چاپ کد خبر: 142946
21 اردیبهشت 1403

آنچه باید در مورد عوارض واکسن آسترازنکا بدانید

­متخصص ایمن شناسی عوارض واکسن آسترازنکا را کاهش پلاکت خون و سندروم تی تی اس دانست که در موارد نادر دیده شده است و هموطنان نگران نباشند.

واکسن آسترازنکا

به گزارش اول فارس ، تقدسی استادیار گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با بیان اینکه عارضه واکسن آسترازنکا از بین هر ۵۰ هزار مورد یک نفر است به صدا و سیما گفت: در ماه‌های گذشته به علت مواردی از عوارض ناخواسته بیماری تی تی اس بسیاری از قربانیان به دادگاهی در لندن شکایت کردند که تصمیم به جمع آوری این واکسن شد.

دکتر تقدسی با اشاره به نادر بودن عارضه در بین افراد واکسینه شده،‌ تاکید کرد: مردم نگرانی نداشته باشند زیرا در برخی افراد این عوارض دیده شده است و لزومی ندارد هم وطنان مضطرب باشند.

این ­متخصص ایمن شناسی با اشاره به اینکه سندروم تی تی اس (TTS) می‌تواند جزو عوارض نادر واکسن آسترازنکا باشد، گفت: این سندروم با لخته شدن خون همراه است و انعقاد خون می‌تواند در عروق مختلف رخ دهد و می‌تواند سبب سکته مغزی یا آمبولی شود.
تقدسی افزود: این عارضه در اثر کاهش اُفت پلاکت‌ها اتفاق می‌افتد، گروهی از شبه سلول‌های خونی که عملکرد انعقاد را بر عهده دارند در یکی از واکنش‌های تنظیمی بدن دچار اختلال می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

۱.ساخت یک هدبند مغناطیسی برای درمان افسردگی توسط محققان ژاپنی

۲.آشنایی با شرایط نگهداری و تکثیر گیاه آپارتمانی کوردیلین

استادیار گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  درباره علت جمع شدن واکسن آسترازنکا از سراسر دنیا گفت: تولید کننده این واکسن، دلیل جمع آوری آسترازنکا را مقاصد تجاری مطرح کرده است، هر چند که در ماه‌های گذشته از تولید کننده این واکسن به علت مواردی از عوارض ناخواسته شکایت و دادگاهی شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار