چاپ کد خبر: 138169
6 فروردین 1403

تجهیزات و لوازمی که باید در سفر به کویر همراه خود داشته باشید+نکات ایمنی

گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی، گم‌شدن در کویر و گزش حشرات و جانوران موزی مواردی هستند که ممکن است در سفر کویری با آن مواجه شوید. برای این که یک سفر امن و راحت به کویر داشته باشید تجهیزات و لوازمی وجود دارد که با همراه داشتن آن‌ها می‌توانید برای شرایط سختی که ممکن است در سفر کویری برایتان پیش بیاید، مقابله کنید.

نکات مهم سفر به کویر

تجهیزاتی که  در سفر به کویر همراه خود باید ببرید:

آب اضافی در سفر به کویر همراه داشته باشید:

وقتی به کویر می روید، به آب زیادی احتیاج دارید. روزانه دو تا شش گالن برای هر فرد توصیه می‌شود و داشتن حداقل یک گالن اضافی در وسیله نقلیه‌تان یک اقدام ایمنی مناسب است. اگر گم شوید، احتمال برخورد با یک چشمه یا رودخانه تقریباً وجود ندارد، بنابراین خطر نکنید.

چادر و لوازم کمپینگ در تور کویری‌تان را فرموش نکنید:

اگر می‌خواهید در سفر خود در کویر اردو بزنید به  چادر و تجهیزات کمپینگ برای خوابیدن نیاز دارید. اطلاعات وسایل مورد نیاز کمپینگ یک شبه می‌تواند برای اقامت یک شبه در دل کویر کمک‌تان کند. برخی از لوازمی که حتما باید همراه داشته باشید را در ادامه بخوانید:

پتوی نازک در سفرهای کویری

بجای برداشتن ژاکت اضافی برای گرم کردن خود، بهتر است یک پتوی نازک به همراه داشته باشید. می‌توانید در طول روز به عنوان زیرانداز و با تاریک شدن هوا خود را با آن گرم کنید.

بالشت کوچک

اگر با تور به کویر سفر می‌کنید از راهنما انتظار آوردن بالشت نرم نداشته باشید. بهتر است یک بالشت کوچک برای خود بردارید.

کیف پول گردنی

استفاده از یک کیف پول گردنی راه مناسبی برای ایمن نگه داشتن وسایل گرانبها و به طور کلی سازماندهی وسایل‌تان در طول سفر به کویر است. تلفن، کیف پول، نقشه، کلیدها و سایر موارد مورد نیاز خود را در این کیف دستی دور گردن خود محکم نگه دارید. این یک راه عالی برای ایمن نگه داشتن وسایل شما در طول یک روز پیاده‌روی در کویر است!
استفاده از یک کیف پول گردنی راه مناسبی برای ایمن نگه داشتن وسایل در سفرهای کویریست.

کرم‌های ضد آفتاب را فراموش نکنید

هیچ چیز به اندازه آفتاب سختگی سفر شما را خراب نمی‌کند. همراه داشتن کرم ضدآفتاب تقریبا به اندازه آب در سفر به کویر مهم است. سعی کنید از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید.

عینک آفتابی

علاوه بر کلاه و کرم ضدآفتاب، یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در تور کویر عینک آفتابی است. یک عینک آفتابی بسایر خوب می‌تواند هنگام گردش در کویر برای‌تان تفاوت ایجاد کند.

نکات مهم سفر به کویر

کلاه، دستکش و یک ژاکت

کویر گرم است و ممکن است داشتن چنین مواردی در لیست وسایل مورد نیاز در تور کویر عجیب به نظر برسد. اما در کویر همانطور که روزها گرم است، شب‌های خنک و نسبتاً سردی در انتظار شماست. پس جهت احتیاط این موارد را به همراه داشته باشید.

کلاه لبه‌دار

از آنجاییکه ممکن است تمام روز در معرض آفتاب قرار گیرید، بهتر است یک کلاه مناسب داشته باشید؛ تا از چشمانتان رادر برابر نور خورشید و از گردنتان در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند.
یک آینه برای علامت دادن در کویر: این مورد ممکن است از موارد قبلی عجیب‌تر بنظر برسد. اما در کویر شما خورشید را دارید؛ و در صورت گم شدن می‌توانید با آینه علامت داده و خود را از مخمصه نجات دهید.

پاوربانک جیبی

اگر قصد دارید از دوربین یا تلفن هوشمند خود برای موسیقی، برقراری ارتباط، عکس و فیلم گرفتن یا هر چیز دیگری استفاده کنید؛ برای اطمینان از تمام نشدن باتری آن بهتر است پاور بانک داشته باشید.
برای اطمینان از تمام نشدن باتری وسایل الکترونیکی خود بهتر است پاور بانک داشته باشید.

پوتین مناسب برای پیاده‌روی در کویر

برای انجام هرگونه پیاده‌روی در کویر، به پوتین مناسب نیاز خواهید داشت. پوشیدن پوتین نه تنها برای راحت بودن طی پیاده‌روی در کویر است، بلکه یکی از راه‌های حفظ ایمنی در تور کویر است. زیرا با پوشیدن صندل ممکن است جاورانی مانند عقرب به راحتی شما را نیش بزنند. خرید کفش مناسب در طبیعتگردی از نکاتی است که باید بدانید. در ضمن اگر از مارها می‌ترسید و در سفرهای کویری نگران برخورد با مارها هستید این مطلب را حتما بخوانید.

پماد یا دستبندهای دفع حشرات یکی از لوازم ضروری برای سفرهای کویری

در بیابان‌ها حشراتی وجود دارند که اگر مراقب نباشید ممکن است شما شام شبشان باشید! برای حفظ ایمنی در تور کویر، با استفاده از پماد یا دستبندهای دفع حشرات از پشه‌ها، ساس‌ها و کنه‌ها در امان باشید.
بیمه مسافرتی

اتفاقات بسیاری وجود دارد که درطول سفر ممکن است با آن روبرو شوید. پس بهتر است پیش از سفر به کویر بیمه مطمئنی برای خود تهیه کنید. البته با سفر با تور، نیازی نیست نگران بیمه باشید؛ زیرا یکی از خدمات تورها بیمه است.
کیت کمک‌های اولیه

هر زمان که در فضای بیرون از منزل هستید، لازم است یک جعبه یا کیت کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید. سفرهای کویری هم از این قاعده مستثنی نیستند. خواه مشکل یک زانو خراشیده یا سردرد باشد، باید برای هر کاری آماده باشید. بنابراین یکی از وسایل مورد نیاز در تور کویر کیت کمک‌های اولیه است که راهنما آن را به همراه دارد.
هر زمان که در فضای بیرون از منزل هستید، لازم است یک جعبه یا کیت کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید.

GPS، نقشه و قطب نما، وسایل ضروری برای مکان‌یابی در کویر

اشتباه بزرگی است که بدون GPS در کویر سرگردان شوید و یک اشتباه بزرگتر نداشتن نقشه پشتیبان است.  تمام احتمالات را در نظر بگیرید رو شکست فناوری را پیش‌بینی کنید. به اصول اولیه بچسبید، مانند نقشه کاغذی و قطب نما.

نکات مهم سفر به کویر

نکات ایمنی رانندگی در کویر

رانندگی در کویر می‌تواند بسیار لذت‌بخش و جذاب باشد اما در عین حال باید به خاطر داشته باشید که جاده‌های کویری خطرات مخصوص به خود را دارند. مواردی که در این بخش از مطلب نکات ایمنی را که برای رانندگی در کویر باید در نظر داشته باشید را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

اگر با خودروی معمولی به کویر سفر می‌کنید از جاده اصلی دسترسی به کویر خارج نشوید

اگر می‌خواهید با خودروهای معمولی به کویر سفر کنید اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که به هیچ عنوان نباید از جاده اصلی دسترسی به کویر خارج شوید. شما به هیچ‌وجه نمی‌توانید با یک خودروی معمولی سواری که در شهر با آن رانندگی می‌‌کنید به سفر آفرود کویری بروید چون این نوع خودروها توان کافی برای کویرنوردی را ندارند. برخی از کویرهای ایران مانند کویر مرنجاب، ورزنه و… جاده‌های دسترسی آسفالت یا خاکی مناسب برای دسترسی به کویر دارند؛ به عنوان مثال برای سفر به کویر مرنجاب شما می‌توانید از جاده اختصاصی به مرنجاب برسید، خودرویتان را قبل از رسیدن به کویر پارک کرده و پیاده در کویر تردد کنید. اما اگر خودروی معمولی دارید و علاقه‌مندید به کویرهای بکرتر که مسیرهای آفرود دارند سفر کنید یا در تل ماسه‌های شنی با خودرویتان تردد کنید، بهتر است به سراغ تورهای کویری آفرودی بروید.

گروهی سفر کردن یکی از مهمترین نکات ایمنی در سفر به کویر است

یکی از دیگر نکات ایمنی در سفر به کویر با خودروی شخصی، گروهی سفرکردن است. سفر با یک خودرو به کویر می‌تواند خطرناک باشد چرا که در صورت خرابی ماشین شما یا گیر کردن خودرو در شن‌های نرم در شرایط سختی قرار خواهید گرفت. گروهی که قصد سفر به کویر را دارند بهتر است سرنشینان را دو خودرو توزیع کنند که اگر یکی از خودروها خراب شد یا در شن ها گیر کرد خودروی دیگری هم در تیم شما وجود داشته باشد.

اگر با چند خودرو به کویر سفر می‌کنید خودرویی که پیشاپیش گروه حرکت می‌کند باید کاملا به مسیر مسلط باشد و خودروهای دیگر نباید بدون هماهنگی از خودروی اول سبفت بگیرند. هر راننده باید از تعداد سرنشینان خود آگاهی داشته باشد، و همواره قبل از حرکت، از حضور همه سرنشینان اطمینان حاصل کند.

پیش از سفر حتما از سالم‌بودن خودرویتان مطمئن شوید

پیش از سفر به کویر حتما از سلامت خودرویتان مطمئن شوید. موتور، سیستم فرمان، سیستم ترمز و کلاچ، شاسی، فنرها و کمک فنرها و دیگر بخش های خودرویتان حتما باید پیش از سفر به کویر به خوبی بررسی شوند. داشتن سوخت کافی، روغن موتور و گیربکس اضافی و وسایل بکسل هم از مواردی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید.

تجهیزات سنگین را فیکس و محکم کنید

تجهیزات سنگین مثل جعبه آچار، جک و دیگر وسایل را در صورتی که درون خودرو و یا روی باربند قرار دارند، حتما فیکس و در جای خود محکم کنید. برای این کار می‌توانید از جعبه‌های فلزی و مستعمل مهمات استفاده کنید. کافیست در فضای زیر صندلی یا محل قرار‌دادن بار، جعبه‌های مهمات را توسط پیچ و مهره به بدنه وصل کنید و این وسایل را داخل آن‌ها قرار دهید. به هر نحو ممکن از لق‌زدن وسایل سنگین درون خودرو جلوگیری کنید تا سفر ایمن‌تری داشته باشید.

در صورت استفاده از باربند، سعی کنید تجهیزات را کاملا توسط طناب یا کش‌های مخصوص بستن بار محکم کنید. کویر دارای پستی‌‌ها و بلندی‌‌های شنی زیادی است. به این ترتیب با فیکس کردن وسایل، از صدمه رسیدن به سرنشینان و تجهیزات در تکان­‌های شدید جلوگیری می‌شود.

نکات مهم سفر به کویر

تمامی سرنشین های خودرو باید کمربند ایمنی ببندند

با توجه به پستی‌ها و بلندی‌ها در جاده‌های کویری باید تمامی سرنشین‌های خودرو کمربند ایمنی خود راببندند. کمربند ایمنی با محکم نگه داشتن سرنشینان بر روی صندلی، از برخورد آن‌ها با سقف یا ستون‌های اتاقک خودرو، هنگام عبور ازعوارض زمین جلوگیری می‌کند. چسبیدن به صندلی تسلط شما بر وسیله‌‌ی نقلیه را افزایش می‌دهد.

با دقت رانندگی کنید و وضعیت جاده را به خوبی بسنجید

در صورتی که ناچار به خروج از مسیر اصلی هستید، کیفیت زمین را از نظر رطوبت، سنگلاخ یا ماسه‌ای بودن و شیب و عوارض آن بررسی کنید. گاه لایه‌ای نازک و خشک بر روی خاک تشکیل می‌گردد که برای پیاده کاملا استوار و قابل اعتماد بنظر می‌رسد، ولی هنگام عبور خودرو لایه‌ی خشک شکسته و خودرو در گل یا ماسه گرفتار می‌شود.

همیشه فاصله‌ی خود با خودرو جلویی را کنترل کنید. ترمز ناگهانی در جاده‌های خاکی موجب لغزش خودرو می‌شود؛ همچنین ترمز ناگهانی در نواحی ماسه‌ای و گلی منجر به فرورفتن چرخ‌های جلو در خاک نرم، ماسه یا گل خواهد شد. در چنین شرایطی حرکت آهسته در مسیر قبلی رو به عقب می‌تواند کارساز باشد.

جاده‌های دسترسی به کویر ممکن است پر از چاله و برآمدگی باشند. بنابراین با عبور آرام از چاله‌ها و برآمدگی‌ها فشار غیر متعارفی که به سیستم تعلیق و جلوبندی و شاسی وارد می شود را کاهش دهید.

سفر به کویر در روزهای بارانی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود بنابراین حتما پیش از سفر وضعیت هوا را بررسی کنید. با این وجود اگر در سفر کویری با بارندگی مواجه شدید از چاله‌های آبگرفته عبور نکنید و برای عبور از نهرها بسترهای سنگی را انتخاب کنید.

اگر در جاده‌های کویری گم شدید این کار را انجام دهید

خودرو اولین چیزی است که توسط گروه امداد پیدا می‌شود، زیرا تشخیص آن با هلیکوپتر یا هواپیما بسیار ساده‌‌تر از دیدن انسان است. در صورت خراب شدن ماشین، کاپوت و صندوق را بالا بدهید زیرا امدادگران این کار را نشانه‌ی نیاز به کمک می‌دانند. زمین کویر ۳۰ درجه گرم‌تر از دمای هوا است پس با تجهیزاتی که همراه خود دارید یک سایه‌بان درست کنید و وسیله‌‌ای برای نشستن داشته باشید که حداقل ۴۰ سانتی‌متر با زمین فاصله داشته باشد تا به غیر از گرمای زمین، خطر گزیدگی توسط مار و عقرب را به حداقل برسانید.

نکات ایمنی پیاده‌روی در کویر

یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های هر سفر کویری، برنامه‌ریزی مسیر است. قبل از اینکه به راه بیفتید، مطمئن شوید که یک نقشه دقیق از منطقه دارید و هر نقطه‌ای را که به شما در مسیر کمک می‌کند، علامت بزنید.

صحراگردی سفری نیست که بتوان به تنهایی رفت، زیرا ممکن است با شرایطی غیرمترقبه از جمله گم‌شدن مواجه شوید. در کویر نباید به مسیریابی ذهن‌تان اعتماد کنید. فاصله در کویر مانند سراب است. در مسیر کویر شاید تصور کنید مسیر کوتاهی را پیمودید، اما ممکن است چند کیلومتر را طی کرده باشید.

در هنگام پیاده‌روی در کویر یکی از مهم‌ترین نکات کویرگردی که باید به آن توجه کنید فاصله‌ نگرفتن از گروه است. به خصوص هنگام حضور در مناطق بکر احتمال این اتفاق بیشتر می‌شود. دقت داشته باشید که طوفان‌های شن در کویرها به صورت ناگهانی رخ می‌دهند و در بیشتر موارد قابل پیش‌بینی نیستند بنابراین ممکن است در یک لحظه که از گروه دور شده‌اید با طوفان شن مواجه شوید و مسیر خود را گم کنید.

نکات مهم سفر به کویر

از راه‌رفتن در گرما خودداری کنید. سعی کنید قبل از ساعت ۱۰ صبح یا بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر پیاده‌روی کنید. در هنگام پیاده‌روی سرعت آرام و ثابتی داشته باشید و به طور منظم استراحت کنید.

بسیاری از جانوران کویری شب‌گرد هستند. بنابراین احتمال اندکی وجود دارد که در روز با این موجودات مواجه شوید با این وجود بهتر است نگاهتان به قدم زدتان باشد و جایی که پا یا دستتان را می‌گذارید یا می‌نشینید نگاه کنید تا توسط مار، عقرب و یا دیگر جانوران خطرناک کویری گزیده نشوید. دورشدن از گروه و نشستن در محل‌های ساکت باعث می‌شود جانوران و حشرات بیشتری جذب شما شوند. بهتر است با احتیاط روی رمل‌ها راه رفته و در محدوده‌ی مشخصی بنشینید تا دچار عقرب‌گزیدگی نشوید.

با توجه به احتمال وجود عقرب‌ها روی رمل های کویری، از درآوردن کفش‌هایتان روی رمل‌ها و پیاده‌روی با پای برهنه روی رمل‌ها خودداری کنید.

نکات ایمنی کمپینگ در کویر

  • برای کمپ‌زدن باید حداقل در گروه‌های ۴ الی ۵ نفری حضور داشته باشید.
  • به هیچ‌وجه بدون اطلاع به دوستان یا آشنایان خود، عازم کمپ کویری نشوید. بهتر است حتما موقعیت خود را به صورت مختصات جغرافیایی، با کمک gps تلفن همراه، به دوستان خود اطلاع دهید تا در صورت بروز مشکل بتوانید روی کمک آن‌ها حساب کنید.
  • چادر مسافرتی که برای کویر انتخاب می‌کنید باید از جنسی باشد که در برابر آفتاب سوزان و بادهای کویر، مقاوم بوده و همچنین پنجره داشته باشد تا هوا به راحتی در آن جریان یابد.
  • در کنار چادر مسافرتی که برای خوابیدن قابل استفاده است، در کویرگردی به سایه‌بان پایه‌دار هم نیاز دارید. چراکه در آفتاب سوزان کویر، برای استراحت کردن و نشستن و جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی، وجود سایه‌بان ضروری است.
  • اگر می‌خواهید شب در کویر کمپ کنید با توجه به سرمای شب کویری حتما باید کیسه خواب مناسب همراه با خود ببرید.
  • در کمپ‌های کویری حتما باید انواع وسایل آتش‌زا همراه داشته باشید. شب‌‌های کویری حتی در فصل تابستان‌ هم بسیار سرد خواهند بود. به همین خاطر بهتر است حتما چندین فندک، آتش‌زنه و هیزم همراه
  • داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید آتش درست کنید. به علاوه اینکه در کویر حیوانات شب شکار زیادی همانند روباه شنی وجود دارند. البته این حیوانات به ندرت به انسان حمله می‌کنند، اما با روشن کردن آتش، حیوانات به شما نزدیک نمی‌شوند.
  • برای کمپ کردن در کویر حتما چراغ قوه یا هدلمپ همراه خود داشته باشید.
  • با توجه به احتمال وجود حشرات و جانوران کویری در محل کمپ شما، به هنگام ورود و خروج از چادر مسافرتی در چادر را باز نگذارید.
  • بسیاری از کسانی که به کویرگردی علاقه‌مند هستند، موبایل‌های ماهواره‌ای همراه خود دارند. اما اگر شما به این نوع تجهیزات دسترسی ندارید، بهتر است در اماکنی کمپ بزنید که تلفن همراه آنتن دهی
  • مناسبی داشته باشد. فراموش نکنید که حادثه و خطر همیشه در کمین هستند و امکان دارد به کمک کسی نیاز پیدا کنید.

گرمازدگی در کویر و روش‌های درمان آن

  • علائم گرمازدگی شامل عرق بیش از حد، پوست خشک و رنگ پریده‌، حالت تهوع و استفراغ‌، ضربان قلب تند و ضعیف و گرفتگی عضلات است.
  • اگر دچار گرمازدگی شدید باید یک مکان نسبتا سایه پیدا کنید و در آن قرار بگیرید. اگر امکان پیداکردن جای خنک و سایه فراهم نبود به پشت بخوابید و پاهای خود را بالا و به سمت قلب خود ببرید.
  • از کمپرس یخ روی گردن، کشاله‌ی ران و زیر بغل استفاده کنید، بنابراین خرید یخدان سفری برای کویر یکی از مواردی است که باید پیش از سفر در نظر بگیرید.
  • ماساژ عضلات و نوشاندن محلول آب نمک و قند به فردی که به فردی که دچار گرمازدگی شده می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • اگر گرمازدگی جدی بود و با با اقدامات فوق تغییری در بیمار حاصل نشد، بلافاصله خود را به محلی که موبایل آنتن می‌دهد برسانید و با اورژانس تماس گرفته موقعیت خود و وضعیت بیمار را شرح دهید.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار