پیکان یک خودروی سواری است که از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۴ توسط ایران خودرو تولید میشد و در واقع فیسلیفتی از خودروی هیلمن هانتر است. ایران خودرو (با نام پیشین ایران ناسیونال) به تولید پیکان تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد. پس از انقلاب ۱۳۵۷، تولید پیکان کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه ۱۳۶۰ به مرز توقف تولید رسید. با این حال با تولید قطعات در داخل کشور حیات پیکان تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و وانت پیکان تا سال ۱۳۹۳ تولید شد و تیراژ این خودرو در زمان توقف تولید به بیش از ۲ میلیون دستگاه رسید. پیکان سدان سری آخر مدل۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ مدل این خودرو شامل سقف پژویی و مدلهای آخر ۸۳ شامل کیلومتر پژویی بود. پیکان یکی از محبوبترین خودروهای ایرانی بود.
خودرو ایرانی پیکان را میتوان یکی از ماندگارترین خودروهای بازار ایران دانست که همه با آن خاطراتی دارند.
به گزارش اول فارس ، اولین پیکان در سال ۱۳۴۶ خورشیدی وارد بازار ایران شد. این خودرو در آن زمان بهترین وسیله نقلیه بود و کاربری تاکسی، سواری و وانت داشت. بین سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۱ این خودرو دنده اتومات و با شیشه بالابر برقی در ایران وجود داشت. مدل های دیگر پیکان: دولوکس با موتور ۱۶۰۰ سی سی بود و جوانان آن با موتور ۱۸۰۰ سی سی بود که همین حالا هم یکی از رقیب های پراید است.
یک مدل دیگر از پیکان با موتور پژو ۱۶۰۰ سی سی کار میکرد که در سال ۱۳۷۰ تولید میشد که یکی از بهترین مدل های آن زمان بود. ویژگی مهم پیکان؛ بدنه خیلی قوی بود که امنیت نسبی را برای سرنشینان آن به همراه داشت. قیمت پیکان در آن زمان های دور حدود ۶ هزار تومان بود؛ با رنگ سفید یخچالی.
در حالی که امروز سالگرد ۵۶ سالگی پیکان، این خودروی محبوب است قیمت آن به مبالغ عجیب و غریبی رسیده است.
گسترش نیوز در باره قیمت پیکان در بازار نوشت: این روزها اگر به دنبال خرید یک پیکان سدان باشید حتی با اعداد بالای ۱۰۰ میلیون تومان هم مواجه میشوید.این در حالی است که قیمت پیکان وانت حتی تا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده است.
شاید کسی فکر نمیکرد که پیکان هم روزی به ۲۰۰ میلیون تومان برسد.این که پیکان با چنین قیمتهایی میارزد یا خیر را باید خریداران به آن پاسخ دهند.
مشخصات تولید کننده
کشور تولید کننده | ایران |
کارخانه تولید کننده | ایران خودرو |
نام و مدل اتومبیل | پیکان سواری |
شرکت گارانتی | ایساکو |
مشخصات فنی
موتور | ۴ سیلندر |
حداکثر قدرت | ۴۸ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۱۰ نیوتن متر |
حجم موتور | ۱۵۹۸ سی سی |
تعداد سوپاپ | ۸ |
جعبه دنده | ۴ سرعته دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۴.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۴۰ کیلومتر در ساعت |
وزن | ۹۹۰ کیلوگرم |
فاصله بین دو محور عقب و جلو | ۲۵۰۵ mm |
ابعاد و نوع چرخ ها | R13 |
مصرف سوخت
داخل شهر | ۹.1Lit/100km |
خارج شهر | -Lit/100km |
ترکیبی | – Lit/100km |
ظرفیتها
باک بنزین | ۴۵ لیتر |
سرنشین | ۵نفر |
ابعاد
عرض | (۱۶۲۰) mm |
طول | (۴۳۴۵) mm |
ارتفاع | (۱۴۱۹) mm |
سامان
تاریخ : ۲۰ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
چ مریض هایی را شب و نصف شب رسوند به #بیمارستان ، چ عروسهایی باهاش ب خانه بخت رفتن، و چه خدمتی ب ملت ایران کرد، واقعا عالی، جان سخت و قدرتمند، عاشقشم
جوات
تاریخ : ۱۸ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
کره و خیلی از کشورها آرزوشون بود پیشرفت و ترقی ایران رو داشته باشن
ناشناس
تاریخ : ۱۷ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
کشور اشغال شده
علی
تاریخ : ۱۷ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
سومالی ترقی کرده ما به عقب رفتیم
حسین
تاریخ : ۱۷ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
واقعا اگر بخری این قیمت می ارزه چون خیالت راحته مثل این بدنه حلبیا نیست من دوتاشه دارم راضی هستم
ابوالفضل هاشمی پور
تاریخ : ۱۶ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
امید وارم که دوباره پیکان با همون شکل تولید بشه ابشن نمیخاد فقط موتورشو ۱۸۰۰ کنن که کولر روش جواب بده وکار بیاد و قیمتش هم از پراید کمتر باشه حتی تا۱۵۰ تومن من حاظرم بخرم البته با همون استحکام و قیافه مدل ۸۳ وترمز هاشو تقویت کنن و موتورشو دستکاری نکنن فقط ۱۸۰۰ باشه برا کولر چون در جنوب کشو یک عدد پیکان هم وجود نداره ولی خیلی ها خاستارش هستن جلوبندی پژو انداخته بشه مثلا جعبه فرمان نه شش تا سیبک چبوقی
Ali
تاریخ : ۱۶ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
بعد انقلابم که پلمپ شد بخاطر مصرف سوخت زیادش فقط و فقط بخاطر سوخت پلمپ کردند
ایرانی
تاریخ : ۱۶ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
حالا چرابعد انقلاب تولیدو متوقف میکردند شاید میگفتند حرام است!!!!
حسن
تاریخ : ۱۶ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
این از بدبختی ماست
این از برعرضگی دولتمردان ماست
این از خوب بودن مردم ماست و از سو استفاده شدن هسش
حمیدرضا خلفی
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
یک پیکان جوانان داری
ایرانی
تاریخ : ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۲
ایران خودرو بایدبره دورگل قبرایران ناسیونال بگرده شایدکمی مردانگی وغیرت بهم بزنه