چاپ کد خبر: 81437
30 فروردین 1401

بهترین راه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه چیست؟

آشپزخانه را قلب هر خانه ای می دانند که بی دلیل هم نیست چرا که کارهای مهمی مثل پخت و پز و تهیه غذا که ارتباط مستقیم با سلامتی افراد دارد در آشپزخانه انجام می شود. به همین خاطر نظافت و تمیزی هر آشپزخانه یک اولویت ضروری است. اما ما یک نظافت ظاهری داریم که مربوط می شود به هرآنچه که در نگاه اول در فضای آشپزخانه می بینیم و یک نظافت داخلی که مربوط به داخل کابینت ها و فضای داخلی اسباب و لوازم مورد استفاده در محیط آشپزخانه است و چون خیلی در معرض دید نیستند معمولا از قلم می افتند

غالباً ما وسایل یا قسمت هایی که توی دید هستند را مرتباً تمیز می کنیم، اما آخرین باری که هود آشپزخانه را باز کردید و نظافت کردید کی بوده؟ فیلترهای آلومینیومی هود یکی از اجزایی هستند که باعث میشوند عملکرد موتور دستگاه بهتر و در نتیجه طول عمر هود شما بیشتر شود.

بعد از مدتی استفاده از هود، حفره های موجود داخل فیلترهای آلومینیومی به طور کامل از چربی و دوده پر می شن و قابلیت جذب چربی ها و عبور مناسب هوا به سمت پروانه های دستگاه را از دست میدهند و اگر همینطور به حال خودشان رها شوند به موتور هود فشار می آید و کاهش طول عمر موتور هود شما را در پی خواهد داشت.

پس شستن منظم و مراقبت از فیلترها خیلی مهم است. اما از طرفی هم پاک کردن تمام اون چربی و روغن ها که در طول مدت زمان زیادی جمع شده و به فیلتر چسبیده اند قطعاً کار آسانی نیست امّا در این مطلب ما می خواهیم شما را شگفت زده کنیم و شما را با چند روش عالی برای رفع و حل این مشکل آشنا می کنیم.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

نحوه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

نحوه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه یکی از مسائلی است که نقش موثری در حفظ سلامتی و همچنین کارکرد صحیح هود دارد. به طور کلی یکی از عواملی که باعث عملکرد صحیح هود می شود، پاک کردن فیلتر هود آشپزخانه در زمان های مشخص است‌. چراکه فیلتر هود در اثر جذب ذرات آلوده به سرعت کثیف شده و در نتیجه کثیف شدن فیلتر باعث عملکرد نامناسب هود می شود. به همین علت ما در این مطلب به بررسی نحوه نظافت فیلتر هود آشپزخانه می پردازیم تا چنانچه شما نیز با کثیفی هایی در فیلتر هود خود مواجه شده اید، بتوانید به کمک این مطالب اقدام به چربی زدایی فیلتر هود آشپزخانه نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر تا انتهای محتوا همراه ما باشید.
چگونه فیلتر هود آشپزخانه را تمیز کنیم؟

نحوه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه چگونه است؟ یکی از سخت ترین کارها در آشپزخانه، تمیز کردن اجاق گاز، هود و … است که به دلیل جذب چربی به راحتی تمیز نمی شوند. به همین دلیل باید از مواد شوینده مخصوص یا موادی که قابلیت پاک کنندگی چربی و آلودگی را دارند، استفاده شود. مراحل تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه به این شکل است که در ابتدا باید فیلترهای تعبیه شده در هود را به آرامی از دستگاه خارج کنید. در اکثر مواقع در هود از دو فیلتر استفاده می شود. فیلترها را بعد از خارج کردن درون حمام یا سینک ظرفشویی قرار دهید. در ادامه با استفاده از مواد زیر برای چربی زدایی فیلتر هود آشپزخانه اقدام کنید.

آموزش تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با استفاده از جوش شیرین

Clean2 the kitchen hood filter with baking soda

نحوه پاک کردن فیلتر هود آشپزخانه چگونه است؟ برای اینکه بخواهید فیلتر هود آشپزخانه را تمیز کنید، باید از آب داغ استفاده کنید. استفاده از آب داغ باعث می شود تا آلودگی و چربی راحت تر از فیلتر پاک شوند. حال درون سینک یا لگن نسبتاً بزرگی را از آب جوش پر کنید و به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ گرم جوش شیرین را به همراه شوینده هایی چون پودر برف، مایع ظرفشویی و … به آب اضافه کنید. فیلتر را به آرامی درون آب قرار دهید و برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان دهید. سپس با استفاده از یک مسواک یا فرچه های مخصوص فیلتر را تمیز کنید و با آب بشویید. آب فیلتر را با حوله خشک کنید و مجدداً در هود نصب کنید.

نحوه پاک کردن فیلتر هود آشپزخانه به کمک سرکه

Clean the kitchen hood filter with vinegar

چگونه می توان فیلتر هود را تمیز کرد؟ برای نظافت فیلتر هود آشپزخانه مجدداً مانند مراحل قبلی درون لگن یا سینک را از آب داغ یا گرم پر کنید. می توانید برای تاثیرپذیری بیشتر از آب جوش استفاده کنید. استفاده از آب جوش باعث می شود تا چربی ها به سرعت از فیلتر جدا شوند. در ادامه یک لیوان سرکه را به آب جوش اضافه کنید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان دهید تا سرکه باعث جدا شدن چربی ها از فیلتر شود. سپس با استفاده از فرچه یا پارچه نسبتاً زبر، تمام سطح فیلتر را تمیز کنید و با مایع ظرفشویی بشویید. بعد از خشک شدن می توانید مجدداً فیلتر را در جای خود نصب کنید.

شیوه چربی زدایی از فیلتر هود آشپزخانه با آمونیاک
How to clean a kitchen hood filter with ammonia

شیوه تمیز کردن فیلتر هود با آمونیاک چگونه است؟ چربی زدایی فیلتر هود با آمونیاک نسبت به روش های قبلی به زمان بیشتری نیاز دارد. روش پاک کردن چربی از فیلتر هود آشپزخانه با آمونیاک به این صورت است که باید درون کیسه یا پلاستیکی از آمونیاک پر کنید و فیلتر های جدا شده از دستگاه را درون آمونیاک قرار دهید و درب آن را با نخ کوچکی ببندید. بگذارید تا فیلتر به مدت ۵ تا ۸ ساعت درون آمونیاک قرار بگیرد. بعد از گذشت این ساعت، فیلتر را از آمونیاک خارج کنید و با کمک پارچه ای نرم و مایع ظرفشویی سطح آن را تمیز کنید. برای شستشو حتماً از آب گرم استفاده کنید.

روش دیگر:

ابتدا فیلترها را از هود جدا کرده و داخل ظرفی که فیلتر ها کاملا و یا حداقل بیش از نیمی از طول فیلترها داخل آن جا شود قرار می دهیم.

زدودن روغن و چربی از فیلتر هود ، بسیار ساده تر از اونی هست که فکرش رو بکنید. قابلمه را بردارید. آن را پر از آب کنید و سپس جوش شیرین را به آب اضافه کنید.

حال قابلمه را که حاوی آب و جوش شیرین است را بگذارید روی اجاق تا به جوش بیاید.

حالا آب جوش حاوی جوش شیرین را داخل ظرفی که فیلترها در آن قرار دارند بریزید. در همان لحظه های اول میبینید که ترکیب جوش شیرین و آب جوش باعث میشود تا چربی ها بلافاصه از فیلتر ها جدا شوند.

بهتر است فیلتر ها بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه داخل محلول آب جوش و جوش شیرین بمانند.

حالا اگر فیلترها آنقدر کثیف هستند که در مرحله اول کاملا تمیز نشده اند، می توانید دوباره این کار رو تکرار کنید.

در آخرین مرحله فیلترها رو زیر شیر آب گرم گرفته تا جرم های باقی مونده به واسطه فشار آب گرم تمیز بشن. بعد آب اضافی فیلترها رو بگیرید و اون ها رو گوشه ایی بذارید تا خشک بشن. آب قابلمه را ( که حاوی چربی ها و آلودگی هاست ) در فاضلاب بریزید و سعی کنید داخل سینک ظرفشویی خالی نکنید.

How to clean a kitchen hood filter with tablets and dishwashing gel

طریقه نظافت فیلتر هود آشپزخانه با قرص و ژل ظرفشویی

امروزه برای شست و شوی بهتر ظروف در ماشین ظرفشویی و افزایش طول عمر آن از مواد شوینده ای چون ژل و قرص استفاده می شود. این مواد باعث رسوب در ظرفشویی نمی شوند و باعث تمیزی بهتر و جلادهندگی ظروف می شوند. شما می توانید از قرص و ژل ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه استفاده کنید؛ زیرا این شوینده ها به سرعت باعث از بین رفتن چربی ها می شوند. بنابراین درون سینک را از آب پر کنید و یک عدد قرص را روی فیلتر قرار دهید. برای مدتی صبر کنید و سپس با ژل شوینده یا مواد شوینده دیگر سطح فیلتر را پاک کنید.

نکات کلیدی

فیلترهای پارچه ای و بسیار چرب را تمیز نکنید زیرا این دسته از فیلترها را باید هر ۳-۴ ماه یکبار عوض کنید.

از تمیز کردن فیلتر هود خود در ماشین ظرفشویی خودداری کنید زیرا چربی به جدار ماشین ظرفشویی شما می چسبد و در صافی تخلیه آب گیر می کند.

سعی کنید حداقل یکبار در ماه اطراف فیلتر را با پاک کننده همه کاره تمیز کنید تا هود شما عملکرد بهتری داشته باشد.

به یاد داشته باشید که فیلترهای الیافی که غالباً در هودهای زیرکابینتی یا کتابی استفاده می شن غیرقابل شستشو هستن و باید حتماً بین سه تا شش ماه یکبار (بسته به میزان آلودگی) تعویض بشن. شما میتونید این نوع فیلترها رو از فروشگاه های مرتبط در سطح شهر یا از طریق بخش خدمات پس از فروش به راحتی و با هزینه ای کم تهیه کنید و با فیلتر های قبلی تعویض کنید.

فیلتر ذغالی به درخواست مشتری روی هود قابل نصب است. این فیلتر قابل شستشو نبوده و دارای عمر مفید یک تا دو ساله که باید بعد از این مدت تعویض بشه. عدم تعویض و یا نظافت به موقع فیلترها باعث کاهش راندمان هود شده و احتمال آسیب دیدن دستگاه و یا خطر اتش سوزی وجود داره.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ابراهیم فرید از تبریز جمعه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰

سلام برای تمییز کردن هود اشپزخانه تعمیرکار هود گفت همراه ظروف کثیف شده
داخل ظرفشویی بگذارید مثل روز اولش میشه !! دستش درد نکنه همینکار رو کردبم کاملا تمییز شد

امیر چهارشنبه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۰۸

چاه باز کن رو اسپری کنید زمان بدید کف میکنه چر بی ها جدا میشه

ناشناس سه شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲

یه روش عالی استفاده از مایع … باز کنه،بع از خیس کردن به صورت مایل بگیرید و از بالا …ز کن بریزید تا به پایین برسد اونوقت چند دقیقه صبر پکنید جوش میزنه و کل چربیها ازش جدا میشه بعد با آب بشویید

ناشناس سه شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳

با رافونه چندکاره به راحتی پاک میشه

لیلا سه شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴

سلام بهترین پاک کننده چربی های هود و گاز اسپری … هس به محل مورد نظر اسپری میکنی بعد یه ربع آبکشی میکنی هرچی چربی باشه پاک میکنه

هانا جوهرچی سه شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹

بهترین روش که هیچ درد سر خستگی ددارد و من ۴۰ ساله به همه یاد دادم ظرف آبی که محافظ هود در ان جا بشه آب کنید طوری که آب روی درپئشهارا بگیرد بعد پودر ماشین لژاطشوطط را درون آب میریزیم کمی تمان میدیم تا حل بشه بعد اجازه میدیم بمونه فرذا صبح میرژم سرااش دیگه هیچ اثری از هیچ کثیفی نیست مثل نقرت میشه دربیارید آب بمشید خشک کئی نصب کنید به همین راحتی کلیه ظروف ایتیل وچیتی دا هم هئینطور سفید وتمیز کنید

ناشناس سه شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

حالم از هودمون بهم میخوره خدایی
تابستون چربیاش می ریزه روی سر دیگ های روی شعله خخخخخ
متنفرم از آشپزخونمون

صالحه جمعه , ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶

با چنته وآب گرم فقط مواظب گاز چنته باشید

مهدی جمعه , ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۲۷

فیلتر و جلوی نور بگیرید ببینید داخل شبکه هاش باز شده یا نه یه عده فقط به تمیزی سطح فیلتر اکتفا میکنن البته بنزین هم حلال چربی هست میتونید خارج از منزل با احتیاط انجام بدید

مینا پنجشنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴

چه قدر ابتدای خبر حرف اضافه میزنید زود برید سر اصل مطلب، در ضمن تبلیغ پودر برف را هم کردید

آرامش پنجشنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

بهترین کار استفاده از سود سوز آور هست که تو عطاری ها هست.بسیار عالی و واقعا معجزه میکنه.فقط حتما از دستکش استفاده شود یک قاشق در یک لیتر آب داغ به مدت ۳۰ دقیقه.به کلی چربیها از بین میروند.

آخرین اخبار