خبر اول

آقایان تعزیرات یکبار هم شده به حرف راننده های اسنپ گوش کنید

با حذف گزینه نا عادلانه «عجله دارم» از تاکسی‌های اینترنتی در حمایت از حقوق مسافران بود اما راننده‌ها معتقدند دریافتی آنها صرفه اقتصادی ندارد و حق و حقوق آنها از سوی شرکت‌ها به درستی تامین‌ نمی‌شود.

به گزارش اول فارس ، بهمن ماه بود که سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در نشستی اعلام کرد گزینه «عجله دارم» مصداق بارز گران‌فروشی است و تاکسی‌های اینترنتی با استفاده از این گزینه بدون ارائه خدمات ویژه‌ای، مبلغی اضافی دریافت می‌کنند. بعد از آن رئیس سازمان تعزیرات حکومتی «احمد اصانلو» نیز از شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی درخواست کرد که گزینه عجله دارم را فوراً از برنامه‌های خود حذف کنند.

اسنپ 1

گرچه گزینه «عجله دارم» به صورت نامشخص و بدون در نظر گرفتن خدمات ویژه‌ای قیمت مسیر را برای مسافران افزایش می‌داد؛ اما با توجه به نظرات کاربران در گزارش «رانندگان اسنپ و تپسی شرایط شغلی خود را «برده‌داری نوین» می دانند» به نظر می‌رسد آنها معتقدند هزینه سفرها به قدری پایین و میزان کمیسیون شرکت‌ها به قدری زیاد است که خیلی اوقات صرفه اقتصادی ندارد.

بنابراین ضروری به نظر می‌رسد لازم است مطالبات رانندگان و سفیران تاکسی‌های اینترنتی هم شنیده و حق و حقوق آنها به درستی از سوی شرکت‌ها تأمین شود

روایت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مخصوصا اسنپ معمولا به شرح ذیل است

۱- نداشتن بیمه و عدم ارائه امکانات و تسهیلات مناسب از سوی «اسنپ»

بخشی بزرگ از رانندگان در کامنت‌های بی‌شمارشان از نداشتن بیمه در اسنپ و عدم ارائه امکانات و تسهیلات از سوی این سوپر اپلیکیشن گلایه کرده‌اند. این‌که نه تنها بیمه نیستند، بلکه اپلیکیشن اسنپ به طور روزافزون در حال کاستن از هر گونه ارائه امکانات ویژه به آن‌ها است.

آن‌ها می‌گویند، چرا همه انگشت اتهامات باید به سوی رانندگان باشد؛ آن‌هم در شرایطی که عملا اسنپ برای ناوگان پرشمار خود هیچ تسهیلات ویژه‌ای هم ارائه نمی‌کند. برخی نیز گفته‌اند اگر در گذشته تسهیلاتی هم‌چون تهیه لاستیک و… بود، حالا به حداقل ممکن نیز رسیده است.

در این بین باید توجه داشت، بیمه رانندگان موضوع جدیدی نیست و از بطن تاسیس اسنپ تا کنون چنین بحثی مطرح بوده است. تاکسی‌های اینترنتی استدلال‌شان این است که آن‌ها کارفرمای رانندگان نیستند. تنها در صورتی که رانندگان کارفرما داشته باشند باید بیمه شوند که البته اسنپ و تپسی چنین مسئولیتی را تا کنون نپذیرفته‌اند.

۲- چرا در جدال اسنپ و مسافران همیشه رانندگان باید ضرر کنند!

بخشی بزرگ از رانندگان نیز این موضوع را مطرح کرده که آن‌ها قربانی هر گونه چالش جدیدی میان اپلیکیشن اسنپ با مسافران هستند. اسنپ تنها به منافع و کسب سود بیشتر خود فکر می‌کند. مسافران نیز هر گونه اعمال محدودیت و خسارت را برای خود غیرقابل پذیرش می‌دانند.

در بسیاری از کامنت‌ها، لحاظ شدن جریمه یا جریمه‌هایی با مبلغ ۲۵۰۰ تومان برای پرداختن به رانندگان به دلیل تاخیر مسافران نیز خنده‌دار ارزیابی شده است. معتقد هستند که هر گونه جریمه احتمالی مسافران، زمانی که به آن‌ها نرسد، هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. رانندگان زیادی بر این نکته تاکید کرده‌اند که تنها مظلوم واقعی آن‌ها بوده و هستند. نه اسنپ از آن‌ها حمایت می‌کند و نه می‌توان این انتظار را داشت که مسافران نیز حمایتی از آن‌ها داشته باشند.

۳- پایین بودن نرخ تعیین شده برای سفر‌ها

قریب به اتفاق کامنت‌های رانندگان به پایین بودن نرخ تعیین شده برای سفر‌ها اشاره داشته دارد. رانندگان بسیاری از نرخ‌های پیشنهادی اسنپ برای انجام سفر‌ها را نامعقول ارزیابی می‌کنند. آن‌ها نرخ‌های پیشنهادی را حتی با انتخاب گزینه «عجله دارم» از سوی مسافران را ناکافی می‌دانند. در بسیاری از کامنت‌ها نقل شده که نرخ‌های پیشنهادی سفرها، در قیاس با مبالغ درخواستی از سوی تاکسی‌های داخل شهری و آژانس‌ها بسیار ناچیز است.

البته این موضوع بیشتر از سوی رانندگان شهرستان‌ها مورد اشاره قرار گرفته است. برای نمونه آن‌ها می‌گویند در شهرستان‌ها یک مسیر ۶ کیلومتری، بدون احتساب زمان و مسافت رفتن تا محل مبدا، ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان ارائه می‌شود. چنین مبلغی با هیچ منطقی همخوانی ندارد و نصف کرایه تاکسی‌های مسیری با مسافت بسیار کوتاه هم نیست.

۴- بالا بودن کمیسیون‌های اسنپ از رانندگان

علاوه بر پایین بودن کرایه‌ها، بخشی بزرگ دیگری از کامنت‌های رانندگان اسنپ  در رابطه با درصد بالای کمیسیون دریافتی اسنپ از آن‌ها بوده است. رانندگان بسیاری این پرسش را مطرح کرده‌اند که بر اساس چه منطقی باید بیش از  ۱۵ درصد از کرایه‌های پایین را به مالکان اپلیکیشن‌ اسنپ در حوزه تاکسی اینترنتی بدهند.

دریافت کمیسیون ۱۵ درصدی از سوی آن‌ها، یک «بردگی مدرن» و «ظلم آشکار» است. در بسیاری از کامنت‌ها حتی کاهش کمیسیون به ۵ درصد هم نامعقول ارزیابی شده است.

البته برخی رانندگان می گویند کمیسون اسنپ اصلا پانزده در صد نیست بلکه تا ۱۸ درصد هم میرسد.

 راننده های اسنپ

۵- عدم رشد متناسب کرایه‌های اسنپ با تورم و گرانی‌های جاری در بازار

بخشی زیادی از کامنت‌های مخاطبان، به عدم رشد متناسب کرایه‌ها با گرانی جاری در بازار اشاره دارد. رانندگان می‌گویند، کرایه‌های پیشنهادی اسنپ با احتساب کمیسیون دریافتی، به هیچ عنوان پاسخ‌گوی نیاز‌های یک زندگی نرمال نیست.

در وضعیت تورم بالای ۴۰ درصد، در چند سال اخیر رشد نرخ کرایه‌ها بسیار ناچیز بوده است.

برخی از کامنت‌ها نیز به این امر اشاره دارد که میزان کرایه‌ها از سال ۹۸ تا کنون تغییر نداشته (البته تجربه مسافران چنین مسأله‌ای را تایید نمی‌کند)، اما هزینه‌های زندگی به طور سرسام‌آوری بالا رفته‌اند.

۶- این اسنپ دیگر اسنپِ سابق نیست

برخی دیگر از رانندگان، با صراحت نوع تعامل استارتاپ اسنپ با خود و حتی مسافران را در مسیر افول ارزیابی کرده‌اند.

آن‌ها بر این نکته انگشت گذاشته که اسنپ در حال پوست‌اندازی بوده و بر خلاف گذشته تنها به کسب سود بیشتر برای خود فکر می‌کند.

کسب منفعت بیشتر آن‌چنان برای آن‌ها اهمیت دارد که از موضع بالا با ناوگان حمل‌ونقل خود تعامل می‌کنند. حتی برخی نیز باور دارند که تعاملات اسنپ با مسافران نیز افت فاحشی داشته است.

۷- شان و احترام رانندگان اسنپ که نایده انگاشته می‌شود!

کامنت‌های بی‌شماری نیز از عدم احترام و شان اسنپ و مسافران به خود اشاره کرده‌اند. رانندگان می‌گویند، «ما گدا نیستیم»؛ ناچار هستیم و در نتیجه اجبار‌های زندگی روزمره است که در «اسنپ» کار می‌کنیم. برخی نیز گفته‌اند که خود نیز می‌دانند که کار کردن در اسنپ، بیش از آن‌که به نفع‌شان باشد، خدمت‌رسانی به مالکان اسنپ است. اگر مجبور نبودند، هیچ‌گاه وارد این شغل نمی‌شدند.

در کامنت‌های رانندگان چنین آمده که نه مالکان اسنپ و نه برخی از مسافران، شان و احترام لازم را برای‌ آنها قائل نیستند. مثلا یکی از کاربران نوشته است: «برخی از مسافران چنین می‌پندارند با پول اندکی که برای یک سفر به راننده پرداخت می‌کنند، عملا هم آن‌ها و هم خودروهایشان را خریده‌اند.»

۸- عدم توجه به زمان، هزینه و استهلاک خودرو‌های رانندگان اسنپ از سوی مسافران

بخشی بزرگ از رانندگان نیز  درخواست کرده‌اند که از کاستی‌های مسافران به آن‌ها نیز بنویسیم. آن‌ها خطا‌های بسیاری از مسافران را مثال زده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مسافرانی افغانی که ناگهان فرار می کنند و اسنپ حاضز نیست کرایه آنها را به راننده پرداخت کند

مسافرانی که بعد از بیش از ۱۰ دقیقه در انتظار نگه داشتن رانندگان سفر خود را لغو می‌کنند، با خود چه می‌پندارند!
مسافران زمانی که آماده شدند، درخواست سفر بدهند. نه اینکه در حال صبحانه، نهار خوردن یا کار‌های روزمره باشند و به راننده بگویند، منتظر بمان تا کارم تمام شود.
اگر مسافران در طبقات بالای ساختمان‌ها یا برج‌ها اقامت دارند، حتما زمانی که پایین می‌آیند درخواست اسنپ بدهند.
در صورت داشتن تاخیر زمان انتظار را اضافه کنند که رانندگان نیز اندکی راضی باشند. چرا بعضی در برابر اضافه کردن زمان انتظار، مقاومت می‌کنند!
اکثریت قاطع تاخیر‌ها (۹۹ درصد به بیان برخی‌ها) از سوی مسافران است نه رانندگان.
مسافرانی هستند که راننده را برای تنها چند متر ناچار به رفتن مسافت‌های کیلومتری برای رسیدن به مبدا می‌کنند.
برخی کاربران رانندگان را به کوچه‌های بن‌بست و تنگ می‌برند که تنها چند‌ متر با ورودی‌های اصلی فاصله دارد.
برخی مسافران قوانین الزام شده را رعایت نمی‌کنند و حیوانات خانگی همراه دارند
تعداد انگشت‌شماری از مسافران نظافت را در خودرو‌ها رعایت نمی‌کنند.
سرویسی که مبالغ پایین است، دیگر ۱۰ دقیقه انتظار معنایی ندارد.
و…
۹- افول شدید خدمات رسانی‌های پشتیبانی «اسنپ»
رانندگان زیادی نیز برای فرارو نوشته‌اند، خدمات‌رسانی‌های پشتیبانی اسنپ در مسیر افول قرار گرفته است. انگار اسنپ، دیگر همانند سابق، پاسخ‌گو نیست.

پشتیبانی این اپلیکیشن در بسیاری از موارد، اشتباه و خطای مسافران را نمی‌پذیرد. در برخی موارد، بعضی مسافر‌ها پرداخت کرایه را به گرفتن شماره کارت موکول می‌کنند، اما عملا پرداختی ندارند.

زمانی موضوع به پشتیبانی ارجاع می‌شود، عملا جبران خسارتی صورت نمی‌گیرد یا حداقل از کاربر هم موضوع اخذ خسارت پی‌گیری نمی‌شود.

۱۰- وقتی همه قوانین تنها به ضرر رانندگان است!
در بحث گرفتن خسارت از مسافران به علت تاخیر، اکثریت قریب به اتفاق رانندگان رویکردی حمایتی داشته‌اند. آن‌ها می‌گویند نباید همیشه قانون به ضرر ما باشد؛ مادامی که مسافر نیز به تعهد خود عمل نمی‌کند، باید جبران خسارت صورت بگیرد. برای نمونه یک مخاطب چنین نوشته است: «روزانه ۱۵ تا ۲۰ سفر می‌روم. در روز حداقل ۴ تا ۵ مورد لغو شدن سفر دارم؛ آن‌هم با طی مسافتی قابل توجه تا رسیدن به مبدا.» مسافر تاخیر دارد؛ اسنپ هم بی‌خیال جبران ضرر و حتی در صورت لغو سفر از سوی راننده، جریمه هم برای او لحاظ می‌شود. آن‌ها درخواست کرده‌اند که قانون خسارت گرفتن، جریمه و… تنها نباید بر روی رانندگان اعمال شود.

۱۱- بیش از یکسال است سهمیه بنزین راننده اسنپ را نمی دهند

و شاید همه رانندگان اسنپ در این یک مشکل  نظرشان واحد است….یکسال و اندی است اعتبار بنزین مثلا تا حدودی یارانه دار را به این گروه از رانندگان حمل و نقل شهری نداده اند..

۱۲- خییل از راننده ها هم به جریمه آنها بدلیل عدم حجاب اسلامی توسط مسافرین معترض اند و…

عضو کانال ما در تلگرام شوید

اگر شما راننده یا مسافر اسنپ هستید نظرتان را برای ما بنویسید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا