چاپ کد خبر: 144197
5 خرداد 1403

تغذیه گوسفندان با گل محمدی در میمند فارس و بد عهدی‌ رئیس اتحادیه گلاب‌گیران

گرچه قیمت پایه گل محمدی در شهرستان فیروزآباد با برگزاری جلسه نرخ گذاری مشخص شده؛ اما اجرا نشدن نرخ گذاری در این شهرستان خساراتی را متوجه گل‌کاران کرده است.

خبرگزاری فارس از فیروزآباد، از اردیبهشت ماه سال جاری که فصل برداشت گل محمدی در میمند فیروزآباد آغاز شده، کشاورزان با کاهش قیمت شدید گل همراه بوده‌اند.به گونه‌ای که کشاورزان گل‌کار تصمیم به ریشه کن کردن گل این منطقه گرفته و یا برخی محصول به دست آمده را به دلیل مخارج بالای برداشت که همان هزینه کارگر بوده به حال خود رها کرده و تصمیم دارند در سال آینده زمین سطح زیر کشت گل را تبدیل به محصولی دیگر کنند و این یعنی کاهش تولید و حذف گل محمدی از شهر گل و گلاب میمند فیروزآباد فارس.

این در حالی است که چانه زنی در خصوص قیمت مصوب گل هر ساله تکرار می‌شود و با توجه به جلسه تعیین نرخ گل و مصوبات آن، قشر وسیعی از کشاورزان گل‌کار گل محمدی در منطقه میمند و فیروزآباد متضرر شده‌اند.

بد عهدی‌ رئیس اتحادیه گلاب‌گیران، به کشاورزان تولید گل محمدی زیان وارد کرد

عباس رضایی، رئیس اتاق اصناف شهرستان فیروزآباد در این باره اظهار داشت: کشت گل محمدی با توجه به نیاز آبی کم و مقاومت آن به شرایط نامساعد آب و خاک، اقلیم و اقتصادی بودن، می‌تواند در راستای اشتغال و رونق اقتصادی در بخش کشاورزی کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه در این حوزه دولت هیچگونه نقشی در حمایت از کشاورز نداشته و هرساله کشاورزان تولید گل محمدی یا باید دغدغه فروش گل را داشته باشند یا با زیان فراوان آن را بفروشند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان فیروزآباد ادامه داد: طی جلسه‌ای که در سال جاری در بخشداری میمند با حضور بخشدار میمند، رئیس اتحادیه گلاب‌گیران میمند، مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس و مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد و …صورت گرفت در ابتدا رئیس اتحادیه گلاب‌گیران قیمت گل را ۶۵ هزار تومان پیشنهاد کرد و وعده خرید تضمینی ۶۵ هزارتومان را داد.

رضایی اضافه کرد: این قیمت با توجه به آنالیز قیمت هر کیلو گل محمدی ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای کشاورز هزینه در بر داشته که پس از بحث و تبادل نظر نرخ پایه هر کیلو گل محمدی ۷۵ هزار تومان مصوب شد.

وی گفت: با این نرخ پایه گل محمدی مقرر شد گلاب‌گیران، گل محمدی را از کشاورز خریداری کرده و مانع از ورود دلالان و ضرر و زیان کشاورزان شوند اما بدعهدی‌ها نه تنها به قیمت پایه بلکه قیمت پیشنهاد شده خود در جلسه هم خریداری نشد و ضرر بزرگی به کشاورزان و تولید کننده گل وارد کرد که با توجه به مصوبات صورت جلسه تعیین نرخ و عدم اجرای آن، دولت باید پیگیر و رئیس اتحادیه گلاب‌گیران باید پاسخگو باشد.

رضایی اضافه کرد: از سوی دیگر اداره کل تعاون روستایی طبق اساسنامه و رسالتی که داشته می‌بایست در خرید گل ورود می‌کرد که متاسفانه این امر محقق نشد.

رئیس اتحادیه اصناف کشاورزی شهرستان فیروزآباد همچنین بیان کرد: این سازمان همچنین با اعتبار ۵ میلیاردی تخصیص یافته برای این شهرستان می‌توانست ورود و حمایت دولت را از کشاورز اعلام و «محصول کشاورز را خریداری نماید که این اتفاق هم رخ نداد.»

وی گفت: با توجه به خشکسالی‌ها و بارش کم باران در سال‌های اخیر، سیاست دولت با  تشویق کشاورزان به روی آوردن به کشت محصولات کم آب‌بر بوده که این گیاه از جمله محصولات کم آب بر می‌باشد و با توجه به نیاز آبی کم و مقاومت آن به شرایط نامساعد آب و خاک، اقلیم و اقتصادی بودن، کشت این گیاه می‌تواند در راستای اشتغال و رونق اقتصادی در بخش کشاورزی کشور نقش بسزایی داشته باشد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی فیروزآباد افزود: اما آنچه امروز شاهد آن هستیم «عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان گل محمدی بوده که با بلاتکلیفی کشاورزان به آنها زیان وارد کرده است.»

وی افزود: دولت باید به موقع و در وقت مناسب کشاورزان دغدغه‌مند را حمایت کرده تا دچار یاس و ناامیدی نشوند. رضایی اضافه کرد: گل محمدی علاوه بر خواص درمانی، دارای مزیت‌های اقتصادی فراوانی مانند ارزش صادراتی، جذب گردشگر و اشتغال زایی است که کشورهای نظیر ترکیه نهایت ارز آوری را از این طریق برای خود دارند. وی بیان کرد: غنچه خشک، گلاب و اسانس، فرآورده‌های برگرفته از گل محمدی علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، قابلیت صادرات به کلیه کشورهای جهان را دارد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان فیروزآباد تصریح کرد: فعالان در عرصه های صنایع تبدیلی گل محمدی با تولید گلاب و اسانس از ارزش افزوده گل محمدی بهره کافی را برده و درآمد واقعی گل محمدی باید عاید باغداران گردد.

بیشتر بخوانید:

خواص باورنکردنی گلاب که از آن بی خبر بودید

۴ روش مختلف تهیه شربت زعفران با گلاب، آبلیمو ، تخم شربتی و هل

این گزارش حاکیست گرچه هرساله کارگروهی برای تعیین نرخ مصوب گل برگزار می شود، «اما در میدان عمل هیچ یک از مصوبات اجرایی نشده» و در سایه بی توجهی مسوولان، قشر وسیعی از کشاورزان متضرر می‌شوند و کسی هم به آنها پاسخگو نیست.

فارس در پایان نوشت: شهرستان فیروزآباد رتبه نخست تولید گل و عرقیات به میزان ۲۶ میلیون لیتر در سال و رتبه نخست سطح زیر کشت گل محمدی آبی در سطح یک هزار و ۹۶۰ هکتار در استان فارس است. صادرات انواع عرقیات میمند در این شهرستان به کشورهای مختلف، بیش از ۱/۸ میلیون دلار ارز آوری برای کشور دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار