ایرانخبر اولشهروند

بیدودها در شیراز کلاً ناپدید شدند !

دوچرخه‌های نارنجی بدون دود که روزگاری نه چندان دور تازه واردان خیابان‌های شیراز به حساب می آمدند و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته بودند، یکسال است که در معابر این شهر دیده نمی‌شوند.

picture home bdood bicycle 01

ایرنا نوشت:  پایان خردادماه سال گذشته و حدود یکسال پیش، آخرین مرتبه‌ای بود که دوچرخه‌های بی دود در سطح معابر کلانشهر شیراز برای استفاده شهروندان دیده شد و از آن پس این نارنجی‌های بدون دود در پارکینگ بوستان بعثت شیراز بیش از ۹ ماه خاک خورد و زیر آفتاب سوزان و برف و باران رنگ باخت و طی هفته‌های اخیر نیز از این محل به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

پارک شدن حدود ۱۰ ماهه دوچرخه‌های اشتراکی در پارکینگ بوستان بعثت شیراز و مشاهده این نارنجی‌های خوش رنگ در این شهر امید اندکی برای بازگشت‌شان باقی گذاشته بود که ناپدید شدن یکباره این دوچرخه‌ها گمانه زنی‌ها درباره پایان عمر بی دود در شیراز را رقم زده است.

170427058
 پارکینگ بی دودها در بوستان بعثت

در حالی که سه و نیم سال از زمان ورود دوچرخه‌های اشتراکی به خیابان‌های شیراز می‌گذشت و بی دودهای نارنجی با استقبال شیرازی‌ها مواجه شده بود به یکباره فعالیت این سیستم حمل و نقلی پاک در این کلانشهر در روزهای آخر فصل بهار ۱۴۰۱ تعطیل شد.

این وضعیت در حالی رخ داد که نشان شهر ملی دوچرخه ایران نیز بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در مراسمی با حضور سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی به شهر شیراز اهدا شد و شکل و ظاهر برخی خیابان‌ها این شهر نیز متأثر از این عنوان تغییر کرد و مسیرهای دوچرخه‌سواری در خیابان‌های شیراز هویدا شد.

براساس بررسی‌های انجام شده توسط مدیریت شهری شیراز استقبال شیرازی‌ها از این دوچرخه‌ها بی‌نظیر و حتی از پایتخت نیز بیشتر بوده است‌.

سی‌ام آذرماه ۱۳۹۸ آیین رونمایی از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز برگزار و این سامانه حمل و نقل عمومی پا به خیابان‌های این کلانشهر گذاشت.

چند روزی بیشتر از سه و نیم ساله شدن دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز نگذشته بود که اواخر خردادماه سال گذشته پایان فعالیت دوچرخه‌های بی دود در این کلانشهر از سوی این شرکت اعلام و نارنجی‌های بدون دود روانه پارکینگ پارک بعثت شیراز شدند و در آن ایام که پس از چند سال استفاده از این ناوگان پاک حمل و نقلی به مذاق شیرازی‌ها خوش آمده بود و کم کم تغیراتی در سبک زندگی و حمل و نقل عمومی این کلانشهر مشاهده می‌شد کمتر کسی تصور می‌کرد که این جدال میان مالک شرکت بی دود و مدیریت شهری شیراز تا این حد طولانی و به مرگ بی دودها در شیراز تبدیل شود.

از سرنوشت بی دودها خبری نیست

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از سرنوشت دوچرخه‌های اشتراکی شیراز با معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز تماسی برقرار و این سوال را مطرح کرد که بی دودها به چه محلی منتقل شده و آیا از سرنوشت این دوچرخه‌های اشتراکی خبری هست؟

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز تا لحظه انتشار این گزارش پاسخی در این باره نداد.

اینگونه که از شواهد امر پیدا است مدیران شهری شیراز روی خوشی به تداوم فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی که پاکیزگی هوا و همچنین سلامتی و نشاط شهروندان را در پی دارد نشان نداده‌اند و امید آن می‌رود که توجه به ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه ورزش همگانی و استمرار هوای پاک کلانشهر شیراز را در دستور کار قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا