چاپ کد خبر: 128896
26 آذر 1402

توی جاده شیراز – سیاخ و دارنگون اشهدتان را بخوانید/ کشته شدن مردم تو این جاده تا کی؟

خبری تکراری اما تلخ و دردناک؛ «تصادف مرگبار در جاده سیاخ‌دارنگون چند تَن از هموطنان را به کام مرگ کشاند» این خبری است که هر چند وقت یکبار در صدر اخبار حوادث فارس قرار می‌گیرد.

 ایرنا : جان می‌بلعد، قربانی می‌گیرد و با لقب « جاده مرگ» شناخته می‌شود، نامش سیاخ‌دارنگون است؛ جاده‌ای باریک و کم‌عرض که نَه پُر از پیچ و خم است، نَه سربالایی و سرازیری دارد و نَه در کنار دره واقع شده اما همواره حادثه‌آفرین بوده و در طول این سال‌ها جان بسیاری از ترددکنندگان را به عالم ملکوت پیوند زده است.

سیاخ‌دارنگون که در گویش مردم محلی، «سی‌یخ» گفته می شود، یکی از۶ دهستان بخش مرکزی شهرستان شیراز است که با بیش از ۲۵روستا و نزدیک به ۲۰هزار نفر جمعیت در فاصله ۳۰کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است و از گذشته‌های دور به منطقه‌ای مستعد برای کشاورزی معروف است.

 توی جاده شیراز - سیاخ و دارنگون اشهدتان را بخوانید/ کشته شدن مردم تو این جاده تا کی؟

محور مرگ؛ گردشگاه یا کشتارگاه؟

آمار بالای سوانح مرگ‌بار در این مسیر موجب شده تا این محور به یکی از خطرناک‌ترین راه‌های جنوب کشور تبدیل شود.

این در حالیست که سیاخ‌دارنگون از ظرفیت‌های بسیاری در عرصه گردشگری بهره می‌برد.

در حقیقت برخورداری از ظرفیت گردشگری و وجود ۵۰ هزار قطعه باغ شهری در این منطقه موجب تردد بیش از پیش اهالی مناطق همجوار در این مسیر شده اما از طرفی هم افزایش ناگهانی ترافیک بویژه در ایام پایانی هفته و وجود پیچ‌های غیر اصولی خطرناک، جاده سیاخ‌دارنگون را به یک کشتارگاه مبدل کرده است.

افزون بر این اهالی بیش از ۲۵ روستا مجبورند هر روز در این مسیر با نگرانی و دلهره تردد کنند.

جاده سیاخ شیراز 2

اهالی منطقه: این وضعیت تا کی ادامه دارد؟

یک فعال حوزه روستایی در منطقه سیاخ‌دارنگون درباره وضعیت نابسامان این جاده  گفت: سالهاست که اهالی این منطقه از وضعیت نابسامان جاده سیاخ‌دارنگون در رنج هستند و سؤال اساسی این است که این وضعیت تا کی ادامه دارد؟

وقوع تصادفات ناگوار رانندگی در جاده سیاخ‌دارنگون شیراز، لزوم ایمن‌سازی این جاده،‌ تسریع در تکمیل پروژه تعریض محور، حضور بیشتر پلیس راهور، افزایش امنیت خودروها و رانندگی ایمن را به مسئولین و مردم گوشزد می‌کند

مهران نامداری افزود: کمتر روزی را می‌توان یافت که در جاده اصلی و راه‌های فرعی‌ این منطقه تصادف رانندگی رخ ندهد، این در حالیست که وقوع تصادفات ناگوار رانندگی در جاده سیاخ‌دارنگون شیراز، لزوم ایمن‌سازی این جاده،‌ تسریع در تکمیل پروژه تعریض محور، حضور بیشتر پلیس راهور، افزایش امنیت خودروها و رانندگی ایمن را به مسئولین و مردم گوشزد می‌کند.

وی اضافه کرد: افزون بر تعداد بالای فوت‌شدگان، هر تصادف رانندگی نیز خسارات بی‌شمار مادی و معنوی بدنبال دارد؛ در واقع وقوع سوانح رانندگی‌ در این جاده منجر به مجروح و یا معلول شدن افراد بسیاری شده‌ که این اتفاقات هم صدمات جبران‌ناپذیر بسیاری برای فرد حادثه‌دیده و خانواده او در پی داشته است.

جاده سیاخ شیراز 3

 خبری از عملیات اجرایی تعریض جاده نیست

نامداری ادامه داد: تصادفات خونین با آمار بالای کشته و خسارات مالی و غیرمالی ناشی از تصادفات موجب شده مردم سیاخ‌دارنگون از استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استان انتظار داشته باشند روند بهسازی و تعریض این جاده خطرساز در اولویت قرار گیرد.

به گفته این فعال حوزه روستایی با پیگیری‌های انجام شده سال ۱۴۰۱، ۶۰۰میلیارد ریال از سوی وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت برای بهسازی این محور اختصاص یافت که در نیمه نخست سال گذشته مناقصه تعریض جاده سیاخ‌دارنگون از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار و مقرر شد که از ابتدای اسفندماه کار عملیاتی توسط پیمانکار آغاز شود اما هنوز خبری از عملیات اجرایی نیست.

قول مدیران برای انجام مناقصه

نامداری اضافه کرد: البته در بازدید میدانی که اردیبهشت ماه از پروژه جاده انجام شد، مدیران راهداری قول مساعد دادند که با رفع موانع اعتباری تشریفات مناقصه و مراحل اداری طی خواهد شد و از ابتدای نیمه دوم سال یعنی مهرماه عملیات اجرایی قطعه دوم به طول ۱۳ کیلومتر از دو راهی خانه خمیس تا سه راه شروع خواهد شد اما با گذشت سه ماه هنوز تشریفات مناقصه نیز انجام نشده است.

پیشنهاد برای کاهش ترافیک؛ فعال شدن جاده پیربنو قره‌باغ

وی از متولیان امر درخواست کرد تا رسیدگی به وضعیت نابسامان محور سیاخ دارنگون که به قتلگاه مردم استان فارس تبدیل شده را در اولویت قرار دهند پیشنهاد داد تا افزون بر تعریض محور فعلی، جاده‌ای که از سمت پیربنو قره‌باغ با گذر از دل‌کوه به سیاخ‌دارنگون می‌رسد نیز بار دیگر فعال شده و جهت بهره‌برداری در دستورکار قرار گیرد.

در طول این مدت همچنین مکاتبات بسیاری از سوی فعالین اجتماعی، شوراها و دهیاران سیاخ‌دارنگون به مدیران استان در خصوص رسیدگی فوری به وضعیت جاده این بخش صورت گرفته است.

شورای سیاخ‌دارنگون: پیگیری‌ها انجام شده است

رییس شورای بخش سیاخ‌دارنگون در این باره گفت: با توجه به اینکه بخش سیاخ‌دارنگون دارای موقعیت آب و هوایی مناسب برای توسعه گردشگری، طبیعت‌گردی و رونق تولید صنعت کشاورزی است و همچنین به دلیل نزدیکی این بخش به شهر شیراز شاهد جذب سرمایه‌گذار به منظور اجرای طرح‌های توسعه و ایجاد زیرساخت‌های پایدار در این منطقه هستیم.

اسماعیل وفایی  افزود: سیاخ‌دارنگون در مسیر جاده شمال‌غربی به جنوب غربی شیراز واقع شده که نقش مهمی در اتصال جاده کوار به فیروزآباد و عسلویه دارد؛ همچنین به دلیل افزایش روز افزون جمعیت در این منطقه و قرار گرفتن آن در مسیر باغ‌شهری‌ها روزانه تردد چشمگیری در این مسیر انجام می‌شود.

وفایی ادامه داد: عدم برخورداری این منطقه از جاده‌ای استاندارد موجب شده حوادث بسیاری به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در این مسیر رخ دهد، لذا انتظار می‌رود ساماندهی این مسیر در اولویت متولیان امر قرار بگیرد.

او مهمترین دغدغه‌ اهالی روستاهای پیرامونی سیاخ‌دارنگون و شورای این بخش را رسیدگی به معضلات این جاده حادثه‌خیز دانست و گفت: حوادثی که در طول این سال‌ها در این جاده رخ داده موجب مرگ بسیاری از اهالی این منطقه و حتی ترددکنندگان از مناطق دیگر شده است.

افزایش جمعیت به ۳۰هزار نفر در فصول اول سال

وفایی اضافه کرد: سیاخ دارنگون، دهستانی بزرگ با بیش از ۲۵روستا، ۲طایفه عشایری و ۲۰هزار نفر جمعیت و آب‌وهوایی سرد و معتدل با موقعیت گردشگری است که اواخر هفته و ایام تعطیل مملو از حضور گردشگران می‌شود و با توجه به جاده حادثه‌خیز در این منطقه، ساماندهی این مسیر به عنوان مهمترین اولویت طرح توسعه بخش سیاخ‌دارنگون محسوب می‌شود.

رییس شورای بخش سیاخ‌دارنگون که معتقد است جمعیت این منطقه در فصول اول سال به ۳۰هزار جمعیت هم می‌رسد، گفت: عملیات اجرایی برای بهسازی این جاده در فاز اول در محور جاده بوشهر به خان‌خمیس در حال اجراست و فاز دوم از سه‌راه خان‌خمیس به سمت سه‌راه ایور و قلعه‌چوبی هم نیاز به تأمین اعتبار دارد.

مهمترین دغدغه مردم؛ تعریض جاده

وی یادآور شد: پیگیری‌های لازم انجام و مبلغی هم به صورت تسهیلات یا اوراق در نظر گرفته شده است، بدون شک با تحقق این امر بزرگترین دغدغه سیاخ‌دارنگون برطرف خواهد شد.

وفایی افزود: هر ماه شاهد تصادف و مرگ ترددکنندگان در این مسیر هستیم؛ جوانان بسیاری از اهالی این منطقه در این جاده جان خود را از دست داده‌اند و حتی یک حادثه تصادف منجر به جان باختن اعضای سه خانواده شد.

به گفته رییس شورای بخش سیاخ‌دارنگون بسیاری از تصادفات که منجر به فوت شده در مسیرها و جاده‌های بین روستاها هم اتفاق افتاده، لذا تعریض جاده و اجرای طرح توسعه و زیرساخت‌های بخش سیاخ‌دارنگون از مطالبات اصلی مردم سیاخ‌دارنگون است.

کسی باور نمی کند این مرد بهبهانی کویت را کویت کرد+عکس

 سریعا از آخرین اخبار و مطالب ما آگاه شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

کانال بله

روبیکا

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

روح اله یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲

جاده سیاخ دارنگون آنچنان خطرناک نیست عدم نظارت پلیس و نداشتن دوربین در محور سیاخ وبی احتیاطی راننده ها می باشد .وکلام آخر هم بخاطر جایگاه سوخت که آقای نامداری دایر کرده قصد دارد رینگ سوم کمربندی دراین محل اجرا گردد تا پمپ بنزین نامبرده رونق داشته باشد جاده مشکل ندارد مشکل از ما راننده ها هست

آخرین اخبار