دولت قصد دارد بدون توجه به آسیبهایی که قیمت گذاری دستوری در دیگر صنایع به دنبال داشته به مساله نرخگذاری استارتاپ هایی چون تپسی و اسنپ نیز وارد شود!
به گزارش اول فارس، شهرداری قصد دارد در قیمت گذاری تاکسی های آنلاین دخالت کند؛ این خبری است که در روزهای اخیر نگرانی کارشناسان اقتصادی و نیز فعالان عرصه را در پی داشته است؛ چراکه بیم آن می رود که اتفاقی که قیمت گذاری دستوری در دیگر صنایع رقم زد در این صنعت نیز رقم بخورد کارشناسان اقتصادی معتقدند همانطور که قیمت گذاری در هیچ صنعتی جواب نداده در این صنعت نیز جواب نخواهد داد و تنها سبب میشود استارتاپها هیچ انگیزه ای برای فعالیت در کشور نداشته باشند و شاهد خروج و مهاجرت نخبگان و استارتاپها باشیم.
شورای شهر خواهان ورود به قیمتگذاری تپسی و اسنپ
مدت هاست که دولت قصد دارد مانند دیگر صنایع وارد قیمت گذاری دستوری استارتاپها خصوصا در زمینه حمل و نقل شود. تپسی و اسنپ هم از همین استارتاپها هستند؛ اخیرا این فشارها بر روی استارتاپها افزایش یافته و حتی شورای شهر اعلام کرده که نظر اعضای شورای شهر این است که قیمت گذاری برای تاکسی های اینترنتی هم مانند سایر خدمات در حوزه حمل و نقل عمومی در سیستم مدیریت شهری و از سوی شورای شهر و شهرداری انجام شود آنها از چند ماه قبل این وعده را داده بودند که موضوع تعیین نهاد تعرفه گذار برای تاکسی های آنلاین را پیگیری خواهند کرد.
البته شورای شهر تنها نهادی نیست که میخواهد وارد قیمتگذاری در این حوزه شود؛ پیشتر نیز بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۹۵، رسیدگی به فعالیت تاکسیهای اینترنتی به وزارت کشور و وزارت صمت سپرده شده و در سال ۱۳۹۸ نیز دستورالعمل نظارت بر تاکسی های اینترنتی از سوی این دو وزارتخانه به تصویب رسید.
نظر مجلس درباره قیمت گذاری اسنپ و تپسی چیست؟
به نظر میرسد مجلس نیز با قیمتگذاری دستوری در این حوزه موافق است؛ برای مثال مجتبی یوسفی نماینده مجلس در این باره به «تجارت نیوز :گفت اگر به سالهای اولی که تاکسی های اینترنتی شروع به کار کردند توجه ،کنید قیمتها بسیار پایین بود و با همین روش آژانسها را از حیز انتفاع انداختند؛ اما بعد که گستره آنها افزایش پیدا کرد نرخها هم افزایش پیدا کرد البته امیدواریم که این رفتار سیاستی برای کسب ،بازار ایجاد انحصار و خارج کردن اتحادیه آژانسهای درون شهری از دور رقابت نبوده باشد به ویژه در ایام خاص مانند روزهای بارانی ساعاتی که ترافیک خاصی اتفاق میافتد یا فصل مدارس که مردم به آنها بیشتر احتیاج دارند قیمتها را بسیار افزایش میدهند؛ از طرفی به نوعی انحصار هم به وجود آمده است چراکه روزهای اول به اسم رقابت وارد میدان ،شدند اما الان هم بعضا در حق راننده که شرکتها قدر و سهم بیشتری از او را بر میدارند و هم در حق مسافری که از این تاکسیهای اینترنتی اسنپ و تپسی خدمات میگیرد؛ اجحاف میکنند»
کارشناسان اقتصادی درباره قیمت گذاری اسنپ و تپسی چه میگویند؟
هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در این راستا به «اقتصاد آنلاین می گوید واقعیت مطلب این است که قیمت گذاری دستوری در اقتصاد گاه جواب نداده و شاید در کوتاه مدت با بگیر و ببند نتیجه داشته باشد؛ اما در بلندمدت چنین نیست و اهداف قانونگذار را به دنبال نداشته است.
