خبر اولیادداشت

پرکارترین راننده اسنپ روزی چند در میاره ؟

درآمد روزانه 1 راننده اسنپ چقدر است؟

سرویس‌هایی مانند اسنپ و تپسی با ارایه یک راهکار ساده و البته کاربردی، هزاران مسافر در سطح کلان‌شهر‌ها و حتی شهرهای کوچک را به رانندگان متصل می‌کنند و درصد خود را از سفرها برمی‌دارند. از طرفی مسافرین مجبور نیستند تا برای گرفتن تاکسی به سر خیابان یا یک محل پر عبور و مرور بروند و در آفتاب یا باران به امید عبور تاکسی بایستند و یا سر قیمت با آن‌ها چانه بزنند.

کار در تاکسی های اینترنتی به یکی از منابع اصلی درآمد برای بسیاری از مردم ایران تبدیل شده است. در این میان ادعاهای مختلفی نیز درباره ی درآمد حاصل از کار در تاکسی های اینترنتی مطرح می شود.درآمد اسنپ در تهران چقدر است؟ آیا می‌توان کار در اسنپ را به عنوان یک شغل ثابت در نظر گرفت؟ کار کارمندی بهتر است یا کار در اسنپ و تپ‌سی؟ تفاوت‌های این‌ها در چیست؟

روزنامه اینترنتی «فراز» در گزارشی به بررسی درآمد کار در یکی از این تاکسی های اینترنتی، اسنپ پرداخته و آن را با میزان هزینه های معمول زندگی با توجه به تورم بالای کشور مقایسه کرده است. در ادامه این گزارش را می خوانید:

تاکسی‌های اینترنتی در کشور، در اواسط دهه ۹۰ به عنوان محل‌هایی برای درآمدزایی اضافه برای تامین مخارج فرعی زندگی معرفی شدند. با گذشت زمان و افزایش دشواری‌های معیشتی اما عضویت در تاکسی‌های اینترنتی به ضرورت ناگزیر طبقات متوسط به پایین تبدیل شد. تا جایی که در روزهای بیکاری، گرانی و رکود، همان سرگرمی درآمدزا، جای خالی مشاغل اصلی را برای شهروندان پر کرد.

تعداد رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. قیمت استفاده از این خدمات نیز با گذر زمان با افزایش چشم‌گیری مواجه بوده‌است. این اتفاق، علاوه بر افزایش تصاعدی درآمد صاحبان این استارت‌آپ‌ها،‌ درآمد رانندگان را نیز افزایش داده اما این درآمد هرگز نتوانسته از تورم و گرانی در کشور سبقت بگیرد. در ادامه، به بررسی دخل و خرج رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌پردازیم.

در گزارش سالانه اسنپ، میانگین درآمد ماهانه رانندگان این شرکت ۱۶ میلیون تومان عنوان شده است. با احتساب کمیسیون ۱۵درصدی، هزینه‌های بنزین و استهلاک خودرو می‌توان متوسط درآمد خالص ماهانه رانندگان این شرکت را حدود ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفت. این رقم به فرض روزانه ۸ ساعت رانندگی محاسبه شده است. به عبارت دیگر، هر راننده اسنپ به طور میانگین، روزانه ۴۰۰هزار تومان و ساعتی ۵۰هزار تومان درآمد دارد.

به فرض اینکه یک راننده مالک یک خانه باشد و به فرض نداشتن هزینه‌های درمانی، خسارت تصادف و هزینه‌های جانبی خرابی خودرو، ۱۲ میلیون تومان شاید درآمد قابل قبولی برای زنده‌ماندن در تهران باشد. در این صورت، هر راننده اسنپ می‌تواند با درآمد یک روز کار در پایتخت، ۶۶۰ گرم گوشت گوسفندی یا ۲ عدد مرغ کامل یا ۵ عدد تن ماهی بخرد.

احتمال دوم اما پررنگ‌تر است. مرکز آمار ایران، سهم هزینه مسکن، سوخت و روشنایی را از درآمد خانوارهای شهری حدود ۳۸درصد اعلام کرده بود. مشکلات معیشتی اما شاید تنها پدیده‌ای باشد که با هیچ شعار، دستاوردسازی و پویش‌های سازمان‌یافته رسانه‌ای قابل تغییر یا انکار نباشد. به کلام ساده‌تر، با وجود اینکه مقامات دولتی و رسانه‌های متبوع‌شان هر روز از تورم کاهش و بهبود شرایط معیشتی برای مردم ایران سخن می‌گویند، شرایط در پس بازار، مغازه‌ها، خانه‌ها و خیابان‌ها روز به روز به وخامت می‌رود.

حرف حساب و درد دل رانندگان با «اسنپ» + اقدام جدید اسنپ برای تنبیه مسافران!

امروز، هزینه اجاره یک خانه ۵۰ متری در شهرک کیانشهر تهران، حدود ۲۰۰ میلیون رهن و ۵ میلیون تومان اجاره، معادل ۱۰ میلیون تومان است. با این حال، برای در نظر گرفتن این هزینه در سبد هزینه‌های یک راننده تاکسی اینترنتی، به آمار غیرسفارشی اکتفا می‌کنیم.

با این حال، با احتساب سهم ۷۰ درصدی اجاره‌خانه و سهم ۱۱درصدی هزینه‌های درمانی از درآمدها در کشور، ۹ میلیون و ۷۲۰‌هزار تومان از درآمد ۱۲ میلیونی راننده تاکسی اینترنتی به صورت پیش‌فرض کسر شده و آن‌چه باقی‌ می‌ماند، معادل روزانه ۷۶ هزار تومان است.

این درآمد، معادل روزانه یک عدد تن ماهی یا ۱۵ عدد تخم مرغ یا ۱۳۰ گرم گوشت گوسفندی است. آن هم به شرط این‌که باقی مایحتاج را با درآمد روز بعدی تهیه کند.

با تمام این اوصاف، در روزهایی که تاکسی‌های اینترنتی به ابزارهای پرآوازه‌ای برای درآمدزایی تبدیل شده‌اند، بررسی دقیق‌تر متوسط دخل و خرج رانندگان این استارت‌آپ‌ها می‌تواند از واقعیت پرده‌بردارد. شاید عده‌ای چنین توجیه کنند که این ابزارها، بیشتر به عنوان شغل دوم افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مشاهدات میدانی اما، تعداد افرادی که به رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی به عنوان شغل اصلی نگاه می‌کنند روز به روز در حال افزایش است. به عبارت بهتر، رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی، تبدیل به شغل کاذبی شده که از امکانات اولیه یک شغل مثل بیمه،‌ امید به ارتقا و امنیت شغلی برخوردار نیست. در واقع، شغل‌هایی که شغل نیست…

شما هم اگر نظری دارید برای ما بنویسید

دیگران الان دارند این مطالب را می خوانند: 

پاساژی در شیراز وقتی بحرین مالِ ایران بود

گل مرجان مینیاتوری ۱ گزینه زیبا برای آپارتمان شما با نگهداری آسان

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

نوشته های مشابه

‫۴۲۵ دیدگاه ها

  1. من اسنپ کارمیکنم ولی زیرحرف زورنمیرم یه روز یه نفرسوارشدگفت اقاضبط وخاموش شیشه هات وبده بالا کولرو تااخربزن درصورتی که ماشین خنک بود لحنش خیلی زننده بود منم نامردی نکردم به بهانه بنزین برمش سمت ایوانکی گذاشتمش ورفتم تارسیده بود پاکدشت دهنش سرویس شداسنپ کلا نیم ساعت منو بن کرد ????????????…حرف زور بازور جواب میدم

  2. بنده از سال ۹۴ به عنوان شغل دوم در اسنپ و تپسی همزمان مشغول به کارم
    روزانه به صورت نرمال شش تا نه ساعت مشغول به کارم، از طرف شرکت در زمینه لوازم یدکی و روغن ساپورت درستی انجام نمیشه و قیمت اعلام از طریق دو شرکت چیزه قابل ملاحظه ای نیست و روغن هم متاسفانه روغن بی کیفیتیه و به خودرو آسیب زده و لاستیک هر از گاهی فراخوان میزارن برای خرید قیمت دولتی، اما در مجموع فقط کار در سطح شهر تهران خوبه اما حومه تهران قیمتها اصلا مناسب نیست، بنده امروزه با هشت ساعت کار حدودا هفتصد و برخی اوقات بسته به شرایط تا ۱۱۰۰ هم کار کردم اما هزینه های جاری زندگی بالاست و برای کسی که به تنها شغل رانندگی بسنده کنه درامد مطلوبی نیست

