عوارض خوابیدن با چراغ روشن که تاکنون نمی دانستید!

عوارض خوابیدن با چراغ روشن که تاکنون نمی دانستید!

برای یکبار هم که شده برای همه ما پیش آمده که در اتاقی با چراغ باز خوابیده باشیم اما باید بدانید که خوابیدن با چراغ باز عوارضی دارد که تاکنون نمی دانستید.

در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم زمانی که با چراغ روشن بخوابید، چه اتفاقی در بدنتان می افتد.

مشکلات قلبی

نور هنگام شب نه تنها ملاتونین را کاهش می دهد بلکه باعث فشار خون نیز می شود. اگر شب ها در معرض نور زیاد قرار بگیرید، تولید ملاتونین در بدن سرکوب می شود و در نتیجه فشار خون افزایش پیدا می کند و نوسانات زیاد می تواند عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته باشد.

آسیب به سیستم تولید مثل

مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی هنگام شب، باعث افزایش خطر ناباروری می شود. این ازمایش روی موش های ماده انجام شده است. این موش ها شب ها در نور روشن می خوابیدند و نسبت به موش هایی که شب ها در تاریکی می خوابیدند، میزان ناباروری بیشتری داشتند.

همچنین ریتم سیستم شبانه روزی بدن آن ها یعنی ساعت درونی بدنشان هم به هم ریخته بود. پس نور چراغ حین خواب شب روی سیستم باروری خانم ها اثرگذار است.

مطالعه دیگری هم در این زمینه انجام شد و به این نتیجه رسیدند پرستارانی که شیفت شب دارند، معمولا احتمال ابتلا به این مشکل و به هم ریختن چرخه قاعدگی در آن ها بیشتر است.

چاقی

مطالعه ای بر روی زنان نشان داد که چاقی در میان زنانی که با روشن بودن تلویزیون یا چراغ می خوابند، شایع تر است.شرکت کنندگان مطالعه همچنین ۱۷ درصد بیشتر در معرض افزایش وزن ۱۱ پوندی در طی یک سال بودند. مشخص شد که روشن بودن چراغ های خارج از خانه در مقایسه با چراغ های داخل خانه فاکتور کم اهمیت تری هستند.

یکی از فاکتورهای کمبود خواب ناشی از چاقی می تواند مصرف غذا باشد. مطالعات نشان داده اند که هرچه خواب کمتری دریافت کنید، به احتمال زیاد روز بعد غذای بیشتری مصرف خواهید کرد. این می تواند بر زمان بندی وعده های غذایی شما نیز تاثیرگذار باشد؛ غذا خوردن دیر وقت منجر به افزایش وزن می شود.

تغییرات هورمونی

روشن بودن یک عدد چراغ هم می تواند تعادل هورمونی را به هم بریزد. نور حاصل از گوشی موبایل، تلویزیون یا کامپیوتر باعث کمبود ملاتونین می شود و همچنین فرآیند های بیولوژیکی آشفته می شوند. ملاتونین اولین چیزی است که در چنین حالتی سرکوب می گردد و خواب افراد به هم می ریزد. هورمون ها هم تحت تاثیر قرار می گیرند و هورمون های ضدپیری کمتر ترشح می شوند.

افسردگی

خوابیدن با چراغ روشن با افسردگی در ارتباط بوده است. نور آبی ساطع شده از وسایل الکترونیکی نیز ممکن است تاثیر منفی بر خلق و خوی شما داشته باشد.کمبود خواب همچنین موجب بدخلقی و تحریک پذیری فرد می شود. کودکانی که خواب کافی دریافت نمی کنند نیز بیش فعال می شوند.

مطالب مرتبط

بعد از مسمومیت غذایی چی باید بخوریم؟

علت ناگهانی از خواب شبانه پریدن چیست؟

پنج منبع ریزپلاستیک‌های خانگی که برای سلامتی خطرناک و باید از آنها دوری کرد

نظرات