او ادامه داد: آیا قیمت گذاری بنزین و ارز اهداف دولت را محقق کرد؟ آیا قیمت گذاری نان مشکلات را حل کرد؟ قیمت گذاری راهکار و راه حل نیست. باید به سراغ این رفت که چگونه عرضه کالا و خدمت هم به اندازه کافی باشد و هم باکیفیت حق شناس معتقد است مردم به دنبال خدمت مطلوب با کیفیت مناسب هستند. شما روزمره میشنوید که مردم حاضرند کالا را گرانتر هم بخرند ؛ اما کیفیت مطلوب را داشته باششد مردم خودشان قیمت را تشخیص میدهند. اگر به هر دلیلی از تاکسی ناراضی باشند، به سراغ پلتفرم دیگری میروند مردم خودشان راهکار را پیدا میکنند؛ اما قیمت گذاری دستوری جز تاثیرگذاری روی خدمات دستاورد دیگری ندارد ما در اقتصاد ایران به اندازه کافی تجربه داریم اگر تجارب خود را مکتوب می کردیم وارد این مساله نمیشدیم و قیمت گذاری دستوری نمی کردیم. او گفت دولت در توجیه افزایش قیمت آب و برق و گاز و… انواع دلایل توجیهی را میآورد که قیمت باید افزایش یابد اما در مورد خدمات بخش خصوصی دلایل معکوس می.آورد وقتی تعرفه پزشکان غیرواقعی است زیرمیزی شکل میگیرد وقتی قیمت نان غیر واقعی است بازار قاچاق شکل می.گیرد مداخله دولت بازار غیرواقعی و غیررسمی را شکل خواهد داد.
حق شناس تصریح کرد نیت دولت خیر است و فکر میکند با مداخله می تواند اقتصاد را کنترل کند؛ اما در نهایت به معکوس و ضد خود تبدیل میشود بازار در نهایت مسیر خود را پیدا خواهد کرد و نباید با قیمت گذاری دستوری وارد آن شد و دخالتی کرد.
مردم زیر باران و برف دولت به دنبال قیمتگذاری شاید قیمت گذاری دستوری در نگاه اول به نفع مردم به نظر برسد؛ اما سوال اینجاست؛ اگر قیمت برای رانندگان منطقی نباشد آیا فعالیت اقتصادی برای آنان توجه خواهد داشت آیا برای راننده توجیه دارد که روز بارانی با قیمت ،دستوری ساعتها در ترافیک باشد؟ نگاهی به روزهای بارانی بیاندازید هزاران هزار مسافر در خیابانهای شهر معطلند و تاکسی ها در خانه؛ چرا که هیچ قیمت تعیین شده شهرداری برای آنان صرفه اقتصادی ندارد و در این شرایط با این قیمتها کار نمیکنند اگر همین موضوع را برای تاکسی های آنلاین هم اعمال کنیم، قطعا روزهای بسیاری مسافران معطل پیدا کردن تاکسی خواهند بود و در نهایت مجبورند با قیمتهایی بسیار بالاتر به ماشینهای شخصی و….. جهت حمل و نقل و جابه جایی استفاده کنند.
تضاد تصمیمات نرخ گذاری اسنپ و تپسی با برنامه هفتم توسعه
دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران در آبان ماله سال جاری گفت که در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی کشور ۷.۴ درصد است اما در برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شده که این عدد تا سال ۱۴۰۶ به ۱۵ درصد برسد آیا چنین تصمیماتی با برنامه هفتم توسعه تطابق دارد؟ چطور با قیمتگذاری دستوری قرار است سهم از تولید ناخالص داخلی به دو برابر برسد؟ آیا بهتر نیست مسئولان به جای مانع تراشی بر روی صنایع و استارتاپها به قوانین پایبند باشند و در جهت تحقق این قوانین قدم بردارند؟ منبع: اقتصاد آنلاین
راننده ها و مسافرین اسنپ و تپسی در این باره نظر بدهند
آرش
تاریخ : ۱۲ - بهمن - ۱۴۰۲
باسلام من اسنپ کارمیکنم کمیسون زیاد میگیرند وقیمت کرایه ها هم کم هست ظلم هست در حق رانندگانی که مجبورند دیگه راهی ندارند با این شرایط کارکنند واسنپ هم داره با تبلیغ های داغ توخالی رانندگان جذب وعده های الکی میکند
نا شناس
تاریخ : ۱۱ - بهمن - ۱۴۰۲
باسلام دولت وشورا شهر باید درابتدا به لاستیک وقطعات یدکی ودستمزد دستور بده که قیمتتون کم بشه اگه لاستیک و لوازم یدکی گوش دادن اجرا کردن رانندگان عزیزم انجام بدن بعدم مدیران این دو شرکت لطف کن از کمیسیون دریافتی حق وحساب اقایون پرداخت کنن تا مشکل فی مابین حل بشه
حمیدرضا
تاریخ : ۱۰ - بهمن - ۱۴۰۲
سلام من حدود ۱۸ ساله راننده ام چرا از تو شهر بابل ی بار یادمه کرایه داده بودم ۱۸۷۵ تومن داخل شهری آخه تو مملکت ما ۱۰۰ تومنی پیدا میشه که من ۲۵ تومنی بدم به مسافر یادمه از رئیس تاکسیرانی اون موقع سوال کردم کرایه رو کی تصویب میکنه گفت اداره تعزیرات گفتم رئیس چجوری تصویب میکنن گفت هیچ قانونی نداره گفتم یعنی نبایداز چند تا راننده موقع تصویب کرایه ازشون سوال کنند بهد خندید هیچ وقت یادمه نمیره من سال اولی که اومدم راننده تاکسی شدم صفحه کلاچ با دستمزد شد ۳۷ هزارتومن کرایه اون موقع بود ۱۰۰۰ تومن الان کرایه تو شهری شده ۳۰ تومن صفحه کلاچ با دستمزد شده حدود۶ میلیون قبلا با ۳۷ سرویس صفحه کلاچ عوض میکردم الان باید حدود ۲۰۰ تا سرویس برم بتونم صفحه کلاچ عوض کنم
محمدجواد
تاریخ : ۱۰ - بهمن - ۱۴۰۲
اسنپ توی کشورهای دیگر هم سرویس. میدهد و کمیسیون سه درصد برمیداردچه دلیلی دارد که در ایران بیست درصد کمیسیون برمیدارد،،,؟؟ این مملکت مگر صاحب نداره که هر مدل که بخوان ملتو میچزونن
مجید
تاریخ : ۱۰ - بهمن - ۱۴۰۲
در شهرستانها قیمت اسنپ خیلی پایین است.
با این قیمتها خرج خود ماشین در نمیاد.
اگه از این هم کمتر بشه من اسنپ رو حذف میکنم
جعفری
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
دولت درمدت ۲۰سال نتوانست به اندازه اسنپ وتپسی اشتغال ایجاد کند حالا چه حقی دارد نرخ کرایه تعیین کند وزارت نفت دولت مدت یکسال است سهمیه سوخت رانندگان راقطع کرده چه حقی دارد نرخ تعیین کند مارابه خیرتان امیدی نیست شر مرسانید.
اسماعیل
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
من راننده اسنپم اگه دولت میخاد کاری کنه فقط کمسیون اسنپ رو کاهش بده اما تعین نرخ کرایه نکنه به تجربه میگم
علی
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
هر ارگانی قیمت گذاری کنه وقتی برای راننده صرف نکنه کار نمیکنه هرچند کسایی که مجبورند کار میکنند تازه همین الان قیمتها پایینه وصرف نمیکنه
ناهید
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
لطفا در مورد حجاب داخل ماشین که راننده بدبخت را باعث میشه ماشینش را بخوابانند بگید این هم ضرر در ضرر هست برای راننده چون هم ماشینش را بخوابونه هم پول جرثقیل بده هم عوارض و خلافی و شاید هم جریمه راننده بدبخت مشکلش یکی دوتا نیست حالا بماند استهلاک ماشین و بنزین و از همه بالاتر جونش که کف دستش هست
صادق
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
افرادی که چنین تصمیمیات بدون پشتوانه علمی و پژوهشی و کارشناسی میگیرند چند دلیل داره،
۱_ فقط مدرک دارند آنهم اگر رانتی نباشد
۲_ مناسب اون جایگاه نیستند و به گمان قوی از رابطه استفاده کرده
۳_از قدرت تحلیل بسیار پایینی برخورداند
۴_ درکی از زمان حال خود ندارند
۵_ به صرف اینکه قبلا در فلان مسند بوده که قطعا قبلی هم با همین طریق بوده.
و اما مشکل استارت آپ ها کمیسیون زیادی است که از رانندگان اخذ میشود وگرنه مشکلی نیست. برای آژانس های درون شهری هم شرایط اینترنتی فراهم کنید تا رقابت ایجاد شود. خود تاکسیرانی اقدام کند
حسین
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
هرجا قیمت دستوری بود ون کار نابود شد درسته نظارت بر کمسیون کنید که از سهم راننده به جیب ای مفت خور ها میکند بااین استعلام بالا وهزینها لوازم قیمت نجومی همین جوری به زلر راننده است چه برسد به قیمت دستوری عیب فقط کمسیون بالا هست
ناشناس
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
کرایه ها که افتضاح پایینه،ب علاوه اینکه بیست درصدهم ازاین کرایه مفت پول کمیسیون میگیرن ،خرج ودخل ماشین باهم جوردرنمیاد،ازادکارکنیم بهتره
آقا مهندس
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
اولا همین الانشم قیمت گذاری دستوریه . چرا که نرخ کرایه ها با استحلاک ماشین هم خونی نداره . حالا چی برسه خرج خونه بخوای بدی . دومش این که دولت دیگه جایی نبود توش —– نکرده باشه . یدونه همین بود از دستوری به دستوری ترش ببره .
ک.ا
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
عجب …ای…فقط زورتون به راننده ی بدبخت میرسه.نباید تو بارونو برفو ترافیک دوزارشون بشه ۱قرون؟
سلمان
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
با این وضعیت خرج اصحلاک ماشین و کمسیون بزور در میاد شما نگاه کرایه هاتون به تهران شهری مثل مشهد ازنظر ترافیک کرایه خونه خورد خوراک کم از تهران نداره اما کرایه اسنپ تپسی از موج های آبی تا حرم امام رضاکه اول شهر تا آخر شهر حساب میشه بیشترین بار ترافیکی حدود یکساعت راه آژانس ۱۵۰هزارتومن ون ۲۵۰هزارتومن اسنپ وتپسی ۵۰هزار تومان کجاش انصاف خود موج آب ورودیش آژانس داره استعلام بگیرید متوجه میشوید
هوشنگ
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
اسی کارش تمامه باید مدیر عامل اسی و تبسی باید برن ضایعات جمع کنن
ناشناس
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
با سلام ؛اگر قیمت گذاری دستوری صورت پذیرد:*لازم است حمایت از تاکسی های اینترنتی هم صورت پذیرد (سهمیه سوخت،ارایه وام بدون بهره با کارمزد پایین برای خرید و نوسازی خودرو،ارایه طرح رایگان برای کار در محدوده طرح آلودگی هوا و طرح ترافیک و…).
*قیمت گذاری دستوری بدون در نظرگرفتن واقعیت ها تاثیر ندارد.
*آیا نظارت در بخش غیر از استارت آپ ها مناسب و اثربخش است؟
* به نظر میرسه انتخاب رابه مصرف کننده بسپاریم نتیجه بخش تر است.
آیا برای جبران ضرر رانندگان تاکسی های اینترنتی مانند مرغداران بودجه ای اختصاص داده شده است ؟
امید است تصمیم گیران با پای بندی به قانون به گسترش بخش خصوصی و ارایه خدمات با کیفیت و مناسب به مصرف کنندگان (مسافران) سبب ادامه تحول در حمل و نقل مسافر درون و برون شهری و ایجاد درآمد و شغل برای اقتصاد کشور شوند.
با سپاس
فیروز
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
سلام ،اصلا با این وضعیت بنزین و گرونی قطعات خودرو و تعویض روغن و قطعات مصرفی و اجرت پرداخت اوستا کار و… کمیسیون اسنپ مقرون بصرفه نیست واقعا باید فکری به حال رانندهها ی اسنپ و تپسی بشه
احمد
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
ورود شهرداری وشورای شهر برای تعین قیمت تاکسی های اینترنتی به نفع مردم نیست چون اگر قیمت ها کاهش پیدا بکند دیگر راننده ای درخواست ها را قبول نمکند اون موقع مسافر مجبور میشود از تاکسی استفاده کند که کرایه اش خیلی بیشتر میشود
اصخر
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
دولت خودش بخوره بخوره حالا میخواد….ریتی
امیر
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
خیلی ساله که هرکسی به دولت وصله داره به حق مردم اجحاف میکنه، از شهرداری که خودش سهمی در کرایه های اسنپ داره خواهش میکنم که جریان بنزین یکسال نریخته را اول روشن کنه و برای راننده ها لاستیک وغیره که جزو دغدغه های اصلی راننده ها هست فکری بکنه بعد دنبال اصلاح کرایه ها بکنه، بازم هرکسی به جریان کرایه ها وارد بشه اولین نفری که ضرر میکنه راننده است، وسلام
رضا
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
سلام من راننده اسنپم کرایه ها خیلی پایینه استهلاک زیاد ارزش ندارد کار کنی
بامفیلد
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
کرایه پایین یعنی بیگاری راننده و استهلاک بیشتر خودرو ، کمسیون بیست درصد رو بکنید پنج درصد ، پانزده درصد هزینه کرایه کاهش پیدا میکنه ، دنبال بدبختی راننده نباشید ، خودتون پنج کیلومتر رو دوازده هزار تومن میبرید ، توی لحاف نظر ندید لطفا ، برای راننده تخفیف لاستیک دولتی ، بیمه ، روغن و غیره قائل بشید کرایه پایین بیاد ، سهمیه بنزین کجا رفت دو ساله زیرش زدید
حسن
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
اگر میخواهید به نفع ملت کار کنید باید کمیسیونی که اسنپو تپسی از رانندگان میگیرند را کم کنید چرا به این فکر نمیکنید بیست درصد کمیسیون برای زمان آژانس های تاکسی بود که سه شیفت رزروشن داشتن اجاره مغازه و پارکینگ و تعداد راننده محدود بود نه الان که مدیریت تاکسیهای اینترنتی با داشتن یک ساختمان چهار طبقه میلیونها راننده سواری و وانت و موتور سیکلت در اختیار دارند.۵ درصد کمیسیون هم زیاده/ کمیسیون را ۱۵ درصد پایین بیارند( ۸درصد برای مسافر ۷درصد برایراننده) با این هزینه ها برای رانندگان هم به صرفه نیست????
محمد مهدی
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
با سلام
اسنپ اول اومد با کمترین درصد پورسانت برای رانندگان شروع بکار کرد اما الان داره ۲۰درصد از رانندگان کمسیون می گیره که واقعا خیلی زیاده.نمی دونم چرا در همه صنفها همیشه اول مردم را با ارزون فروشی جذب می کنیم و بعد با اینکه مشتری هزاران برابر می شود و سود بیشتری می کنیم با اضافه کردن ورسانت باز می خواهیم بیشتر سود کنیم.والله این روش خدا پسندانه نیست.یک کلکه و کلک مطمن باشید جواب نمی ده و آخرش کسی دیگه میاد جای آدم کلاه بردار.اگر اسنپ حقی را ضایع نمی کرد که من نمی گفتم.آژانس قبلا که مشتری نداشت هم از ما ۱۰ درصد پورسانت می گرفت بعد کرد ۱۵ درصد ما ناراضی بودیم .بابا اینترنتی را ۲۰ درصد پورسانت می گیری ؟ انصاف دارید؟ ۵ درصد پورسانت برای اسنپ کافیه.در آن صورت برای راننده هم می صرفه بیشتر مسافر می زنه.من بخاطر پورسانت زیاد ترجیح میدم تو راهی مسافر سوار کنم تا کلا اسنپ کار کنم.
علی
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
من خودم راننده تپسی هستم و کلن این برنامه رو حذف کردم چون فقط با این کار سرمایه ام ک همین ماشین ازبین میره هرکی واقعن تو تپسی اسنپ کارمیکنه مطمعن باشین فقط دارین ب خودتون زلر میزنید بس
عماد
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
خود دولت عامل اصلی تورمه !
پس بقیه حرفا حاَشیه است.
محمد
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
خودروی آشغال را به قیمت های گزاف به مردم می فروشند سهمیه بنزین به اسنپ داده نمی شود حال دم از قیمت گذاری دستوری می زنند اگر می توانید بجای شعار دادن برای دلار قیمت گذاری کنید
محمد
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
خودروی آشغال را به قیمت های گزاف به مردم می فروشند سهمیه بنزین به اسنپ داده نمی شود حال دم از قیمت گذاری دستوری می زنند اگر می توانید بجای شعار دادن برای دلار قیمت گذاری کنید
محمد
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
حاکمیت اول قیمت ارز را کنترل کند بقیه خود به خود کنترل میشود .
سامان
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
من راننده اسنپم و این قیمتا ما رو بدبخت کرده ، حالا میخوان کمش هم بکنن ، دیگه بریم بمیریم از دست این مسئولین بهتره
احسان راننده
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
سلام واقعا چی پیش خودشون فکر میکنن انگار راننده اسنپ کارمند شخصی یا ارث است که به هش رسیدن با این گرونی خرج خود ماشین به زور در میاد وای به اینکه قیمت فضولی دولت هم توش دخیل بشه
کاکا
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
متاسفم برای این دولت ک توهمه زمینها دخالت میکنه.قرارنیس ی مسیری ک توحالت عادی کرایش فلان قیمته توترافیک سنگینم همون کرایه باشه.طول روزکرایهاپایینه و طبق ترافیک کرایه بیشترمیشه ک عادی هستش.
Mohammad
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
دولت اگه خیلی هنر داره سهمیه بنزین اسنپ و تپسی و بده
ناشناس
تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲
بهتر کرایه ها کم بشه ما هم با خیال راحت ول میکنیم میرم خیابان کار میکنیم هم کمیسیون ندارم وهم امتیاز و هم قیافه و کولر مسافر خیابون تازه التماس هم میکنه . ممنون از دولت
راننده اسنپ
تاریخ : ۸ - بهمن - ۱۴۰۲
سلام
نرخهای فعلی واقعا کم است و کفاف هزینه خودرو را نمیدهد چه برسه به درآمد و امرار معاش رانندگان اسنپ و تپسی!
اگر نرخها افزایش نیابد و همینطوری پایین بماند ، مطمئن باشید که رانندگان مسیر درآمدی خودشان را تغییر خواهند داد و این استارتآپها هستند که متضرر خواهند شد.