خبر خوش برای مسافران که دولت کرایه های تپسی و اسنپ را قیمت‌گذاری می‌کند

دولت قصد دارد بدون توجه به آسیبهایی که قیمت گذاری دستوری در دیگر صنایع به دنبال داشته به مساله نرخگذاری استارتاپ هایی چون تپسی و اسنپ نیز وارد شود!


به گزارش اول فارس، شهرداری قصد دارد در قیمت گذاری تاکسی های آنلاین دخالت کند؛ این خبری است که در روزهای اخیر نگرانی کارشناسان اقتصادی و نیز فعالان عرصه را در پی داشته است؛ چراکه بیم آن می رود که اتفاقی که قیمت گذاری دستوری در دیگر صنایع رقم زد در این صنعت نیز رقم بخورد کارشناسان اقتصادی معتقدند همانطور که قیمت گذاری در هیچ صنعتی جواب نداده در این صنعت نیز جواب نخواهد داد و تنها سبب میشود استارتاپها هیچ انگیزه ای برای فعالیت در کشور نداشته باشند و شاهد خروج و مهاجرت نخبگان و استارتاپها باشیم.

شورای شهر خواهان ورود به قیمت‌گذاری تپسی و اسنپ

مدت هاست که دولت قصد دارد مانند دیگر صنایع وارد قیمت گذاری دستوری استارتاپها خصوصا در زمینه حمل و نقل شود. تپسی و اسنپ هم از همین استارتاپها هستند؛ اخیرا این فشارها بر روی استارتاپها افزایش یافته و حتی شورای شهر اعلام کرده که نظر اعضای شورای شهر این است که قیمت گذاری برای تاکسی های اینترنتی هم مانند سایر خدمات در حوزه حمل و نقل عمومی در سیستم مدیریت شهری و از سوی شورای شهر و شهرداری انجام شود آنها از چند ماه قبل این وعده را داده بودند که موضوع تعیین نهاد تعرفه گذار برای تاکسی های آنلاین را پیگیری خواهند کرد.

البته شورای شهر تنها نهادی نیست که میخواهد وارد قیمتگذاری در این حوزه شود؛ پیشتر نیز بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۹۵، رسیدگی به فعالیت تاکسیهای اینترنتی به وزارت کشور و وزارت صمت سپرده شده و در سال ۱۳۹۸ نیز دستورالعمل نظارت بر تاکسی های اینترنتی از سوی این دو وزارتخانه به تصویب رسید.​

نظر مجلس درباره قیمت گذاری اسنپ و تپسی چیست؟

به نظر میرسد مجلس نیز با قیمتگذاری دستوری در این حوزه موافق است؛ برای مثال مجتبی یوسفی نماینده مجلس در این باره به «تجارت نیوز :گفت اگر به سالهای اولی که تاکسی های اینترنتی شروع به کار کردند توجه ،کنید قیمتها بسیار پایین بود و با همین روش آژانسها را از حیز انتفاع انداختند؛ اما بعد که گستره آنها افزایش پیدا کرد نرخها هم افزایش پیدا کرد البته امیدواریم که این رفتار سیاستی برای کسب ،بازار ایجاد انحصار و خارج کردن اتحادیه آژانسهای درون شهری از دور رقابت نبوده باشد به ویژه در ایام خاص مانند روزهای بارانی ساعاتی که ترافیک خاصی اتفاق میافتد یا فصل مدارس که مردم به آنها بیشتر احتیاج دارند قیمتها را بسیار افزایش میدهند؛ از طرفی به نوعی انحصار هم به وجود آمده است چراکه روزهای اول به اسم رقابت وارد میدان ،شدند اما الان هم بعضا در حق راننده که شرکتها قدر و سهم بیشتری از او را بر میدارند و هم در حق مسافری که از این تاکسیهای اینترنتی اسنپ و تپسی خدمات میگیرد؛ اجحاف میکنند»

کارشناسان اقتصادی درباره قیمت گذاری اسنپ و تپسی چه میگویند؟

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در این راستا به «اقتصاد آنلاین می گوید واقعیت مطلب این است که قیمت گذاری دستوری در اقتصاد گاه جواب نداده و شاید در کوتاه مدت با بگیر و ببند نتیجه داشته باشد؛ اما در بلندمدت چنین نیست و اهداف قانونگذار را به دنبال نداشته است.

او ادامه داد: آیا قیمت گذاری بنزین و ارز اهداف دولت را محقق کرد؟ آیا قیمت گذاری نان مشکلات را حل کرد؟ قیمت گذاری راهکار و راه حل نیست. باید به سراغ این رفت که چگونه عرضه کالا و خدمت هم به اندازه کافی باشد و هم باکیفیت حق شناس معتقد است مردم به دنبال خدمت مطلوب با کیفیت مناسب هستند. شما روزمره میشنوید که مردم حاضرند کالا را گرانتر هم بخرند ؛ اما کیفیت مطلوب را داشته باششد مردم خودشان قیمت را تشخیص میدهند. اگر به هر دلیلی از تاکسی ناراضی باشند، به سراغ پلتفرم دیگری میروند مردم خودشان راهکار را پیدا میکنند؛ اما قیمت گذاری دستوری جز تاثیرگذاری روی خدمات دستاورد دیگری ندارد ما در اقتصاد ایران به اندازه کافی تجربه داریم اگر تجارب خود را مکتوب می کردیم وارد این مساله نمیشدیم و قیمت گذاری دستوری نمی کردیم. او گفت دولت در توجیه افزایش قیمت آب و برق و گاز و… انواع دلایل توجیهی را میآورد که قیمت باید افزایش یابد اما در مورد خدمات بخش خصوصی دلایل معکوس می.آورد وقتی تعرفه پزشکان غیرواقعی است زیرمیزی شکل میگیرد وقتی قیمت نان غیر واقعی است بازار قاچاق شکل می.گیرد مداخله دولت بازار غیرواقعی و غیررسمی را شکل خواهد داد.​

حق شناس تصریح کرد نیت دولت خیر است و فکر میکند با مداخله می تواند اقتصاد را کنترل کند؛ اما در نهایت به معکوس و ضد خود تبدیل میشود بازار در نهایت مسیر خود را پیدا خواهد کرد و نباید با قیمت گذاری دستوری وارد آن شد و دخالتی کرد.

مردم زیر باران و برف دولت به دنبال قیمتگذاری شاید قیمت گذاری دستوری در نگاه اول به نفع مردم به نظر برسد؛ اما سوال اینجاست؛ اگر قیمت برای رانندگان منطقی نباشد آیا فعالیت اقتصادی برای آنان توجه خواهد داشت آیا برای راننده توجیه دارد که روز بارانی با قیمت ،دستوری ساعتها در ترافیک باشد؟ نگاهی به روزهای بارانی بیاندازید هزاران هزار مسافر در خیابانهای شهر معطلند و تاکسی ها در خانه؛ چرا که هیچ قیمت تعیین شده شهرداری برای آنان صرفه اقتصادی ندارد و در این شرایط با این قیمتها کار نمیکنند اگر همین موضوع را برای تاکسی های آنلاین هم اعمال کنیم، قطعا روزهای بسیاری مسافران معطل پیدا کردن تاکسی خواهند بود و در نهایت مجبورند با قیمتهایی بسیار بالاتر به ماشینهای شخصی و….. جهت حمل و نقل و جابه جایی استفاده کنند.

تضاد تصمیمات  نرخ گذاری اسنپ و تپسی با برنامه هفتم توسعه

دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران در آبان ماله سال جاری گفت که در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی کشور ۷.۴ درصد است اما در برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شده که این عدد تا سال ۱۴۰۶ به ۱۵ درصد برسد آیا چنین تصمیماتی با برنامه هفتم توسعه تطابق دارد؟ چطور با قیمتگذاری دستوری قرار است سهم از تولید ناخالص داخلی به دو برابر برسد؟ آیا بهتر نیست مسئولان به جای مانع تراشی بر روی صنایع و استارتاپها به قوانین پایبند باشند و در جهت تحقق این قوانین قدم بردارند؟ منبع: اقتصاد آنلاین

راننده ها و مسافرین اسنپ و تپسی در این باره نظر بدهند 

چرا پاداش طرح های تشویقی برای رانندگان اسنپ واریز نمی‌شود؟

۲۵ میلیون تومان جایزه و جدیدترین اپلیکیشن برای راننده های اسنپ

نمایش دیدگاه

  • خیلی ساله که هرکسی به دولت وصله داره به حق مردم اجحاف میکنه، از شهرداری که خودش سهمی در کرایه های اسنپ داره خواهش میکنم که جریان بنزین یکسال نریخته را اول روشن کنه و برای راننده ها لاستیک وغیره که جزو دغدغه های اصلی راننده ها هست فکری بکنه بعد دنبال اصلاح کرایه ها بکنه، بازم هرکسی به جریان کرایه ها وارد بشه اولین نفری که ضرر می‌کنه راننده است، وسلام

  • سلام من راننده اسنپم کرایه ها خیلی پایینه استهلاک زیاد ارزش ندارد کار کنی

  • کرایه پایین یعنی بیگاری راننده و استهلاک بیشتر خودرو ، کمسیون بیست درصد رو بکنید پنج درصد ، پانزده درصد هزینه کرایه کاهش پیدا میکنه ، دنبال بدبختی راننده نباشید ، خودتون پنج کیلومتر رو دوازده هزار تومن میبرید ، توی لحاف نظر ندید لطفا ، برای راننده تخفیف لاستیک دولتی ، بیمه ، روغن و غیره قائل بشید کرایه پایین بیاد ، سهمیه بنزین کجا رفت دو ساله زیرش زدید

  • اگر میخواهید به نفع ملت کار کنید باید کمیسیونی که اسنپ‌و تپسی از رانندگان میگیرند را کم کنید چرا به این فکر نمیکنید بیست درصد کمیسیون برای زمان آژانس های تاکسی بود که سه شیفت رزروشن داشتن اجاره مغازه و پارکینگ و تعداد راننده محدود بود نه الان که مدیریت تاکسیهای اینترنتی با داشتن یک ساختمان چهار طبقه میلیونها راننده سواری و وانت و موتور سیکلت در اختیار دارند.۵ درصد کمیسیون هم زیاده/ کمیسیون را ۱۵ درصد پایین بیارند( ۸درصد برای مسافر ۷درصد برایراننده) با این هزینه ها برای رانندگان هم به صرفه نیست????

  • با سلام
    اسنپ اول اومد با کمترین درصد پورسانت برای رانندگان شروع بکار کرد اما الان داره ۲۰درصد از رانندگان کمسیون می گیره که واقعا خیلی زیاده.نمی دونم چرا در همه صنفها همیشه اول مردم را با ارزون فروشی جذب می کنیم و بعد با اینکه مشتری هزاران برابر می شود و سود بیشتری می کنیم با اضافه کردن ‌‌‌‌ورسانت باز می خواهیم بیشتر سود کنیم.والله این روش خدا پسندانه نیست.یک کلکه و کلک مطمن باشید جواب نمی ده و آخرش کسی دیگه میاد جای آدم کلاه بردار.اگر اسنپ حقی را ضایع نمی کرد که من نمی گفتم.آژانس قبلا که مشتری نداشت هم از ما ۱۰ درصد پورسانت می گرفت بعد کرد ۱۵ درصد ما ناراضی بودیم .بابا اینترنتی را ۲۰ درصد پورسانت می گیری ؟ انصاف دارید؟ ۵ درصد پورسانت برای اسنپ کافیه.در آن صورت برای راننده هم می صرفه بیشتر مسافر می زنه.من بخاطر پورسانت زیاد ترجیح میدم تو راهی مسافر سوار کنم تا کلا اسنپ کار کنم.

  • من خودم راننده تپسی هستم و کلن این برنامه رو حذف کردم چون فقط با این کار سرمایه ام ک همین ماشین ازبین میره هرکی واقعن تو تپسی اسنپ کارمیکنه مطمعن باشین فقط دارین ب خودتون زلر میزنید بس

  • خودروی آشغال را به قیمت های گزاف به مردم می فروشند سهمیه بنزین به اسنپ داده نمی شود حال دم از قیمت گذاری دستوری می زنند اگر می توانید بجای شعار دادن برای دلار قیمت گذاری کنید

  • خودروی آشغال را به قیمت های گزاف به مردم می فروشند سهمیه بنزین به اسنپ داده نمی شود حال دم از قیمت گذاری دستوری می زنند اگر می توانید بجای شعار دادن برای دلار قیمت گذاری کنید

اشتراک گذاری