سرویسهایی مانند اسنپ و تپسی با ارایه یک راهکار ساده و البته کاربردی، هزاران مسافر در سطح کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک را به رانندگان متصل میکنند و درصد خود را از سفرها برمیدارند. از طرفی مسافرین مجبور نیستند تا برای گرفتن تاکسی به سر خیابان یا یک محل پر عبور و مرور بروند و در آفتاب یا باران به امید عبور تاکسی بایستند و یا سر قیمت با آنها چانه بزنند.
کار در تاکسی های اینترنتی به یکی از منابع اصلی درآمد برای بسیاری از مردم ایران تبدیل شده است. در این میان ادعاهای مختلفی نیز درباره ی درآمد حاصل از کار در تاکسی های اینترنتی مطرح می شود.درآمد اسنپ در تهران چقدر است؟ آیا میتوان کار در اسنپ را به عنوان یک شغل ثابت در نظر گرفت؟ کار کارمندی بهتر است یا کار در اسنپ و تپسی؟ تفاوتهای اینها در چیست؟
روزنامه اینترنتی «فراز» در گزارشی به بررسی درآمد کار در یکی از این تاکسی های اینترنتی، اسنپ پرداخته و آن را با میزان هزینه های معمول زندگی با توجه به تورم بالای کشور مقایسه کرده است. در ادامه این گزارش را می خوانید:
تاکسیهای اینترنتی در کشور، در اواسط دهه ۹۰ به عنوان محلهایی برای درآمدزایی اضافه برای تامین مخارج فرعی زندگی معرفی شدند. با گذشت زمان و افزایش دشواریهای معیشتی اما عضویت در تاکسیهای اینترنتی به ضرورت ناگزیر طبقات متوسط به پایین تبدیل شد. تا جایی که در روزهای بیکاری، گرانی و رکود، همان سرگرمی درآمدزا، جای خالی مشاغل اصلی را برای شهروندان پر کرد.
تعداد رانندگان و مسافران تاکسیهای اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. قیمت استفاده از این خدمات نیز با گذر زمان با افزایش چشمگیری مواجه بودهاست. این اتفاق، علاوه بر افزایش تصاعدی درآمد صاحبان این استارتآپها، درآمد رانندگان را نیز افزایش داده اما این درآمد هرگز نتوانسته از تورم و گرانی در کشور سبقت بگیرد. در ادامه، به بررسی دخل و خرج رانندگان تاکسیهای اینترنتی میپردازیم.
در گزارش سالانه اسنپ، میانگین درآمد ماهانه رانندگان این شرکت ۱۶ میلیون تومان عنوان شده است. با احتساب کمیسیون ۱۵درصدی، هزینههای بنزین و استهلاک خودرو میتوان متوسط درآمد خالص ماهانه رانندگان این شرکت را حدود ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفت. این رقم به فرض روزانه ۸ ساعت رانندگی محاسبه شده است. به عبارت دیگر، هر راننده اسنپ به طور میانگین، روزانه ۴۰۰هزار تومان و ساعتی ۵۰هزار تومان درآمد دارد.
به فرض اینکه یک راننده مالک یک خانه باشد و به فرض نداشتن هزینههای درمانی، خسارت تصادف و هزینههای جانبی خرابی خودرو، ۱۲ میلیون تومان شاید درآمد قابل قبولی برای زندهماندن در تهران باشد. در این صورت، هر راننده اسنپ میتواند با درآمد یک روز کار در پایتخت، ۶۶۰ گرم گوشت گوسفندی یا ۲ عدد مرغ کامل یا ۵ عدد تن ماهی بخرد.
احتمال دوم اما پررنگتر است. مرکز آمار ایران، سهم هزینه مسکن، سوخت و روشنایی را از درآمد خانوارهای شهری حدود ۳۸درصد اعلام کرده بود. مشکلات معیشتی اما شاید تنها پدیدهای باشد که با هیچ شعار، دستاوردسازی و پویشهای سازمانیافته رسانهای قابل تغییر یا انکار نباشد. به کلام سادهتر، با وجود اینکه مقامات دولتی و رسانههای متبوعشان هر روز از تورم کاهش و بهبود شرایط معیشتی برای مردم ایران سخن میگویند، شرایط در پس بازار، مغازهها، خانهها و خیابانها روز به روز به وخامت میرود.
امروز، هزینه اجاره یک خانه ۵۰ متری در شهرک کیانشهر تهران، حدود ۲۰۰ میلیون رهن و ۵ میلیون تومان اجاره، معادل ۱۰ میلیون تومان است. با این حال، برای در نظر گرفتن این هزینه در سبد هزینههای یک راننده تاکسی اینترنتی، به آمار غیرسفارشی اکتفا میکنیم.
با این حال، با احتساب سهم ۷۰ درصدی اجارهخانه و سهم ۱۱درصدی هزینههای درمانی از درآمدها در کشور، ۹ میلیون و ۷۲۰هزار تومان از درآمد ۱۲ میلیونی راننده تاکسی اینترنتی به صورت پیشفرض کسر شده و آنچه باقی میماند، معادل روزانه ۷۶ هزار تومان است.
این درآمد، معادل روزانه یک عدد تن ماهی یا ۱۵ عدد تخم مرغ یا ۱۳۰ گرم گوشت گوسفندی است. آن هم به شرط اینکه باقی مایحتاج را با درآمد روز بعدی تهیه کند.
با تمام این اوصاف، در روزهایی که تاکسیهای اینترنتی به ابزارهای پرآوازهای برای درآمدزایی تبدیل شدهاند، بررسی دقیقتر متوسط دخل و خرج رانندگان این استارتآپها میتواند از واقعیت پردهبردارد. شاید عدهای چنین توجیه کنند که این ابزارها، بیشتر به عنوان شغل دوم افراد مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به مشاهدات میدانی اما، تعداد افرادی که به رانندگی در تاکسیهای اینترنتی به عنوان شغل اصلی نگاه میکنند روز به روز در حال افزایش است. به عبارت بهتر، رانندگی در تاکسیهای اینترنتی، تبدیل به شغل کاذبی شده که از امکانات اولیه یک شغل مثل بیمه، امید به ارتقا و امنیت شغلی برخوردار نیست. در واقع، شغلهایی که شغل نیست…
شما هم اگر نظری دارید برای ما بنویسید
والا کرایه ها خیلی کمه بخدا یارو از کرج تا سعادت اباد تهران میره برا ۱۳۰تومان ک ۲۰خورده ایی میره جیب اسنپ
رانندگی یعنی حمالی مفت ومجانی،بماندجنبه شخصیتی که مسافر فکرمیکنه اربابته،درحالی که تواجتماع به بند شلوارت هم نمیبندیش
باسلام
خیلی از این راننده ها گیرش میاد و معلوم نیست راننده های بیچاره با چه امیدی کار میکنند، حتی اگه یک درصد کمیسیون بگیره باز هم با این حجم خودرو کلی سود میکند.
اگر اسنپ مشکل داشت انقدر راننده اسنپ وجود نداشت وفتی میگی در امد کمه و و و و و و هزار تا چیز دیگه ارس بیرون بیا انقدر حرف نزن
اسنپ عالیه..الکی بازی در نیارید….عالیه..تقصیر اسنپ نیست که هزینه های ماشین داری بالاست
اختیار راننده افتاده دست مسافر… مسافر شده کارفرما…که روزی تعیین میکنه….که با حرف مسافر امتیاز جابه جا بشه وبرنامه ریزی راننده رو بریزه بهم…مسئولین اسنپ چی کار میکنن واقعا… تو ۵ کیلومتری مسافری نیده که قیمتش واقعا خنده داره…
اسنپ فقط باید روزی ۲ الی ۳ ساعت بری که فقط پول گاز بنزین در بیاری بخای از صبح تا شب کار کنی فایده نداره بلانسبت بعضی مسافرا .. انگار نوکر مامانشی یا در محکم میبندی انگار …ناراحتن
تو ی سال ته تهش ۱۶۰ تومن کار میکنن عوضش الان ی پراید گرازه ۱۵۰ تومن پولشه هر ماشینی باشه بعد دو سال اسقاطی میشه و ۷۰۰ ۸۰۰ هزار کارکرد من خودم داخل ماشین ۹۹ نشستم که اسنپ کار میکرده تو ۱۴۰۱ بودیم طی ۲ سال ۵۰۰ هزار کار کرده بود و انقدر داغون که انجار ماشین ۱۰ ساله بود در آمد واقعی فقط واسه اون آقایی هشتش که میشنه تو خونه اش کمسیون مفتی می گیره از راننده
سودش فقط برا خوده اسنپ هست ،الان۴ ساله تو اسنپ کار میکنم ،هر چی در اوردم خرج ماشین شده،اسنپ فقط بدبختی ،بدبختی والسلام
نویسنده عزیز ، خیلی کنجکاوی که اسنپ درآمدش چطوره ؟ و اینکه راست یا دروغ بودن آمارت اگه میخوای دستت بیاد، یه پراید بگیر بیا خودت ببین عمو جان
اسنپ با طرحهای تشویقی دست یافتنی نیست
فقط به نفع خودشون میزنند
اسنپ فقط به عنوان شغل دوم کارمندی خوبه
شرم هم نمی کنید از این همه وقاحت خبری!؟!!!
والله من اسنپ هستم بحث اینا که شما میگید نیست…ماشین شما ایراد داره اسنپ بیاد تعمیر کنه؟ می تاکسی تلفنی خرج تعمیرات میداد…چه حرفا میزنن بعضی ها
اسنپ فقط اول به نفع صاحبشه و بعد مسافر. خودتو وقف اسنپ کنی، ماهی ۱۲ در میاری، ۸ تومن کرایه خونه، ۴ تومن خرج ماشین و جریمه پلیس.. ۰ واسه خودت
شوهر من ک اسنپ کار میکرد توخرج ماشین ک مونده بود هیچ حتی پول گاز ماشین هم جور نمیشد نمیدونم اینا کجا و چجور کار میکنن و چطور حساب میکنن
با سلام لطفاً صدای ما رانندگان بدبخت رو به گوش مدیر عامل اسنپ برسونید آخه شیش ماه هستش پول بنزین رو ندادن کسی پاسخگو نیست نه لوازم ماشین کمک میکنن نه باطری در ضمن اگه امکان داره پول کمسیون رو ده درصد کنید به خدا نمیصرفه
واقعا رانندگی شغل نیست اعتیاده
خدا .. کنه کسی که بهم گفت از ماشین پول خودشو دراوردم واقعا اسنپ بدجور بهم زده همه چیو ………ه باعث بدبخت شدن اکثر شغلا کارگاها چون هر آدم بی عرضه و با عرضه ای میشنه پشت فرمون پول درمیاره فک میکنه چرا بره آقا بالا سر داشته باشه خودش کار کنه آزاد همین شده ………
هر کی ناراحته بره…نون درآوردن سخته…خودتی و یه ماشین میخوای میلیاردر بشی مفتکی
اینقدر ترسو هستید که حتی جرات ندارید قسمت نظرات رو آزاد بزارید تا ببنید مردم نسبت به این اراجیفی که سرهم میکنید چی بارتون میکنن، بی همه چیزا
واقعا واسه مسئولین اسنپ متاسفم.اخه بی.. یه کم بفکر ما راننده ها هم باشین.این کرایه ها رو گرون کنین که واسمون بصرفه هرچندکه شما خودتو قصدا گرونش نمیکنین که مشتری جذب کنین و اصلا هم براتون مهم نیست راننده ضررکنه یانه.این رسمش نیست ها.رانندها بی جراًت هستن وگرنه اگه یه ۱روز کارنکنن حساب کارمیاد دست مسئولین اسنپ و یه کاری میکنن اخرش
خدای اگرهست چرابه ماهیچ توجه ای نداره بااین همه گرونی شرمندگی جلو زن بچه خسته شدیم تاکی کاراخرش خواسته بچه هانتونیم برآورده کنیم خیلی خیلی خسته ام دعاکنیدممنون
پر کار ترین نباید بگیم ،تو .. ترین و بی … ترین راننده باید بگیم که هر جور باهاش مسافر برخورد کنه و .. ها که کمیسیون بگیرند و به مشکلاتش اهمیت نمیدندو راننده مجبور به کار میشه و هر چی بگن و خم به ابرو نیاره ،….تو خود حدیث مفصل بخوان
اینا که میگن تپسی بهتر از اسنپ مرد باشید بگید چرا تپسی بهتره…مردم اسنپ را می شناسند نه تپسی را
دروغ است تا عصر کار کنی میشه ۴۰۰ آنهم ۱۰۰ اسنپ می بره آخرشم ماشینت داغ کرده ریپ می زند در مجموع آنهم باید دوباره خرج ماشین بکنی اسنپ و کارکنانش در آمدشون میلیاردی و نظارت هم نیست که کمسیون کم کنند مگه کمسیون آنقدر زیاد میشود
مردم رو با این مطالب دروغ کمتر فریب بدید .
چرا اسنپ کار میکنید؟ چرا میذارید استثمارتون کنند؟ به نظر من ماشیناتون و بفروشید و واسه رفت و آمد اسنپ بگیرید، شما هم بشید استثمارگر،
اختراع اسنپ یک انقلاب در صنعت حمل و نقل کشور است
همه میگن اسنپ خوب نیست اما همه هم دارن برای اسنپ کار میکنن. با این اوضاع هر چقدر هم گله کنیم فایده ای نداره
خدای من فکرشو بکن صبح بلند شی بری سرکار اسنپ نباشه….میمیرم برات اسنپ…تو بهترینی …عشق منی
زندگی تو ایران مساوی با مرگ است.انهم زندگی کارگری هیچ امیدی ندارن
نمیدونم چطوری حساب کردید که کمیسیون به علاوه هزینه ها و استحلاک و غیر شد تنها ۲۰ اونم بعد از کم کردن حدود ۱۶ درصد کمیسیون !! شما آب تو باک ماشین میرززی ؟ میانگین هر هفته یه تعویض روغن میشه ۶۰۰ خودش ماهیانه ۱۳ درصد از درآمدت میشه ؟ درصد فقط پول بیمه بدنه و شخص ثالث در سال معادل یکماه کارکرد خودرو هست یعنی همون ب بسم الله باید کار کنی اون یکماه جبران بشه ، تصادف ، از کارافتادگی به هر دلیل بیماری خودت یا خانواده ، خرابی ماشین یا هرچیز دیگه و ماشینی که داری زیر پا و با دوئوندن تو خیابون هر روز دچار افت بیشتری میکنی و … خوده تاکسیرانی تهران با چهل سال سابقه میگه کار ماشین ۴۰ درصد درآمد رو باید بزاری برای خودش کنار تازه بدون احتساب کمیسیون !! بعد شما که البته معمولا عامل خوده شرکت هستی اون رو ۴ درصد حساب کردید!!!
ناراحتا بفرما برن دنبال کار و زندگی شون….بذارن زندگی مونو کنیم…لطفا مزاحم ما که دلمون به همین اسنپ خوشه نشید..رانندگی ادای روشنفکرها را در آوردن ندارد…اون مال پول دارها است…کیا موافقن؟کی مخالف؟
سلام من۱۵ سال اژانس کار کردم حدود ۵ ساله اسنپم جمعا ۲۰ ساله تو شغل مسافر کشیم تواین ۲۰ سال هیچ چی نشدم همینم و این پراید مسافر کشی خر کاریه الان برا تعویض روغن ماشین باید غزا بگیری من بد بخت شدم شما خودتونو بد بخت نکنید
باسلام خدمت تمام رانندگان اسنپ من ازصبح تا شب اسنپ کارمیکنم بازگشتم گرو نهم هست این حرفهایی که این بنده خدامیزنه ازروی شکم سیری وحرف مدیران .. اسنپ هست بیاد حرف راننده رابزنه تا ببینه چه مشکلاتی داریم هزینه هاواصطلاک بالای ماشین کمرمان راشکسته نه امنیت شغلی داریم نه بیمه داریم الان ۷ ماهه اعتبار بنزین راندادن چه کسی باید پیگیری کنه کرایه پایین اسنپ وکمیسیون بالاهیچ صرف نمیکنه فقط چه کنم بیکارم ومجبور م هرروزوباهر سرویس مدیراسنپ رانفرین میکنم واصلن به فکرراننده نیستن خدانکنه یکبارلغوبزنیم سریع جریمه میکنن چون به نفع خودشان هست ولی اگه صدبارمسافرلغوبزنه شاید یکبار۱۵۰۰ به مابدهن این بی انصافیه خداکنه والسلام
اگرراست میکویید شخص اش کنید نه که انحصار فقط..باشه بخدا همه مارا بدبخت کردید
همه میلانند فقط ادمهای.. راضی هستند چون بهشون میرسند وما بدبخت بیچاره ها ازخودشون نیستیم خدایی کی ازشما راضی گند زدید
اقا مسعود که میگی تو و عشقت و اسنپ شاید عشقت برای مسافرا اپشن داره تو راه و زیاد پول ازشون میگیره که پول گیرت میاد عزیزم
فقط یکی جواب منو بده چرا اسنپ که زیر نظر وزارت کشوره کار غیر قانونی میکنه بیمه نکردن کاربر ینی غیر قانونی کار کردن دلیل جلوگیری نوردن دولت چیه این کار درست نیست باید پاسخ گو باشن
رانندگان محترم خواهشا یه ۱۰روز نرید انگاری ۱۰روز رفتی مسافرت یا مریض شدی افتادی تو خونه اقا وخانم محترم راننده نریدخودشون به … می افتن فقط کافی ما راننده ها همدیگه رو حمایت کنیم والا تا قیامت هم بگین اله وبله درست نمیشه نرید فقط ده روز
با سلام و خسته نباشید خدمت مدیران اسنپ که زیر نظر وزارت کشور به مردم کشور خدمت میکنند
فقط بنده ی حرفی دارم هر کسی میدونه یا میتونه جواب بده که همه هم متوجه بشن
ی نفر ی مغازه کوچیک باز میکنه ۲تا شاگرد میزاره دم مغازه از فردای اون روز مامور بیمه میاد اگر اون ۲تا شاگرد بیمه نشده باشن صاحب کار رو جریمه میکنه یعنی بیمه نکردن شاگرد ی کار غیر قانونیه
من میخوام ببینم این سازمان به این مهمی که زیر نظر وزارت کشور فعالیت میکنه چطور میتونه کاربراش که احتیاج زیاد به بیمه دارن بیمه نمیکنه
حداقل بیمه کنه بگه خودشون بیمشونو پرداخت کنن
من موندم چرا کار غیر قانونی زیر نظر وزارت کشور انجام میشه ممنون میشم پاسخ گو باشن?
کار کردن با ماشین اتلاف عمر خودتونه دوستان حالا هر جوری و هر مدلی.واقعا دوستانه میگم ب همتون اگه واستون مقدوره برید سراغ ی کار بیمه دار.حتی کارگری کارخونه ها. بیمه میشی.تعطیل کاریعیدی سنوات .معمولا کمک معیشتی میدن.بن کارت میدن.درسته حقوق پایه وزارت کار تو ایران واقعا استثمار و خجالت آوره ولی بهتره از پول ماشینه..منم قدیما وقتایی بیکار بودم میرفتم اسنپ و تپسی.بعدش رفتم ی کارخونه ای ۷.۸ سال بودم.حالام بیکارم ولی سمت کار با ماشین نمی رم.
اسنپ و تپشی در صورتی ارزش دارن که بیمه کنن راننده هارو و هزینه های تعمیرات و تصادف و مصرفی ماشین رو یجوری کمک کنن ن اینکه شما زمانی که ماشین سالمه سفیر اسنپ هستی خراب که شد یا تصادف کردی هیچی خودتی و خودت خ اسنپ هم نیستی.
منظورم اینه این در آمد اسنپ روزی ۵۰۰ یا ۴۰۰ یا هرچی شما باید صرفا برای رانندگیت بگیری نه برای خودتو ماشینت و هزینه هات و خرابی و غیره.
اولا خداوکیلی این چه قیمتی اسنپ میزاره مثلا ۱۲۵۰۰تومان یا ۸۵۰۰تومان که ۱۵درصش هم اسنپ برمیداره چی برای راننده میمونه دوما به قول همکاران مسافر سوار ماشین میشه فکر می کنه ما نوکرشیم سوما هیچ راننده راضی از اسنپ نیست نه روغن میده نه لاستیک الانم چند مدته پول بنزین ندادن عین خیالشون نیست کرایه خیلی پاینه اسنپ خیلی کمیسیون برمیداره
سلام همه چی بستگی داره ولی میشه ازدرامداین همه راننده کم وکم درصد کم کننداستارتپ تاسهم درامدراننده بیشترشود تاجران بهتر انقده شده باتشکر
منم راننده اسنپم ۲هفتس ماشینم خرابه پول ندارم درستش کنم.حالا بماند که لاستیکش صافه و بیمه قسطی و جلو بندی خرابو سر صداش بجون بچم رفتم از مادرم پول قرض کردم یه اگزوز دست دوم فردا بخرم تا بیشتر از این بدهکار مردم نشدم.فقط خدا جوابتونو بده.
چرا چرت و پرت مینویسی؟
خب عزیز من تویی که این مقاله رو نوشتی و داری انتشار میدی هدفت فقط کسب درآمد از تبلیغات اسنپ است و دیگر هیچ ولی خیلی بیشرفی اگه به درد راننده هم نرسی
کار خوبی نیست اسنپ وتبسی کارنکنید
سال ۹۷ از روی ناچاری که گرفتار شده بودم و اموالی که داشتم به نحوی از دست رسم خارج شده بود با اسنپ اشنا شدم و با تمام قوا مشغول کار.تازه یک وامم داشتم که پرداخت میکردم
بعد یک سال دقیقا هر چی پیدا کرده بودم را خرج ماشین پرایدم که به خرج افتاده بود کردم از جلو بندی تا لاستیک و ووو .ماشین من مدل ۹۰ بود .خدا را شکر اموالم بعد این سال دوباره ازاد شد و این کار و بوسیدم و گزاشتم کنار .هربار که به اخر شیفت کاریم میرسیدم انقدر دور زده بودم که توی خوابم سرم کیج میزد از خدا میخواستم که هر چه زود تر این کابوس تمام بشه و خدا را شکر تمام شد .خدا همه این رانندها را نجات دهد بد حرفه ای هست و فقط بخور و نمیره برای فردا تا دوباره بهره کشی اغاز بشه.نه بیمه ای و اینده ای و نه ارتقا شغلی فقط بدو تا نمیری .تجربه درد ناکی بود همین
هیچ خدماتی نمیده متاسفانه