سرویسهایی مانند اسنپ و تپسی با ارایه یک راهکار ساده و البته کاربردی، هزاران مسافر در سطح کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک را به رانندگان متصل میکنند و درصد خود را از سفرها برمیدارند. از طرفی مسافرین مجبور نیستند تا برای گرفتن تاکسی به سر خیابان یا یک محل پر عبور و مرور بروند و در آفتاب یا باران به امید عبور تاکسی بایستند و یا سر قیمت با آنها چانه بزنند.
کار در تاکسی های اینترنتی به یکی از منابع اصلی درآمد برای بسیاری از مردم ایران تبدیل شده است. در این میان ادعاهای مختلفی نیز درباره ی درآمد حاصل از کار در تاکسی های اینترنتی مطرح می شود.درآمد اسنپ در تهران چقدر است؟ آیا میتوان کار در اسنپ را به عنوان یک شغل ثابت در نظر گرفت؟ کار کارمندی بهتر است یا کار در اسنپ و تپسی؟ تفاوتهای اینها در چیست؟
روزنامه اینترنتی «فراز» در گزارشی به بررسی درآمد کار در یکی از این تاکسی های اینترنتی، اسنپ پرداخته و آن را با میزان هزینه های معمول زندگی با توجه به تورم بالای کشور مقایسه کرده است. در ادامه این گزارش را می خوانید:
تاکسیهای اینترنتی در کشور، در اواسط دهه ۹۰ به عنوان محلهایی برای درآمدزایی اضافه برای تامین مخارج فرعی زندگی معرفی شدند. با گذشت زمان و افزایش دشواریهای معیشتی اما عضویت در تاکسیهای اینترنتی به ضرورت ناگزیر طبقات متوسط به پایین تبدیل شد. تا جایی که در روزهای بیکاری، گرانی و رکود، همان سرگرمی درآمدزا، جای خالی مشاغل اصلی را برای شهروندان پر کرد.
تعداد رانندگان و مسافران تاکسیهای اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. قیمت استفاده از این خدمات نیز با گذر زمان با افزایش چشمگیری مواجه بودهاست. این اتفاق، علاوه بر افزایش تصاعدی درآمد صاحبان این استارتآپها، درآمد رانندگان را نیز افزایش داده اما این درآمد هرگز نتوانسته از تورم و گرانی در کشور سبقت بگیرد. در ادامه، به بررسی دخل و خرج رانندگان تاکسیهای اینترنتی میپردازیم.
در گزارش سالانه اسنپ، میانگین درآمد ماهانه رانندگان این شرکت ۱۶ میلیون تومان عنوان شده است. با احتساب کمیسیون ۱۵درصدی، هزینههای بنزین و استهلاک خودرو میتوان متوسط درآمد خالص ماهانه رانندگان این شرکت را حدود ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفت. این رقم به فرض روزانه ۸ ساعت رانندگی محاسبه شده است. به عبارت دیگر، هر راننده اسنپ به طور میانگین، روزانه ۴۰۰هزار تومان و ساعتی ۵۰هزار تومان درآمد دارد.
به فرض اینکه یک راننده مالک یک خانه باشد و به فرض نداشتن هزینههای درمانی، خسارت تصادف و هزینههای جانبی خرابی خودرو، ۱۲ میلیون تومان شاید درآمد قابل قبولی برای زندهماندن در تهران باشد. در این صورت، هر راننده اسنپ میتواند با درآمد یک روز کار در پایتخت، ۶۶۰ گرم گوشت گوسفندی یا ۲ عدد مرغ کامل یا ۵ عدد تن ماهی بخرد.
احتمال دوم اما پررنگتر است. مرکز آمار ایران، سهم هزینه مسکن، سوخت و روشنایی را از درآمد خانوارهای شهری حدود ۳۸درصد اعلام کرده بود. مشکلات معیشتی اما شاید تنها پدیدهای باشد که با هیچ شعار، دستاوردسازی و پویشهای سازمانیافته رسانهای قابل تغییر یا انکار نباشد. به کلام سادهتر، با وجود اینکه مقامات دولتی و رسانههای متبوعشان هر روز از تورم کاهش و بهبود شرایط معیشتی برای مردم ایران سخن میگویند، شرایط در پس بازار، مغازهها، خانهها و خیابانها روز به روز به وخامت میرود.
امروز، هزینه اجاره یک خانه ۵۰ متری در شهرک کیانشهر تهران، حدود ۲۰۰ میلیون رهن و ۵ میلیون تومان اجاره، معادل ۱۰ میلیون تومان است. با این حال، برای در نظر گرفتن این هزینه در سبد هزینههای یک راننده تاکسی اینترنتی، به آمار غیرسفارشی اکتفا میکنیم.
با این حال، با احتساب سهم ۷۰ درصدی اجارهخانه و سهم ۱۱درصدی هزینههای درمانی از درآمدها در کشور، ۹ میلیون و ۷۲۰هزار تومان از درآمد ۱۲ میلیونی راننده تاکسی اینترنتی به صورت پیشفرض کسر شده و آنچه باقی میماند، معادل روزانه ۷۶ هزار تومان است.
این درآمد، معادل روزانه یک عدد تن ماهی یا ۱۵ عدد تخم مرغ یا ۱۳۰ گرم گوشت گوسفندی است. آن هم به شرط اینکه باقی مایحتاج را با درآمد روز بعدی تهیه کند.
با تمام این اوصاف، در روزهایی که تاکسیهای اینترنتی به ابزارهای پرآوازهای برای درآمدزایی تبدیل شدهاند، بررسی دقیقتر متوسط دخل و خرج رانندگان این استارتآپها میتواند از واقعیت پردهبردارد. شاید عدهای چنین توجیه کنند که این ابزارها، بیشتر به عنوان شغل دوم افراد مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به مشاهدات میدانی اما، تعداد افرادی که به رانندگی در تاکسیهای اینترنتی به عنوان شغل اصلی نگاه میکنند روز به روز در حال افزایش است. به عبارت بهتر، رانندگی در تاکسیهای اینترنتی، تبدیل به شغل کاذبی شده که از امکانات اولیه یک شغل مثل بیمه، امید به ارتقا و امنیت شغلی برخوردار نیست. در واقع، شغلهایی که شغل نیست…
شما هم اگر نظری دارید برای ما بنویسید
اگه با ماشین خودتون ضایعات جمع کنید یقین داشته باشید که بیشتر از اسنپ در آمد خواهید داشت. پاداشی که در اسنپ مشخص میشه خیلی،سخت به دست میاد. استهلاک ماشین در بلند مدت و اضافه شدن به کارکرد ماشین قطعا نشون میده که شما عملا سودی نکردید.
کور که بیکار میشه مژه هاشو می کنه. از سر بیکاری خیلی ها میرن اسنپ.
واقعا به کجا رسیده تورم واقعا مملکت خجالت نمیکشند که انقدر بی .. هستند و انقد اوضاع جامعه وخیمه بعد بجای اینکه فکری برای حل مشکلات بکنن
هرچی پوله تو اسنپ وتپسی است اگرنبود این همه متقاضی نداشت هر کدوم از این افراد روزی یک میلیون تومن کار میکنن
حداکثر کار مفید یا توان رانندگی ۳ الی ۴ ساعت است که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان است که اون هم همه روزها نمیشود کار کرد یا تعطیلی میخوره یا هوا خرابه یا راننده خسته با مریض است
اسنپ یعنی بردگی ولا غیر.خرابی ماشین هم هست.نمیدونم چرا در محاسبه کرایه این موارد لحاظ نمیشه جدا از اینکه در طول روز ساعت کار خیلی محدود است
اگه ارزشی برای خود نداریددوستدارید عمرتون هدر بره وسیله ای که کلی برای خریدش زحمت کشیده اید به هزینه بیفتد خودتون را مستقیم به ….مراجعه معرفی کنید با تشکر فراوان از آنهایی که به اسنپ اهمیت نمیدهند
ولمون کنید عامو…دلتون خوشه..اتحاد اتحاد…اینا حرف مفته…پول نداشته باشی باید بریم بمیریم…حالا این اسنپ یه نونی گذاشته تو دامن یه عده ببین چه بازی در آوردند
اصلا فایده ندا ره چند روز پیش رفتم معاینه فنی بگیرم گفت سییتم ترمز عقب خرابه رفتم رست کرم ۱۲۰۰ هزار تومن شد هزینش یک دست لنت ۶۵۰ هزار تومن حالا حی بدو صداز دهل از دور خوشه به قول دوستمو مسافرم که قرش زیاده
اسنپ ای زندگی بخش از وجودت بی منت متشکرم
سرمایه از مردم ، کار از مردم ، اگه مخارج رو بزاریم کنار سودش با شرکت اسنپ نصف نصف.
اقای کارشناس نشستی به خیال خودت چرتکه انداختی فکر میکنی ملت دارن حال میکنن تووی اسنپ، حداقل یه هفته میرفتی کار میکردی جاشون تا بفهمی استهلاک ماشین یجا همه اون درامد روزانه ای که ازش حرف میزنی رو میبلعه، اخرش فقط یه تن خسته میمونه برای راننده، ضمنا قدیم طرف تووی اژانسش بیست سی تا ماشین کار میکرد ازشون بیست درصد کمسیون میگرفت چرا اسنپ با اینهمه ماشین که توووی کل کشور دارن براش دنده عوض میکنن باید بیست درصد از کرایه رو بابت کمسیون کم کنه؟؟؟؟!!!!
من روزی حداقل ۵ تا ۷ تا سرویس از اسنپ میگیرم و واقعا گاهی کرایهای اسنپ از ۱۳۳ هم بیشتر هست و هر چی ماشین مدل پایین تر و کثیفتر راننده بیشتر میناله ماشین صقر هم همون کرایه میگیره هر وقت سوار ماشین مدل بالا شدم یک بار ندیدم طرف نا رازی باشه هم کولر میزنه و هم خیلی خوب برخورد میکنه اما برعکس که ماشین مدلش پایین باشه تا به مقصد برسم دیوانم میکنن
واقعا باید یک فکری کرد کرایه اسنپ خیلی زیاد شده من روزی چندین مرتبه سرویس میگیرم ۱۳۳ کرایه گاهی کمتر هست و خیلی ماشین های تمیز و مرتب داره
یه راننده اسنپ عاشقم شد هیچ خوشم نیومد…مونده چی بگم…بنده خدا از ترس اینکه من گزارشش کنم نیومد جلو..
تازمانی که این رانندهای ساده این درخواستها رابااین مبلغ های ناچیزقبول میکنندمعلومه مسافروشرکت استپ خوشحالم ومیتازونع
لطفا شوهر منو از راه بدر نکنید بذارید به تلاش در اسنپ ادامه دهد…شما یا راننده اسنپ نیستید یا سیرید…ما هیچی نداریم..تازه شوهر من کار کردن یاد گرفته..لطفا مزاحم نشوید
من که .. برای همیشه چال کردم(چون که ۳سال پیش یه سفر رفتم فرودگاه امام خمینی مسافر بامن بحث کرد منم بیتارف خیلی شیک و مجلسی … وبرای همیشه…
همه ملت با بد بختی دارن زندگی میکنن
رأس میگی راننده اسنپ جنگ میندازه وسط راه پیدا میکنه زنگ میزنی پشتیبانی درحال مکالمه بادرر باز راننده گازشو میگیره میره پولشو گرفته زنگ میزنی بی خیالن
من و خانم دو تایی اسنپ هستیم..خدا را شکر…همینجوری بریم جلو ببینیم چه میشم..همه حرفای شما درست…اسنپ نریم کجا بریم؟
من ۵ سال برای اسنپ کارکردم و خلاصه بگم که ۵ سال از عمر و جوونیمو ریختم تو ..!! بدترین شغل دنیاست مخصوصا درایران! وقتیکه شخصیت ادم خرد میشه و طرف میگه به سگم احترام بزار یا مثلا میگه درب ماشینو برام بازکن تا سواربشم! اونجاست که میفهمی چقدر خوارو خفیف شدی. چندروز پیش ایران مال بودم و نظافتچی سرویس بهداشتی اونجا خودش گفت ماعی ۱۸ ملیون حقوق میدن بهشون!!!! واقعا متاسفم برای اسنپ و …. که فقط سواستفاده میکنه از راننده و ودراخر اینم بگم که هیچکس ازروی رضایت قلبی این کاروانتخاب نمیکنه و همگی از روی اجبار و نداری
ببینید عزیزان لطفا تو حال خودتون شعرای جورواجور نگین…اسنپ آمال و آرزوی هزاران جوان ایرانی است….سیر شدیم زود جوگیر نشیم خواهشا
مریم جون شما ……….. که خونه خریدی
آقایان سلام و علیکم…ناراحتا بزنن بیرون بزارن باد بیاد…من و عشقم و اسنپ
سلام خوزستان ۵۵درجه گرما رطوبت ۸۸درجه ۵۰درصد کرایه ها زیر ۱۵هزاذتومان وآخرش مسافر طلب کار واز ۵۰۰تا تک تومانی هم رد نمیشه
آدمهای ناراحت بفرمائید راه باز جاده دراز…بذارید ما نون بخوریم…چقدر ناشکرید شما…
مردای از خودراضی …لطفا راس میگین چرا عرضه ندارین برین یه کار درس و حسابی برای خودتون جور کنید…اسنپ مال ما خانمهاست اصلا…مردا برین کار مردونه… زیادی هم زر و پر نکنین…
خدایا مرگ منو برسون ک مثل.. خجالت زن و بچه نکشم..خدایا بمیرانم
اسنپ به دلیل اینکه حواست به لوکیشن مقصد و مبداعه یک چاله چوله هارو نمیبینی پدر ماشین درمیاد دو احتمال تصادفت زیاده مخصوصا ماشینت ۴۰۵باشه ،????????
اصلا خوب نیست
دقت کردین؟؟
همه ی طرفداران خانم هستند؟؟????????
الان راننده خیلی زیاد شده، مسیر های با قیمت و مقصد نسبتا مناسب رو هوا زده میشه در کسری از ثانیه، بعد می مونه مسیرهای پر ترافیک و جایی که معمولا برگشت خوبی نداره، اونها هم قبول میشه بالاخره ولی با یکی دو دقیقه معطلی، خلاصه با این گرونی لوازم و لاستیک و …… طرز رانندگی خیلی بد در جامعه، مقرون به صرفه نیست، اونهایی هم که کار میکنن مجبور هستند و متاسفانه به خاطر وضع بد اقتصادی و گرانی روز به روز راننده زیادتر میشه….
مدیران ارشد اسنپ مگه چند سال تو این دنیا زنده هستین .ته ته تهش ۸۰ سال .تا دیر نشده به آخرتتان بیندیشید واین همه مظلمه به گردنتان نماند
درصد اسنپ باید حداکثر ۴٪ باشه چون قطعات و کارکرد فیزیکی نداره
کلا باعث و بانی این همه بی کفایتی تو جهنم بسوزه که ما تو این دنیا سوختیم اگه اعتقاد داشته باشن که ندارن و فکر جیبشون و برده داریشون هستن
عرض ادب و احترام،وعذربنده روپذیرابتشین که اگه کوچکترین بی ادبیازبنده سرزد،بنده نمیدونم تینا خجالت نککشن،…،نمیگن راننده ازکجامیاره،بسته دیگه بسته خجالت بکشین،تاکی انقدرفقرفروشی,انسانیت کجارفته،یه.. لقمه نونی برتشمیدی تااخرعمرشبرات دم تکان میده،،عذرمیخوام به خرمیگی چش وایمیسه ،چراارزش قائل نیستند ،چراهفت ماه سوخت مارونبایدبدن
یه کلک هم دیدم به راننده میزنن ، به این صورت که یک درخواست با یک مبلغ میاد وقتی قبول میکنید و مسافر سوار و به مقصد میرسه ۱۵ درصدش رو کم میکنه و وقتی از مسافر سوال میکنیم میگه برای من همون مبلغ رو زده . فاجعه اینجاست که یه کمیسیون ۱۵ درصد از مبلغ اولیه کم میکنه و یه کمیسیون ۱۵ درصد از مبلغ نهایی که مسافر پرداخت میکنه کم میکنه یعنی در کل ۳۰ تا ۴۰ درصد کمیسیون کم میکنه . مثلاً درخواست میاد ۸۱۵۰۰ بعد که سوار میکنی وقتی پایان سفر رو میزنی زده ۷۱۵۰۰ . تو است سفر ها هم نگاه میکنی زده همون ۸۱۵۰۰ . یه ۱۵ درصد از ۸۱۵۰۰ که اصلا نگرفتی کم میکنه و یه ۱۵ درصد از ۷۱۵۰۰ که گرفتی . خیلی .. هستن
این کرایه ها متناسب با پراید صد میلیونی هستند نه سیصد میلیونی
چاره ای نیست گرفتار برده داری نوین هستیم
خواهش میکنم الکی برای راننده حساب کتاب نکنید، شما هزینه ها رو نمیبینید
خط فقر در ایران ۴۰ میلیون تومنه
مضاف بر اینکه، هیچ سرویس و خدماتی از طرف دولت وجود نداره که هیج، حتی دستگاه چاپ پول افتاده دست دولت، گویی شبانه روز، تنها کاری که یاد گرفتن، چاپ بی رویه پوله، و نه میداند که این رفتار باعث تورم میشه، و نه شعور اینو داره که بفهمه چه بلایی سر ملت میاره؛ شایدم میداند و از این کار لذت میبرد.
بنابراین، هم راننده اسنپ اعصاب ندارد، و نه مسافر
خاک تو سرتون که یه ملت بردین ب سویی اسنپ خاک نصف مردم تو اسنپ دارن کار می کنن این هر جایی دنیا بود مسیولینش باید زنده ب گور می شودن
اقا محض رضای خدا از اسنپ بیاید بیرون . هیلی بی انصافن .
همش راننده رو تنبیه میکنند .
کافیه مسافر به دروغ بگه اله وبله.
یعنی جد آباد راننده رو درمیارن.
باراننده گان خیلی بدبذخوردمیکنند.
انگار نوچشون هستیم.
من بالای یکساله اومدم بیرون
.
خیلی راحتم واعصابم ر
خب حقوق کارگر هم کمه برای همین کرایه ها پایینه
ختم قرآن برای اموات با تضمین
۰۹۳۰XZS۴۸۰۴ سید
در عمل اینطور نیست
من با پراید صفر دوگانه تست کردم
ببینید اسنپ فقط به فکر مسافر و کمسیون خود شرکت اسنپ کرایها رو انقدر پایین میزنه تا زنگ خور شرکت زیاد بشه و کمسیون بیشتری بگیره کجا ماهی ۱۲ ملیون تومن صافی میمونه یک کارگر ساده تو مملکت بدون هیچ سرمایه ای روزی ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومن تو خیابون داره کار میکنه اسنپ حساب خود راننده و سرمایه ماشین که کمترین خودرو قیمتش ۳۰۰ ملیون تومن نمیکنه پول ماشینتو تو بانک بذاری فقط ماهی ۷ الی ۸ ملیون سود بانکی بدون استلاک طرف با گاری دستی تو زبالها میگرده در امدش از راننده اسنپ بیشتر تازه باید درب منزل مسافر تو کوچه پس کوچها بری بعد مسافر به مقصد برسونی اونم با این کرایهای که گاها ۱۸ الی ۲۰ هزار تومن پول بنزین خالیش نمیشه
الان وز کار خرابه با این حال خوب در میارم ولی بخدا قسم هیچی نمیمونه با این مخارج بالا شرمنده خانوادهام هستم از لوازم ماشین گرفته تا خرج خانه خلاص که موندیم چه کنیم میری درخواست لاستیک کنی از اسنپ ندارن مشگلت زیاد چی بگم خدا بداده همه برس
عرض سلام و درود ماشینی که صبح تا شب بی وقفه کار کنه به قول شما روزی ششصد تومن اخر ماه باید دو دستی تقدیم مکانیک. ولوازم یدکی کنه و مجانی کار کرده
با تمام این مشکلات خیلی جالب یک چیز خوب و بدرد بخور داره که مردم بدبخت نمیتونیم ازش استفاده کنیم . نقشه یاب ویز . و بجاش باید از بلد و نشان که استفاده کنیم که نمیدونم دربارش چی باید بگم که اینجا زشته بگم . نمیدونم چرا اینجوریه که هر اتفاقی که یه کم برای ما آسایش بیاره برای ما حرامه . چون ما … هستیم .
به نظرم رانندگان اسنپ صرفاجهت افزایش درامدتعمیرکاران خودروکارمی کنند
این نرخ خرج ماشین هم در نمیاره.
شهر ما اکثر کرایه ها ۲۰ هزاری با مسیر ۱۵ کیلومتری مسافر هم که سوار میکنی فکر میکنه خودتو ماشینو خریده با ۲۰ هزار
سلام ،متن زیبایی نوشته بودید ولی در واقع اینطور نیست ،راننده اسنپ ،هر چقدر هم کار کند ،آخرش هم جیبش خالیست ،او می ماند و خستگی و ماشینی داغون و اعصابی بهم ریخته ،هر طور برخورد مسافر را باید تحمل کند ،ار برخوردهای لفظی گرفته تا کنسلهای سفر آن هم در مبدا و با تاخیر و سر کار گذاشتن راننده ی بیچاره ،واقعا چقدر به رانندگان اسنپ توجه میشود ،در بیشتر مواقع پولش را نمی دهند و یا معطلش میکنند و هزار درد سر دیگر که تنها رانندگان عزیز متوجه میشوند من چه میگویم ،اسنپ ،تنها دلخوشی برای زنده بودن و توجیه برای خانواده که کاری دارم ،همین وگرنه از پول اسنپ واقعا هزینه های زندگی تامین نمیشود .