تاکید امام جمعه شیراز بر پاسخگویی به مطالبات مردم در دستگاه‌های اجرایی

امام‌جمعه شیراز بار دیگر بر اهمیت انعکاس خطبه نخست در رسانه‌ها که توأم با معنویت و اخلاق است، تأکید کرد و گفت: بازخورد صرف مواضع سیاسی ائمه جمعه در رسانه، نقش این فریضه مهم را ادا نمی‌کند.

نقش نماز جمعه با انعکاس صِرف مواضع سیاسی ادا نمی‌شود

به گزارش اول فارس از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه اصحاب رسانه باید بدانند نقش مهم نماز جمعه تقویت معنویت و تقوا است، اظهار داشت: اگر رویکرد رسانه تنها این باشد که قسمتی از نماز که بُعد سیاسی دارد را انعکاس داده و از جنبه معنوی و اخلاقی آن چشم‌پوشی کند، کمکی به ادای نقش نماز جمعه نکرده است.

وی در ادامه انتقاد خود از انعکاس صرف مواضع سیاسی امام‌جمعه در رسانه‌ها و ندیده گرفتن مسائل معنوی آن یادآور شد: وضعیت به‌گونه‌ای است که هرگاه تلویزیون را روشن می‌کنی، امام‌جمعه را در حال گفتن یک مسئله سیاسی می‌بینی و مشخص نیست این مسئله چه ربطی به حاجات و نیازهای معنوی ما دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: انعکاس صرف بُعد سیاسی نماز جمعه در رسانه‌این‌طور به مخاطب القا می‌کند که ائمه جمعه به اصلاح عوام، سرشان تنها برای مسائل سیاسی درد می‌کند، درحالی‌که معنویت در این فریضه اصل و اساس کار است.

امام‌جمعه شیراز با تأکید بر آموزش صحیح به اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: مراکزی مانند دانشکده خبر و صدا و صداوسیما موضوع آموزش به اصحاب رسانه را به‌صورت ویژه بررسی کنند تا بدانیم در تمدن اسلامی که بر محور مسجد و معنویت شکل می‌گیرد، نقش اصحاب رسانه چگونه باید ایفا شود.

امام جمعه شیراز بیان کرد: اگر بنا است فردی برای مسئولیتی انتخاب شود باید دقت کرد که آن کار به شایسته ترین فرد واگذار شود.
آیت الله دژکام افزود:باید مسئولیت ها و امور را به افراد توانمند واگذار کرد، اینکه فلانی توسط فلان کس معرفی و سفارش شده باید تمام شود، باید مسئولیت ها بر اساس توانمندی، تعهد و تخصص افراد به آنها واگذار شود.
وی گفت: باید عرصه برای فعالیت و خدمت افراد سالم و پاک دامن در جامعه فراهم شود و در مقابل جلو فعالیت افرادی که به عدالت و اعتماد جامعه لطمه وارد می کنند گرفته شود.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه دوم انقلاب وظیفه خود را به شکل حکیمانه و دقیق انجام دادند و در ادامه باید همه مجموعه ها و مسئولان در کنار مردم در جهت تحقق این مهم اقدام کنند.
وی تأکید کرد: توقع ما از اصحاب رسانه نیز این است که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، معنویت را تابلوی حرکت رسانه‌ای خود قرار دهند.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه بهشت دارای درجاتی است و هرچه ایمان قوی‌تر، مرتبه انسان نیز نزد خدا بالاتر است، بیان داشت: به ایمان به‌عنوان محور اصلی پرورش انسان باید توجه جدی کرد.

امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: امید است که نماز جمعه توانسته باشد نقش خود را در رشد معنویت در جامعه و پیشرفت نظام اسلامی انجام داده باشد.

دژکام با اشاره به سخنان هفته گذشته رهبر انقلاب در بین ائمه جمعه اظهار داشت: نماز جمعه نیز همراه با گام دوم انقلاب با بازنگری وضعیت خود، باید هرروز بهتر از روز قبل ادا شود که این مسئله نیاز به هماهنگی و مدیریت خاص ائمه جمعه دارد.

وی با اشاره به برکات نماز جمعه خاطرنشان کرد: ذکر، همدلی، ارتباط اجتماعی و کسب معنویت ازجمله مواردی است که از نماز جمعه حاصل می‌شود؛ فریضه‌ای که به برکت اسلام برای ما حاصل‌شده است.امام‌جمعه شیراز تأکید کرد: جامعه مُرده جامعه‌ای است که یاد خدا در آن نباشد و نماز جمعه نماد این ذکر و یادآوری است.

دژکام همچنین به سخنان رئیس دستگاه قضا در باب عدالت اشاره کرد و گفت: عدالت گمشده ما در قسمت‌هایی از جامعه است که انتظار می‌رود رئیس جدید دستگاه قضا در تحقق کامل آن بکوشد.

وی افزود: بنا به گفته ریاست قوه قضائیه اقداماتی که منتهی به عدالت می‌شود، به‌زودی اجرایی خواهد شد که امیدواریم باهم افزایی سایر دستگاه‌ها این مهم به ثمر نشیند.

امام‌جمعه شیراز همچنین پاسخگویی به مطالبات مردم را از وظایف دستگاه‌های اجرایی برشمرد و اظهار داشت: دستگاه‌هایی که متولی امور می‌باشند باید گزارش دهند که مثلاً در بحث اقتصاد مقاومتی و… چکار کرده‌اند و هیچ مدیری از این پاسخگویی مبرا نیست.

بر اساس این گزارش ، پیکر پاک و مطهر شهید محمد باقری از شهدای مدافع حرم نیز پس از اقامه نماز با حضور نمازگزاران و اقشار و گروه های مختلف مردم شهید پرور از حرم مطهر شاهچراغ (ع) تشییع و در گلزار شهدای شیراز به خاک سپرده شد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار