چاپ کد خبر: 78677
29 اسفند 1400

تیبا را در خانه‌ بسازیم دقیقا چند در می آید؟!

 Make Tiba at home www.avalfars.ir

تاکنون نسبت به قیمت خودروهای داخلی حرف‌وحدیث‌های زیادی شنیده شده است که در پی آن نارضایتی عمیق مشتریان ایرانی، به‌ویژه زمانی که بهای این خودروهای عمدتا قدیمی را با نمونه‌های جدید و همکلاس خارجی مقایسه می‌کنند، به وجود می‌آید.

وب سایت دیجیاتو : در یک بررسی تصمیم گرفتیم تا قیمت تیبا را نه براساس قیمت اعلامی کارخانه، بلکه براساس قیمت قطعات منفصله محاسبه نماییم تا ببینیم آیا رقم تجمیعی فروش قطعات (به نرخ بازار) از قیمت تمام شده اعلامی توسط سایپا کمتر می‌شود یا خیر؟

مشکلات صنعت خودروسازی ایران

اما مشکلات صنعت خودروسازی ایران یکی دوتا نیست و در این اوضاع آشفته نه‌تنها مشتری نارضایتی شدید خود را از سطح کیفیت، تنوع و البته قیمت تولیدات داخلی بروز می‌دهد، بلکه خودروساز نیز در کمال تعجب از ضررهای بالای خود در فرایند تولید و فروش محصولات گلایه دارد و همواره سعی می‌کند قیمت مصوب تولیداتش را در پی رایزنی با نهادهای قیمت‌گذار، هرچه بیشتر بالا ببرد.

این در حالی است که تمکن مالی عمده مشتریان، به‌ویژه اقشار جوان‌تر که تنها شاید بتوانند خودروهای اقتصادی بخرند، حتی دیگر کفاف خرید این دسته محصولات ارزان‌قیمت بازار نظیر پراید و تیبا را هم با قیمت‌های کنونی نمی‌دهد.

به‌هرحال هزینه‌های پنهان و آشکار صنعت خودروسازی باعث شده تا فعلا نه مشتری و نه خودروساز، از وضعیت کنونی رضایت نداشته باشند.

جدای از این مباحث، می‌خواهیم ببینیم که اگر خودمان یک خودروی اقتصادی پرفروش همچون تیبا که در حال حاضر ارزان‌ترین خودرو تولیدی کشور به‌حساب می‌آید را مونتاژ کنیم، به طور متوسط باید چقدر هزینه کنیم تا این ماشین را بسازیم. در ادامه با این مقاله جالب از دیجیاتو همراه باشید.

 Make Tiba at home www.avalfars.ir

قیمت قطعات تیبا

با مطالعه جدول زیر می‌توانید نسبت به قیمت میانگین اکثر لوازم فنی، دکوراتیو، بدنه و… تیبا آگاهی پیدا کنید. لازم به تاکید است که این قیمت‌ها به صورت متوسط ارزیابی شده و بر اساس شاخص قیمت خرده‌فروشی یعنی خرید تک و نه عمده، برآورد شده است.

احتمالا شما می‌توانید قطعاتی با بها و کیفیت متفاوت را نیز در بازار پیدا کنید؛ اما همان‌طور که اشاره شد، معیار محاسبه ما در اینجا، قیمت میانگین لوازم تیبا در بازار آزاد بوده است.

قطعه قیمت میانگین (تومان)

اتاق کامل تیبا ۲۳ میلیون

موتور بدون لوازم دورچین ۱۱ میلیون

دینام – پولی‌ها – تمسه‌ها – باتری ۳.۵ میلیون

جعبه‌فیوز و دسته سیم کامل ۱.۸ میلیون

ای سی یو ECU ۴.۵ میلیون

جعبه فرمان ۲.۵ میلیون

گیربکس ۷.۵ میلیون

کاتالیزور با سنسورهای اکسیژن و منیوفولد دود ۳ میلیون

بخاری ۱ میلیون

لوازم جلوبندی ۱.۵ میلیون

مجموعه دریچه گاز و سوییچ ۱ میلیون

منیفولد هوا ۱ میلیون

باک با پمپ ۱.۲ میلیون

رینگ و لاستیک ۳.۵ میلیون

دیسک و کالیپرهای ترمز جلو ۲ میلیون

کمک‌ها و فنرهای جلو ۱.۵ میلیون

صندلی‌ها – رودری‌ها – تودوزی کابین – غربیلک فرمان ۶ میلیون

استارت ۱.۲ میلیون

پلوسهای جلو کامل ۱.۸ میلیون

داشبورد و صفحه کیلومتر ۳ میلیون

ریل انژکتور با سوزنها ۱.۵ میلیون

پمپ ترمز و بلوک ABS ۵ میلیون

کولر و کمپرسور و سایر متعلقات تهویه ۶ میلیون

رادیاتور ۶۰۰ هزار

تعلیق عقب کامل همراه با کاسه ترمزها ۵ میلیون

چراغ‌ها و شیشه‌ها و آینه‌ها ۳.۵ میلیون

سپرها ۱ میلیون

ایربگ‌های جلو ۳.۵ میلیون

سایر قطعات به اضافه اجرت مونتاژ ۱۰ میلیون

با توجه به متوسط قیمت قطعات تیبا در جدول بالا که مختص اسفند ۱۴۰۰ گردآوری شده‌اند، به نظر می‌رسد که به طور میانگین چیزی حدود ۱۱۷ میلیون تومان با قیمت لوازم موجود در بازار، تولید یک تیبا برای اشخاص خصوصی تمام می‌شود. مجددا باید تاکید کنیم که این هزینه‌ها به صورت میانگین بوده و ارزیابی کاملا دقیق به‌حساب نمی‌آید اما مسلما می‌تواند یک برآورد کلی منطبق با قیمت روز لوازم یدکی را به شما ارائه دهد.

 Make Tiba at home www.avalfars.ir

قیمت تیبا

در حال حاضر قیمت تیبا در کارخانه چیزی حدود ۱۲۰ میلیون تومان از سوی سایپا اعلام شده است که علاوه بر هزینه‌های مستقیم تولید، باید سود تولیدکننده و البته هزینه‌های مرتبط با عوارض دولتی، مالیات و… را هم پوشش دهد.

بر اساس اظهارات دست‌اندرکاران سایپا، تیبا ضررهای زیادی را به این شرکت وارد می‌آورد و به همین دلیل تولید آن در سال ۱۴۰۱ متوقف خواهد شد.

البته هزینه‌های سربار و ورای فرایند تولید به این معضل دامن زده است که در صورت حذف این هزینه‌های سربار و بهبود بهره‌وری، احتمالا تولید خودروهای پرفروشی همچون تیبا چندان هم ضررده نخواهد بود.

به هر ترتیب اگر به فرض محال شما بتوانید خودروی تیبای مونتاژ خود را پلاک کنید و مجوز تردد در جاده‌های کشور را دریافت نمایید، باید هزینه نهادهای عمومی نظیر دولت، پلیس راهور، تامین اجتماعی، بیمه شخص ثالث، مالیات و… را نیز بپردازید؛ گفته می‌شود این مبلغ برای خودروسازان چیزی نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت محصول است.

بنابراین ظاهرا اگر بخواهید مجوز تردد تیبای دست‌ساز خود را از نهادهای مربوطه کسب کنید، باید مبلغی در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان دیگر هزینه کنید تا بتوانید مجوزها و استانداردهای لازم در این زمینه را از نهادهای مربوطه دریافت کنید.

 Make Tiba at home www.avalfars.ir

قیمت قطعات تیبا

بر این اساس ظاهرا تولید یک خودروی تیبا با لوازم یدکی موجود در بازار و البته دریافت مجوزهای لازم جهت تردد در معابر کشور، به طور متوسط رقمی نزدیک به ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان برای یک شخص حقیقی، هزینه در پی خواهد داشت.

پس اگر شانس با شما یار باشد و در قرعه‌کشی سایپا بتوانید یک تیبا برنده شوید، سود بیشتری نصیب شما خواهد شد تا آنکه بخواهید خودتان دست‌به‌کار شده و این خودرو را با لوازم موجود در بازار بسازید.

افزایش بهره‌وری

امیدواریم با افزایش بهره‌وری در فرآیند تولید خودرو از سوی خودروسازان داخلی و همچنین ارتقای سطح درآمد مشتریان ایرانی، حذف هزینه‌های اضافه تولید، مهار تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده و بهبود شرایط مرتبط با سایر عوامل اقتصادی دخیل در قیمت نهایی یک خودرو، شاهد عرضه ماشین‌های باکیفیت و متنوع داخلی به قیمت متعادل در بازار باشیم تا مشتریان بتوانند بدون فرآیند قرعه‌کشی، هر زمان که اراده کنند اتومبیل مورد نیاز خود را از بازار یا کارخانه سازنده به قیمت منطقی و مناسب تهیه کنند.

مسلما این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی دقیق مسئولان خودروسازی و وزارت صنعت است که امیدواریم هرچه زودتر به وقوع بپیوندد تا میزان رضایت عمومی از تولیدات داخلی به نحو مطلوبی افزایش پیدا کند.

بازدید کننده عزیز اگر شما هم نظر در باره قیمت تمام شده تیبا ، کیفیت آن و دیگر خودروهای داخلی دارید برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

فری مای پنجشنبه , ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳

آهای جناب خبرنگار چقدر از سایپا گرفتی این تیترو زدی فکر کردی مردم …. برو بابا همتون دستتون تو یه کاسه هست

امیر چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵

واقعا که انصافتونو شکر اقا شما هم از خود خودروسازان هستید که اینطوری تیترمیزنید؛الان من خودم مثلا بخوام برم میوه رو از سر زمین و کشاورز بخرم چنده و از مغازه بخرم چنده دلال ها این وسط چقدر سود میکنند سیب زمینی رو کیلویی ۲هزارتومن از گشاورز میخرن میدن به ما کیلویی۱۲ هزارتومن خودتون مقایسه کنید قیمت ماشین هم دستتون میاد الان همون تیبا محاله بالای۳۰تا۴۰تومن اونم با این تورم دربیاد چطوری میشه ۱۲۰تومن میفروشن بازم ضررمیکنن اقا ضرر میکنی پس چرا میسازی منت سرمردم میزاری جمعش کنید انقدر به اسم حمایت از کارگر و تولید مردم رو به کشتن ندید

اراد چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲

شولت یک مدل میزنم تقریبا هم مدل تیبا ۲ هشتاد ملیون ما تمام میشه.به نظر شما تیبا خوبه یا شولت

مهرداد چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۳۴

پس آلمانیا هم باید تو خونشون بنز و بی ام و تولید کنن.این چرندیات چیه؟فرغون میدن دست مردم بجای ماشین .خسته نشدین از چرت و پرت گفتن و مردم و سرکار گذاشتن

احسان چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۳۹

این قیمت قطعات ک شما محاسبه کردین حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد سود سازنده روش لحاظ شده و فقط یک هزینه سربار تولید و مونتاژ نهایی خود ماشین باقی میمونه پس قیت ۱۱۷ میلیون برای سازنده سوداوره و ضررش فقط مربوط ب… و انحصاره

خودروی ایرانی سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷

من تابه امروز یعنی از سال ۸۰ که اولین خودرو برای خودم خواستم بخرم یه تویوتا کارینا مدل ۱۹۷۷ میلادی خریدم و تا الان خیلی ماشین عوض کردم ولی هنوز پشت فرمون مآشینهای داخلی ننشستم.و الان یه سوناتا مدل ۱۹۹۶ میلادی دارم که از هر لحاط ازش راضی هستم. تازه با وجود اینکه ۲۵ سال پیش تولید شده امکاناتش به مشینهای روز نزدیک (انژکتور. abs.. ایربک GPS اینه ها برقی. شیشه ها برقی . صندق برقی. انتن بآ رادیو بالا و پائین میشه قفل مرکزی و قفل کودک شیشه بالابر و درها. گیربکس اوتومات . و خیلی جادار و راحت و بی سروصدا و اذیت ازار خب الان شما بگید چطور من این ماشین رو بزارم برم تیبا یا اصلا پارس بخرم بنطر شما میتونم .؟

علی سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸

باسلام ، خدا می‌دونه که ما هم راضی به ضرر شرکتهای خودرو ساز نیستیم کاش لطف کنند جمع کنن کاسه و کوزه شونو از اون طرف هم اجازه بدن مردم خودشون یه ماشین خارجی وارد کنن هر کسی با کد ملی یه ماشین اجازه بدن آزاد بیارن نه این که بخوان چند برابر قیمت ماشین و ازشون گمرکی و مالیات بگیرن اینجوری نه خودرو ساز ضرر می‌کنه نه مردم واسه این ماشینهای آشغال چند ماه پولشون تو حساب خودرو ساز بلوکه میشه نه کسی ناراحت میشه تازه با این مبلغ یه ماشین ایمن و خوب و به روز دنیا سوار میشه والا شما هم اگه سنگ خودرو سازو به سینه مبارک نزنید مردم دعاتون میکنن با سپاس

ناشناس سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰

سلام ، سرمایه گذار از شهر تبریز اعلام کرد با هزینه شخصی خودرو داخلی رو تولید میکنم ۴۰/درصد زیر قیمت بازار کیفیت ۵۰/ درصد بالاتر از خودروی داخلی ، اگه خودرو سازی مافیایی نیست خوب مجلس ازش حمایت می کردن ، طبق بیانات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس حدود چهل نفر از.. شرکت تولید قطعات خودرو دارند

محسن دشتبانی سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲

سو د حاصل از تولید لوازم رو لطفاً لحاظ کنیدضمنافکر نکنید با یک مشت بیسواد سر و کله میزنید شما اگه مثلا اتاق خودرو را ۲۳میلیون قیمت میگذارید حتما تولید اتاق ۱۲میلیون سود تولید داشته ………

ابوالفضل سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

عمرا اگه ۲۰ میلیون تومن براشون تمام شده باشه

حسین سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵

باشه تو راست میگی ما هم بَبو?

علی سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷

اصلا اینطور نیست کذب محض است نویسنده عامل خودرو ساز است در جهت توجیه قیمت ها گول رسانه را نخورید

محمد سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۵۳

سلام اگه …هستش بقیه رو مثل خودتون نبیند
همون ردیف ارل مگه بدنه اصلی چقدر وزن داره که آهن خام با چند ضرب پرس و نقطه جوش این همه ارزش افزوده پیدا میکنه
و در کل شما اگه یک کیلو سیب و یا یک جعبه سیب و یا یک نیسان سیب بخواید بخرید فروشنده قیمت رو چند به شما میگه
تولید خودرو در ایران فقط … هستش

از کی سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲:۱۷

شما بهتره به جای قطعات فقط کیفیت و ایمنی بودن خودرو را دریابید فقط جون آدمی زاد و وارد بازی سیاستون نکنید ای کاش مثل اروپا یا کشورهای عقب افتاده ب فکر جون انسان ها باشید …

سهیل سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۰۶

اصلا تیبا رو قبول ندارم نسبت به پولی که دادم خیر سرم مدل ٩٨ برج یازده ش خربدم به قدری داغونه که نگو صد رحمت به پراید مدل ٨٧ قبلی خودم

ناشناس دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰

سلام، خوب اینطور که شما هم حساب کردی درست نیست، چون اگه خودت بخوای سرهم کنی با چه کیفیتی و چجوری؟
مگه قیمت وسیله فقط موادشه، هزینه مونتاژ رو زده ۱۰ میلیون به نظرم شما یه سپر و چراغ نصب کنی میشه ۱میلیون
تازه کیفیت مونتاژ کارخونه خط به خط متفاوته
اصلا اگه اینجوری بخوای حساب کنی خونه باید مفت دربیاد

علی دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶

قطعه که مفت واسشون درمیاد فک میکنی مردم نمیدونن
این تیبا خیلی واسشون آب بخوره اگ گرون بدن دست مردم ۶۰ تومنه سودشون دوبل هستش

ناشناس دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰

ینکته هم اینکه من باکس اب معدنی رو ۱۸ از عمده فروش میخرم و طبق قیمت فروش مشتری ۳۶ در میاد حالا چند دست میشه از کارخانه تا عمده فروش با کرایه بماند
قطعات هم همینجور

امیر دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

خیلی خوشم اومد از این تیتر خخخخ تیبا ۱۵ تومن بیشتر نمی ارزه که

کاکا دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

عجب حسابی کردی دستت درد نکنه کارخانه این قطعاتو از بازار فراهم میکنه چرت میگی آقا تمام قطعات از جنس بی کیفیت واز قطعات باز یافتی ساخته میشه(درایران) که یک پنجم قیمت اعلامی شما هم نمیشه مردم خودشون توحساب کتابه با این حساب کتابت میخوایی قیمت فضایی خودروتونو توجیح کنین …

جاوید دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲

جناب خواهشمندیم ماشین ثبت نامی رو زودتر تحویل دهید یکساله شده ۱۶ماه هنوز تحویل ندادید، … ،مردم گرفتارن برا ماشینشو اخه چرا اینقدر طولش میدید چرا جواب مردم نمیدید انسانیت کجا رفته ،بله انسانیت خیلی وقته مرده خودمون به خودمون رحم نمیکنم میندازیم گردن امریکا و تحریم …

یاسین دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶

سلام شما عزیزان هرچقدر شما به خودتون فشار بیارید نمی‌تونید ی ماشین درست کنی من که خودم یه باطری سازمان سردرد که همچین چیزی بخوام خودم بسازم

ناشناس دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

…قیمت‌باید‌‌به‌سال‌۹۷‌برگرده‌از‌۲۰‌ملین‌پرایدچطورشده‌۱۵۰‌ملیون‌بایدجواب‌بدین‌…

افشا گر دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

… داری قیمت بالای کارخونه رو توجیه میکنی با اون کیفیت پایین رو . تیبا کلا ۶۰ میلیون قیمت تمام شدش هست..

ناشناس دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

متاسفانه رسانه ها هم دنبال توجیه قیمتها هستند این در حالیست که خودروسازان قطعات رو نه به قیمتی که در بازار وجود داره بلکه نصف یا کمتر از اون قیمت بازار تهیه میکنند در بیشتر موارد قطعه سازان زیر مجموعه های خودشان هستند

ناشناس دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۴۰

۲۰۷ را بگو چن درمیاد ۴۵۰ میلیون میفروشن یه ماشین قراضه قدیمی دو تا. چراغشو عوض کردن

ملت دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۳۱

منصفانه حساب کنیم.۲۰میلیون هم برای تیبا زیاد،بیاید هم تیبارو بایک خودرو خارجی مقایسه کنیم بعد متوجه میشد چه…

مردم دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۴۹

دمد گرم یکی ا ماشین حساب آمد وسط کارت به نظر خودت ریخت پاش کجاس
تو دپو تو مونتاژ نمایندگی مردم ؟

امیر دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۳۴

البته اینو هم خدمتتون عرض کنم که کارخانه قطعات رو کمتر این قیمت تهیه میکنه چون کلی می‌خره

ناشناس دوشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۳۳

البته اینو هم خدمتتون عرض کنم که کارخانه قطعات رو کمتر این قیمت تهیه میکنه چون کلی می‌خره

آخرین اخبار