گل و گیاه

خطرناک ترین درخت جهان که که می تواند انسان را بسوزاند

از آنجایی که تمام قسمت‌های مانچینیل سمی هستند، مردم محلی گاهی اوقات تنه درخت را با علامت X قرمز یا علامتی برای هشدار نسبت به وجود آن علامت‌گذاری می‌کنند.

به گزارش اول فارس ، زمین خانه ۳ تریلیون درخت است که حدود ۷۳۰۰۰ گونه شناخته شده است – و هزاران گونه دیگر هنوز کشف نشده اند.  از جمله یکی که می تواند انسان را بسوزاند و انسان هایی را که شیره آن را لمس می کنند، کور کند.


این گونه که عضوی از خانواده اسپورگ ها (Euphorbiaceae) است، در واقع رکورد خطرناک ترین درخت جهان را دارد.

شیره شیری مانچینیل که از هر زخمی در تنه یا شاخه‌های آن می‌چکد، مانند سایر آبجوش‌ها، حاوی مواد تحریک‌کننده قوی است. آنقدر سوزاننده است که در تماس شیره با پوست، فوراً باعث ایجاد تاول و سوختگی می شود و در صورت وارد شدن به چشم می تواند باعث کوری موقت شود.

حتی ایستادن زیر این درخت در زیر باران خطرناک است، زیرا قطرات آلوده به شیره می تواند اثرات مشابهی داشته باشد.


این درخت همیشه سبز بومی مناطق گرمسیری جنوب آمریکای شمالی (از جمله فلوریدا)، دریای کارائیب، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است، ارتفاع آن تا ۱۵ متر می رسد. در کنار سواحل و خطوط ساحلی یافت می شود، جایی که ریشه های آن از فرسایش جلوگیری می کند. میوه‌ها شبیه سیب‌های سبز کوچک هستند، اما بسیار سمی هستند و این درخت نام‌های رایج شوم زیادی دارد، از جمله arbol de la muerte اسپانیایی یا manzanilla de la muerte – درخت یا سیب مرگ.


گفته می شود میوه manzanilla طعم بسیار شیرینی دارد، اگر گوشت میوه خورده شود به زودی باعث سوزش و زخم شدید دهان و گلو می شود که منجر به درد طاقت فرسا می شود.

از آنجایی که تمام قسمت‌های مانچینیل سمی هستند، مردم محلی گاهی اوقات تنه درخت را با علامت X قرمز یا علامتی برای هشدار نسبت به وجود آن علامت‌گذاری می‌کنند. از چوب با دقت در ساخت مبلمان استفاده می شود، اما حتی سوزاندن آن خطرناک است زیرا دود ناشی از آتش همچنان می تواند مشکلات چشمی جدی ایجاد کند.


برخورد با این گونه توسط چندین کاشف معروف ذکر شده است. مارک کیتسبی، طبیعت‌شناس قرن هجدهم، عذاب‌هایی را که پس از ورود آب درخت به چشم‌هایش متحمل شده بود، و اینکه «دو روز کاملاً از بینایی محروم بود» را ثبت کرد. شهرت بدنام مانچینیل حتی به ادبیات هم سرایت کرده است – در «مادام بواری» و «خانواده سوئیسی رابینسون» در میان دیگران، ارجاعاتی یافت می‌شود، در حالی که در اپراها، از جمله «آفریقا» اثر جاکومو میربیر، جایی که به‌عنوان یکی از آثار انتخاب شده انتخاب شده است. وسیله ای برای خودکشی توسط سلیکا قهرمان. منبع:livescience