  3. درود بر شما.من یک راننده هستم از شیراز.هر چی در میاریم باید خرج کنیم.استهلاک بیداد میکنه.چرا کسی ب داد مردم نمیرسه.۷ ماه هست بنزین ندادند.طرف فقط پورسانت میگیره همین…..

  4. بیچاره‌‌راننده‌های‌اسنپ‌مجبورنباشن‌طرف اسنپ‌نگاه‌‌نمی‌کنندچه‌برسه‌به‌کارکردن

  5. فقط میگید اسنپ به فکر هزینه های ماشین و این چیزا که نیستید جای اینکه به فکر یه راهکار دیگه باشید پیشنهاد اسنپ میدید به مردم بعدشم با این کرایه های پایین کجای درامدش خوبه

  6. اگه اسنپ خوب نبود ،این همه راننده نداشت .به خاطر درامد خوب اسنپ ،خیلی از معلم ها و کارمندها و بازنشسته ها به اسنپ پیوسته اند

  7. کاش مدیر عامل اسنپ مدرک تحصیلی راننده را امتیاز ویژه در نظر میگرفت که مسافر با کدام راننده وبا چه مدرک تحصیلی در سفر هست در ضمن مدیرعامل اعلام کند که چند درصد فوق ویا دکتری درارن ومجبور به کار هستن

  8. باسلام
    من تو مسیر رفت و برگشت خانه و محل کار سفر میگیرم امروز اسنپ یه سفر پیشنهاد کرد به من که ملاک قیمت گزارشیش نمیدونم چیه از هول و هوش مترو نواب تا نوشهر ۴۴۰ هزار تومان
    خوب برگشت معلوم نیست بتونی سفر بگری
    رفت و برگشت یه باک بنزین میخواد
    عوارض های اتوبان تهران شمال هم هست
    ۱۵ درصد هم کمیسیون
    اینجوری یه چیزی هم از جیب باید بدی

  9. پس چرا با هر اسنپی حرف میزنی.میگه من عشقی روزی یک درمیارم.یارو اون روز میگفت در هفته دو روز میرم تهران یکو هفتصد اصتحلاک کم کنم یکو نیم واسم میمونه..الان کدوم دروغ میگن..ی مسر کوچیک اسنپ زده ۳۰تومن.مسیر ۵دقیقه..چطوری روزی ۵۰۰کار میکنن..؟اگه واسه راننده زیر ۸۰۰تا ۹۰۰بمونه اصلا کار نمیکنه

  10. با سلام
    همش به نفع شرکت اسنپ ومسافر است راننده مساوی با ضرر هیچ کس هم درک نمیکنه
    هرکی به فکر منافعشه

  11. سلام من خودم راننده اسنپ بودم تو اصفهان. اصلاً درآمد میانگین نمی تونه ۱۶ میلیون باشه حتی با کمیسیون، قطعاً آنار الکیه و میانگین کمتر از این حرفهاس مگه اینکه مال تهران باشه و نرخ های تهران خیلی بالاتر از اصفهان و طبعاً بقیه شهرها هم باشه

  12. هر کی نارحته چرا نمیذه دنبال شغل مورد علاقه اش…عشم من اسنپه… توی اسنپ همسر مورد علاقه امو پیدا کردم…هر چی دارم از اسنپه…

  13. اسنپ نگو بلا بگو….حلوا بگو …بلوا بگو…چشم حسود کور…تپسی ها میان مینویسن…فقط چرا بنزین نمیدن نمیدونم

  14. متاسفانه خیلی از مسافران فرهنگ ندارند و احترامی برای راننده قائل نیستند ولی به سایر قشرها احترام میزارن!

  15. اسنپ کار کردن یعنی بدبختی و به اجبار رفتن و واقعا یه پول قرضی هست که از مردم میگیرییم و باز به ماشین بابت استهلاک میدیم یعنی هیچ و هیچ و هیچ.اصلا نمیصرفه.داریم از گشنگی میمیریم فکر مردم باشید لطفا

  16. هر کس اسنپ کار می‌کنه قطعاً حتما قطعاً از روی اجبار زندگیشه و راه دیگه ای نداره که سران شرکت های اینترنتی از همین اجبار سو استفاده میکنن

  17. باسلام. نزدیک دو ماهه که دیگه کار نمیکنم. اعتبار بنزین که دیگه نمیدن. کرایه ها هم توی گرمای تابستان بجای اینکه زیاد بشه کمتر شده تا بازار اسنپ خراب نشه. من که از کرایه ها ناراضیم.بخاطر حقوق کم کارمندی گاهی اسنپ کار میکنم .
    بیچاره اونایی که شغل اصلیشون اسنپه. چون مجبورن. خدا .. کنه که گرفتاری مردم را نمیبینن

  18. بخدا همه حرفشون عین دروغه اولا کمیسیون ۱۸درصد هستش که گفته ۱۵درصددوماالان۸ماه یک لیتر بنزین هم به کسی ندادن سوماکرایه ها درهمه جادرست حساب کنی یکسوم کرایه واقعی است چهارم اسفند با این کرنتومترش که راانداخته راننده را مجبورمیکنه سفرمجانی بره ومصداق واضع بردداری نوین را تعریف کرده ملت هم آرزوی ناچاری کارمیکنند

  19. من که مرداد ۶میلیون درآوردم ۸میلیون بدون احتساب بنزین و روغن خرج ماشینم کردم صافی منفی ۲میلیون درآمد

  20. سلام من اسنپ کارمیکنم الان مدتیه ماشینم خراب شده پولشوندارم درست کنم، بایدچکارکنم، برم دزدی

  21. آخه چرا زر میزنین من بدبخت به قرآن ماهی ۲ ملیون اگه بشه ماشینم سالم باشه بتونم ۲ م دربیارم ماشینم الان ۳ هفته تو تعمیر گاه هست حداقل داخلی باید ۱۰۰ تومن باشه بار الکی جابه جا میکنیم برای مردم

  22. سلام
    بنده ۷ سال هست که اسنپ کار میکنم.البته از سر مجبوری.
    محاسبات بالا اشتباه است.
    اگر با روزی ۸ساعت کار ۱۲میلیون خالص برای راننده می افتاد خیلی خوب بود.
    هرکس این محاسبات را انجام داده تشریف بیاورد من یکماه ماشینم را در اختیارش قرار میدهم .

  23. اگه اسنپ ۵ درصد از مبلغ رو برداره شاید شاید شاید کمی به صرفه تر باشد

  24. اگه اسنپ ۵ درصد از مبلغ رو برداره شاید شاید شاید کمی به صرفه تر باشد

  25. سلام ،من خودم مدتی است اسنپ کار میکنم ،اینا فقط از شرایط موجود سو استفاده میکنن می دانند که راننده مجبوره مسافر سوار ماشین میشه و خودشون سوار بر راننده ی بیچاره نمی دانم اینا شرایط و درک نمیکنن

  26. الکی تبلیغ نکنیداسنپ فقط نون قرض میده
    سوبله میگیرن با این خرج های پاره کننده

  27. واقعا باید صاحب خانه ها شرم کنند یه بدبخت کار کنه بعد بده به صاحب خونه و زن و بچه بنده خدا باید سنگ بخورن این ضعف مدیریتی هست نه چیز دیگه دولت باید خجالت بکشد

  28. به فکر مردم ایران نیستند کشوری به این ثروتمندی مردم بابدبختی زندگی میکنند فقط پدر خودتان و ماشین هرروز داغونتر شدن و عشق و حالش مال شرکت بدبخت کن خدایا تو به داد این مردم برس

  29. چرا پیله کردید به درآمد اسنپ که تهش چیزی براش میموند فقط برا اسنپ خوبه غارت راننده اگه میتونید بنویسیدچرا اسنپ برا رفاه رانندگان کاری نمی‌کند چرا سهمیه بنزینشان را نمی‌دهد چرا دارد حق راننده را می‌خورد فقط به فکر کمسیون خودشه

  30. سلام دوستان عزیز اسنپی، من شوهر خودم تو اسنپ کار میکنه و به مشکلات این راننده ها واقفم ولی آخه بنده های خدا که میگین اسنپ کرایه ها رو زیاد کنه مگه مسافرا هم از همین مردم بدبخت بیچاره نیستن؟ اونایی که پولدارن چندتا چندتا ماشین دارن و نیازی به اسنپ و تپسی ندارن، خوب کرایه ها زیاد بشه باز همین فقیر بیچاره ها عذاب میکشن، راننده ها باید از اسنپ و تپسی بخوان هم کمیسیون خودشونو کم کنن هم بنزین به راننده ها بدن و هم واسه لوازم یدکی و حتی دستمزد تعمیر ماشینهاشون، جاهایی رو در نظر بگیرن که خدمات ارزونتر در اختیار راننده ها قرار بدن. به نظرم اینجوری واسه سه طرف قضیه یعنی مسولین تاکسی اینترنتی و راننده و مسافر برد برد میشه. به هر حال مسولین این جور جاها به لطف کمیسیونی که از راننده ها میگیرن درآمدهای میلیاردی دارن و نه پول دفتر ودستک میدن و نه هزینه ای دارن بنابراین باید مجبور بشن کمیسیون کمتری بگیرن، مطمئنا با ۵درصد کمیسیون، بازهم درآمدشون میلیاردی خواهد بود چون راننده های بیشتری میان تو کار، در واقع سود کمتر و فروش بیشتره و نتیجتا درآمد بیشتر و انسانیت بیشتر و رضایت خداوند هم به همراه داره. خداوند به همه مون کمک کنه محتاج هیچکس نشیم و زندگی بروفق مرادمون باشه انشاءالله

  31. سلام .وقتی کرایه ها را میزنه آدم حالش بهم میخوره .باور کنید .اگر مسولین با این کرایه های .. خودشون یه روز با ماشیناشون بیان کار کنن میفهمن چه بلایی سر راننده ها دارن میارن .با این همه هزینه و ماشالله واریز کردن بنزبن و کم کردن کمیسیون که اصلا معلوم نیست چطور کم میکنن و …

  32. رانندگی دوزار نمی ارزه عموم راننده تاکسی بود از زمان انقلاب تا الان عین … کار کرد یه خونه خرید بعدش الان دیالیزی شد افتاد خونه بچه هاش همش تحقیرش می کنن
    رانندگی تو همه ی کشورا شغل کاذب هستش
    دولت عُرضه شغل درست کردن نداره مردُم رو ترغیب می کنه به شُغل های کاذب
    فقط می گه انقدردر میارید .
    اداره تاکسی رانی پول میگیره
    مسئول خط پول می گیره
    اسنپ پول می گیره
    تپسی پول میگیره
    مکانیک پول میگیره
    فقط یه کشور زمین خورده است می تونه مردُمش رو ترغیب به شغل کاذب کنه ????‍♂️????????

  33. راننده اسنپ حداقل ۳ برابر این در میاره که نوشتید
    فقط بیمه ندارن وگرنه هروقت بخوای میری هروقت نخوای خاموش می‌کنی درجا‌تسویه میکنن باهات
    ماشینت گازسوز باشه روزی ۱ تومن خالص میشه در آورد
    الآنم که اسنپ کمک می‌کنه ۱۵ تومن هزینه گازسوز رو ۲ تومن میگیره
    والا راننده ها بی چشم و رو ان
    کولر نمیزنه همه لوازم مصرفی ماشین رو با تخفیف میخره با تخفیف می‌ره تعمیرگاه لاستیک زیر قیمت دولتی بهش میدن تا عجله دارم نزنی سفر‌رو قبول نمیکنه تا می‌شینی میگه کنسل کن درصد اسنپ رو نده
    پولم یا نقد میخواد یا کارت به کارت
    اما همیشه طلبکاره
    عمر خدا میگه آی ما مفت بری میکنیم ما فلان ما بهمان
    خوب آخه …..
    میخوای بیای بشینی تو خونه ماهی ۱۰۰ بریزن به حسابت راضی بشی؟

  34. سلام دوستان عزیز زمانی که توقف میکنید برای قبول سفر مواظب باشید شیشه ها بالا باشه در ماشین هم قفل کنید.گوشی قاپ های حرفه ای در کسری از ثانیه گوشی را میزنند.این هم یه مشکل برای تاکسیهای اینترنتی که خدا کنه برای کسی پیش نیاد.

  35. اگه همه رانندگان با هم باشند روزی یک ساعت کار نکنیم کرایه ها بالامیره
    این کرایه اسنپ پول مترو و اتوبوس هم نیست
    نمی دونم با چه کلام و معیار ی این کرایه ها را میزنید از بی شعور ی نیست
    اسنپ که درصد خودش را می‌بره بدبخت راننده‌ها

  36. داخل ایران زندگی کردن روزبه روزسخت ترمیشه زندگی کردن فقط برای ثروتمندانه قشرفقیر بمیره خیلی خوبتره شب وروز باید زحمت بکشی فقط برای سیرکردن شکم

  37. دروغه اصلا نمیشه ماهی دوازده کار کرد اونم بااین خرج و مخارج فقط تبلیغ برا جذب ماشین بیشتر اضافه کردن درآمد خودشون هست خدا لعنتتون کنه چه جوری جواب میدین

  38. همه ناراضین چ کوفتی پ هستید همین حمالای مثل شماها باعث بسته شدن تاکسی سرویسهاشدیدهمون اول فکرنمیکردیدبازاراینابگیره اویزون میشید

  39. اسنپ فقط برای کسی خوبه ک یه کار دیگه داشته باشه و فقط مسیرهای رفت و برگشت از خونه تا محل کارش یا جاهایی ک خودش کار داره رو بره ک فقط پول بنزین و روغن ماشینشو در بیاره

  40. اسنپ واقعا کرایه کمه اصلا برا راننده خوب نیست فقط برا شرکت خوبه اونم چون مال دولت اسنپ اصلا براش مهم نیست فقط کمسیون بگیره

  41. اولا کمیسیون۲۰درصد کم می‌کنه نه ۱۵درصد.وقتی دروغ به این بزرگی میگین دیگه ازدرامدشم معلومه که چقدر راست میگین.

  42. من سه سال در اسنپ کار میکنم از روی ناچاری .چون شغلم و از دست دادم و خودم ۲۰ سال راننده هستم اصلا مقرون به صرفه نیست .هزینه ها خیلی بالاتر از اینه که ماها فکرشو میکنیم استهلاک ماشین خیلی بالاست و فطعاتی هم که توی بازار به ما میدند همشون قلابی و بدرد نمیخورند یعنی یک ماه روی ماشین کار نمیکنه.خدا آخر و عاقبت ما را به خیر بکند
    آخرش این یه دونه ماشین هم از دست میدیم

  43. حالا اینهمه هزینهای اصطحلاک ماشین و کرایه کمش و همه به کنار تو این وضعیت خدای ناکرده تصادف هم بکنیم که دیگه باید ماشینو بزاریم واسه خسارت ماشینمونم ازدستمون رفته. اسنپ همش حمالیه هیچی تهش نداره.

  44. الان تمام اقلام و اجناس با تورم رفت جلو الا اسنپ خوبه اشکال نداره اما به شرطی که حداقل لوازم مربوط به ماشین و خرج ومخارجش هم بالا نره نه که لوازم یدکی ساعتی افزایش پیدا میکنه اما کرایه اسنپ از دو سال پیش همون ۳۰ تومن باقی مونده یکبار یه کاری بکنید که این ملت رو خوش بیاد شورش رو درآوردین واقعا.

  45. بنطرم جای کار توی اسنپ که هم عمرمون و هم ماشینمون رو مستهلک میکنه، بهتره کسایی که جوان‌تر هستند از همین الان برن توی یه کار فنی و عمرشون رو هدر ندن،
    الان یه نصب اسپیلت بدون گاز زدن و بدون لوله کشی یک و نیم هس، روزی ۳تا نصب بزنی یا سرویس کامل پکیج یک و دویست میگیرن
    درآمدشون زیر ماهی ۴۰، ۵۰ میلیون نیست????
    البته نوش جان‌شون????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا