه برای سرطان 
تحقیقات زیادی تایید کرده اند که یکی از خواص سیر سیاه (فواید سیر سیاه)این است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که ضد سرطان بوده و رادیکال های آزاد در بدن را که عامل سرطان هستند از بین می برد بنابراین خاصیت ضد سرطانی قوی دارد. طبق این یافته ها خاصیت ضد سرطانی و از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن، در فواید سیر سیاه ۴.۵ برابر بیشتر از سیر تازه است!

به علاوه یک پژوهش روی سرطان معده نشان داده که از فواید سیر سیاه این است که می تواند حجم و وزن تومورهای سرطانی را کاهش دهد و پژوهش دیگر ثابت کرده که سیر سیاه سرعت رشد سلول های سرطانی در سرطان روده را کاهش می دهد.(پیشگیری و درمان سرطان)

۳- ترکیبات موجود در سیر سیاه برای حفظ سلامت مغز مفید هستند

شکل‌گیری التهاب می‌تواند حافظه را دچار اختلال کرده و کارکرد مغز را با گذر زمان بدتر کند. سیر سیاه به جلوگیری از شکل‌گیری التهاب کمک می‌کند و به همین دلیل برای حفظ سلامت مغز مفید است.

با توجه به پژوهش‌ها، تجمع یک ترکیب پروتئینی به نام «آمیلوئید بتا» باعث التهاب در مغز می‌شود و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. یک مطالعه با آزمایش روی موش‌ها نشان داده که سیر سیاه می‌تواند التهاب مغز ناشی از آمیلوئید بتا را کاهش دهد و حتی حافظه‌ی کوتاه‌مدت را هم بهبود ببخشد. در مطالعه‌ی دیگری هم دیده شده عصاره‌ی سیر سیاه از ایجاد اختلال در حافظه پیشگیری می‌کند.

خواص سیر سیاه

۴- از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند
مطالعات نشان می‌دهند سیر سیاه می‌تواند سطح کلسترول کلی بدن، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید را کاهش داده و همچنین سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد. همه‌ی این‌ها به حفظ سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

۵-خواص سیر سیاه برای حساسیت و التهاب
یکی از خواص سیر سیاه این است که بدن در مقابل میکروب ها و ویروس ها و کلا هر موجود غریبه و مهاجمی که وارد بدن شود واکنش های بیولوژیکی از خود نشان می دهد تا آن غریبه را از بین ببرد که باعث التهاب و درد در قسمتی از بدن یا در تمام آن می شود. اما گاهی اوقات بدن به اشتباه سلول های خود را مهاجم تشخیص داده و باعث بیماری های خود ایمنی مثل حساسیت  میشود.تحقیقات نشان داده است که سیر سیاه مانع از واکنش های آلرژیک و حساسیتی بدن می شود و می تواند به عنوان یک ماده مفید در درمان بیماری های حساسیتی مورد استفاده قرار گیرد.

سیر سیاه خاصیت ضد التهابی خوبی هم دارد و برای ورم مفاصل و دردهای ماهیچه‌ای مفید است.گفته می شود خاصیت ضد التهابی سیر سیاه باعث پیشگیری از بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون می شود. مونوسدیم گلوتامات ماده ای است که در گوجه و پنیر وجود دارد و خوردن مقدار کم آن مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر زیاد مصرف شود می تواند به بعضی سلول های مغزی آسیب برساند. در یک پژوهش نشان داده شده که مصرف همزمان سیر سیاه با مونوسدیم گلوتامات می تواند مانع از آسیب به سلول های مغزی شود.

۶-خواص سیر سیاه برای لاغری
طبق دو پژوهش علمی، سیر سیاه باعث کاهش وزن، کاهش چربی شکم، کاهش چربی مضر خون (LDL) و افزایش چربی خوب خون (HDL) می شود. در یک پژوهش روی موش ها مشخص شد مصرف سیر سیاه باعث تنظیم سوخت و ساز چربی و کلسترول خون شده و در نتیجه سطح چربی کل، تری گلیسیرید و کلسترول خون کاهش یافته و به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن سریع و لاغری می شود.

در یک پژوهش دیگر محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن سیر سیاه باعث کاهش وزن می شود؛ این کاهش وزن در اثر بی اشتهایی و کمتر غذا خوردن نبوده است، که به این معنی است که کاهش وزن در اثر مصرف سیر سیاه به علت کاهش مصرف غذا نیست، اما شما میتوانید یک روشهای لاغری متناسب با اندام خودتان داشته باشید،پس همین حالا به سایت غفاری دایت بروید  و برای دریافت رژیم غذایی خود،بر روی  رژیم‌های انلاین من کلیک کنید و برنامه غذایی خود را دریافت کنید و از اندامی زیبا لذت ببرید.

۷- سیر سیاه می‌تواند به حفظ سلامت کبد هم کمک کند
سیر سیاه می‌تواند به محافظت از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، داروها، الکل و میکروب‌ها کمک کند. پژوهش‌های جانوری با آزمایش روی موش‌ها نشان داده‌اند که سیر سیاه دارای خواص محافظتی از کبد است و در صورت آسیب دیدن کبد می‌تواند جلوی آسیب‌های بیشتر کبدی را بگیرد.

جدا از این، می‌توانیم به خواص سیر سیاه برای کبد چرب هم اشاره کنیم. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر سیاه با سلول‌های چربی در کبد مبارزه می‌کنند و چربی کبد را کاهش می‌دهند. البته سیر سیاه یک درمان قطعی برای کبد چرب نیست و در عوض یک راهکار درمانی کمکی به شمار می‌رود. بنابراین، برای درمان کبد چرب باید به یک متخصص مراجعه کنید و از او کمک بگیرید.

خواص سیر سیاه

چگونه می‌توانید سیر سیاه را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید؟
اگرچه خیلی‌ها ممکن است با سیر سیاه آشنا نباشند و تنها از سیر معمولی در خوراک‌های خود استفاده کنند، سیر سیاه می‌تواند یک افزودنی خوشمزه به شمار برود که تنوع بیشتری به غذاهای شما می‌دهد.

طعم شیرین و حالت ژله‌ای سیر سیاه باعث می‌شود بتوانید از این ماده برای تهیه‌ی خوراک‌های مختلفی استفاده کنید. برای نمونه می‌توانید:

  • آن را به سس سویا اضافه و برای سرخ کردن انواع مواد غذایی استفاده کنید.
  • آن را به‌عنوان چاشنی به سوپ اضافه کنید.
  • آن را خرد و به پنیر یا سس اضافه کنید.
  • آن را با سس مایونز مخلوط کنید.
  • آن را ریز کنید و به همراه انواع میوه و سبزیجات در سالاد بریزید.
  • از آن برای تزیین پیتزا استفاده کنید.
  • آن را با روغن زیتون مخلوط و به همراه سالاد مصرف کنید.

شما همچنین می‌توانید سیر سیاه را به‌تنهایی بخورید، زیرا در مقایسه با سیر خام طعم ملایم‌تری دارد.

عوارض سیر سیاه
طبق تحقیقات، عوارض قابل توجه و شناخته شده ای برای سیر سیاه وجود ندارد و مصرف معمولی آن ایمن و بی ضرر است. گزارشی در مورد عوارض سیر سیاه برای لاغری هم وجود ندارد. بنابراین به نظر می رسد ضرر سیر سیاه مخصوص میکروب ها و ویروس های بدن است!

خوردن سیر سیاه باعث کاهش فشار خون می شود. بنابراین افرادی که به طور عادی فشار خون پایینی دارند باید سیر سیاه را همراه با خوراکی هایی که فشار خون را بالا می برند مصرف کنند؛ مثلا خوراکی های شور مصرف کنند یا سیر سیاه را با یک یا دو لیوان آب میل کنند.

در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد سیر سیاه هم می تواند عوارضی داشته باشد. در تحقیقات ثابت شده که مصرف بیش از حد سیر تازه می تواند باعث مسمومیت شود. این مسئله با توجه به اینکه ترکیبات سیر سیاه و سیر تازه نزدیک به هم است در مورد سیر سیاه هم صادق است. بنابراین توصیه می شود روزانه یک حبه سیر سیاه مصرف کنید و بیشتر از دو حبه در روز مصرف نکنید.

سخن پایانی
سیر سیاه همان سیر خام و معمولی است که برای چندین هفته در شرایط خاصی نگهداری شده و به همین دلیل مزه‌ی شیرین دارد و سیاه‌رنگ است. فرآیند تهیه‌ی سیر سیاه باعث می‌شود این ماده‌ی خوراکی آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشد و به همین دلیل بتواند به حفظ سلامت قلب، مغز و کبد کمک کند و جلوی بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی را بگیرد.

سیر سیاه به طور کلی ماده‌ای مقوی و مفید است و همه می‌توانند از آن در برنامه‌ی غذایی خود استفاده کنند. با وجود این، اگر به سیر حساسیت دارید یا داروهای رقیق‌کننده مصرف می‌کنید باید از خوردن سیر سیاه خودداری کنید و دیدگاه یک متخصص را درباره‌ی این موضوع جویا شوید

مطالب مرتبط

آشنایی با خواص شگفت انگیز سیر سیاه

نظرات