چاپ کد خبر: 144164
5 خرداد 1403

استمداد مردم از دادستان و فراجا برای رفع مزاحمت و آلودگی صوتی تالار مجالس در غرب شیراز

رشد بی رویه باغات برگزاری مجالس و عروسی در کلانشهر شیراز در سال های اخیر به گونه ای است که هر زمین خالی براحتی تبدیل به یک مکان تالار و باغ مجالس  شده و هر باغ یا فضای سبزی بعنوان تفریحی و مجالس تغییر کاربری داده شده و در این میان معلوم نیست مسوول صدور مجوز ایجاد چنین مراکزی بر عهده کیست و اگر مجوزی هم صادر میشود قانونی برای نحوه کار آن مراکز هم وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد آیا اعمال می شود؟

استمداد مردم از دادستان و فراجا برای رفع مزاحمت و آلودگی صوتی تالار مجالس در غرب شیراز

این در حالی است که وجود صدها باغ مجالس و عروسی ، باغ رستوران و تفریحی در گوشه وکنار شهر شیراز خصوصا در منطقه ۱۰ شهرداری شیراز  به گونه ای است که این مراکز هیچ محدودیتی برای ساعات کار و میزان آلودگی صوتی خود قایل نبوده و  تا ساعت ۴ بامداد با خیال راحت و فارغ از هرگونه نظارتی ضمن برگزاری مراسمات  با ایجاد سر و صدای شدید طبق دلخواه خود و سفارش صاحب مراسم ، خواب و استراحت شهروندان مناطق دور و نزدیک خود را تبدیل به کابوسی بزرگ  تبدیل کرده اند.

نکته دردناک این موضوع این است که در آن ساعات کمتر کسی( اگر هم مسئولی باشد) حال و حوصله سرکشی از این مراکز را دارد و این مراکز با خیال راحت ، خواب شبانه را از  چشمان مردم پریشان ربوده و از شهروندان “در صورت شاکی بودن از سلب شدن آرامش و امنیت شان” مدارک و مستندات هم خواسته می شود.

بر کسی پوشیده نیست وجود زمین های کشاورزی  و ساخته نشده در بلوار دکتر حسابی ، این منطقه را به یکی از مناطق دارای بالاترین میزان آلودگی صوتی ناشی از صدها باند های بسیار قوی و کر کننده  این مراکز که رها از هرگونه نظارت و محدودیتی ، تا ساعات ۳ و ۴ بامداد تبدیل کرده است که با قدرت هرچه تمام به اجرای برنامه وپخش موسیقی مبادرت می کنند و انگار نه انگار شهروندان هم حقوقی دارند . کسانی که هم شاید کارشان صیانت از حقوق همین مردم و شهروندان است یا خوابند یا ساعات کارشان نیست …

نکته جالب اینجاست  واحدهای اسمی نظارتی و مدیران این مراکز خیال می کنند بدلیل فاصله چند صد متری با مراکز مسکونی ، سروصدای آنان مزاحمتی برای ساکنان شهرکها و شهروندان مناطق روبرویی از آرین گرفته تا بهشتی ، بزین ، آپادانا  استقلال و گلستان در حاشیه بلوار دکتر حسابی ندارد و این دقیقا در حالی است که  با بالابردن وحشتناک صدای بلندگو ها پخش موسیقی ، خواب و آسایش شهروندان شیرازی را بازیچه مراسمات شخصی خود می نمایند.

ساکنان مناطق ورودی شهرک گلستان ، بزین و  استقلال در شیراز سالهاست ناچارند در سرما وگرما و تا ساعت چهار صبح صدای رقص و پایکوبی و موسیقی تند  برخی از تالارها وباغ مجالس واقع باند شمالی بلوار دکتر حسابی  را تحمل کنند.

برخی از این ساکنین به اول فارس گفته اند بدلیل عدم ساخت و ساز در محدوده بلوار دکتر حسابی از روبروی شهرک آفرینش تا تقاطع جاده صدرا با این بلوار چندین باغ و تالار مجاز یا غیر مجاز هستند که یکی از آنها  شب گذشته تا ساعت ۳ بامداد با صدای بسیار بلند و با بهره گیری  باندهای قوی صوتی به اجبار صدای موسیقی و رقص و آواز مراسمات خود را به اعصاب مردم تزریق وعملا آسایش ساکنان این مناطق را سلب کرده  است.

یکی از شهروندان  ساکن در این مناطق می گوید: در شبها  حتی در این هوای خوب کولرهای خود را ناچاریم روشن و پنجره های را ببندیم تا از سرو صدای اجباری این باغ درامان بمانیم ولی صدای و ساز  و آواز و رقص  از پنجره های دو جداره هم رد میشود و متاسفانه این مراسمات و مزاحمت های صوتی تا ساعت ۳ تا ۴ صبح ادامه می یابد،وی اضافه کرد حداقل در همان زمان قانونی مراسم را تمام کنند تا مردم بتوانند استراحت نمایند.

یکی دیگر از شهروندان به اول فارس گفت علیرغم تماس با ۱۱۰ امیدی برای رسیدگی به این وضعیت وحشتناک مزاحمت عیان باغات مجالس وجود ندارد و شرایط به گونه ای است که از مردم خواسته می شود باغ مجلس مزاحم را معرفی کنند و در آن ساعت شب  چگونه منبع صدای را شناسایی کنیم که از کدام باغ می آید؟ در واقع نیروی انتظامی و اداره اماکن و کلانتری محل براحتی می دانند که کدام باغ مجالس یا تالار مراسم دارد ، مردم از خواب پریده چطور راهی بیابان روبرو شوند تا باغ یا تالار مزاحم را شناسایی کنند؟

اینجا منطقه خودمختاری در شیراز است که به هر دلیلی هیچ  مسئولیی از آنجا عبور نمی‌کند تا بفهمد باغ های این منطقه در حال  برگزاری جشن‌هایی  پر سر و صدا و برنامه هایی است که صدایشان خانه های تا چند کیلومتر آنطرفتر را می لرزاند و مردم و شهروندان مبهوت و از خواب پریده حتی نمی دانند این انفجار صوتی دقیقا از کدام محفل و مجلس در کدام باغ و تالارمجالس و…است.

ااهالی منطقه از دستگاهها قضایی ، انتظامی و مسئولین مرتبط در خصوص رفع این آلودگی صوتی و مزاحم جدی مردم  که عملا آسایش مردم را هدف رفته است تقاضای استمداد ، بررسی و اعمال قوانین مرتبط با چنین واحدهایی را دارند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار