چاپ کد خبر: 113757
16 خرداد 1402

خطرات مصرف جوش شیرین چیست؟

سدیم هیدروژن‌کربنات یا سدیم بی‌کربنات ترکیب، بی‌بو و بی‌طعم است که کمی دارای خاصیت بازی است و به صورت پودر سپید یا بلورین است و به آن جوش شیرین می‌گویند. بی‌کربنات جاذب رطوبت و بوگیر است.

برخی افراد جوش شیرین را برای سوء هاضمه و اهداف دیگر مصرف می کنند، اما نوشیدن جوش شیرین می تواند خطرناک باشد و برای استفاده طولانی مدت، استفاده در دوران بارداری یا استفاده در کودکان مناسب نیست.جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یک ماده محبوب با کاربردهای بسیار متنوع است که به صورت پودر در دسترس خیلی افراد است.

برخی افراد ادعا می کنند که نوشیدن جوش شیرین به طور کلی برای سلامتی مفید است. با این حال، شواهد علمی کمی برای تایید این موضوع وجود دارد.

این مقاله به بررسی خطرات نوشیدن جوش شیرین و همچنین فواید بالقوه آن می پردازد.

جوش شیرین

خطرات احتمالی نوشیدن جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده قلیایی است که می تواند اسید اضافی معده را خنثی کند. در مقادیر کم، باعث تسکین موقتی از سوء هاضمه می شود و به روشی مشابه با داروهای بدون نسخه (OTC) سوء هاضمه عمل می کند.با این حال، استفاده از مقادیر زیاد جوش شیرین به عنوان یک درمان خانگی خطراتی دارد، از جمله:

۱.مسمومیت
هنگام استفاده از آن به شکل پودر، مصرف بیش از حد جوش شیرین برای فرد آسان است. این می تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی گوارشی ایجاد کند.

در دوز بسیار زیاد، جوش شیرین نیز سمی است. این به دلیل محتوای سدیم بالای پودر است.

وقتی فردی بیش از حد بی کربنات سدیم مصرف می کند، بدن سعی می کند تعادل نمک را با کشیدن آب به دستگاه گوارش اصلاح کند. این باعث اسهال و استفراغ می شود.

اگر بدن سدیم را جذب کند، می تواند باعث شود:

کم آبی بدن
تشنج
نارسایی کلیه
تنفس آهسته و کم عمق

۲. پارگی شکم 
مصرف مقادیر زیاد جوش شیرین علاوه بر مسمومیت باعث پارگی معده نیز می شود.هنگامی که جوش شیرین با اسید مخلوط می شود، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد. محصول جانبی این واکنش آزاد شدن گاز است.

اگر فردی جوش شیرین را به یکباره بیش از حد مصرف کند، ممکن است مقدار زیادی گاز در معده جمع شود و باعث پارگی آن شود. این احتمال بعد از اینکه فرد مقدار زیادی غذا یا الکل مصرف کرده باشد بیشتر است.

۳.مسمومیت در کودکان
والدین یا مراقب آنها نباید جوش شیرین یا داروهای حاوی بی کربنات سدیم را به کودک بدهند.اگر والدین یا مراقب کودکی متوجه شوند که جوش شیرین مصرف می کند انجام این کارها ضروری است :

جوش شیرین اضافی را با یک پارچه نرم و مرطوب از دهان پاک کنید
تا حد امکان از داخل دهان خارج شود
دادن آب به کودک
تماس با مرکز کنترل سموم محلی
اگر والدین یا مراقبان مطمئن نباشند که کودک هر گونه جوش شیرین را بلعیده است، می توانند به دنبال علائم اولیه مصرف بیش از حد، مانند اسهال و استفراغ باشند.

۴.تداخل با داروها
جوش شیرین می تواند بر نحوه جذب داروها توسط بدن تأثیر بگذارد. بسته به دارویی که فرد مصرف می کند، این می تواند طیف گسترده ای از عوارض جانبی ایجاد کند.

جوش شیرین و حملات قلبی
جوش شیرین حاوی سدیم است که در مقادیر زیاد می تواند بر قلب تأثیر بگذارد.

یک مطالعه موردی در سال ۲۰۱۶ اشاره می کند که مصرف بیش از حد جوش شیرین باعث ایجاد آریتمی قلبی در برخی افراد شده است.مواردی نیز وجود دارد که مصرف بیش از حد جوش شیرین باعث ایست قلبی شده است. این زمانی اتفاق می افتد که قلب به طور ناگهانی پمپاژ خون را متوقف می کند که می تواند کشنده باشد.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی و کسانی که به دلایل پزشکی نیاز به مصرف نمک دارند، باید از مصرف جوش شیرین یا بی کربنات سدیم خودداری کنند.

اگر زخم داشته باشم چه؟
جوش شیرین و همچنین آنتی اسیدها می توانند به طور موقت علائم زخم معده را تسکین دهند. با این حال، آنتی اسیدها درمان زخم معده نیستند.

این به این دلیل است که زخم معده اغلب در نتیجه داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا هلیکوباکتر پیلوری که نوعی باکتری است، ایجاد می شود.

برای زخم‌های ناشی از استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی ممکن است افراد نیاز به کاهش یا توقف استفاده از این داروها داشته باشند و برای زخم های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری، فرد ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

آنتی اسیدها، از جمله جوش شیرین، می توانند از عملکرد آنتی بیوتیک ها جلوگیری کنند. در حالی که فرد درمان زخم را دریافت می کند، پزشک می تواند داروهای دیگری مانند مهارکننده های پمپ پروتون را برای کاهش علائم زخم معده و بهبود زخم تجویز کند.

افراد نباید از بی کربنات سدیم برای اهداف تناسب اندام یا سلامتی بدون نظارت پزشک استفاده کنند.

خلاصه
نوشیدن گهگاهی جوش شیرین در دوران بارداری، در کودکان یا در دوره‌های زمانی طولانی خطرناک است. همچنین نمی تواند شرایطی را که باعث سوزش سر دل می شوند، مانند زخم معده را درمان کند و باید حتماً ابتدا این موضوع را با یک پزشک در میان بگذارند.این اطلاعات از انجمن تحقیقات روده کانادا بدست آمده است.

اگر فردی بیش از حد جوش شیرین مصرف کند، باید حتما به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کند.منبع:medicalnewstoday

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار