خبر خوش برای مسافران که دولت کرایه های تپسی و اسنپ را قیمت‌گذاری می‌کند

دولت قصد دارد بدون توجه به آسیبهایی که قیمت گذاری دستوری در دیگر صنایع به دنبال داشته به مساله نرخگذاری استارتاپ هایی چون تپسی و اسنپ نیز وارد شود!


به گزارش اول فارس، شهرداری قصد دارد در قیمت گذاری تاکسی های آنلاین دخالت کند؛ این خبری است که در روزهای اخیر نگرانی کارشناسان اقتصادی و نیز فعالان عرصه را در پی داشته است؛ چراکه بیم آن می رود که اتفاقی که قیمت گذاری دستوری در دیگر صنایع رقم زد در این صنعت نیز رقم بخورد کارشناسان اقتصادی معتقدند همانطور که قیمت گذاری در هیچ صنعتی جواب نداده در این صنعت نیز جواب نخواهد داد و تنها سبب میشود استارتاپها هیچ انگیزه ای برای فعالیت در کشور نداشته باشند و شاهد خروج و مهاجرت نخبگان و استارتاپها باشیم.

شورای شهر خواهان ورود به قیمت‌گذاری تپسی و اسنپ

مدت هاست که دولت قصد دارد مانند دیگر صنایع وارد قیمت گذاری دستوری استارتاپها خصوصا در زمینه حمل و نقل شود. تپسی و اسنپ هم از همین استارتاپها هستند؛ اخیرا این فشارها بر روی استارتاپها افزایش یافته و حتی شورای شهر اعلام کرده که نظر اعضای شورای شهر این است که قیمت گذاری برای تاکسی های اینترنتی هم مانند سایر خدمات در حوزه حمل و نقل عمومی در سیستم مدیریت شهری و از سوی شورای شهر و شهرداری انجام شود آنها از چند ماه قبل این وعده را داده بودند که موضوع تعیین نهاد تعرفه گذار برای تاکسی های آنلاین را پیگیری خواهند کرد.

البته شورای شهر تنها نهادی نیست که میخواهد وارد قیمتگذاری در این حوزه شود؛ پیشتر نیز بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۹۵، رسیدگی به فعالیت تاکسیهای اینترنتی به وزارت کشور و وزارت صمت سپرده شده و در سال ۱۳۹۸ نیز دستورالعمل نظارت بر تاکسی های اینترنتی از سوی این دو وزارتخانه به تصویب رسید.​

نظر مجلس درباره قیمت گذاری اسنپ و تپسی چیست؟

به نظر میرسد مجلس نیز با قیمتگذاری دستوری در این حوزه موافق است؛ برای مثال مجتبی یوسفی نماینده مجلس در این باره به «تجارت نیوز :گفت اگر به سالهای اولی که تاکسی های اینترنتی شروع به کار کردند توجه ،کنید قیمتها بسیار پایین بود و با همین روش آژانسها را از حیز انتفاع انداختند؛ اما بعد که گستره آنها افزایش پیدا کرد نرخها هم افزایش پیدا کرد البته امیدواریم که این رفتار سیاستی برای کسب ،بازار ایجاد انحصار و خارج کردن اتحادیه آژانسهای درون شهری از دور رقابت نبوده باشد به ویژه در ایام خاص مانند روزهای بارانی ساعاتی که ترافیک خاصی اتفاق میافتد یا فصل مدارس که مردم به آنها بیشتر احتیاج دارند قیمتها را بسیار افزایش میدهند؛ از طرفی به نوعی انحصار هم به وجود آمده است چراکه روزهای اول به اسم رقابت وارد میدان ،شدند اما الان هم بعضا در حق راننده که شرکتها قدر و سهم بیشتری از او را بر میدارند و هم در حق مسافری که از این تاکسیهای اینترنتی اسنپ و تپسی خدمات میگیرد؛ اجحاف میکنند»

کارشناسان اقتصادی درباره قیمت گذاری اسنپ و تپسی چه میگویند؟

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در این راستا به «اقتصاد آنلاین می گوید واقعیت مطلب این است که قیمت گذاری دستوری در اقتصاد گاه جواب نداده و شاید در کوتاه مدت با بگیر و ببند نتیجه داشته باشد؛ اما در بلندمدت چنین نیست و اهداف قانونگذار را به دنبال نداشته است.

او ادامه داد: آیا قیمت گذاری بنزین و ارز اهداف دولت را محقق کرد؟ آیا قیمت گذاری نان مشکلات را حل کرد؟ قیمت گذاری راهکار و راه حل نیست. باید به سراغ این رفت که چگونه عرضه کالا و خدمت هم به اندازه کافی باشد و هم باکیفیت حق شناس معتقد است مردم به دنبال خدمت مطلوب با کیفیت مناسب هستند. شما روزمره میشنوید که مردم حاضرند کالا را گرانتر هم بخرند ؛ اما کیفیت مطلوب را داشته باششد مردم خودشان قیمت را تشخیص میدهند. اگر به هر دلیلی از تاکسی ناراضی باشند، به سراغ پلتفرم دیگری میروند مردم خودشان راهکار را پیدا میکنند؛ اما قیمت گذاری دستوری جز تاثیرگذاری روی خدمات دستاورد دیگری ندارد ما در اقتصاد ایران به اندازه کافی تجربه داریم اگر تجارب خود را مکتوب می کردیم وارد این مساله نمیشدیم و قیمت گذاری دستوری نمی کردیم. او گفت دولت در توجیه افزایش قیمت آب و برق و گاز و… انواع دلایل توجیهی را میآورد که قیمت باید افزایش یابد اما در مورد خدمات بخش خصوصی دلایل معکوس می.آورد وقتی تعرفه پزشکان غیرواقعی است زیرمیزی شکل میگیرد وقتی قیمت نان غیر واقعی است بازار قاچاق شکل می.گیرد مداخله دولت بازار غیرواقعی و غیررسمی را شکل خواهد داد.​

حق شناس تصریح کرد نیت دولت خیر است و فکر میکند با مداخله می تواند اقتصاد را کنترل کند؛ اما در نهایت به معکوس و ضد خود تبدیل میشود بازار در نهایت مسیر خود را پیدا خواهد کرد و نباید با قیمت گذاری دستوری وارد آن شد و دخالتی کرد.

مردم زیر باران و برف دولت به دنبال قیمتگذاری شاید قیمت گذاری دستوری در نگاه اول به نفع مردم به نظر برسد؛ اما سوال اینجاست؛ اگر قیمت برای رانندگان منطقی نباشد آیا فعالیت اقتصادی برای آنان توجه خواهد داشت آیا برای راننده توجیه دارد که روز بارانی با قیمت ،دستوری ساعتها در ترافیک باشد؟ نگاهی به روزهای بارانی بیاندازید هزاران هزار مسافر در خیابانهای شهر معطلند و تاکسی ها در خانه؛ چرا که هیچ قیمت تعیین شده شهرداری برای آنان صرفه اقتصادی ندارد و در این شرایط با این قیمتها کار نمیکنند اگر همین موضوع را برای تاکسی های آنلاین هم اعمال کنیم، قطعا روزهای بسیاری مسافران معطل پیدا کردن تاکسی خواهند بود و در نهایت مجبورند با قیمتهایی بسیار بالاتر به ماشینهای شخصی و….. جهت حمل و نقل و جابه جایی استفاده کنند.

تضاد تصمیمات  نرخ گذاری اسنپ و تپسی با برنامه هفتم توسعه

دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران در آبان ماله سال جاری گفت که در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی کشور ۷.۴ درصد است اما در برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شده که این عدد تا سال ۱۴۰۶ به ۱۵ درصد برسد آیا چنین تصمیماتی با برنامه هفتم توسعه تطابق دارد؟ چطور با قیمتگذاری دستوری قرار است سهم از تولید ناخالص داخلی به دو برابر برسد؟ آیا بهتر نیست مسئولان به جای مانع تراشی بر روی صنایع و استارتاپها به قوانین پایبند باشند و در جهت تحقق این قوانین قدم بردارند؟ منبع: اقتصاد آنلاین

راننده ها و مسافرین اسنپ و تپسی در این باره نظر بدهند 

چرا پاداش طرح های تشویقی برای رانندگان اسنپ واریز نمی‌شود؟

۲۵ میلیون تومان جایزه و جدیدترین اپلیکیشن برای راننده های اسنپ

نمایش دیدگاه

  • باسلام من اسنپ کارمیکنم کمیسون زیاد میگیرند وقیمت کرایه ها هم کم هست ظلم هست در حق رانندگانی که مجبورند دیگه راهی ندارند با این شرایط کارکنند واسنپ هم داره با تبلیغ های داغ توخالی رانندگان جذب وعده های الکی میکند

  • باسلام دولت وشورا شهر باید درابتدا به لاستیک وقطعات یدکی ودستمزد دستور بده که قیمتتون کم بشه اگه لاستیک و لوازم یدکی گوش دادن اجرا کردن رانندگان عزیزم انجام بدن بعدم مدیران این دو شرکت لطف کن از کمیسیون دریافتی حق وحساب اقایون پرداخت کنن تا مشکل فی مابین حل بشه

  • سلام من حدود ۱۸ ساله راننده ام چرا از تو شهر بابل ی بار یادمه کرایه داده بودم ۱۸۷۵ تومن داخل شهری آخه تو مملکت ما ۱۰۰ تومنی پیدا میشه که من ۲۵ تومنی بدم به مسافر یادمه از رئیس تاکسیرانی اون موقع سوال کردم کرایه رو کی تصویب میکنه گفت اداره تعزیرات گفتم رئیس چجوری تصویب میکنن گفت هیچ قانونی نداره گفتم یعنی نبایداز چند تا راننده موقع تصویب کرایه ازشون سوال کنند بهد خندید هیچ وقت یادمه نمیره من سال اولی که اومدم راننده تاکسی شدم صفحه کلاچ با دستمزد شد ۳۷ هزارتومن کرایه اون موقع بود ۱۰۰۰ تومن الان کرایه تو شهری شده ۳۰ تومن صفحه کلاچ با دستمزد شده حدود۶ میلیون قبلا با ۳۷ سرویس صفحه کلاچ عوض میکردم الان باید حدود ۲۰۰ تا سرویس برم بتونم صفحه کلاچ عوض کنم

  • اسنپ توی کشورهای دیگر هم سرویس. میدهد و کمیسیون سه درصد برمیداردچه دلیلی دارد که در ایران بیست درصد کمیسیون برمیدارد،،,؟؟ این مملکت مگر صاحب نداره که هر مدل که بخوان ملتو میچزونن

  • در شهرستانها قیمت اسنپ خیلی پایین است.
    با این قیمتها خرج خود ماشین در نمیاد.
    اگه از این هم کمتر بشه من اسنپ رو حذف میکنم

  • دولت درمدت ۲۰سال نتوانست به اندازه اسنپ وتپسی اشتغال ایجاد کند حالا چه حقی دارد نرخ کرایه تعیین کند وزارت نفت دولت مدت یکسال است سهمیه سوخت رانندگان راقطع کرده چه حقی دارد نرخ تعیین کند مارابه خیرتان امیدی نیست شر مرسانید.

  • من راننده اسنپم اگه دولت میخاد کاری کنه فقط کمسیون اسنپ رو کاهش بده اما تعین نرخ کرایه نکنه به تجربه میگم

  • هر ارگانی قیمت گذاری کنه وقتی برای راننده صرف نکنه کار نمیکنه هرچند کسایی که مجبورند کار می‌کنند تازه همین الان قیمتها پایینه وصرف نمیکنه

  • لطفا در مورد حجاب داخل ماشین که راننده بدبخت را باعث میشه ماشینش را بخوابانند بگید این هم ضرر در ضرر هست برای راننده چون هم ماشینش را بخوابونه هم پول جرثقیل بده هم عوارض و خلافی و شاید هم جریمه راننده بدبخت مشکلش یکی دوتا نیست حالا بماند استهلاک ماشین و بنزین و از همه بالاتر جونش که کف دستش هست

  • افرادی که چنین تصمیمیات بدون پشتوانه علمی و پژوهشی و کارشناسی می‌گیرند چند دلیل داره،
    ۱_ فقط مدرک دارند آنهم اگر رانتی نباشد
    ۲_ مناسب اون جایگاه نیستند و به گمان قوی از رابطه استفاده کرده
    ۳_از قدرت تحلیل بسیار پایینی برخورداند
    ۴_ درکی از زمان حال خود ندارند
    ۵_ به صرف اینکه قبلا در فلان مسند بوده که قطعا قبلی هم با همین طریق بوده.
    و اما مشکل استارت آپ ها کمیسیون زیادی است که از رانندگان اخذ می‌شود وگرنه مشکلی نیست. برای آژانس های درون شهری هم شرایط اینترنتی فراهم کنید تا رقابت ایجاد شود. خود تاکسیرانی اقدام کند

اشتراک گذاری