چاپ کد خبر: 73425
11 بهمن 1400

تصاویر جشن سده سوزی در آتشکده زرتشتیان کرمان

جشن سده، یکی از جشن‌های ایرانی است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ هر سال  برگزار می‌شود. ایرانیان قدیم بر این باور بودند که در این زمان، اوج و شدت سرما سپری شده، به همین دلیل همه گرد هم جمع شده و تلی بزرگ از خار و خس و هیزم فراهم می‌کردند و با فرارسیدن تاریکی شب، آتش می‌افروختند. کرمان از جمله استان‌هایی است که بیشترین تعداد زرتشتیان را در خود جای داده است.

آیین باستانی جشن سده سوزی، در شامگاه دهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ در محل آتشکده زرتشتیان کرمان برگزار شد. این مراسم با توجه به شیوع ویروس کرونا با جمعیت محدود و با ادعیه خوانی و سرود موبدان زرتشتی برگزار شد.

جشن سده پسین‌گاه دهم بهمن‌ها به صورت پخش زنده از نرم افزار اینستاگرام در حیاط آتشکده کرمان برگزار شد.

این آیین از ساعت ۱۴:۳۰ با اوستاخوانی موبدان آغاز شد. در ادامه گات‌هاخوانی با آوای شکیلا شهریاری و آریانا خسروپور اجرا شد. سپس سیروس نیک‌بخش، فرنشین انجمن زرتشتیان کرمان، به جایگاه آمد و در آغاز سخن، جشن باستانی و ملی سده را به همگان شادباش گفت. در ادامه از همه‌ی دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان سپاسگزاری کرد.
سخنرانی دکتر اسفندیار اختیاری، موبد دکتر مهربان پولادی، دکتر آرش ضیاتبری و موبدیار مهرزاد کاویانی ادامه‌بخش آیین بود. اجرای گروه موسیقی اهورا، به سرپرستی فرامرز کامیاب‌پور، گروه موسیقی مهر وطن به سرپرستی دکتر مسعود نکویی و گروه موسیقی چکاوک برنامه‌های بعدی این جشن بود. سپس ارشیا خسروپور بخشی از اشعار شاهنامه را برای باشندگان با هنر نقالی به اجرا در آورد. در پایان آتش افروزی توسط موبدان و همراهی مشعل داران انجام گرفت. مجری این آیین کمند کاویانی بود.

جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 27
این برنامه از سوی انجمن زرتشتیان کرمان با همکاری کمیسیون جوانان زرتشتی، گروه آموزشی پژوهشی پویندگان راه اشا و فرزاد نیکدین برگزار شد.

جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 1 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 2 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 3 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 4 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 5 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 6 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 7 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 8 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 9 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 10 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 11 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 12 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 13 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 14 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 15 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 16 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 17 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 18 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 19 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 20 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 21 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 22 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 23 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 24 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 25 جشن سده سوزی زرتشتیان در کرمان 26

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار