چاپ کد خبر: 144046
3 خرداد 1403

این روحانی مشهور فکر نمی کرد روزی برای حرفش خریداری نباشد

چه کسی فکر میکرد که  محبوبیت محمد خاتمی مردی که عملکردش برای فضای رسانه‌ای و فرهنگی از حداقل‌هایی برخوردار بود و مردم به لحاظ اقتصادی و امرار معاش در دوران هشت ساله‌ او در محدوده مطلوبیت قدم می‌زدند در این وضعیتی که میبینیم قرار گرفت؟
برترین‌ها: چه کسی فکر می‌کرد که ۲۷ سال بعد از دوم خرداد ۷۶ و آن شور و حرارت فراموش‌نشدنی، محبوبیت سیدمحمد خاتمی در وضعیت امروز قرار داشته باشد. به طوری که حالا و پس از انتشار فایل صوتی اخیرش، بازخوردی که از سوی فضای رسانه‌ای و مردم گرفت آن چیزی نبود که خیلی‌ها تصور می‌شد.

   

دوم خرداد؛ چیزی شبیه به یک حماسه!

انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در ۲ خرداد ۱۳۷۶ برگزار شد. این انتخابات که به پیروزی غیرمنتظره سید محمد خاتمی انجامید آغازگر دورانی است که به دوران اصلاحات و دوم خرداد معروف شد و از جانب اصلاح طلبان با عنوان حماسه دوم خرداد یاد می‌شود. در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، حدود ۸۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. در این انتخابات محمد خاتمی با بیش از ۲۰ میلیون رای رقبای خود ناطق نوری، محمدی ری شهری و زواره‌ای را شکست داد و به ریاست جمهوری رسید.

محمد خاتمی سال ۸۴ کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد. مردی که عملکردش برای فضای رسانه‌ای و فرهنگی از حداقل‌هایی برخوردار بود و مردم به لحاظ اقتصادی و امرار معاش در دوران هشت ساله‌ او در محدوده مطلوبیت قدم می‌زدند .

حامی شماره یک موسوی و کروبی

مسائلی که محمد خاتمی در هشت سال ریاست خود، تلاش بر کنترل آن‌ها را داشت، اتفاقات دوران احمدی‌نژاد و آغاز موج تحریم‌ها، تا حدود زیادی به نقطه صفر برگرداند. او چهار سال بعد با ایستادن پشت میرحسین موسوی تلاش می‌کرد تا تفکر اصلاح‌طلبی و آنچه که مطلوب هواخواهانش بود را دوباره به بدنه دولت تزریق کند. اما خب حوادث خرداد ۸۸ علاوه بر موسوی و کروبی، جایگاه محمد خاتمی را نیز در سپهر سیاسی ایران تحت تاثیر قرار داد.

انتخابات ۹۲؛ وقتی معادلات را تغییر داد!

با وجود همه اتفاقات، محمد خاتمی در بزنگاه بعدی، حسن روحانی را با انصراف محمدرضا عارف (یار قدیمی خاتمی) به عنوان کاندیدای مورد وثوق خود انتخاب کرد. خاتمی، سال ۹۲ هنوز هم مورد اعتماد بخشی از جامعه بود که در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ از برخی تغییرات فرهنگی، بهره‌ی نسبتا خوبی برده بودند.

با روی کار آمدن دولت روحانی و دمیده شدن نسبی فضای اصلاحات به جامعه، حالا نوبت همسو شدن مجلس با دولت بود. اما برخی  ملاحظات شورای نگهبان در این دوره موجب رد صلاحیت گسترده کاندیداهای مجلس شد تا محمد خاتمی این بار با لیست امید پا به میدان بگذارد. لیست امید متشکل از چند اصلاح‌طلب و اصولگراهایی بود که از جناح راست رادیکال کمی فاصله داشتند. این احتمالا آخرین باری بود که سیدمحمد خاتمی در جریانات سیاسی مورد حمایت مردم قرار گرفت.

افول رهبر اصلاحات چگونه رقم خورد؟

پس از روی کار آمدن مجلس دهم در سال ۹۵ و تقریبا یکدستی قوای مجریه و مقننه، مردم در انتظار تصمیماتی تازه بودند که حداقل معیشت جامعه را دسخوش تغییرات اساسی کند. اما با گذر زمان و انفعال نمایندگانی که به پشتوانه «مردمِ منتظر» به خانه ملت راه یافته بودند، جامعه شاید دچار دلسردی شد و این سرآغاز افول مردی بود که فضای سیاسی ایرانِ پس از انقلاب را به قبل و بعد خودش تقسیم کرد.

محمد خاتمی در تمام این سال‌ها از حمایت نسبی جامعه برخوردار بود اما با اتفاقات پس از سال ۹۶ به نظر می‌رسد او نیز مقبولیت گذشته را ندارد. حتی در انتخابات اخیر مجلس و پس از انتشار فایل صوتی منتسب به او که خبر از رای ندادن می‌داد هم دیگر مثل گذشته خبرساز نشد.

حالا و به بهانه فرا رسیدن دوم خرداد و آغاز جنبشی تازه در فضای سیاسی ایران، تصاویری از آن روز تاریخی را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸

ضرباتی که این .. به فرهنگ دینی زد گفتنی نیست و وضعیت حجاب و عفت امروز جامعه که کج دهنی به وصیت و دغدغه شهدا در حفظ حجاب هست رو ایشون شروع کرد گسترش داد از طرف دیگه حمایت از شاگرد ناخلفش حسن روحانی که ایران رو ۱۰۰ سال به عقب برگردون هم در نظر بگیرید.

ناشناس پنجشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹

خودتو به روانشناس معرفی کن با این خزعبلات مفتت

ناشناس پنجشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱

مفت ترین تحلیلی بود که تا حالا از شما خونده بودم. فکر نمیکردم اینقدر کوته فکر و سطحی نگر باشید

احمد پنجشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

خاتمی از خیلی ها که الان در راس هستند محبوب تره انشاالله اگر کاندید جریان اصلاحات رو بذارن بیاد چه روز دیگه محبوبیت رو نشونتون میدن مردم

ناشناس پنجشنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱

تحلیل آب دوغ خیاری از مردم در خصوص محبوبیت افراد بپرس

آخرین اخبار