سرویسهایی مانند اسنپ و تپسی با ارایه یک راهکار ساده و البته کاربردی، هزاران مسافر در سطح کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک را به رانندگان متصل میکنند و درصد خود را از سفرها برمیدارند. از طرفی مسافرین مجبور نیستند تا برای گرفتن تاکسی به سر خیابان یا یک محل پر عبور و مرور بروند و در آفتاب یا باران به امید عبور تاکسی بایستند و یا سر قیمت با آنها چانه بزنند.
کار در تاکسی های اینترنتی به یکی از منابع اصلی درآمد برای بسیاری از مردم ایران تبدیل شده است. در این میان ادعاهای مختلفی نیز درباره ی درآمد حاصل از کار در تاکسی های اینترنتی مطرح می شود.درآمد اسنپ در تهران چقدر است؟ آیا میتوان کار در اسنپ را به عنوان یک شغل ثابت در نظر گرفت؟ کار کارمندی بهتر است یا کار در اسنپ و تپسی؟ تفاوتهای اینها در چیست؟
روزنامه اینترنتی «فراز» در گزارشی به بررسی درآمد کار در یکی از این تاکسی های اینترنتی، اسنپ پرداخته و آن را با میزان هزینه های معمول زندگی با توجه به تورم بالای کشور مقایسه کرده است. در ادامه این گزارش را می خوانید:
تاکسیهای اینترنتی در کشور، در اواسط دهه ۹۰ به عنوان محلهایی برای درآمدزایی اضافه برای تامین مخارج فرعی زندگی معرفی شدند. با گذشت زمان و افزایش دشواریهای معیشتی اما عضویت در تاکسیهای اینترنتی به ضرورت ناگزیر طبقات متوسط به پایین تبدیل شد. تا جایی که در روزهای بیکاری، گرانی و رکود، همان سرگرمی درآمدزا، جای خالی مشاغل اصلی را برای شهروندان پر کرد.
تعداد رانندگان و مسافران تاکسیهای اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. قیمت استفاده از این خدمات نیز با گذر زمان با افزایش چشمگیری مواجه بودهاست. این اتفاق، علاوه بر افزایش تصاعدی درآمد صاحبان این استارتآپها، درآمد رانندگان را نیز افزایش داده اما این درآمد هرگز نتوانسته از تورم و گرانی در کشور سبقت بگیرد. در ادامه، به بررسی دخل و خرج رانندگان تاکسیهای اینترنتی میپردازیم.
در گزارش سالانه اسنپ، میانگین درآمد ماهانه رانندگان این شرکت ۱۶ میلیون تومان عنوان شده است. با احتساب کمیسیون ۱۵درصدی، هزینههای بنزین و استهلاک خودرو میتوان متوسط درآمد خالص ماهانه رانندگان این شرکت را حدود ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفت. این رقم به فرض روزانه ۸ ساعت رانندگی محاسبه شده است. به عبارت دیگر، هر راننده اسنپ به طور میانگین، روزانه ۴۰۰هزار تومان و ساعتی ۵۰هزار تومان درآمد دارد.
به فرض اینکه یک راننده مالک یک خانه باشد و به فرض نداشتن هزینههای درمانی، خسارت تصادف و هزینههای جانبی خرابی خودرو، ۱۲ میلیون تومان شاید درآمد قابل قبولی برای زندهماندن در تهران باشد. در این صورت، هر راننده اسنپ میتواند با درآمد یک روز کار در پایتخت، ۶۶۰ گرم گوشت گوسفندی یا ۲ عدد مرغ کامل یا ۵ عدد تن ماهی بخرد.
احتمال دوم اما پررنگتر است. مرکز آمار ایران، سهم هزینه مسکن، سوخت و روشنایی را از درآمد خانوارهای شهری حدود ۳۸درصد اعلام کرده بود. مشکلات معیشتی اما شاید تنها پدیدهای باشد که با هیچ شعار، دستاوردسازی و پویشهای سازمانیافته رسانهای قابل تغییر یا انکار نباشد. به کلام سادهتر، با وجود اینکه مقامات دولتی و رسانههای متبوعشان هر روز از تورم کاهش و بهبود شرایط معیشتی برای مردم ایران سخن میگویند، شرایط در پس بازار، مغازهها، خانهها و خیابانها روز به روز به وخامت میرود.
امروز، هزینه اجاره یک خانه ۵۰ متری در شهرک کیانشهر تهران، حدود ۲۰۰ میلیون رهن و ۵ میلیون تومان اجاره، معادل ۱۰ میلیون تومان است. با این حال، برای در نظر گرفتن این هزینه در سبد هزینههای یک راننده تاکسی اینترنتی، به آمار غیرسفارشی اکتفا میکنیم.
با این حال، با احتساب سهم ۷۰ درصدی اجارهخانه و سهم ۱۱درصدی هزینههای درمانی از درآمدها در کشور، ۹ میلیون و ۷۲۰هزار تومان از درآمد ۱۲ میلیونی راننده تاکسی اینترنتی به صورت پیشفرض کسر شده و آنچه باقی میماند، معادل روزانه ۷۶ هزار تومان است.
این درآمد، معادل روزانه یک عدد تن ماهی یا ۱۵ عدد تخم مرغ یا ۱۳۰ گرم گوشت گوسفندی است. آن هم به شرط اینکه باقی مایحتاج را با درآمد روز بعدی تهیه کند.
با تمام این اوصاف، در روزهایی که تاکسیهای اینترنتی به ابزارهای پرآوازهای برای درآمدزایی تبدیل شدهاند، بررسی دقیقتر متوسط دخل و خرج رانندگان این استارتآپها میتواند از واقعیت پردهبردارد. شاید عدهای چنین توجیه کنند که این ابزارها، بیشتر به عنوان شغل دوم افراد مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به مشاهدات میدانی اما، تعداد افرادی که به رانندگی در تاکسیهای اینترنتی به عنوان شغل اصلی نگاه میکنند روز به روز در حال افزایش است. به عبارت بهتر، رانندگی در تاکسیهای اینترنتی، تبدیل به شغل کاذبی شده که از امکانات اولیه یک شغل مثل بیمه، امید به ارتقا و امنیت شغلی برخوردار نیست. در واقع، شغلهایی که شغل نیست…
شما هم اگر نظری دارید برای ما بنویسید
اگه رانندگی درآمد داشت نماینده های مجلس براش سینه میزدن برای رسیدن به پست آبروی همو میبرن اما برای جبهه رفتن خبری ازشون نبود هیچکس بفکر مردم نیست اونی که مردن رو فرض کردن خودشون هستن خدا آبروی نداشتشونو بیشتر ببره
خیلی دارین شلوغش می کنید…اسنپ نباشه چطور نون بچه هامو بدم..من یه زن تنهام…شوهرم فقط ماشین داشت و ازش موند
رانندگان اسنب بخوانند باماشینتون برده مسافر واخرش نوکرشرکت اسنب بابا ول هکن
اصلا کار در اسنپ مق ون به صرفه نیست بنزین آزاد با هزینه ماشین رو حساب کنی احمقی کار کنی
کمسیون ۲۰درصد نه ۱۵درصد .تپسی واسنب مثل زالو خون راننده رو انقدر می مکن تا بمیره. چرا خدا بدادمون نمیرسه
این کرایه های پایین با خرجای بالا، لاستیک گرون و لوازم یدکی آشغال و یه عده تعویض کار مسافر های دو زاری و خیابونای خراب و خدایا یه دفعه بکش این قدر خفت نده، خسته شدم از بیکاری و رانندگی مفتکی به کی باید شکایت کنیم یه عده آدم بی پناه و مستضعف
اینو برای کسانی بگید که راننده تاکسی نبوده .راننده تاکسی یعنی فقط و فقط در خدمت و سرویس دهی به هموطنان . جلوی گدایی رو گرفتن . اصلا ۱۲ میلیون نه صد میلیون دخلشون میشه باید صد میلیون هم قرض کنند برای تعمیر و اصتحلاک ماشین . خانوادشم که هیچ وقت تغذیه حتی نسبتا منناسبی ندارند .از رانندگی هیچ کس بجایی نرسیده . آز راننده ماشین سنگین بگیر تا سبک .
هر روز بدتر از دیروز…. از راه قانونی پول در میارن
اکثر بچه ها تپسی کار میکنند قید اسنپ زدن …همه میگن پولش برکت ندارد…
سه ماه تپسی کار میکنم عالیه…طرح تشویقی عالی …ی روز بعد تو حسابه
البت اینم هم بگم کمپینی که … کنیم نه چیز دیگیری دوستان واقعا نمیصرفه کرایه اخه ۱۲۰۰۰ تومن مگه داریم دربستی هر کی هست بفرمایید بخاطر اینکه تاکسی اینترنتی باید یک سری مزایا داشته باشه حداقل
دوستان اسنپی که اینجا هستن بیاید یه کمپین راه بندازیم علیه همه تاکسی های اینترنتی بخدا جواب میده هم قیمت میره بالا هم اینکه کمیسیون میاد پایین تازه میتونیم .. بگیرم ازشون هر کی هست یا علی
با سلام خدمت دوستان و همکاران گرامی..بنده هم مدت زیادی نیست که در این حرفه مشغولم ، بازنشسته هستم و بخاطر اینکه حقوق دریافتی ام کافی نیست ، مجبور به کار و کسب درآمد به این شغل روی آوردم ، علیرغم اینکه در تمام طول عمرم یک مسافر هم جابجا نکرده بودم…ولی با توجه به هزینه های کمرشکن دیگه چاره ای نداشتم…ظرف همین مدت کوتاه به جرات می توانم بگویم که تا امروز سه چهارم درآمدی که داشتم خرج ماشینم شد…در پایان منم با صحبت بعضی از دوستان که فرمودند از هر طریق ممکن بصورت کاملاً قانونی سازمانی صنفی تاسیس کنیم که در آن خواسته ها و نظرات مان را بصورت جمعی مطرح کنیم تا به نتایج مطلوب برسیم…
ثبت تخلف اگه یهو مسافر شالش افتاد ،ثبت تخلف اگه یه جا منتظری تا مسافرت بیاد ،ثبت تخلف اگه یه جایی گیر نیوردی که مسافرتو پیاده کنی ،مسیر تا مبدا ۱۰دقیقه میری به مبدا میرسی مسافر لغو میکنه استهلاک ماشین بالا من تا حالا چند بار ماشینم جوش اوردع از عید تاحالا برید ببینید تو گزارش های سفرم هنوز دوازدهم کار نکردم که نزدیک به بیست میلیون خرج ماشینم شده ،چون که اگه ماشینت خراب بشه دیگه باید بره تعمیر گاه و اونروزهایی که ماشینت خرابه حفوق نداری ،ترافیک اصفهان خیلی بده،واقعا چرا به فکر نییستید،تازه
پشتیبانی اتفاقا خوب حمایت میکنه از راننده و مسافر هردو ولی واقعا هرکی رو دیدم به راننده توهین میکنه از قشر فوق بی کلاس و اشل خیلی پایین اجتماع هست هربار انسان شریفی رو سوار کردم محترمانه ترین رفتار رو دیدم هرکی به اندازه شخصیتی که داره به مردم احترام میذاره راننده های عزیز اسنپ لطفا هرکی بهتون بی احترامی کرد رو فوری پیاده کنید
سلام از قدیم راست گفتن گدایی مدرن به راننده میگن طرف رو از تو خونه سوار کنی کوچه پس کوچه بعد مقصد داخل کوچه که ی وقتایی اگه طرف با ماشین راه برهبیشتر باید کرایه بدن تازه ۴نفر میشینن تو ماشین
خسته نباشید اسنپ های عزیز یه همکار دارم پدرش معتاد و مادرش خانه مردم کار میکنه میگه هربار سوار اسنپ میشه کمترین نمره رو به راننده میده و الکی ثبت شکایت هم میکنه چند روز پیش سوار ماشین یه خانم شده بود تعریف میکرد خانم اسنپ خیلی هم زیبا بوده و از ناراحتیش هم توهین کرده هم نمره منفی داده بخدا حق دارید از مسافر ناراحت باشید هم پول کم بهتون میدن هم بدبخت ترین آدم ها اذیتتون میکنن درود به شرف همه شما
اسنپ .. همین
نه بیمه ای. نه هزینه جانبی میده
فقط مثل ریگ هزینه کم میکنه
مرد حسابی روزی ۸ ساعت رانندگی تو این ترافیک تهران با این وضع کرایه خونه و خرج بالای ماشین و خرج بالای زندگی حالا کمر و پای خودمون به فنا میره هیچی بیشتر مسافرا مغزتون میسابن هیچی چی میمونه تهش آخه مسافر سی تومن میخواد کرایه بده فک میکنه با سی تومن ماشین و منو یجا خریده واقعا اسنپ کارکردن همش ضرره به جون و وقته ولی مجبوریم واقعا مجبوریم کرایه ها پایین استهلاک نجومی کمیسیون اسنپ هم روش
با توجه به قیمت بالای خودرو و لوازم یدکی گران درنتیجه استهلاک بالا با این قیمت کرایه های پایین اصلا کار کردن در اسنپ عاقلانه به نظر نمیرسد ولی متاسفانه با علم به نیاز مردم به کار کردن و نبود کار این شرکتهای اینترنتی نهایت استفاده را کرده و هم سو با سیاست های دولت مردان در قیمت گذاری کرایه ها و حفظ سود خود اقدام می کنند که همه اینها منجر به نارضایتی و نابود شدن راننده و خودرو و در نتیجه کانون خانواده میشود .
از قدیم گفتن مسافری کشی که نشد کار
۳ماهه بیکار شدم تپسی و اسنپ کار میکنم وقتی حساب کردم حقوق کارگری خودمم در نیاوردم ماشین به کنار . بیخیال کار با ماشین شدم دارم میرم یه کار شرکتی و کارگری همون روزی ۴۰۰ درآمد حقوق میگیرم ولی اینجوری حداقل ماشینم زنده می مونه اعصابم راحته بیمه ام میشم .
حرف آخر الکی جون نکنید برید دنبال یه شغل فنی و درست و حسابی .
پشت پرده یه کار عظیم اطلاعاتی و امنیتیِ اصلاً جنبه خدماتیش مهم نیست .
تمام
عزیز من وقتی که میدونی ته کوچه بنبست هستش و یه چاه هم داره چرا میری نرو عزیز من نرو اگر میری هم ناله نکن چون همه گفتن و خودت هم میدونی پس نالیدنت واسه چیه نروووووو
دربدر بچار ه تو نمیدنی از جیب تو جایزه میدد پول بنزین لاستیک همراه مورد یه اب روش کی به کی ۲ ضرب ۳ ۱۷ بر هر کاری مخای بکن تاز اتباع و هر کسی که گوشی پیدا کرده مثل یاو اسنپ میگیرد کی به کی برو بمیر خود کشی کن گدای بهتر هیچ نمیخواد همه هم بهت عزت میزارند ای خر زنگ بزند پشت گونی تو مسدود با دوست دختر دعوا مکن تو مسدود مشی حمام نرد تو مسدود میشی پول ندارد تو مسدود میشی پس برو گدای کن نه مسدود مشی نه اعصاب ناراحت روزی چهار ملیون در میاری تاکسی
از روی بدبختی راننده میشه
خاک بر سرشون با شغل ایجاد کردنشون
متاسفانه با این گرونی و کیفیت بد قطعات در آمد ناچیز گیر راننده میاد
اگر اسنپ تعمیرگاه در هر استان و قطعات در هر استان داشت و بر حسب کارکرد لاستیک و لنت و ۰۰۰۰تامین میشد شاید با صرفه بود
۸ ساعت ۵۰۰ تومن کار میکنم فقط پول رانندگیم .استهلاک ماشین بنزین وخطراتی که ممکن بیفته اونارو ازش کم کنید درامد همه پایین اونیم که کرایه میده واقعا زیاد براش همه گرفتارن چه راننده چه مسافر
پلتفرم فقط و فقط دکانی پرسود و بی دردسر برای گردانندگان آن است و تمام..اگر بخوام رانتده اسنپ که خودم یکی ازاین بیچاره ها هستم رو با شغل دیگه ای توی ایران مقایسه کنم بهترین نمونه کودکان کار هستند..ما رانندگان اسنپ به مثابه کودکان کار هستیم که با یه بخور و نمیر و از بین بردن وقت و خوردو به بردگی گرفته شده ایم .وهیچ چاره ای جز تن دادن به قوانین خودساخته اسنپ نداریم..امیدوارم دولت به طور جدی به این مقوله ورود کنه و مارو از ظلمی که به ما روا میدارن نجات بده…چون واقعا در یک توفیق اجباری گیر افتادیم وهییییچ چاره ای جز تن دادن به این خفت نداریم..نه تعطیلی نه استراحت نه کنار خانواده فقط کار کار کار و درآمد حاصل هم خرج اجاره خونه مخارج ماشین و ته ماتده هم ماست .تخم مرغ ..
خط فقر ۲۴ملیون درآمد ۱۶تومن فول تایم بدون تعطیلی بیمه مرخصی وبدون محاسبه بنزین واستهلاک وبیمه وریسک تصادف خودتون قضاوت کنید هرکی دوست داره چندماه درتاکسی های اینترنتی کارکنه تاببینه چه سودسرشاری نصیبش میشه والله حق الناسه ازجیب راننده خودشیرینی کردن پیش مسافر حق زن وبچه ی اون راننده میمونه گردن اسنپ وتپسی واون مسافر چراکه راننده مجبور به قبول اون درخواست زیرقیمته تاشب شکم زن وبچه ش روسیرکنه
باسلام : این اسننپ و تپسی برای اکثراً خوب بوده و از انها حمایت کرده ، بدون درد سر و ارد این ناوگان شده اند همان لحظه هم استخدام شده و فعالیت خودشان را شروع میکنند ،حتی بیشتر هم به عنوان شغل دوم انهاست که خیلی به صرفه است …. نه مثل ما رانندگان تاکسی اصلی تهران شغل رسمیمان همینه و کنبع درامدمان همان تاکسی است ، لذا با ورود اسنپ و تپسی نان تمام تاکسی به قولی تبدیل به اجر گشت ، بلکه به عقب برگشتیم ، بعنی اجحاف در حق ما تاکسی ها شد ، ای کاش ماها هم مثل رانندگان اسنپ و تپسی یکی باشه حمایت کنه ولی شوربختانه نیست هزینههای ماشین جوابگوی زندگی نیستیم ، باز اکثر رانندگان اسنپ هم کارمند یا کارگر یا بازنشسته هستند از انجا هم حمایت خواهند شد ، اگه حمایتی هست بیشتر رانندگان تاکسی رسمی بایستی باشه
اینو در خیابانها دور میاد باید اینقدر تاکسی زرد بشماریم تا اینو شاید بیاد
دوتا بچه باهمسر،زندانی با یک ماشین داغون.. میشه حمالی
سلام دوستان از برکت و مزایای دولت مردانه این مملکته فکر .. هستن وبس کسی برای این مردم دل نمی سوزونه
جز حمالی چیزی واس راننده نمیمونه تمام
من ماشینم پژو۲۰۶هستش یک کاسه نمد ادرولیک روغن میده رفتم درستش کنم ۳ میایون خرج شده من الان فقد چندروزباید کارکنم تا. بشه ۳م خرج های دیگه پیش کش ولی الان رفتم کارگری میکنم روزی ۴۰۰ میدونم که استلاک ندارم که جیب میکانیک یا اسنب وووو پورکنم
مشکلتون اینه که نون چرب و نرم خوردید دیگه نمیتونید نخورید اسنپ زد تو کاسه کوزه خیلیایی که یه دربست میرفتن خرجه سه روزشونو در میاوردن،فکر اینجاشم نمیکردن،همین الانم که کارگر حقوقشم ۷ تومنه اسنپ ۱۲ تومن زیادم هست واسه هشت ساعت از بیل و کلکنگ که بدتر نیست که طرف داره ۷ تومن میگیره
مریم خانوم پیگیر کار شوهرت باش چون من یکی خوب میدانم که با اسنپ خرج شکم را نمیتوانم پیدا کنم اما کسی را سراغ دارم راننده اسنپ هست اما مواد مخدر میفروشه اون دوتا خانه خریده
فقط سودش پورسانت اسنپه که میگیره من مدتی کار کردم آخرش ماشینم یاتاق زد ۳۰ میلیون قرض کردم خرجش کردم الان یه ماشین قراضه از اسنپ مانده برام
همشه دروغ محض هست من توی ۵ ماه ۲۵میلیون درآمده اسنپ و تپسی بوده اما تا حالا ۳۲ میلیون خرج ماشینم شده فقط من توی این مدت حمالی مردم و جیب اسنپ و حامیانشان را پر کردم لعنت به روزی که من عضو این دو ناوگان شدم .فقط از فقر وبدبختی من و امسال من هست که دیگران کارهایشان اوکی میشه
بابا شما باز صافی ۱۲ میندازه واستون امسال که اداره کار شده ۷ تومن کارگر چکار کنه…؟ میگه ببریدش بالا،کی سوار بشه…؟نباید کارگر پول داشته باشه…؟مسافرا هم بدبختن،کلا وضعیت خرابه کاری به اسنپو راننده ها نداره…
فقط مجانی کارکردنه هیچ فایده ایی نداره بااین کرایه وکمیسیون جایزه هاش باحاله ۵۷تومن ۱۵تاسفر هرکدوم پنج تومن کم بکنن بیشترازجایزه میشه که بگی لغوکنن گول نخورید همش چرته فقط ماشینتون وداغون میکنید اوناحالشومیبرن
خداوندا هرکسی که فقط به جیب خودش فکر می کنه جزاشو بده.
یه ظ.. که توسط یه سیستم بینظارت توسط اسنپ و امثال اسنپ میشه
با درصد گیری بالاو کرایه پایین
من نمیگم اسنپ خوبه خیلی بازی در میارن سر راننده
ولی چرا کارمیکنید که این همه معترض اید
در ج به مریم و مسعود از شیراز
با اون دستهاتون که بوی خایه گرفته چجوری غذا میخورین؟!!
خداوند را شاکرم که بمن یاد داد چگونه با اسنپ کار کنم. شکر خدا روزی ۱.۵ در میارم و زندگی مو میچرخونم …ناشکر نیستم…از اسنپ هم خیلی تشکر میدارم
کار در اسنپ حتی هزینه های ماشین هم تامین نمی کنه کرایه های آن بسیار پایین هست فقط در ساعت ترافیک بالا می رود که در ترافیک هم بیشتر از یک سفر نمیشه انجام داد
فقط و فقط دین و ایمان از جامعه رخت بربسته من میگم … بدرد نمیخوره
اینجوری نمیشه دوستان شما هم ناراضی هستین هم کارمیکنید بااسنپ بیخیالش بشین هیچ کس کارنکنه مجبورمیشن یه چیزایی اضافه کنن مث من بیخال شدم دربستی بودمیرم نبودنمیرم
۲۰ درصد کمسیون چه خبره ؟ حقت ۱۰ درصدم نیست کل زحمتو من میکشم پولشو تو میبری وجود داشته باش یه مدت خودت تو اسنپ کار کن حساب کار دستت میاد تقصیر از اسنپ نیست تقصیر از اون کسی که به اسنپ جواز فعالیت صادر کرده کسیکه یک ذره درک از راننده نداره
باسلام بنده دوسال تواسنپ کارکردن هیچی نفهمیدم پشتیبانی همیشه پشت مسافره نه راننده اینهمه مسافرایی که اسنپ میگرن ۴۰درصدش لغوش میکنن توترافیک پدرماشینودرمیارم که زودبه محل برسیم همینکه میرسیم لغوش میکنن… که پدرماشینودراوردی اینامهم نیست زنگ بزنی به مسافرعلت لغوت چی بودپشتیبانی میگه شماحق زنگ زدن به مسافرروندارین مسافرمیتونه لغو بزنه یکی لغوبزنه دوتا نه ده تا یکی میگه ماشین آشنا اومددنبالم یکی میگه دست بچه ام بود که درخواست اسنپ دادببخششید یکی دیگه شوهرش اجازه نمیده بره خونه مادرش وغیره که بعدازدوسال به خاطر یه مسافرخانوم درخواست داد زنگ زدم گفتم بیام گفت اره رسیدم درمحل لغوش کرده چی زنگ زدم جواب نداداخرش پیام نوشتم برپدرهرچی مردم ازارلعنت پیاموشوهرش دیدازخط دیگه بهم تماس گرفت هرفوشی بی ناموسی دلش خواست بهم دادتهدیدکردکه پلاک ماشینتون تواسنپ دارم پیدات میکنم باهات فلان کار میکنم اینوبه پشتیبانی اطلاع دادم پشتیبانی پیام منوتوسیستم دیده بودحق به مسافردادومنواخراج کرد و پیامک فرستادهمکاری باشماکلا تمامه به همین راحتی بعددوسال نوکری خیلی راحت عین توپ فوتبال پرتم کردبیرون
به قران قسم هر یک از این رانندگان اسنپ در صورت وجود کوچکترین روزنه نجات از اسنپ فرار میکردند . اسنپ با انحصار ذر آوردن این کار نهایت ظلم و جنایت را در حق رانندگان میکنه . فقط رانندگان اتحادیه ای ندارند که در برابر این ظلم آشکار از خود دفاع کنند . مدعی العموم هم کدام گوری خوابش برده معلوم نیست . خدا … خانه خراب کنه تا بدانند راننده بدبخت چه ظلمی را تحمل میکنه