چاپ کد خبر: 81730
2 اردیبهشت 1401

بهترین روش تمیز کردن فیلتر هود در خانه بدون شوینده

آخرین باری که فیلتر هود آشپزخانه‌تان را تمیز کرده‌اید کی بوده؟ احتمالا ۶ ماه یا ۱ سال پیش بوده یا حتی کمتر و بیشتر. فیلتر هود پس از مدتی کاملا چرب و کثیف می‌شود و تمیز کردن آن یک امر ضروری است. اما چگونه می‌توان این فیلتر هود را تمیز کرد؟بهترین روش تمیز کردن فیلتر هود  کدام است؟

به گزارش اول فارس، در اینترنت روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد. خیلی از این روش‌ها کارآمد هستند و برخی هم کلا به درد نمی‌خورند. در اینجا یکی از بهترین روش های تمیز کردن فیلتر هود آورده شده است که فیلتر را کاملا تمیز و بهداشتی می‌کند و اثرات چربی و ذرات دود را به طور کامل از بین می‌برد.

بهترین روش تمیز کردن فیلتر هود

چرا باید فیلتر هود را تمیز کنیم؟

به ۵ دلیل ساده تمیز کردن فیلتر هود پیشنهاد می‌شود. بیشتر شرکت‌های تولیدکننده هود توصیه می‌کنند که حداقل ماهی یکبار فیلتر را تمیز کنید.

این ۵ دلیل عبارتند از:

  •        باعث کارایی انرژی بالای هود می‌شود و بازده هود را بالا می‌برد.
  •        عمر ماندگار پره‌ها و فن‌های هود را افزایش می‌دهد.
  •        دود و چربی‌ها را از روی فیلتر خارج می‌کند و به راحتی هوای داخل آشپزخانه را جذب می‌کند.
  •        اگر فیلتر را به صورت مداوم تمیز کنید نیازی ندارید که آن را عوض کنید و مدت زمان زیادی برای شما کار می‌کند.
  •        امنیت کار کردن با هود بالاتر می‌رود چرا که ممکن است باعث مریض شدن اعضای خانواده شود.

آیا همه‌ی فیلترها قابلیت تمیز شدن دارند؟

در اکثر هودها ۳ نوع فیلتر وجود دارد:

  •        فیلتر چربی فابریک
  •        فیلتر چربی فلزی
  •        فیلتر ذغالی

فیلتر چربی همانطور که از نام آن پیداست بیشتر برای فیلتر کردن ذرات روغن و چربی استفاده می‌شوند و در حال حاضر در اکثر هودها از این نوع فیلتر استفاده می‌شود.

فیلترهای فابریک دود و چربی را جذب می‌کنند و قابلیت تمیز شدن ندارند و باید حتما عوض شوند. عوض کردن این فیلترها سالی یکبار پیشنهاد می‌شود اما تا دو سال هم می‌توانند بدون اینکه کثیف شوند کار کنند و این به دلیل جنس خاص مورداستفاده در این فیلترهاست.

فیلترهای متالیک یا فلزی قابلیت تمیز شدن دارند  و باید تمیز شوند. بیشتر این فیلترها از آلومینیوم یا استیل ضدخش ساخته می‌شوند و تمیز کردن آ‌ن‌ها بسیار راحت است. این فیلترها از زیر هود کاملا مشخص هستند و می‌توانید آن‌ها را ببینید و باز کردن و بستن دوباره‌ی آن‌ها نیز بسیار راحت‌تر است.

فیلترهای ذغالی برای جذب بو و دود کارکرد دارند و قابلیت تمیز شدن ندارند. اما خیلی دیر به دیر کثیف می‌شوند و عملا نیازی نیست که آن‌ها را تمیز کرد و هر ۴ ماه یک بار بهتر است آن‌ها را تعویض کنید. هزینه و قیمت این فیلترها نیز نسبت به بقیه کمتر است.

باید توجه داشته باشید که در حال حاضر اکثر هودها از فیلتر متالیک استفاده می‌کنند و به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد. فیلترهای ذغالی در هودهای قدیمی کاربرد دارند و فیلتر فابریک هم نیازی به تمیز کردن ندارد چرا که ذرات را به خود جذب نمی‌کند.

چگونه فیلتر هود را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن فیلتر هود به چه چیزهایی نیاز دارید؟

  •        فیلتر هود
  •        یک دیگ یا ظرف بزرگ
  •        آب
  •        نصف فنجان نوشابه گازدار

روش کار:

اول از همه دیگ یا ظرف بزرگ را روی یک سطح صاف قرار دهید. این دیگ باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که فیلتر به طور کامل داخل آن قرار بگیرد. حالا این دیگ را با آب ولرم یا نسبتا گرم و داغ پر کنید. پیشنهاد می‌شود که آب کاملا داغ و جوشیده باشد تا نوشابه گازدار بهتر در آن حل شد.

حالا نوشابه گازدار را به آن اضافه کنید  و اجازه دهید خوب در آن حل شود. بعد از آنکه نوشابه را اضافه کردید خواهید دید که رنگ آب کاملا عوض می‌شود و تیره می‌شود. اگر می‌خواهید زودتر با هم ترکیب شوند می‌توانید با یک قاشق آن را هم بزنید.

وقتی نوشابه گازدار به طور کامل در آن حل شد حالا می‌توانید فیلتر هود خود را داخل آب در حال جوش بگذارید. یعنی به آب حرارت بدهید تا بجوشد و در همین حال فیلتر هود  را نیز داخل آن قرار دهید.

اگر ظرف شما به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست و فیلتر داخل آن جا نمی‌شود بهتر است به صورت مداوم فیلتر را سر و ته کنید تا تمام قسمت‌های‌ آن داخل مخلوط آب و نوشابه قرار بگیرد.

اجازه بدهید برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه فیلتر داخل آب در حال جوش باقی بماند و این فیلتر را چند بار تکان دهید که ذرات چربی چسبیده شده از آن خارج شوند

حالا فیلتر را از آب خارج کنید و سعی کنید با دستمال قسمت‌هایی که هنوز چربی روی آن باقی مانده است را تمیز کنید. حالا مجددا ظرف را با آب تمیز پر کنید و این مراحل را مجددا تکرار کنید.

پس از اینکه هود چند دقیقه در داخل آب تمیز و بدون نوشابه جوشید آن را خارج کنید و خشک کنید و در معرض نور آفتاب یا حرارت قرار دهید تا کاملا خشک شود. می‌توانید به مدت چند دقیقه آن را با سشوار هم خشک کنید تا هیچ اثری از رطوبت داخل آن باقی نماند.

با این روش نیازی ندارید هیچ روش دیگری را امتحان کنید و هر وقت احساس کردید فیلتر هود شما کثیف شده است به سادگی و با چند عملیات ساده این کار را انجام دهید.

جمع بندی

اگر می‌خواهید ماکزیمم کارایی را از هود خود به دست بیاورید بهتر است آن را تمیز کنید. بر روی کاتالوگ هود اخوان اطلاعات کامل هود درج شده است و می‌توانید نوع فیلتر آن را ببنید اگر فیلتر آن از نوع متالیک باشد می‌توانید آن را به راحتی تمیز کنید. روش تمیز کردن فیلتر هود هم بسیار راحت است و با مقداری نوشابه گازدار می‌توان فیلتر را مثل روز اولش تمیز کرد.

بهتر است تمیز کردن هود را ماهی یکبار انجام دهید. مسلما این کار باعث می‌شود تا ذرات چربی و دود از سطح فیلتر جدا شوند و کارایی هود تا حد زیادی بالا برود  و عمر موثر هود نیز بالاتر برود. در ضمن اگر به سلامت خود و خانواده‌ی خود اهمیت می‌دهید سعی کنید فیلتر هود را کاملا بهداشتی کنید تا باعث مسمومیت و مریضی نشود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس جمعه , ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

با سلام.اگه کارتن هود نباشه ،ازکجا بدونیم چه نوع فیلتر،روی هود استفاده شده؟

آخرین اخبار